Windows 10 ljud via hdmi

Permalänk
Medlem

Windows 10 ljud via hdmi

Köpte mig en NUC6i5SYH för att använda som htpc och för lite spel på tv. Den sitter kopplad via hdmi till min Onkyo receiver och vidare till en Samsung TV.

Installerade Windows 7 Ultimate och uppgraderade sen till Windows 10 Pro. Alla drivrutiner är senaste versionen. Även bios.

Ett problem som jag upptäckt och inte verkar vara ensam om när det gäller just Windows 10 är att ljudet via hdmi inte funkar helt korrekt.

Filmer och musik via MPC-HC funkar bra. Däremot spel verkar vara lite blandat. Fifa 15 funkar bra. Rayman Legends och LEGO marvel avengers är helt tysta. Provade ett tips att köra dem i fönster-läge och då funkade ljudet helt plötsligt.

Vad kan jag göra för att få ljudet att funka i helskärmsläge för alla spel?

Permalänk
Medlem

Som alltid med Windows 10 bör man göra en helt ren installation, uppdatering från Windows 7 eller 8.1 kan man nog göra, men man bör därefter vid tillfälle fixa en helt ren installation.
Löser de flesta större och mindre problem.

Drivrutiner bör manuellt kolla och installera också, så man inte bara godtar de drivrutiner som windows update hittar, i de flesta fall funkar det bra med det windows hittar, men saker som ljud och grafik bör man gå direkt till tillverkaren sidor och välja dessa istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du med ren installation menar att jag inte sparade några program eller inställningar så är det det jag har gjort. Jag har installerat alla drivrutiner ifrån Intels sida.

Läste på ett annat forum att liknande problem hade upptäckts för maskiner med Windows 8.1.

Spontant känns det som att Windows 10 lider av en del barnsjukdomar som man kan tycka borde vara lösta nu.

Permalänk
Medlem

Provade att installera Win7 Ultimate och samma problem där. Inte Win 10 alltså.

Det visade sig att problemen beror på ofärdiga drivrutiner för Iris 5xx, alltså grafikdelen.

Med någon av de två beta drivrutiner som Intel släppt kom ljudet tillbaka i fullscreen. I Rayman Legends var dock FPS cappad vid runt 24 vilket gav en slow motion känsla i spelet dvs ospelbart. I fönsterläge allt annat lika rullar FPS som förväntat.

LEGO marvel avengers får också ljud i fullscreen men lider av ständiga FPS-droppar till 0 och tillbaka dvs ospelbart, även i fönsterläge.

Fifa 15 levererar oavsett drivare och andra parametrar.

Intel behöver getta sin shit together när det gäller drivrutiner pronto! :-/