Tappar anslutningen till internet, obrukbart nätverk samt hög ping

Permalänk
Medlem

Tappar anslutningen till internet, obrukbart nätverk samt hög ping

Hej!

Har haft problem med nätverket hemma i lite över ett år nu, och testat olika lösningar men inte hittat något som funkar. Ny här på sweclockers men tänkte att det var värt ett försök att vända sig till er om någon vet hur man åtgärdar problemet. Hittade inte någon tråd som var likt det jag tänkte beskriva, men länka gärna denna om de finns en liknande. (läs dock vad problemen är innan)

Till att börja med har jag universal telecom som bredbandsleverantör och betalar för en hastighet på 12-24mb. Vet att universal använder telias nät där jag bor. Brukar få ut ca 6-8mb när jag gör tester på bredbandskollen. (Kan knappt titta på en 720p youtube film utan att buffra..)
Kopplar modemet via adsl. Sitter för nuvarande på en laptop, men det är samma problem med stationära datorer samt andra laptops/mobiler etc i hemmet.

Hur som, problemen jag har är följande;
-Internet dör helt och det går inte att hitta nätverket.
-Internet blir "begränsat", alltså att det upptäcks som tillgängliga nätverk och att man kan ansluta till det. Men har dock ingen nätverksuppkoppling när detta sker. Felsökning reparerar inte heller problemet då utan ingenting händer.
-Min ping spikar och internet blir obrukbart, kan gå upp till allt mellan 1500 ping och 160. Är olika hela tiden, de få gånger nätet fungerar som de ska ligger min ping på runt 35 +- 5.

Har som som sagt haft problemen i över ett år så haft mycket kontakt med leverantören och testat diverse lösningar som de bett mig göra. Har även nu i slutet bett dem skicka ut en tekniker som kollar på nätverket men de har motsatt sig detta, vilket jag finner konstigt. Så vad som återstår för mig är att byta leverantör till någon som kan hjälpa mig lösa problemet (tips på bra leverantör uppskattas isåfall). Detta är givetvis om någon inte upplevt liknande problem eller om en lösning hittas. Är dock sugen på att byta leverantör då det varit så mycket strul. Telia har nyligen även installerat fiber i området, så vet inte om detta stör på något vis. Har dock inte riktigt möjligheten just nu att köpa fiber för 19000kr, möjligen i framtiden om det rekommenderas.

Saker som jag testat;
-Bytte modemet, ingen skillnad utan problemen kom och gick som innan.
-Testat koppla upp mig på olika datorer samt andra enheter, problemet kvarstår och är utspritt på alla. Därmed antar jag att felet inte ligger hos min dator. Den är köpt för ett år sedan och felet fanns redan innan detta.
-Kontaktat leverantören otaliga gånger men får ingen bra hjälp därifrån, de säger att de mäter ut ett stadigt flöde till hushållet på runt 14mb till telejacket.
-Testat koppla upp mig via sladd, är likadant då.

Kan inte se något mönster i när felen inträffar, utan det är olika hela tiden. Det är även så att det inte är samma problem som inträffar hela tiden. Under senaste dygnet har exempelvis nätverket dött helt vid en gång samt pingen varit ostabil vid två tillfällen mellan 2-5 timmar.

Tackar för all hjälp på förhand!

Permalänk
Medlem

Börja med att ansluta dig med din dator direkt i modemet.
Sedan laddar du ned pingplotter och sätter igång och testar. Sätt intervallet till 1 sekund.

När det slutar att fungera, ta en bild av pingplotter och ladda upp den här så att vi kan se

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Min absoluta erfarenhet är att 9 gånger av 10 så är det felkopplat och ofta är första jacket felkopplat, endera att splittern inte sitter i första jacket eller är första jacket parallellkopplat.

Kjells beskrivning hur de ska vara!

http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/he...

Ingen mening med att felsöka om man inte är säker på det grundläggande!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Har nu testat att koppla om modemet samt flyttat det precis bredvid telejacket. Ska se hur internet beter sig under ett dygn nu så återkommer jag senare med resultat.

Angående pingplotter så har jag laddat ner det, sitter som tidigare nämnt dock på en laptop. Denna saknar ethernet uttag så kan inte koppla den direkt till modemet(?) eller har jag uppfattat fel?
Ska jag även använda min ip som sökadress i pingplotter eller vad rekommenderas?
Gjorde felsökningen via ip och har då under en 10min period fått några skjutning i ping, varav en med en packet loss. Men vet inte om jag gjort rätt så väntar med att ladda upp bild på detta.

Tackar för svar hittills!

Permalänk
Medlem

Ring supporten igen.

Har du gjort allt från din sida och det fortfarande rullar in crc/retrains över gränsvärden kommer operatören fela ledningen till skanova.

Säger operatören att det inte går crc/retrains över gränsvärden.
Ligger felet 99% säkert hemma hos dig.

I övriga fall, tex att det börjar gå packetloss nånstans från hopp 2-4 på pingplotter så bör operatören redan ha märkt av detta. Annars kan du säkert maila in en bild på din pp då du fångat upp detta.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolof1:

Har nu testat att koppla om modemet samt flyttat det precis bredvid telejacket. Ska se hur internet beter sig under ett dygn nu så återkommer jag senare med resultat.

Angående pingplotter så har jag laddat ner det, sitter som tidigare nämnt dock på en laptop. Denna saknar ethernet uttag så kan inte koppla den direkt till modemet(?) eller har jag uppfattat fel?
Ska jag även använda min ip som sökadress i pingplotter eller vad rekommenderas?
Gjorde felsökningen via ip och har då under en 10min period fått några skjutning i ping, varav en med en packet loss. Men vet inte om jag gjort rätt så väntar med att ladda upp bild på detta.

Tackar för svar hittills!

Testa med en dator som har ett vanligt nätverkskort. Dock så kan du ladda upp en bild när du testar över WiFi så får vi se
var din PL sitter.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Be ISP dra ned på hastigheten och se vad som händer och fötter.

Permalänk
Avstängd

Jag fick ett entrådsavbrott i ledningen till min bostad och fick liknande problem. Modemet kunde bara använda en av de 2 teletrådarna och hastigheten halverades från 30 till 15mbit, men vad som gjorde det värre var att modemet då och då försökte ansluta på den trasiga tråden och då tappade jag anslutningen eller fick stora lagspikes, vilket hände ca var 10e minut och var sjuk störande.

Iaf telia skickade ut en snubbe som klätra runt i telefonstolparna utanför och hittade avbrottet (var han som berättade för mig att det var ett entrådsavbrott) och sne funkade allt kanoners igen.

Tycker ditt problem låter liknande, det enda som är knepigt är att universal säger att ditt modem ansluter med 14mbit stabilt för då borde du ju ha det.

Permalänk
Medlem

Har nu testat att byta modemet, och då får jag ut en bättre hastighet vilket ligger inom ramen för vad vi betalar!
Dock händer fortfarande att nätverket får en status som säger "Begränsat", vilket gör att jag inte kan koppla upp till internet.

Har även märkt att pingen blivit bättre så tror bestämt felet låg i vårat modem. Återstår som sagt bara att försöka lista ut varför nätet blir "Begränsat".

Permalänk
Medlem

Jag fick för länge sedan ( när ADSL var nytt) liknande problem. Då hade jag får lång tele kabel innan modemet. Bytte till en 0,5m och problemet försvann. Nu var ju iof hårdvaran SD sämre då och hastigheten var 2 ner och 0,5 upp.

Hur lång tele sladd använder du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

@jejja:
Den är nog 0,5m. Kopplade modemet precis vid telejacket i köket med den så det är inga långa avstånd vi pratar om. Dock sitter jag på övervåningen i huset med väggar/dörrar mellan mig och modemet, kan det vara så att detta stör?

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du har problem med att wifi lägger av så har det inte med adsl att göra, felet är i routern eller datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jösses, efter 5 dagar kommer du på att du använder WIFI!!!, kanske skulle nämnt dte i första inlägget
aternativt läst nån FAQ på bredbandskollen eller hos din leverantör då det alltid står som första åtgärd att prova med kabel och se om det blir skillnad.