Men … vad händer med den cinematiska™ känslan då?
Nej, skämt åsido, trevligt att höra att 1080p @ 120 Hz står för dörren på konsolerna …
Lite detta tänkte jag. Hf ska de ens kunna driva dem @ 120Hz. Att panelen klarar det spelar ju noll roll om inte hårdvaran kan driva det.
Med tanke på att det krävs rätt bra CPU för att ens driva dagens spel @ 120Hz på en PC, hur har de tänkt att den AMD Jaguar CPUn ska göra det, än mindre GPUn?
Eller missar jag något?
Upplösningsmässigt så är den mer än nog dock. Hade inte klagat på 100/110 grader eller den lilla skillnad i upplösning, förutsatt att den kan hålla 90Hz+ iaf, jämt utan problem.
Sony har sagt att de kommer kosta ungefär lika mycket som ett nytt PS4 vilket har uppskattats till $400-500. Vore väldigt konstigt om det kostade lika mycket som Rift med tanke på att hårdvaran är så mycket enklare och därmed billigare. Det är inga som helst problem att driva runt ett spel i 120 Hz på PS4. Det handlar bara om att anpassa grafiken efter den tillgängliga prestandan. Otroligt nog finns det andra designmål än fotorealism och det går att göra snygga spel som går att driva med en brödrost om man bara har lite talang för estetik istället för att gå all in på "realism".
Jag kan driva runt DOS spel i 120Hz också, men med tanke på att det krävs en del bara för att driva CS i 1920x1080 @ 120Hz+ så tror jag det kommer bli Nintendo 16-bit grafik om de ska hålla det @ 120Hz stabilt. Just ordet stabilt är något du inte kan ignorera här.
Problemet med just VR är att minsta "hugg" i FPS så märks det. Du kan inte göra 50-120 fps.. utan det är minimum 120fps som gäller om du ska köra 120Hz. Dvs den måste kunna leverera minst 120fps oavsett spel och oavsett var i spelet du är, för bra upplevelse (som de säger). Detta är ju varför hårdvaran till just PC är så krävande som den är, för att den måste hålla 90fps. Exakt detta är ju vad tex Steams VR Test också gör, ett enkelt test där du ska hålla 90fps. Och jag kan säga att min i5a med 7970 klarade det, men inte perfekt. Och nu ska PS4a med klenare hårdvara göra detta @ 120fps?!
Om det hade varit typ att de skulle göra 90Hz på sony VR och Vive/Rift kört 120Hz, så hade jag kunnat förstå, men jag tror inte PC maskinerna ens orkar 120Hz.