Permalänk
Medlem

Grafikkortet ballar ur

Tjenare allesammans!

Det är såhär att jag bytte moderkort + processor i helgen och efter att jag monterat tillbaks allt så vill inte grafikkortet hoppa igång, själva loggan "geforce" på kortet blinkar istället för lyser konstant. Så antar att de fungerar iaf? Men så fort jag kopplar in dvi sladden i grafikkortet är skärmen svart.. Testat att monterat loss grafikkortet sen på med det igen men fortfarande samma sak, vettefan vad jag ska göra helt ärligt, så vänder mig till dom bästa av förhoppningsvis dom bästa, tack på förhand!

Speccs:

Geforce gtx 590 zotac edition
i5 4690k + evo 212
Asus z97-a
CM 550W
Redan glömt bort vad ramminnena heter men, men kan kolla upp de snarast om de behövs! (4 G)

EDIT: Har testat en annan skärm med en annan dvi kabel, även hdmi.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat att alla sladdar sitter i som de ska? Även testat om du får någon bild från vga anslutningen på moderkortet?

Permalänk

Jag tror något annat sitter galet. Att skärmen är svart behöver inte betyda att det är grafikkortet det hänger på. När detta hände mig hade jag missat trycka dit ett av fyra minnen korrekt. När det var klart startade allting som det skulle.

EDIT: kan ha varit alla fyra minnen förresten, kommer inte ihåg.

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk

Öppna datorn och kontrollera att alla komponenter sitter fast ordentligt (RAM i minnesslot, Grafikkort i PCIplats etc). Kolla även att ström ges till allt (även att det är tillräckligt med ström från nätagget). Koppla skärmen direkt till moderkortet och kontrollera om detta fungerar. Ifall du får någon skärmsignal så försök att nå BIOSinställningar och kontrollera ifall moderkortet kör grafik endast från internt (IGPU) eller annat... etc etc etc!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ta ut grafikkortet och starta datorn med den integrerade grafiken (på moderkortet). Om skärmen fortfarande är svart så är det något annat som är fel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@martengooz Har gjort de, dock inte testat att köra via vga uttaget pga att jag ej har en sån sladd lol.

@Jarmolicious Enligt bios så har jag 4 gig ram att använda, så kan inte tänka mig att det är de som är felet.

@ivarskoglund Har gjort de första, vet dock inte hur jag ska kolla så att nätagget ger ordentligt med ström till allt? Funkar att köra dvi via moderkortet! Är inte världsbäst på datorer, vart i bios är de man ska ställa in de?

@fantomsmurfen Som jag sa till ivars, de intergrerade grafiken fungerar med skärm o allt..

Permalänk
Medlem

Har du fått det att fungera med samma nätaggregat tidigare? Kan ju vara så att grafikkortet får för lite ström. GTX 590 kräver väldigt mycket ström.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen Yes de har jag, körde de dock med en i5 750. Dock ska väl denna processor dra mindre(4690k).. Kan de vara så att moderkort drar mer ström eller? Känns lite tråkigt att gå och köpa ett nytt nätagg så är de inte det som är problemet. :/

Permalänk

inte bara så att ditt nya moderkort är ställt till att använda den integrerade gpu´n i processorn i förstahand?

ändras i uefi/bios

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Dunkad:

Du får följa dokumentationen för ditt moderkort hur man gör. Under 2.6.4 "Graphics Configuration". Dock så har ditt moderkort redan auto inställning så det borde inte vara ett problem, men kan vara värt ett försök att ändra till PCI-E http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/E9378_Z97-A...

Kontrollera ännu en gång så att grafikkortet sitter VÄL på plats. Kontrollera att du har kopplat 2 st 8pin till strömmen på grafikkortet. Sen får du ta o ominstallera drivrutinerna på datorn.

Det kan vara lite svårt att kontrollera om nätagget ger tillräckligt med ström till allt utan mätinstrument eller så. Men genom att bara titta på vad du har för hårdvara så är jag rädd för att ditt nätagg inte har tillräckligt med kräm? 550w på ett 590 och i5 4690k som båda drar ganska mycket. Det ska nog gå att köra igång systemet men du lär belasta nätagget väldigt mycket när det väl är i full rulle. Rekommendationen för ett 590 är på 700w (590 drar ju mer än ett GTX Titan ).

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness
@ivarskoglund

Läste precis att anledningen varför min nvidia logga blinkar är för att jag har för lite kräm till den.. Undra varför jag kunde lira på min setup innan? Tror ni att de hjälper genom att stoppa in en till 8 pin i grafikkortet?
Iaf för nu.. Får kika på nya grejer under mellandags rean, vad blir mest värt för mig? Köpa nytt nätagg eller typ ett nytt grafikkort, typ 980 som har ett minimum på 500 watt?

Permalänk

@Dunkad:

Ja du... Kanske hade lite tur med belastningen av systemet eller så

Men har du inte stoppat in båda kontakterna (8pin) till grafikkortet? För grafikkortet behöver få sin ström från moderkortet (75w) + 8pin (150w) + 8pin (150w) av nätaggregatet.

Jag skulle rekommendera ett nytt grafikkort. Ett ex. 960 skulle klå ett 590 gällande det mesta faktiskt... ca 1/3 av strömmen krävs bara och då skulle du lätt klara dig med din PSU För ditt nätagg är helt ok! Men grafikkortet är några generationer bort.

Permalänk
Medlem

@ivarskoglund Hade jag ingen aning om att man skulle göra, hade inte så innan heller, visste inte ens att de finns ett uttag i moderkortet för grafikkortet? (8pin uttag)
Tar man då bara en såndär 8-pin sladd och kör en emellan grafikkortet och moderkort? Ursäkta min kunskap! haha

Kör isånnafall kanske på ett 970 eller så, vill ha lite bättre grejer än ett 960, tycker inte de känns värt pengarna riktigt.

Permalänk

@Dunkad:

Haha nej! Utan du behöver/har två stycken 8pin (kan vara 6+2pin) från PSUn (nätagget). Moderkortet ger bara ström ifrån PCI-E slotten. Undrade bara om du hade dragit all ström, eftersom jag trodde du bara hade kopplat in en 8pin i grafikkortet?

Ta det som bäst lämpar sig efter dina krav och din budget

Permalänk
Medlem

@ivarskoglund haha ja jag har en 8-pin i grafikkortet nu, och har en sladd kvar från nätagget, alltså måste jag köpa en till adapter så jag får 8-pin på andra sladden. Vet inte vad standard är att man har på sladdarna från nätagget?

EDIT: Hoppas inte allt blev för blurrigt för dig nu

Permalänk
Medlem

Ja naturligtvis måste alla kontakter på grafikkortet vara inkopplade om det ska fungera (eller i alla fall om grafikkortet ska fungera normalt).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen Haha känner mig så dum nu, men kan inte minnas att jag hade de inkopplat tidigare. Aja tack för hjälpen grabbar, återkommer om de fungerar @

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men hur körde du detta grafikkort tidigare in du inte har tillräckligt antal 8 pin från nätagget? Du hade väl inte bytt nätagg?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@SvanteP Haha nej har inte bytt nätagg, körde endast med en 8-pin innan, fråga mig inte hur, men är helt säker då den sista sladden från nätagget var en såndär 6-pin och hade ingen annan 6 till 8-pin förrän jag köpte en idag.
Tråkigt nog fungerar de fortfarande inte, har testat ställt om i bios också till pci-e(?). Detta börjar bli riktigt frustrerande.. Har ni nå mer tips? @ivarskoglund @fantomsmurfen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa grafikkortet i någon polares dator? Bara så att du vet att kortet fortfarande funkar, kan ju gå sönder när man demonterar och monterar om man har otur.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@SvanteP stoppade precis i ett äldre grafikkort jag har och de funkade, måste vara så att grafikkortet är paj. Var dock så jäkla försiktig och inte första gången jag byter grafikkort.. Och dessutom lyser lampan på kortet o de blir varmt. :/ aja blir väl att köpa nytt nu i mellandagarna! Thanks tho!

Skickades från m.sweclockers.com