Studier/Programmer/Film/ lätta spel?

Permalänk

Studier/Programmer/Film/ lätta spel?

Tjena!

SKa börja studera nu till Våren.

SKa läsa kurs inom C++ men den kommer också användas för lite html, css och Filmtittande,
KANSKE att spel typ Hearthstone klass kommer att spelas på den, inget tyngre.

Storlek vet jag inte riktigt men ingen "mini moddel". Kommer nog flänga runt med den en del så ju lättare ju skönare.

Pris ca 7k ifall möjligt? Kan vara lite dyrare också om det verkligen är värt det.

Hittade en som kanske är bra??
http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbara-datorer-me...

Permalänk
Medlem

Jag ska också börja studera nu 18 jan och söker en liknande laptop som du.

Är helt lost när det gäller bärbara datorer då jag aldrig någonsin har ägt en.

Detta får väl räknas som en intresse bump

Permalänk
Medlem

Använder själv Mac till liknande uppgifter. Programmering/Rapportskrivning/Slösurf/Film när man är på språng. Hade först en Macbook pro och nu en Macbook air, hade rekommenderat en Macbook pro om du kan få budgeten att räcka till, eventuellt köpa en i andra hand.

Har aldrig själv ägt en windows laptop men alla de jag använt har vart betydligt mycket klumpigare att hantera, både tills storlek och vikt men främst stör jag mig på att trackpaden är värdelös på de flesta laptops

Permalänk

Någon som har tips på nogån Icke Mac-dator. eller kan ge ngn anledning till varför jag borde ta en Mac kanske?

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s25520930...
Dessa kriterier hade jag personligen letat dator efter. En aning overkill för programering men samtidigt mycket dator för pengarna. Dessa datorer börjar på ca 7000 kr.
SSD tycker jag är ett måste men det går självklart att plocka bort, ips panel är inte heller något måste men en trevligt detalj. Beroende på om du vilka spel du spelar så bockade jag i dedikerad grafik för att vara på den säkra sidan. En dedikerad grafikdel lägger genast på mer vikt då det krävs mer kylning och oftast så blir datorn även tjockare. Men för heartstone så behövs det verkligen ingen dedikerad gpu.

Den stora anledningen till att jag har en macbook air är att den har väldigt bra batteri tid. Vanligt office arbete så klarar jag mig enkelt i 10h med ljusstyrka på hälften.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag köpt en zenbook eller ultrabook från asus, 13 tummare. Är något sånt jag planerar på att köpa till hösten när jag själv har tänkt studera. Sen vad du/ni i så fall bör köpa är svårare då ingen av er angivit någon budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Någon som har tips på nogån Icke Mac-dator. eller kan ge ngn anledning till varför jag borde ta en Mac kanske?

Dell XPS 13, om du nu tänker dubbla budgeten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En hel del tips har "rasat" in men jag ställer mig i ledet jag med.

Skulle möjligen vilja ha en laptop för lite allt möjligt.
Euro/American truck simulator. Battlefield 3/4. HL2/CSS och liknande spel. Alltså inga höga krav.
Prio är batteritid och max 14".

Jag kommer isf köra dualboot W10/Server2012-16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En hel del tips har "rasat" in men jag ställer mig i ledet jag med.

Skulle möjligen vilja ha en laptop för lite allt möjligt.
Euro/American truck simulator. Battlefield 3/4. HL2/CSS och liknande spel. Alltså inga höga krav.
Prio är batteritid och max 14".

Jag kommer isf köra dualboot W10/Server2012-16.

Budget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rustax:

Budget?

Upp mot 9k.
Asus, HP föredras.

Permalänk
Medlem

@tcntad: Ta inte HP vad du än gör.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fill1337:

@tcntad: Ta inte HP vad du än gör.

Min 6510b (Business) fungerade skitbra i flera år. Iofs var det rätt många år sen.
Vad rekommenderas idag? Absolut inte Acer för min del, även om de kanske blivit bättre.

Permalänk

Är någon av dessa 2 dator tillräckligt bra för att klara mina krav med Lättare spel, programmering, html, lite Photoshop (inte stora arbeten) och filmtittande samt plugg. Eller är det något som falerar?

https://www.dustinhome.se/product/5010885944/yoga-500-black
http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbara-datorer-me...

eller finns det något annat bättre i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Min 6510b (Business) fungerade skitbra i flera år. Iofs var det rätt många år sen.
Vad rekommenderas idag? Absolut inte Acer för min del, även om de kanske blivit bättre.

datorerna i sig är väl rätt bra, men de är byggda på ett väldigt dåligt sätt så om man vill öppna de för att t.ex. rensa damm så är det väldigt bökigt, jämfört med de flesta andra laptops där du bara öppnar undersidan. Mest det jag tänkte på och bara därför tycker jag att det är värt att satsa på en annan.

Lenovo eller Asus ska vara rätt bra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fill1337:

datorerna i sig är väl rätt bra, men de är byggda på ett väldigt dåligt sätt så om man vill öppna de för att t.ex. rensa damm så är det väldigt bökigt, jämfört med de flesta andra laptops där du bara öppnar undersidan. Mest det jag tänkte på och bara därför tycker jag att det är värt att satsa på en annan.

Lenovo eller Asus ska vara rätt bra.

Förstår såklart.
Lenovo bör ju gå bort också egentligen med tanke på allt om deras bloatware och spyware...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Upp mot 9k.
Asus, HP föredras.

Dell XPS 15 hade väl varit något, men det är inte i samma prisklass. Hade dock inte rekommenderat Dell XPS ifall de nu inte har löst problemet med det hög frekventa ljudet som uppkommer från datorn. Har annars själv Dell XPS 13 är nöjd med den om man bortser från ljudet. Jävligt störigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rustax:

Dell XPS 15 hade väl varit något, men det är inte i samma prisklass. Hade dock inte rekommenderat Dell XPS ifall de nu inte har löst problemet med det hög frekventa ljudet som uppkommer från datorn. Har annars själv Dell XPS 13 är nöjd med den om man bortser från ljudet. Jävligt störigt.

Om jag hade gillat Dell från början. De är ganska snygga iaf.