Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purren:

Hur är ljudnivån på dessa, både microservern och ml10 varianten, med två diskar i?

Beror HELT på vad du har för diskar i den. Kör 2st SSD i raid 0 via HW raidkort i PCI-E sloten och 4 x 4TB WDC RED i raid 5 via HP Raiden. Fläkten maxar vid boot och sen går den ner till tyst läge.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Beror HELT på vad du har för diskar i den. Kör 2st SSD i raid 0 via HW raidkort i PCI-E sloten och 4 x 4TB WDC RED i raid 5 via HP Raiden. Fläkten maxar vid boot och sen går den ner till tyst läge.

Alla Dell och HP -servrar jag haft att göra med kör ju fläktarna på max vid boot så det är inget konstigt med det. De flesta stationära jag haft också för den delen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purren:

Hur är ljudnivån på dessa, både microservern och ml10 varianten, med två diskar i?

Tillräckligt tyst för att inte vara störande om den är i ett annat rum (exempelvis klädkammaren), men inte tillräckligt tyst för att sova bredvid.
Tycker jag i alla fall.
Försökte spela in ljudet med mobilen, men det blev inge bra.

Permalänk
Medlem

Har börjat uppleva problem när jag transcodar 1080p med Plex. Hackar och buffrar och CPUn får enl VMware på max. Har G1610T-modellen.
Något som varit med om liknande och/eller har tips på vad man kan göra åt det?
Går ju att uppgradera CPUn till en E3-1220 eller så, men den kostar ju mer än vad servern gjorde

Hur fungerar det med Direct Play i Plex? Kör man subs måste den väl baka in det ändå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNilsson:

Har börjat uppleva problem när jag transcodar 1080p med Plex. Hackar och buffrar och CPUn får enl VMware på max. Har G1610T-modellen.
Något som varit med om liknande och/eller har tips på vad man kan göra åt det?
Går ju att uppgradera CPUn till en E3-1220 eller så, men den kostar ju mer än vad servern gjorde

Hur fungerar det med Direct Play i Plex? Kör man subs måste den väl baka in det ändå?

Köp en på eBay, ex:

http://www.ebay.co.uk/itm/Processeur-Intel-Xeon-E3-1220-Quad-...

ca 1000 lappen

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Säkert kompatibel även om det är en sandy bridge istället för den tänkta ivy bridge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluser:

Säkert kompatibel även om det är en sandy bridge istället för den tänkta ivy bridge.

Nu sökte jag bara på modell nummret.
Men kolla kompatibla cpuer, sedan sök på eBay.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Vill bara dela med mig av den stora lyckan: I mellandagarna fick jag mitt M1015 från Ebay som flashat till IT-mode i NAS4Free verkligen levererar. Jag har tidigare kämpat med urusel diskprestanda i ESXi (även med rätt drivrutiner för B120i), mellan 40-60 MB/s i både läs och skriv, och väldigt ojämn. Nu maxar jag enkelt ut mitt gigabitnätverk. Verkligen natt och dag, äntligen...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vill bara dela med mig av den stora lyckan: I mellandagarna fick jag mitt M1015 från Ebay som flashat till IT-mode i NAS4Free verkligen levererar. Jag har tidigare kämpat med urusel diskprestanda i ESXi (även med rätt drivrutiner för B120i), mellan 40-60 MB/s i både läs och skriv, och väldigt ojämn. Nu maxar jag enkelt ut mitt gigabitnätverk. Verkligen natt och dag, äntligen...

ESXi i botten och Passtrough av M1015 kortet till NAS4Free?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Calle: Precis så.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Tack för tipset. Vill dock inte ha begagnat. Hittar de nya för runt 1800-1900:-.
Tänkte mer på att andra använder samma CPU för 1080p-transcoding och det fungerar bra för dem.

Permalänk
Medlem

Tänkt bara flika in med två grejer!

Vill man använda den som HTPC så får ett Asus Geforce 210 plats. Precis! Det är nån halvmillimeter till godo till ATX-kontakten. Kortet levereras med två småbrackets för kortet samt VGA-kontakten på sladd. Sistnämnda kopplas med fördel bort Då får man DVI och HDMI ut. Enda problemt jag har är att man med våld måste trycka in HDMI-kabeln, för själva plasten på kontakten får knappt plats under den på utsidan placerade spärren som håller fast kortet.

Finns det HDMI-kablar med mindre plast runt själva kontaktdonet?

Sen har jag sett diverse sätt att montera SSD'n på. Men har man en SSD av det tjockare slaget så går den alldeles utmärkt att bara klämma fast under flärparna som styr upp ODD'ns placering. Vet att Crucial skickar med adapters för sina smalare diskar så de fyller ut utrymmet. Iallafall till MX100. Osäker på om alla nya diskar är av det plattare slaget. Men har man en gammal tjock kan man göra så iallafall

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

http://i.imgur.com/zKyLpkj.jpg

Sen har jag sett diverse sätt att montera SSD'n på. Men har man en SSD av det tjockare slaget så går den alldeles utmärkt att bara klämma fast under flärparna som styr upp ODD'ns placering. Vet att Crucial skickar med adapters för sina smalare diskar så de fyller ut utrymmet. Iallafall till MX100. Osäker på om alla nya diskar är av det plattare slaget. Men har man en gammal tjock kan man göra så iallafall

Går bra att fästa tunnare SSDer med buntband på samma ställe.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Tänkt bara flika in med två grejer!

http://i.imgur.com/fgpUhC1.jpg

Vill man använda den som HTPC så får ett Asus Geforce 210 plats. Precis! Det är nån halvmillimeter till godo till ATX-kontakten. Kortet levereras med två småbrackets för kortet samt VGA-kontakten på sladd. Sistnämnda kopplas med fördel bort Då får man DVI och HDMI ut. Enda problemt jag har är att man med våld måste trycka in HDMI-kabeln, för själva plasten på kontakten får knappt plats under den på utsidan placerade spärren som håller fast kortet.

Finns det HDMI-kablar med mindre plast runt själva kontaktdonet?

http://i.imgur.com/zKyLpkj.jpg

Fantastiskt.

Fick in ett XFX Radeon HD 4350 utan större problem, då kylaren har ganska mindre fläns.
Dock bytte jag till lågprofils-bracket. Fick offra VGA-porten

Kör själv med självhäftande tejp. 2st staplade på varandra, då jag har slängt upp 4st SSD i toppen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag har idag en Synology NAS som börjar bli seg i GUI:t och så vill jag prova på virtualisering. Vill bl.a. köra pfsense, owncloud, freenas...

Duger denna servern till det? Trots att den har en Celeron G1610T-processor? Är den värd dryga 2800kr?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Jag har idag en Synology NAS som börjar bli seg i GUI:t och så vill jag prova på virtualisering. Vill bl.a. köra pfsense, owncloud, freenas...

Duger denna servern till det? Trots att den har en Celeron G1610T-processor? Är den värd dryga 2800kr?

Tacksam för svar.

Prova att stänga av komprimering av innehållet i RAM, det gjorde min (x86) lite piggare i GUIt, den maxar ut GbE utan problem precis som förr och jag kan inte se att minnesanvändningen är större nu. Gör kanske större skillnad om man kör en massa servrar/tjänster på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Prova att stänga av komprimering av innehållet i RAM, det gjorde min (x86) lite piggare i GUIt, den maxar ut GbE utan problem precis som förr och jag kan inte se att minnesanvändningen är större nu. Gör kanske större skillnad om man kör en massa servrar/tjänster på den.

Du menar på synology:n?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Du menar på synology:n?

Jepp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

OK, tack för tipset.

Har tankar på att köpa en server ändå, anledningen att jag nämnde Synologyn var för att försäkra mig om att HP:n inte skulle bete sig likadant.

Så, duger Proliant:en (med celeron cpu:n) till det jag önskade, tror du/ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

OK, tack för tipset.

Har tankar på att köpa en server ändå, anledningen att jag nämnde Synologyn var för att försäkra mig om att HP:n inte skulle bete sig likadant.

Så, duger Proliant:en (med celeron cpu:n) till det jag önskade, tror du/ni?

HPn är mycket snabbare än Synologyn.
Den kommer absolut räcka till som filserver.

Rimligtvis klarar den även av att vara brandvägg, men jag kör ej pf sense så jag vet inte hur tung den är.

Permalänk
Medlem

@db1:

Jag har ett litet hemmabygge och kör Celeron G550 2,6Ghz, 16GB ECC RAM, inget grafikkort.
Med andra ord borde det vara snarlik prestanda, 300Mhz mer på min, men äldre modell, vilket funkar bra.
Använder du FreeNAS som en NAS, pfsense som en brandvägg och OwnCloud(OwnCloud finns i FreeNAS) för att synca så ser jag inget problem med 1610T alls.
När du börjar med VM och andra mer krävande saker bör du kolla på Xeon E3 eller E5 och 32GB ram eller mer för att det ska funka bra.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk

Funderar på att köra en microserver gen 8, g1610t varianten med esxi och vm's för pfsense, webserver och xpenology.. Är det nån som vet hur det funkar med diskkryptering med esxi och xpenology eller nas i övrigt typ freenas? Funderar på att köra raw device mapping på 4 diskar till nas och sen mjukvaruraid med kryptering. Såg att g1610t inte stödjer aes-ni är det uteslutet att köra nån form av diskkryptering alls då? Annars kan jag tänka mig att uppgradera cpu:n till xeon e3 för att för funktionen!
Väger imellan att köpa ett färdigt synology nas för att få kryptering + liten burk för pfsense och webserver mot att bygga eget med möjlighet till ett all-in-one microserver bygge med nas, pfsense och webserver.

Permalänk
Medlem

@Martin_SWE: Tänk på att om du kör diskarna i AHCI-läge (icke raid) så lever den om som bara den! Fläkten kommer gå max och det är outhärdligt. Vill du ändå köra mjukvaruraid så kan du ju dock sätta upp varje disk som en ensam stripe. Blir ju typ samma sak.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_SWE:

Funderar på att köra en microserver gen 8, g1610t varianten med esxi och vm's för pfsense, webserver och xpenology.. Är det nån som vet hur det funkar med diskkryptering med esxi och xpenology eller nas i övrigt typ freenas? Funderar på att köra raw device mapping på 4 diskar till nas och sen mjukvaruraid med kryptering. Såg att g1610t inte stödjer aes-ni är det uteslutet att köra nån form av diskkryptering alls då? Annars kan jag tänka mig att uppgradera cpu:n till xeon e3 för att för funktionen!
Väger imellan att köpa ett färdigt synology nas för att få kryptering + liten burk för pfsense och webserver mot att bygga eget med möjlighet till ett all-in-one microserver bygge med nas, pfsense och webserver.

Skrivet av BlackBird:

@Martin_SWE: Tänk på att om du kör diskarna i AHCI-läge (icke raid) så lever den om som bara den! Fläkten kommer gå max och det är outhärdligt. Vill du ändå köra mjukvaruraid så kan du ju dock sätta upp varje disk som en ensam stripe. Blir ju typ samma sak.

Är inte fläktproblemet fixat?
Jag ändrade till AHCI och medan jag var inne och ändrade (kom en del saker emellan och jag gick förbi servern) så lät det ordentligt, kollade iLO och såg att den rapporterade 50% på fläkt.
Efter att ESXi installerats så rapporterade iLO 12% aktivitet...

Permalänk

Har hört talas om detta fläktproblemet och trodde också det var löst.
Grejen är att synologys/xpenologys mjukvaruraid läge SHR verkar rätt trevligt!
Sätta upp varje disk som ensam stripe, menar du disk1 raid0 disk2 raid0 osv men att diskarna ändå bara skriver data till en disk och inte splittar till 2?
Funderar på hur mkt hastighet man förlorar på att göra så jämfört med ACHI och RDM direkt till xpenology.

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon som vet billigaste och bästa sättet att använda 2.5" i 3.5" vaggorna? Vet att man kan sätta i en SSD så att den sitter utan vagga men vill även ha mekanisk disk så behöver en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Hej, är det någon som vet billigaste och bästa sättet att använda 2.5" i 3.5" vaggorna? Vet att man kan sätta i en SSD så att den sitter utan vagga men vill även ha mekanisk disk så behöver en adapter.

Jag har två st såna här: http://www.ebay.com/itm/NEW-2-5-SSD-to-3-5-SATA-Hard-Disk-Dri...

Inte monterat ännu men planerar på att göra det snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Jag har två st såna här: http://www.ebay.com/itm/NEW-2-5-SSD-to-3-5-SATA-Hard-Disk-Dri...

Inte monterat ännu men planerar på att göra det snart.

Kanon! Du får gärna uppdatera när du provat.

Permalänk
Medlem

Har inte hört talas om någon fix, har dock inte letat Men det är möjligt att det finns.

Det jag däremot försökt hitta - finns det nån adapter så man kan montera in slädarna i vanlig 5,25"-plats? Funderar på att sätta i en backupdisk i släde som jag kan koppla ur och stänga av vid behov i mitt nästa chassi. Vore ju trevligt om det var samma.

Är alla HP-slädar som SER likadanta ut (utöver färg på handtaget) kompatibla förresten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Skrivet av breakman:

Är inte fläktproblemet fixat?
Jag ändrade till AHCI och medan jag var inne och ändrade (kom en del saker emellan och jag gick förbi servern) så lät det ordentligt, kollade iLO och såg att den rapporterade 50% på fläkt.
Efter att ESXi installerats så rapporterade iLO 12% aktivitet...

Skrivet av BlackBird:

Har inte hört talas om någon fix, har dock inte letat Men det är möjligt att det finns.

Det jag däremot försökt hitta - finns det nån adapter så man kan montera in slädarna i vanlig 5,25"-plats? Funderar på att sätta i en backupdisk i släde som jag kan koppla ur och stänga av vid behov i mitt nästa chassi. Vore ju trevligt om det var samma.

Är alla HP-slädar som SER likadanta ut (utöver färg på handtaget) kompatibla förresten?

Fläktproblemet ÄR löst (åtminstone för en del av oss). BIOS J06 ska fixa det.

HPs sida är för BEDRÖVLIGT jobbig att navigera...

Vissa har tydligen problem även efter detta men för mig funkar det. En del menar att det beror på att vissa diskar saknar tempsensor men jag kan varken bekräfta eller dementera.

Edit: nu funkade länken :-S Här finns BIOS J06

Och här finns senaste BIOS

Enligt release notes är det löst redan i föregående version som heter: 2014.06.06 (A)(15 Jun 2015), den senaste är från 2015.07.16 (A) 11 Nov 2015

Visa signatur