AMD kontrar Nvidia Gameworks med öppen källkod

Permalänk
Medlem

Allt som leder närmre linuxs världsherravälde är positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det går ju inte ens på windows?

Visst, det finns ju alltid förbättringar att hämta. Men Windows ligger i alla fall längst fram när det gäller detta.

Skrivet av NodCommander:

Ja fast... Man kan inte direkt skylla på OS:et i det fallet. Det är väl snarare drivrutin och spelmakarna som är ansvariga för den biten.

Så är det ju tyvärr. Microsoft har ju nästintill monopol, vilket sällan uppmuntrar till förbättring.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Så om du skapar ett program och sen säljer det så tänker du göra källkoden öppen med risk för att andra då kopierar din kod och sen kör programmet gratis vilket innebär att du inte får betalt som i sin tur leder till att du inte har råd med bostad, mat kläder osv?
Lika så om du driver ett företag som lagt ned massor med pengar, arbetstid, på att göra bra produkter så tänker du sen göra den koden fri och riskerar att gå miste om möjligheten att täcka upp för dom kostnaderna?

Öppen och fri kod lämpar sig för vissa områden men inte för alla. Så att säga att all källkod som inte är öppen skall vara olaglig låter inte genomtänkt.

Att Amd gör koden öppen är givetvis bra men att de gör det är för att konkurrenter ändå inte har nytta av den, eller troligen en mycket liten nytta.

Finns ett flertal program/operativsystem som har öppen källkod och går runt fint. Kolla redhat som exempel där centos har tagit all kod rakt av i princip och gjort sitt egna operativsystem gratis. Vad tjänar folk pengar på? Support, service och bra lösningar.
Vad kommer AMD tjäna på? Att sälja hårdvara och säkert andra lösningar.
Allt beror också på vilken typ av licens du kör.
Sedan tror jag att spel inte skulle ta skada av att ha öppen kod heller. Iom att spelbranschen överlevde(er) piratkopiering.

Gäller bara att hitta sin inkomst som inte endast är baserat på att sälja kod.

Men visst, vissa företag skulle nog inte finna någon annan lösning än att sälja låst källkod.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av WoG:

Vet du något OS som är lika bra som Windows som har öppen källkod?

Ska fungera för alla funktioner man använder idag, kunna spela alla spel optimerat, alltid ha bästa drivrutinera...

Tror man måste hålla isär begrepp här:

Finns det något OS som är bättre än Windows på att köra Windows-program? Nej, Windows är bäst på det. Och för en klar majoritet är Windows "tillräckligt bra" för allt de vill göra, så vi lär knappast se Windows dominans på skrivbordet brytas inom överskådlig tid.

Ett OS främsta uppgift är att lägga en abstraktion mellan program och underliggande maskinvara, ju effektivare ett OS kan utföra denna abstraktion ju bättre OS i någon mening.

Finns det något OS med öppen källkod som är "bättre" än Windows? Om "bättre" definieras som fler funktioner, mer effektivt, mer flexibelt, mer skalbart så är Linux idag ett rätt mycket bättre OS än Windows. Även i fallet drivrutiner så är dessa i många fall bättre (mer effektiva, fler funktioner etc) för t.ex. HD-kontrollers, nätverkskort mm i Linux än Windows. Men Linux är definitivt inte bättre än Windows på att köra Windows-program.

"Molnet" har i dag allt mer gjort OS till en liten byggkloss i ett större system. Vi ser också resultatet av detta, att ta betalt för ett OS kommer rätt snart vara lika hopplöst som att idag ta betalt för en webbläsare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Just det
Men på enare tid tycker jag nVidia-anpassningarna bara varit negativa
(Batman, FarCry)

Instämmer! Hoppas större titlar börjar använda detta istället.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag tycker bättre och bättre om AMD för varje dag som går <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså... Va? Har du helt glömt till exempel RedHat Linux? Mozilla osv osv? Det är företag med mycket god lönsamhet trotts öppen källkod.

Sen är det också så att bara för att koden är öppen så betyder det inte att man inte kan ta betalt för den. "kopiorna" kanske inte har resurser till den kvalitetssäkring osv som krävs. Det är en väldig skillnad på att tvingas lämna ut källkoden och att tvingas lämna ut färdigkompilerade binärer.

Sen kanske det finns fall där en kopia då blir bättre och därigenom får fler users, men det ser jag inget fel i. Må bästa program vinna, helt enkelt. Tjänar man inte pengar på sitt program så gör man ju något fel jämfört med de som lyckas i så fall.

Men som sagt. Tänker man bara på sin egen ekonomiska vinning som tvunget måste uppnås genom att trampa på andra så är min idé inte särskillt smart. Men nu kallar jag den "Survival of the kindest", inte "survival of the greediest".

Missförstå mig rätt. Jag sa aldrig att det ALDRIG fungerar. Det är inte så svart och vitt. Jag är ett fan av öppen källkod. Jag arbetar faktiskt i ett projekt just nu som bygger på ett ramverk som är utvecklat i öppen källkod (där vi också gör egna justeringar). Grejen är bara att jag inte anser att alla projekt lämpar sig för det. Mycket fungerar, ja, andra grejer, nej. Red Hat tjänar vad jag vet inte pengar på själva produkten i sig utan på framförallt supportavtal. Sen är inte Mozilla ett vinstdrivande företag.

*edit*
Jag hugger alltså inte på öppen källkod. Det jag "hugger" på är din kommentar om att stängd källkod borde vara olagligt. Riktigt så enkelt är det inte.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Som student och blivande civilingenjör i datorgrafik så är det såna här presenter som gör att nästa grafikkortsköp blir ett AMD kort! Öppen källkod? Fritt att använda? Gör vad jag vill? Det börjar rycka i fingrarna av bara tanken!

Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra i teorin! Man får helt enkelt hoppas att detta leder till något bra i praktiken.

Skrivet av makarickiri:

Jag tycker bättre och bättre om AMD för varje dag som går <3

De gör väldigt bra beslut som kommer gynna oss konsumenter (öppna standarder etc), dock har ju deras produkter varit lite "lackluster" på senare tid speciellt på CPU-sidan.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men alltså nu förutsätter du att bara för att man lagt ner tid och pengar på något så har man rätt att få igen investeringen. Så är det absolut inte. Det finns massor av programmerare som lägger ner tid och pengar på program som ingen vill ha. Ska man tvingas köpa av dem då eller? Annars kan de ju inte garantera mat på bordet för sig själva? Och så vidare. Gör man korkade investeringar, må det vara tid eller pengar, får man skylla sig själv. Ja, Absolut. Stängd källkod borde förbjudas.

Så är det ju absolut.. Om du har lagt ner en massa tid och pengar så har du väll all rätt att få igen på din investering så länge produkten säljer. Ingen tvingar dig eller någon annan att köpa produkten, vem har sagt det?? Vad är det för struntprat om att folk ska tvingas ge ut sitt arbete gratis, det är väll upp till var och en om de vill lansera sin produkt som öppen kod eller stängd kod och på så sätt ta vara på de positiva sakerna du kan få ifrån vad du nu väljer att gå med.

Permalänk
Datavetare

@Ozzed: på vilket sätt skulle "stängd källkod" vara olaglig i din värld?

Tänk på författare, texten i deras verk är "öppen källkod" men ändå är den i de flesta fall skyddad av upphovsrätt så du får inte kopiera verket hur du vill. Är ovanligt men fullt möjligt att publicera källkod och ändå behålla ensamrätten till hur verket får användas, man har upphovsrätt på kod man skrivit så länge man inte explicit ger upp den. Normalt ger man alltid upp den rätten till sin arbetsgivare om man jobbar mot lön, är då upp till arbetsgivaren att bestämma hur man vill hantera verket. Om inte denna form är tillåten blir det svårt att klara sig som författare, filmskapare och liknande.

Ett annat alternativ är det jag nästan uteslutande sett i mitt arbetsliv: koden är proprietär men tillgänglig för alla kunder som köper en licens. Det ger mig en inkomst och kunden har all rätt att läsa och modifiera koden, dock får inte kunden rätt att sälja vidare eller fritt publicera koden. Borde det vara förbjudet?

Om inte "stängd källkod" är tillåtet, hur har du då tänkt dig att någon ska utveckla något för relativt smala nischer och marknader med extrema utvecklingskostnader, t.e.x områden där all källkod måste vara formellt validerad för korrekthet där varje rad typiskt kostar 100-tals USD att utveckla? Sättet man gör validering omöjliggör normal öppen utveckling, tror de flesta ändå vill att styrsystem i flygplan och kontrollsystem i kärnkraftverk med rätt stor sannolikhet ska vara korrekta...

Enklast vore i.o.f.s. att avveckla pengar, då kan ju alla få vad de vill ha och behöver

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Detta är logiskt och bra. Jag tycker stängd källkod borde vara olagligt då det så gott som alltid förstör för alla utom de som äger den. Och jag tycker vi bör ha kommit såpass långt i människans utveckling att det mesta borde handla om att hjälpas åt och inte bara roffa åt sig som asgamar som Nvidia gör. Bra AMD!

PS: Jo, det finns massor av människor som drivs av skaparglädje och inte bara monetär vinning. Med mitt system kommer "roffa åt sig nissarna" att "självdö" affärsmässigt så att säga. Jag kallar systemet för "survival of the kindest", och här är definitivt AMD en bra bit före Nvidia.

Håller med om att öppen källkod kan ha många fördelar :-). Men det varierar nog mycket mellan företag om det är ekonomiskt hållbart, beroende på vad man har för affärsmodell. Eller vad tror ni?

Företagen (de företag som är vinstdrivna dvs) är fortfarande intresserade av robusta intäktsströmmar. Exempelvis:
1. AMD får främst ihop deg genom all hårdvara de säljer (superlogiskt här med öppen källkod för det kan öka hårdvaruförsäljningen)
2. Linux får välj deg genom support/konsultation?
3. Swift (apples programmeringsspråk) genom all Apple's hårdvara och App Store

Men vissa typer av mjukvaruföretag kan nog ha det mer utmanande att ur deras vinstdrivna perspektiv öppna upp källkoden. Dvs om det inte relativt riskfritt gynnar deras intäktsströmmar. Men om det dyker upp en hållbar affärsmodell så kanske det kommer hända i större utsträckning. Om det vore lagstadgat att källkod måste vara öppen, med dagens företag, så skulle nog vissa typer av befintliga produkter minska markant. Kanske våra kära Triple-A-titlar :-/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Om koden är tillgänglig från dag 1 kan å andra sidan personer kodgranska och rapportera buggar och sparar då utvecklarna kostsam efterutveckling, dålig PR osv osv.. Det är gungor och karuseller.

Ska buggrättningen inte börja förrän spelet släpps? Och är det upp till communityn att rätta felen i en betald produkt? Ja det är möjligt att det fungerar för en del mjukvara, men det låter aningen bristfälligt att a det som enda alternativ.

Skrivet av Ozzed:

Men alltså nu förutsätter du att bara för att man lagt ner tid och pengar på något så har man rätt att få igen investeringen.
Så är det absolut inte. Det finns massor av programmerare som lägger ner tid och pengar på program som ingen vill ha. Ska man tvingas köpa av dem då eller? Annars kan de ju inte garantera mat på bordet för sig själva? Och så vidare. Gör man korkade investeringar, må det vara tid eller pengar, får man skylla sig själv. Ja, Absolut. Stängd källkod borde förbjudas.

Näe. Det påstods inte. Det är din vinklade tolkning. Tycker du missar poängen här. Har man gjort en produkt ingen är intresserad av så har man inte rätt till att få igen sin investering som det är i verkligheten i dagsläget. Ingen har påstått något annat. Men om folk är villiga att betala för det man gjort så ska man kunna ta betalt för produkten utan att den blir "freeware" och folk skiter i att betala. Det är inte samma sak. Eller, så måste det väl inte vara men det är ju den delen som ifrågasattes. Inte huruvida man måste få betalt för en misslyckad produkt eller ej.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Missförstå mig rätt. Jag sa aldrig att det ALDRIG fungerar. Det är inte så svart och vitt. Jag är ett fan av öppen källkod. Jag arbetar faktiskt i ett projekt just nu som bygger på ett ramverk som är utvecklat i öppen källkod (där vi också gör egna justeringar). Grejen är bara att jag inte anser att alla projekt lämpar sig för det. Mycket fungerar, ja, andra grejer, nej. Red Hat tjänar vad jag vet inte pengar på själva produkten i sig utan på framförallt supportavtal. Sen är inte Mozilla ett vinstdrivande företag.

*edit*
Jag hugger alltså inte på öppen källkod. Det jag "hugger" på är din kommentar om att stängd källkod borde vara olagligt. Riktigt så enkelt är det inte.

Ja, som du säger själv så finns det andra sätt att få in deg på om man nu bryr sig om sådant, och då blir inte stängd källkod en nödvändighet i sammanhanget.

Skrivet av TheCouchNerd:

Så är det ju absolut.. Om du har lagt ner en massa tid och pengar så har du väll all rätt att få igen på din investering så länge produkten säljer. Ingen tvingar dig eller någon annan att köpa produkten, vem har sagt det?? Vad är det för struntprat om att folk ska tvingas ge ut sitt arbete gratis, det är väll upp till var och en om de vill lansera sin produkt som öppen kod eller stängd kod och på så sätt ta vara på de positiva sakerna du kan få ifrån vad du nu väljer att gå med.

"Sålänge produkten säljer".. Det som målades upp innan var att öppen källkod tar maten ur munnen på folk. Men det blir ju exakt samma resultat om man utvecklat en skitprodukt som ingen vill köpa. Stängd källkod är helt enkelt inte på något sätt en inkomstgaranti så där faller det argumentet platt.

Skrivet av Yoshman:

@Ozzed: på vilket sätt skulle "stängd källkod" vara olaglig i din värld?

Tänk på författare, texten i deras verk är "öppen källkod" men ändå är den i de flesta fall skyddad av upphovsrätt så du får inte kopiera verket hur du vill. Är ovanligt men fullt möjligt att publicera källkod och ändå behålla ensamrätten till hur verket får användas, man har upphovsrätt på kod man skrivit så länge man inte explicit ger upp den. Normalt ger man alltid upp den rätten till sin arbetsgivare om man jobbar mot lön, är då upp till arbetsgivaren att bestämma hur man vill hantera verket. Om inte denna form är tillåten blir det svårt att klara sig som författare, filmskapare och liknande.

Ett annat alternativ är det jag nästan uteslutande sett i mitt arbetsliv: koden är proprietär men tillgänglig för alla kunder som köper en licens. Det ger mig en inkomst och kunden har all rätt att läsa och modifiera koden, dock får inte kunden rätt att sälja vidare eller fritt publicera koden. Borde det vara förbjudet?

Om inte "stängd källkod" är tillåtet, hur har du då tänkt dig att någon ska utveckla något för relativt smala nischer och marknader med extrema utvecklingskostnader, t.e.x områden där all källkod måste vara formellt validerad för korrekthet där varje rad typiskt kostar 100-tals USD att utveckla? Sättet man gör validering omöjliggör normal öppen utveckling, tror de flesta ändå vill att styrsystem i flygplan och kontrollsystem i kärnkraftverk med rätt stor sannolikhet ska vara korrekta...

Enklast vore i.o.f.s. att avveckla pengar, då kan ju alla få vad de vill ha och behöver

GNU är ju ett exempel på där du fortfarande har cred för orginalkoden men inte stoppar andra från att modifiera den, så det funkar. Med smala nicheprodukter lär intresset för att göra alternativa produkter vara lågt, och inkomsterna där ligger snarare på konsult/supportsidan.

Skrivet av ShieldPad:

Håller med om att öppen källkod kan ha många fördelar :-). Men det varierar nog mycket mellan företag om det är ekonomiskt hållbart, beroende på vad man har för affärsmodell. Eller vad tror ni?

Företagen (de företag som är vinstdrivna dvs) är fortfarande intresserade av robusta intäktsströmmar. Exempelvis:
1. AMD får främst ihop deg genom all hårdvara de säljer (superlogiskt här med öppen källkod för det kan öka hårdvaruförsäljningen)
2. Linux får välj deg genom support/konsultation?
3. Swift (apples programmeringsspråk) genom all Apple's hårdvara och App Store

Men vissa typer av mjukvaruföretag kan nog ha det mer utmanande att ur deras vinstdrivna perspektiv öppna upp källkoden. Dvs om det inte relativt riskfritt gynnar deras intäktsströmmar. Men om det dyker upp en hållbar affärsmodell så kanske det kommer hända i större utsträckning. Om det vore lagstadgat att källkod måste vara öppen, med dagens företag, så skulle nog vissa typer av befintliga produkter minska markant. Kanske våra kära Triple-A-titlar :-/

Det tror jag inte. Vissa vill helt enkelt hålla fast vid gamla affärsmodeller utan att ge alternativen en chans. Se på film/skivbranchen som var livrädda för digitalieringen och sa att ingen kommer kunna tjäna pengar på något som kan kopieras fritt osv... Jag tycker inte att de hade rätt.

Skrivet av Söderbäck:

Ska buggrättningen inte börja förrän spelet släpps? Och är det upp till communityn att rätta felen i en betald produkt? Ja det är möjligt att det fungerar för en del mjukvara, men det låter aningen bristfälligt att a det som enda alternativ.

Näe. Det påstods inte. Det är din vinklade tolkning. Tycker du missar poängen här. Har man gjort en produkt ingen är intresserad av så har man inte rätt till att få igen sin investering som det är i verkligheten i dagsläget. Ingen har påstått något annat. Men om folk är villiga att betala för det man gjort så ska man kunna ta betalt för produkten utan att den blir "freeware" och folk skiter i att betala. Det är inte samma sak. Eller, så måste det väl inte vara men det är ju den delen som ifrågasattes. Inte huruvida man måste få betalt för en misslyckad produkt eller ej.

Nej, man kan behålla befintlig testprocess men ändå tjäna in det på att man kanske bara behöver släppa 2 patchar istället för 3. Huruvida man vill vara med och jaga buggar eller ej är naturligtvis upp till var och en, så är det ju även idag.

Det jag vände mig emot i argumentet var att det talades om att man inte skulle ha mat på bordet om öppen källkod var tvång. Det är en klassisk tankevurpa ala "correlation does not imply causation"

Du kan tjäna pengar på öppen och stängd kod, du kan tjäna inget på öppen och stängd kod. Det handlar ju om hur driftig man är, inte hur licensmodellen ser ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

GNU är ju ett exempel på där du fortfarande har cred för orginalkoden men inte stoppar andra från att modifiera den, så det funkar. Med smala nicheprodukter lär intresset för att göra alternativa produkter vara lågt, och inkomsterna där ligger snarare på konsult/supportsidan.

Du kan ta ut priser som de flesta inte kan drömma om för programvara som uppfyller alla formella certifieringskrav, av just den anledningen är det en extremt smal nisch för ingen kommer betala detta om det inte är ett absolut krav.

Varför skulle det generera speciellt mycket konsulttimmar/support på programvara som är så nära bevisad korrekt som vi är kapabla till idag (inom de ekonomiska och kunskapsmässiga ramar som finns)?

Skulle jag som ägare till koden behöva ge upp min ensamrätt på detta så blir det ju totalt omöjligt att utveckla sådan programvara då andra bara kan ta det jag gjort och slippa de 100-tals dollar per rad (d.v.s. typiskt åtskilliga miljoner dollar för ett normalt system) jag fick betala för att nå certifiering.

Edit: och hur skulle en författare kunna leva på sina verk om man inte får har kvar rättigheterna till "kod" man publicerat öppet? GNU ser ju explicit till att man INTE får behålla den rättigheten, copyleft i stället för copyright.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Helt rätt väg att gå för AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Finns ett flertal program/operativsystem som har öppen källkod och går runt fint. Kolla redhat som exempel där centos har tagit all kod rakt av i princip och gjort sitt egna operativsystem gratis. Vad tjänar folk pengar på? Support, service och bra lösningar.
Vad kommer AMD tjäna på? Att sälja hårdvara och säkert andra lösningar.
Allt beror också på vilken typ av licens du kör.
Sedan tror jag att spel inte skulle ta skada av att ha öppen kod heller. Iom att spelbranschen överlevde(er) piratkopiering.

Gäller bara att hitta sin inkomst som inte endast är baserat på att sälja kod.

Men visst, vissa företag skulle nog inte finna någon annan lösning än att sälja låst källkod.

Precis, de gör det av ett syfte. Vad jag reagerade på var kommentaren från ozzed som hävdar att all kod som inte är öppen borde vara olaglig. Det anser jag är ett mycket inskränkt synsätt.

Skrivet av Ozzed:

Om koden är tillgänglig från dag 1 kan å andra sidan personer kodgranska och rapportera buggar och sparar då utvecklarna kostsam efterutveckling, dålig PR osv osv.. Det är gungor och karuseller.

Men alltså nu förutsätter du att bara för att man lagt ner tid och pengar på något så har man rätt att få igen investeringen. Så är det absolut inte. Det finns massor av programmerare som lägger ner tid och pengar på program som ingen vill ha. Ska man tvingas köpa av dem då eller? Annars kan de ju inte garantera mat på bordet för sig själva? Och så vidare. Gör man korkade investeringar, må det vara tid eller pengar, får man skylla sig själv. Ja, Absolut. Stängd källkod borde förbjudas.

Du skriver att all kod som inte är öppen skall vara olaglig. Det är vad jag reagerar kraftigt mot.
Vad det har med att göra om det är ett lyckat program eller spel är ovidkommande, ditt resonemang går inte att förstå. Det saknar logik för jämförelsen är direkt felaktig.
Varje person eller företag skall ha sin egen frihet att göra som de vill och inte vara tvingade till det ena eller det andra. Frihet skall råda.
Jag förespråkar öppen källkod men det vore totalitärt att kräva av folk att allt de gör skall vara öppet. Flera företag skulle då högst troligen gå under, exempelvis spelföretag.
Gör du dessutom koden öppen har du ett visst ansvar för att underhålla den, eller kan få dålig publicitet om du inte gör det vilket också är något företag tänker på.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du kan ta ut priser som de flesta inte kan drömma om för programvara som uppfyller alla formella certifieringskrav, av just den anledningen är det en extremt smal nisch för ingen kommer betala detta om det inte är ett absolut krav.

Varför skulle det generera speciellt mycket konsulttimmar/support på programvara som är så nära bevisad korrekt som vi är kapabla till idag (inom de ekonomiska och kunskapsmässiga ramar som finns)?

Skulle jag som ägare till koden behöva ge upp min ensamrätt på detta så blir det ju totalt omöjligt att utveckla sådan programvara då andra bara kan ta det jag gjort och slippa de 100-tals dollar per rad (d.v.s. typiskt åtskilliga miljoner dollar för ett normalt system) jag fick betala för att nå certifiering.

Edit: och hur skulle en författare kunna leva på sina verk om man inte får har kvar rättigheterna till "kod" man publicerat öppet? GNU ser ju explicit till att man INTE får behålla den rättigheten, copyleft i stället för copyright.

Att knacka kod är inte detsamma som att certifiera den. Så som regelverken ser ut måste man certifiera på nytt även om man gör en exakt klon med nytt namn så rent ekonomiskt är det ett icke-problem.

Författare har rätt ofta statligt kulturstöd. Sen är det inte samma sak som kod heller. En bok är ju redan "öppen källkod" i den meningen att du kan se det som står i klartext från sida ett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Att knacka kod är inte detsamma som att certifiera den. Så som regelverken ser ut måste man certifiera på nytt även om man gör en exakt klon med nytt namn så rent ekonomiskt är det ett icke-problem.

Författare har rätt ofta statligt kulturstöd. Sen är det inte samma sak som kod heller. En bok är ju redan "öppen källkod" i den meningen att du kan se det som står i klartext från sida ett.

Det dyra är inte att få en stämpel på ett papper, det dyra är att skriva koden och framförallt skriva alla bevis varför/hur koden är korrekt. Allt detta är trivialt att kopiera för 3:e part, de slipper då den gigantiska kostnaden och behöver bara göra den i sammanhangen triviala delen som ger en certifikatet för ett specifikt system.

Kring författare: medborgarlön löser alltså alla problem, det skulle även lösa problem för programmerare i så fall. Så ditt svar på detta är verkligen: avskaffa pengar. Brukar gå rätt illa i Civ om man inte forskar fram "currency" rätt tidigt, men det är ju bara ett spel...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

AMD - the way it is meant to be done.

Skickades från m.sweclockers.com

TTL

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Just det
Men på enare tid tycker jag nVidia-anpassningarna bara varit negativa
(Batman, FarCry)

Med Far Cry syftar du på Primal då eller? Hörde att alpha finns för spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fast, ska man vara petig så är Chromium grundversionen och Chrome påbyggnaden.

Oj de visste jag inte men man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Här kommer cynikern!

Tycker öppen källkod är rejält överskattat. Vad jag vill ha är fungerande lösningar. Fungerar nVidias lösning bättre (rent hypotetiskt) så kunde jag inte bry mig mindre om huruvida den är stängd. Om detta faktiskt leder till något bra så more power to them, annars ser jag inte hur det tillför något.

Däremot uppskattar jag öppna standarder, men det tror jag inte riktigt är samma sak? Inte planerat köpa en sådan skärm, men verkar vansinnigt att t ex skärmar ska vara begränsade till specifika tillverkare. (Gsync)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

"Sålänge produkten säljer".. Det som målades upp innan var att öppen källkod tar maten ur munnen på folk. Men det blir ju exakt samma resultat om man utvecklat en skitprodukt som ingen vill köpa. Stängd källkod är helt enkelt inte på något sätt en inkomstgaranti så där faller det argumentet platt.

"har du väll rätt att få igen på din investering så länge produkten säljer" skrev jag, vilket betyder att du får tillbaka dina pengar om produkten säljer och det är din rätt som utvecklare att få det. Sen röde diskustionen om att du vill att ingen ska få sälja något med stängd kod, vilket jag och många andra ej håller med om. Klart att om du tvingar folk att sälja sin produkt med öppen kod så kan du "i vissa fall" ta bort maten ur munnen på folk. Alla har en rätt att få göra vad de vill med sin egen kod, om de vill ha den öppen eller stängd är väll upp till utvecklaren. Om det är en skitprodukt och den inte säljer påverkar det ju inte dig, det är fortfarande utvecklarnas val att ha koden stängd.

Och öppen kod är ingen inkomstgaranti heller, inget är en inkomstgaranti, men ingen ska tvinga någon att göra si eller så med sin kod. Speciellt att tvinga någon att öppna upp sin kod som kan skada utvecklarnas inkomstkälla. Alla sådana val är upp till utvecklarna.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Man kan ju knappast se detta som något negativt i alla fall. Det är bra att AMD kontrar nVidia med deras stängda anti-konsument lösningar. Jag tänker främst på Freesync och Gameworks. Att skapa snabb bibliotek är ju en bra sak för spelutvecklarna men att skapa artificiella väggar som nVidia gör är inte bra.

Ok om man skapar mjukvarulösningar som är bättre anpassade för din hårdvara är ju en sak men att artificiellt stänga den är bara cash grabbing.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Betyder detta att AMD kommer släppa sina drivrutiner till GNU/Linux helt fria eller kommer dom fortsätta att vissa delar stängda?

Permalänk
Medlem

Att lagstadga om öppen källkod är nog det dummaste jag någonsin hört gällande IT i stort. Den enda som har rätt att bestämma över vad som händer med det man skapar är en själv, vilket i förlägningen blir ens arbetsgivare om man har ett sådant avtal.

Däremot gillar jag öppen källkod som idé och det finns många tillfällen då det är det bästa valet, framförallt när mjukvaran bara är en del i ett strörre koncept. Här tycker jag att AMD gör helt rätt, en öppen källkod bjuder inte fler att optimera och dra nytta av ramverket. Dessutom har jag intrycket av att nvidia är mycket bättre, och framförallt större, på mjukvarufronten och har därav musklerna att kunna göra en bra lösning utan att exponera eventuellt hemliga algoritmer och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Visst, det finns ju alltid förbättringar att hämta. Men Windows ligger i alla fall längst fram när det gäller detta.

Nja jag vet inte, det finns mycket windows är sämre på, dock så är ju många spel beroende av directx, och emuleringen är ju inte alltid superbra. Sen jämförelsevis så kostar ju windows skitmycket, + en office licens + en osv

Linux + libreoffice så har du något jämförbart direkt som är gratis. Kör själv libreoffice på min windows maskin

Jag hoppas på vulcan iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Visst, det finns ju alltid förbättringar att hämta. Men Windows ligger i alla fall längst fram när det gäller detta.

Så är det ju tyvärr. Microsoft har ju nästintill monopol, vilket sällan uppmuntrar till förbättring.

Finns, som några påpekat tidigare, saker som Windows inte hanterar fullt lika smidigt som konkurrenterna heller, i grafikväg -ja de har ett försprång där tack vare en stor skara utvecklare samt stängd kod som ingen annan kan/får göra något med såvida inte upphovsmakaren anser att det måste göras. Att AMD öppnar upp undan för undan banar väg för att konkurrenterna kan börja spela på liknande villkor.
-Glöm inte att konkurrens är bra för kunden/slutanvändaren.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

För att inte tala om alla virus som skulle hitta ut...

För att inte tala om alla säkerhetshål och feltänk som skulle kunna uppmärksammas/täppas till...
-Security by obscurity är nog den osäkraste men bekvämaste inbillningen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.