Permalänk
Medlem

GTX 770 problem löst?

Hejsan

Byggde ihop en dator igår

men stötte på lite problem å satt å fundera i ett par timmar på vad som kunde vara fel..
Körde ett par tester med unigine valley men datorn fryste efter 30-40min helatiden.
trots att alla temps var ok.

startade om datorn 3-6 ggr alltid ungefär samma tid runt 30-40min sen fryste skärmen eller datorn bara la av.

men så satt jag mig på google å kollade runt ordentligt å kom över detta svar:

Open the NVIDIA control panel-------->3D settings------->Manage 3D settings-------->Global setting------->power management mode. If it is set to "Adaptive" now change it to "Prefer maximum performance"

Vilket löste problemet nu har unigine valley stått på iaf 3 timmar.
ska det verkligen ha varit sån simpel lösning?

eller borde jag även testa något annat?

nu vet jag att unigine valley är inte det bästa programmet att stress testa med men det verkar ha dugit
till samtliga datorer jag har byggt.

Komponenter:

Asus GTX 770.
Intel 3570k ingen oc.
8GB DDR3 1333mhz.
Mobo - gigabyte hm61-s2p (Uppdaterad bios).
Nätagg Fractal Design Edison M 550W.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Känns ytterst tveksamt, om det hade varit problem med att kortet får för lite ström så borde programmet och/eller drivrutinerna krascha, hela datorn borde inte hänga sig.

Om datorn hänger sig skulle jag snarare börja med att kolla ram-minnet, testa stickorna var för sig med memtestx86. Eftersom du skriver att du har uppdaterat moderkortsbioset så känns det som om eventuellt minnen som inte är kompatibla med moderkortet bör kunna strykas men kan vara värt att dubbelkolla manualen, men som sagt borde det inte vara något problem.

Ibland kan man hitta matnyttig information via händelseloggar/event viewer (svenskt win/engelskt win) under system. Borde vara en eller ett par röda och gula uttropstecken när problemen dykt upp vid tidsstämplingarna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Testat minnerna å dom är ok.
Temps ok.

Allt verkar ok ..

Så antar att det måste ha varit något med grafikkortet ström.

jag kan inte komma på något annat

innan jag gjorde det dära så fryste ju datorn precis runt 30-40min.
nu verkar den inte stöta på några problem alls efter jag ändrade det dära.

Edit* Ändrade även Pci-e från GEN3 Till GEN2

så antar att problemet är löst?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@trickeh2k:

Temps ok.

Allt verkar ok ..

Möjligt, men som sagt så känns det märkligt eftersom problem med att kortet får för lite ström eller spänning inte brukar leda till att datorn hänger sig helt av mina egna erfarenheter. Det kan ju vara annat hårdvarurelaterat problem så som felande ssd eller liknande. Vad säger windows event viewer?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@trickeh2k:

Temps ok.

Allt verkar ok ..

Edit* Ändrade även Pci-e från GEN3 Till GEN2

Att ändra PCI-gen kan definitivt lösa en del problem med grafikstrul. Men målet måste ju vara att köra på senaste. Initialt fick jag ändra detta men nytt BIOS löste det.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Möjligt, men som sagt så känns det märkligt eftersom problem med att kortet får för lite ström eller spänning inte brukar leda till att datorn hänger sig helt av mina egna erfarenheter. Det kan ju vara annat hårdvarurelaterat problem så som felande ssd eller liknande. Vad säger windows event viewer?

SSD'n är i fint skick.
Nej fanns inget där heller varken gult eller rött.

Skrivet av GTXOla:

Att ändra PCI-gen kan definitivt lösa en del problem med grafikstrul. Men målet måste ju vara att köra på senaste. Initialt fick jag ändra detta men nytt BIOS löste det.

Skulle ju kunna ha varit det då.

Här är källa till min lösning iaf

https://forums.geforce.com/default/topic/770497/asus-geforce-...

Verkar verkligen som att det hära löste problemet - Nvidia själv har ju gett ut denna lösning?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

SSD'n är i fint skick.
Nej fanns inget där heller varken gult eller rött.

Skulle ju kunna ha varit det då.

Här är källa till min lösning iaf

https://forums.geforce.com/default/topic/770497/asus-geforce-...

Verkar verkligen som att det hära löste problemet - Nvidia själv har ju gett ut denna lösning?

Ptja, funkar det så är det väl dumt att bråka om det Slår själv alltid på den funktionen eftersom jag klockar skiten ur mitt kort så hade aldrig drömt att ha den på adaptive

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Sitter liksom å försöker övertala mig själv om det verkligen var sådan simpel lösning.

men stöter inte på några problem just nu

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@Bärrich: då hade jag varit nöjd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Symptomerna som hände var

Valley fryste... fanns bild men allt var fast frusit.. även ljudet från valley försvann.

i vissa scenarion då var datorn avstängd när jag kom tillbaka.. kan ju ha kommit upp något jag har missat.

men inget i loggarna..

inget heller i what crashed me.

Antar att jag får nöja mig.. kanske skedde något mirakel.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator