Ta bort tv antenn kontakt på tv:n för att slippa betala tv-avgift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gimberg:

Hur är det nu om jag startar ett eget företag som är på samma address som jag bor på? Har faktiskt tänkt att göra de innan radiotjänst kom.

Hur vore det om du helt enkelt bara betalar det du är skyldig att betala? Är det verkligen ett så främmande koncept för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Förstår inte ditt resonemang. Bara för att du inte lämnade dina uppgifter så betyder det inte att dom inte följer det. Det gör dom vill jag påpeka, Har köpt 4 tv:s på en 3 års period och varje gång måste jag återigen berätta för radiotjänst när dom ringer att jag köpte tv:n till min vän/ svåger etc.

Ja men utan att de ens vet vad jag heter så blir det väl lite svårt att rapportera till radiotjänst?

Permalänk
Avstängd

Självfallet. Om dom inte har uppgifter så kan dom inte rapportera. Det är en annan femma.
Jag är tämligen sänker på att dom inte måste ta uppgifter, men om dom har det så måste dom rapportera in till radiotjänst.

Skrivet av Kaine_Uro:

Ja men utan att de ens vet vad jag heter så blir det väl lite svårt att rapportera till radiotjänst?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neonodia:

Självfallet. Om dom inte har uppgifter så kan dom inte rapportera. Det är en annan femma.
Jag är tämligen sänker på att dom inte måste ta uppgifter, men om dom har det så måste dom rapportera in till radiotjänst.

Jo enligt lagen "SKALL" handlaren anmäla och köparen är skyldig att lämna uppgifter, om det inte sker så är det alltså ett lagbrott.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
Anmälan av innehav av TV-mottagare
8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag har inga barn, så varför ska jag betala skatt för att andras barn ska gå på dagis?

Jag blir så trött på bristande förmåga att förstå problem. Din liknelse är inte ens stolpe ut.

Det är ju staten själva som avgiftsbelägger alla som ser på SVT, de som inte gör det ska inte betala. Det här är grundbulten i lagen.
Sedan har de valt att jämnställa tv-mottagare med att se på SVT. Jag hoppas jag ni inser problematiken i detta?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Avstängd

OK, Men då är det som så att man kan lämna felaktiga uppgifter om det är så att man betalar kontant. För jag valde att inte lämna adressuppgifter när jag en gång köpte en tv (MediaMarkt) kontant, och det var ej något dom kontrollerade.

Skrivet av mrqaffe:

Jo enligt lagen "SKALL" handlaren anmäla och köparen är skyldig att lämna uppgifter, om det inte sker så är det alltså ett lagbrott.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
Anmälan av innehav av TV-mottagare
8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Vad du än gör så bestrid ingenting. Betala det som betalas ska sen ringer du och säger att du vill säga upp ditt tv-innehav, frågar de varför säger du att du sålde TVn då du inte använde den. Klart! Bestrider du kommer du förlora, betala och säg upp är 1000x enklare och du får tillbaka om du betalat för mycket.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neonodia:

OK, Men då är det som så att man kan lämna felaktiga uppgifter om det är så att man betalar kontant. För jag valde att inte lämna adressuppgifter när jag en gång köpte en tv (MediaMarkt) kontant, och det var ej något dom kontrollerade.

Det är ibland skillnad på vad folk gör och vad lagen säger men att ange falska uppgifter eller att strunta i att anmäla är ett lagbrott, lagen är tydlig med vad som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Hur vore det om du helt enkelt bara betalar det du är skyldig att betala? Är det verkligen ett så främmande koncept för dig?

Jo jag tycker sättet att finansiera är väldigt dumt och SVT ger också ut pris pengar, pengar som vi har tvingats betala in fast man inte vill se de programmen och speciellt när jag vill bara använda TV:n som en skärm för spel, film eller serier.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Avstängd

Ja om det ändå vore lag på att kunna alla svea rikes lagar så skulle vi inte haft en regering någonsin. Regeringen är dem som bryter mot lagarna dag in och dag ut och svenska folket bara öppnar och sväljer..

Skrivet av mrqaffe:

Det är ibland skillnad på vad folk gör och vad lagen säger men att ange falska uppgifter eller att strunta i att anmäla är ett lagbrott, lagen är tydlig med vad som gäller.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warh0g:

Jag har inga barn, så varför ska jag betala skatt för att andras barn ska gå på dagis?

För att barnen är allas vår framtid , vilket Svt knappast är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag blir så trött på bristande förmåga att förstå problem. Din liknelse är inte ens stolpe ut.

Det är ju staten själva som avgiftsbelägger alla som ser på SVT, de som inte gör det ska inte betala. Det här är grundbulten i lagen.
Sedan har de valt att jämnställa tv-mottagare med att se på SVT. Jag hoppas jag ni inser problematiken i detta?

SVT är en samhällstjänst (public service) som i min mening kan likaställas med skatter som betalas för andra samhällstjänster. För att staten inte ska ha direkt kontroll över pengarna (och SVT) är detta överlagt till Radiotjänst som hanterar betalningarna och ser till att "avgiften/skatten" betalas enl. tolkningen av lagen.
Därefter får SVT och SR pengarna för att bedriva sin public service.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Detta är så löjligt. Hur i helsike blev det svensk nationalsport att undvika TV-avgift? Jävla libertariantrams.

Den dagen SVT är 100% opartiskt och levererar 100% ovinklat innehåll samt är helt könsneutrala; då kan jag tänka mig att köpa en TV och betala för TV licensen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Ja det är svårt att se hur folk inte vill betala för en tjänst dom inte nyttjar..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Defender:

Det har nog med att göra att folk tycker det e ganska dyrt att betala 185kr/mån för två kanaler.
Två kanaler som dem flesta dessutom inte tittar på. Ja nu har dem ju Barnkanalen & Kunskapskanalen också jipppiiii.
Jag har Projektor så jag betalar inte inte ändå, inte gjort på 20 år, men jag förstår dem som e förbannade för att betala för sånt skit.
Spärra skitet till digitalbox så folk själv kan välja om dem vill ha det istället.
Problemet är att dem skulle förlora 80% av intäkterna då. Nä då är det ju bättre att tvinga på ett ofrivilligt abonnemang.

Libertariantrams alltså. Vi betalar för en massa saker till det gemensamma som en del av oss sällan eller aldrig nyttjar, för det gemensammas bästa.

Skrivet av Pepe's Bodega:

Om du vill slippa TV-avgiften är det bara att ringa och säga att du kört TV:en på skroten/återvinningen.

Lägg ner SVT och SR. De sprider lika mycket propaganda som alla andra.
Använd internet där alla kan ha en röst istället för ett fåtal överbetalda Stockholmare.

Dvs man ska bara få sin världsbild bekräftad hos hobbytyckare hela tiden, annars är det kränkande. Resultatet av den riktade reklam-eran. Putin älskar såna som du.

Skrivet av Neonodia:

Sen den dagen Svensk tv slutade vara en kanal för oberoende politiskt jäbberdirish

När exakt hände det? Som tidigare sagts, tycker du på något minsta vis att ett program som sänts inte är politiskt neutralt kan du anmäla det till Myndigheten för radio och TV.

---

Helt allmänt kan jag hålla med om, som en del antyder, att SVT har fått lite väl mycket kommersiellt innehåll senaste åren. Samtidigt måste de hålla sig någorlunda relevanta i sin samtid och inte enbart vara en strikt informationskanal.

Skrivet av PointMan:

Den dagen SVT är 100% opartiskt och levererar 100% ovinklat innehåll samt är helt könsneutrala; då kan jag tänka mig att köpa en TV och betala för TV licensen.

---

Skrivet av Gimberg:

Hur är det nu om jag startar ett eget företag som är på samma address som jag bor på? Har faktiskt tänkt att göra de innan radiotjänst kom.

Du har redan lagt så mycket tid och energi motsvarande minst en månadsavgift på att försöka komma undan.

Skrivet av Gimberg:

Jo jag tycker sättet att finansiera är väldigt dumt och SVT ger också ut pris pengar, pengar som vi har tvingats betala in fast man inte vill se de programmen och speciellt när jag vill bara använda TV:n som en skärm för spel, film eller serier.

Skrivet av warh0g:

SVT är en samhällstjänst (public service) som i min mening kan likaställas med skatter som betalas för andra samhällstjänster. För att staten inte ska ha direkt kontroll över pengarna (och SVT) är detta överlagt till Radiotjänst som hanterar betalningarna och ser till att "avgiften/skatten" betalas enl. tolkningen av lagen.
Därefter får SVT och SR pengarna för att bedriva sin public service.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla handlare måste anmäla de som köper en tv.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
Anmälan av innehav av TV-mottagare
8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.
Yrkesmässig överlåtelse eller uthyrning i detaljhandeln av TV- mottagare skall anmälas av överlåtaren respektive uthyraren till RIKAB före utgången av kalendermånaden närmast efter överlåtelsen eller uthyrningen. Anmälan skall innehålla de uppgifter som behövs för att fastställa avgiftsskyldigheten.
Den som förvärvar eller hyr en TV-mottagare av någon enligt andra stycket eller av den som företräder honom eller henne är skyldig att på begäran lämna överlåtaren eller upplåtaren de uppgifter som överlåtaren eller upplåtaren behöver för att fullgöra sin anmälningsskyldighet. Lag (2006:798).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

åandra sidan har du ignen skyldighet att lämna ut information om vem som har tvn. det KAN vara en födelsedagspresent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neonodia:

Ja om det ändå vore lag på att kunna alla svea rikes lagar så skulle vi inte haft en regering någonsin. Regeringen är dem som bryter mot lagarna dag in och dag ut och svenska folket bara öppnar och sväljer..

Men uppge falskt namn då och gör dig skyldig till urkundsförfalskning som är upp till två år i buren. Men då har du ju i alla fall fått vara lite Robin Hood på ett forum om den eviga hackkycklingen Tv-licensen. Och det är ju inte lite tufft.

Permalänk
Avstängd

Falskt och felaktigt är två skilda saker herr guldtupp

Skrivet av VresiBerba:

Men uppge falskt namn då och gör dig skyldig till urkundsförfalskning som är upp till två år i buren. Men då har du ju i alla fall fått vara lite Robin Hood på ett forum om den eviga hackkycklingen Tv-licensen. Och det är ju inte lite tufft.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

SVT är en samhällstjänst (public service) som i min mening ...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog därför ditt resonemang haltar.

Skrivet av VresiBerba:

Men uppge falskt namn då och gör dig skyldig till urkundsförfalskning som är upp till två år i buren. Men då har du ju i alla fall fått vara lite Robin Hood på ett forum om den eviga hackkycklingen Tv-licensen. Och det är ju inte lite tufft.

Då kan man uppge Robin Hood som namn och man slipper åka dit för urkundsförfalskning. Dessutom är det som någon redan påpekat ett felaktigt och inte falskt namn.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Inaktiv

Jag betalar TV-licensen trots att jag inte ens använder min TV för just TV-bruk. De ca 2000kr per år det handlar om är så pass lite pengar att jag inte kunde bry mig mindre. Använder svt.se för nyheterna så lite valuta får jag väl ändå för pengarna.

Dock hade jag gärna låtit bli att betala om möjligheten fanns. Föredrar egentligen lösningen med att lägga kostnaden i skatten men den lösningen har ju också sina problem. En bättre lösning lär finnas med den är samtidigt en fråga de flesta förmodligen inte bryr sig om, just pga hur lite pengar det ändå handlar om. Har man inte råd att betala ca 2000kr per år för sin TV har man nog inte råd att ha en TV ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Hade nästan velat bjuda in en kontrollant när jag sitter och kollar på netflix på projektorn, dock känns som inte enligt historier tillräckligt kompetenta för att förstå att det inte rör sig om en tv-mottagare.

Jag blev uppringd av radiotjänst där dom frågade om jag hade en TV, jag svarade att det har jag inte, endast en projektor "och den är utan inbyggd mottagare likt alla projektorer och någon extern box har jag inte."

Då sade dom lite snabbt att om jag skaffar TV eller box får jag återkomma.

Därmed tycker jag egentligen att alla som faktiskt inte kollar på TV (och inte bara försöker smita undan) borde skaffa en projektor Man får mycket större bild, med en bra modell av projj och duk även bra bild samt du sparar 2000 kr om året. Många nämner ofta att lampan är så himla dyr vilket jag inte kan förstå, kanske var så förr dock. Min lampa kostar 1500kr och fungerar i typ 3000 timmar eller nåt sånt, sjukt länge det vill säga för oss som inte sitter vid "TV"n 6h varje kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag betalar TV-licensen trots att jag inte ens använder min TV för just TV-bruk. De ca 2000kr per år det handlar om är så pass lite pengar att jag inte kunde bry mig mindre. Använder svt.se för nyheterna så lite valuta får jag väl ändå för pengarna.

Dock hade jag gärna låtit bli att betala om möjligheten fanns. Föredrar egentligen lösningen med att lägga kostnaden i skatten men den lösningen har ju också sina problem. En bättre lösning lär finnas med den är samtidigt en fråga de flesta förmodligen inte bryr sig om, just pga hur lite pengar det ändå handlar om. Har man inte råd att betala ca 2000kr per år för sin TV har man nog inte råd att ha en TV ens.

Jag betalar också men skulle som dig hellre se en annan lösning på det hela. Förstår inte varför man ska tvingas till det hela, ingen tvingar på mig Discovery Channel till exempel.

Men jag håller däremot inte med om att det skulle vara så pass billigt att det inte är något att bry sig om, det finns många som skulle behöva dom pengarna till annat. Alla lever inte på lika mycket här i landet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMacho:

Dessutom är det som någon redan påpekat ett felaktigt och inte falskt namn.

Om man anger ett felaktigt namn i syfte att kringgå TV-licensen åker du dit för urkundsförfalskning. Punkt slut.

Skrivet av Neonodia:

Falskt och felaktigt är två skilda saker herr guldtupp

Eller hur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Dock hade jag gärna låtit bli att betala om möjligheten fanns. Föredrar egentligen lösningen med att lägga kostnaden i skatten men den lösningen har ju också sina problem.

För den som betalar TV-licensen spelar det ju ingen som helst roll hur den betalas, eller hur. Sedan har väl skattemyndigheten nog med sitt och om de skulle behöva utreda licensfusk utöver all annan fusk måste det till mer resurser vilket Radiotjänst redan har.

Sedan kan man väl diskutera i hur modern en TV-licens egentligen är, men fungerar det för 100 miljoner andra européer, vill jag nog påstå att det fungerar för oss svenskar också.

Permalänk

Betala 1 månader eller hur man nu gör sen säger du att din TV gått sönder och inte tänker skaffa en ny. Förstår att man inte vill betala TV licens SVT är ju rena skiten.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Betala 1 månader eller hur man nu gör sen säger du att din TV gått sönder och inte tänker skaffa en ny. Förstår att man inte vill betala TV licens SVT är ju rena skiten.

Det har varken med SVT eller med vilja att göra, TV-licensen måste du betala om du äger TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

För att det är lag på det. Vissa människor blir aldrig sjuka, men dom får likförbannat betala skatt till sjukvården.

De flesta människor som "aldrig" blir sjuka vill nog fortfarande ha sjukvården som den är. Funkar mer som en försäkring.
En dag kan jag bryta benet och behöva sjukvård.
En dag kommer jag inte vakna upp och vara otroligt sugen att kolla på SVT..?

Antar att du stödjer CopySwede också?
Lika som TV-licensen är det en lag som inte längre bör leva vidare. Det är anledningen till att den är så lätt att kringgå som det fortfarande finns kvar, om det var svårare skulle det garanterat bli en större politisk fråga och de skulle antagligen försvinna med en folkomröstning.
Om inte nu, garanterat om några år då den äldre generationen är borta.

Jag personligen har 2 TV, bott i nya lägenheten i runt 8 månader, och har aldrig startat SVT och kommer aldrig göra det heller.
Att bli sjuk kan jag däremot inte styra över.

Om blockerings alternativ skulle finnas för att slippa TV-Licensen lagligt så skulle jag och många fler använda sig av denna möjlighet. Och om folk vill göra det samma med Sjukvården så är jag "all for it"

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det har varken med SVT eller med vilja att göra, TV-licensen måste du betala om du äger TV.

Den är döpt till tv-licens men igentligen skulle den nog heta svt-licens för det är därför du betalar.
Du ska betala även om du inte har en tv, men har ex digitalbox eller dvd med tuner i.
Så nej det har inte bara med tv att göra, det har att göra med att du KAN kolla på svt oavsett om du gör det eller ej.
Påtvingat abonnemang men andra ord.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

För att det är lag på det. Vissa människor blir aldrig sjuka, men dom får likförbannat betala skatt till sjukvården.

Man ska inte följa lagen om den inte gynnar en. Det är fel sätt att leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Eller hur! Det skall gnällas på skatter, det har blivit för dyrt i spanien, polisen gör för lite och lapplisorna gör för mycket. TV-licensen är nog det folk mest klagar på, och är det inte det ena så är det det andra; 'jamen den står i källaren' och när det visar sig vara osant, då; 'använder jag den inte' och sedan är det; 'jag tittar inte på SVT' och när inte heller det stämmer så är det; ' jomen jag tittar bara på sport lite då-och-då' och som alltid är det någon annans fel.

Svenskar!

Men å andra sidan, vad är det för jävla sätt att sälja en tjänst på?
Först ger man alla tillgång till något de inte bett om, sedan tar man betalt för det, eftersom man har tillgång till det.
Vi är nog många som hade tackat nej till svt om vi fick frågan. Anbud / accept är standardförfarande när du köper busskort, varför ska tv-licensen se ut annorlunda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Den är döpt till tv-licens men igentligen skulle den nog heta svt-licens för det är därför du betalar.

Nej, eftersom TV-licensen även innefattar radio, så en SR-licens vore mer rätt i så fall. Men det är ju helt akademiskt vad det kallas, har du en TV i lägenheten är du skyldig att betala licens för att bruka den, oavsett vad du gör med den eller vilka program du tittar på.

Skrivet av Defender:

Påtvingat abonnemang men andra ord.

Du är inte mer påtvingad att betala TV-licens än du är att betala bilskatt; vill du inte betala TV-licens, skaffa inte TV - vill du inte betala bilskatt, skaffa inte bil. Så enkelt är det.