Tappar anslutningen till internet, obrukbart nätverk samt hög ping
Hej!
Har haft problem med nätverket hemma i lite över ett år nu, och testat olika lösningar men inte hittat något som funkar. Ny här på sweclockers men tänkte att det var värt ett försök att vända sig till er om någon vet hur man åtgärdar problemet. Hittade inte någon tråd som var likt det jag tänkte beskriva, men länka gärna denna om de finns en liknande. (läs dock vad problemen är innan)
Till att börja med har jag universal telecom som bredbandsleverantör och betalar för en hastighet på 12-24mb. Vet att universal använder telias nät där jag bor. Brukar få ut ca 6-8mb när jag gör tester på bredbandskollen. (Kan knappt titta på en 720p youtube film utan att buffra..)
Kopplar modemet via adsl. Sitter för nuvarande på en laptop, men det är samma problem med stationära datorer samt andra laptops/mobiler etc i hemmet.
Hur som, problemen jag har är följande;
-Internet dör helt och det går inte att hitta nätverket.
-Internet blir "begränsat", alltså att det upptäcks som tillgängliga nätverk och att man kan ansluta till det. Men har dock ingen nätverksuppkoppling när detta sker. Felsökning reparerar inte heller problemet då utan ingenting händer.
-Min ping spikar och internet blir obrukbart, kan gå upp till allt mellan 1500 ping och 160. Är olika hela tiden, de få gånger nätet fungerar som de ska ligger min ping på runt 35 +- 5.
Har som som sagt haft problemen i över ett år så haft mycket kontakt med leverantören och testat diverse lösningar som de bett mig göra. Har även nu i slutet bett dem skicka ut en tekniker som kollar på nätverket men de har motsatt sig detta, vilket jag finner konstigt. Så vad som återstår för mig är att byta leverantör till någon som kan hjälpa mig lösa problemet (tips på bra leverantör uppskattas isåfall). Detta är givetvis om någon inte upplevt liknande problem eller om en lösning hittas. Är dock sugen på att byta leverantör då det varit så mycket strul. Telia har nyligen även installerat fiber i området, så vet inte om detta stör på något vis. Har dock inte riktigt möjligheten just nu att köpa fiber för 19000kr, möjligen i framtiden om det rekommenderas.
Saker som jag testat;
-Bytte modemet, ingen skillnad utan problemen kom och gick som innan.
-Testat koppla upp mig på olika datorer samt andra enheter, problemet kvarstår och är utspritt på alla. Därmed antar jag att felet inte ligger hos min dator. Den är köpt för ett år sedan och felet fanns redan innan detta.
-Kontaktat leverantören otaliga gånger men får ingen bra hjälp därifrån, de säger att de mäter ut ett stadigt flöde till hushållet på runt 14mb till telejacket.
-Testat koppla upp mig via sladd, är likadant då.
Kan inte se något mönster i när felen inträffar, utan det är olika hela tiden. Det är även så att det inte är samma problem som inträffar hela tiden. Under senaste dygnet har exempelvis nätverket dött helt vid en gång samt pingen varit ostabil vid två tillfällen mellan 2-5 timmar.
Tackar för all hjälp på förhand!