Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

På min PC med tangentbord och mus så vill jag ha ett OS som är framtaget för tangentbord och mus.

.

Du har inte ens testat nyare Windows än 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Senaste versionen av Windows är 10:an om jag inte missminner mig. Varför skulle det behövas nätverksdrivrutiner på Windows 7-skivan för att uppgradera 7:an till 10:an?

Skrivet av Galvanizer:

Även sista versionen. Kommande versioner av Windows kommer heta Windows 10.

Den issta heter W10 ja, men kommande kommer heta annat

Skrivet av snajk:

Jo det finns förstås för- och nackdelar med båda systemen men vad Johan pratade om var att man inte vill köra ett alternativ som man inte känner till problemen med i ett aktivt produktionssystem.
Alla system/program i en sådan miljö behöver förstås testas men ju mer av testningen som redan är gjord av andra desto snabbare går det förstås och hur mycket testning man än gör så kan man inte testa allt exakt
som det kommer att vara i skarpt läge så bättre då att ta ett system som redan är i skarpt läge hos andra med liknande system liksom. Har man tusen pers som inte kan jobba om systemet inte fungerar så är det viktigt att det
fungerar liksom.

Och om de inte testar och utvärderar alternativen så vet de inte om de kommer ge samma värde/funktion, och det kommer ju inte ske så länge gamla Windows frälsta sitter vid rodren.
Det är lite som att nu så är det företag som fått rätta sig efter att anställda tar med egna enheter, har mailen i egen telefon etc. Vilket de måste hantera, oavsett om de vill eller inte.

Skrivet av snajk:

Nej företag kör inte GTA på sina maskiner och de lär inte köra Photoshop på sina servrar heller. Samtidigt så lär det ju inte vara en brist på serverprogramvara för Linux heller då det ju är en av få marknader
där Linux faktiskt har en relativt stor andel av den. Men det beror också helt på vilken typ av servrar det är. Ska man köra en webbserver så finns det mesta till Linux (förutom MS-miljöer då förstås)
eller typ en generell mailserver, men på många andra områden av servermarknaden så finns helt enkelt inte programvaran till Linux, eller så är den långt ifrån vad som finns till Windows. Sen blir förstås diskussionen
lite fånig när det gäller servrar för man kan köra virtuella Windows-maskiner på Linux och tvärtom, och det spelar ingen större roll för användaren vad som ligger i bakgrunden så länge det fungerar som det ska,
så länge mailen kommer fram, filerna eller applikationerna är åtkomliga eller sidan är uppe.

Nu så var ju GTA och Phosotop en fråga för klienterna, inte servrarna.
På servrare så har Linux ett bra övertag, speciellt på webbservrar/dns och liknande där de närmst är dominerande (Om man exkluderar kommuner som ofast kör Windows....)

Skrivet av snajk:

Jag tror ditt arbetsområde färgar dina åsikter här, precis som mitt gör för mig och de flesta. Du jobbar med nätverk och drift (enligt din profil i alla fall) och det är ett område där Linux ger mer kontroll än Windows,
hade jag velat sätta upp en dator att agera som router så hade jag också kört Linux på den liksom, men de flesta skulle förstås inte komma på tanken att göra det.

Angående Windows server som router så har jag testat det, och jag kan säga att det inte funkade något bra, dålig prestanda, buggade mm. (Testade med Windows Server 2003, var väl snart 10 år sedan).
För routrar (eller brandväggar) så är det Linux som gäller, eller för dedikerade routrar/brandväggar så ex Cisco för routers, och ex Watchguard eller Cisco för brandväggar.

Skrivet av snajk:

Nu har MS utannonserat SQL Server för Linux så i teorin skulle mitt företag kunna flytta våra databasservrar dit men i praktiken är det en enorm kostnad att göra det. Vi skulle behöva helt bygga om alla våra applikationer
som körs på servern för diverse ETL och liknande och DBA, driftsansvarig och liknande hade varit tvungen att lära sig ett helt annat arbetssätt när det gäller det mesta och fortfarande kvarstår problem med att exempelvis
hantera Excelfiler (vilket Windows/SQL Server klarar galant med rätt plugins). Och för vad? Spara någon tusenlapp i månaden på licenskostnaden på server-OS:et? Det är en piss i havet liksom.
Licenskostnaden för OS är en väldigt liten del i sammanhanget.

Nu så är det nog främst till så man kan lägga webbapplikationer, som ex aspx, php, mm som kräver SQL under Linux,eller sådana applikationer som kör SQL över nätverket (Vilket rätt många klarar av).

Skrivet av snajk:

De flesta företag som inte är pyttesmå eller väldigt stora köper serverkapacitet från ett driftbolag och licensen är en väldigt liten del av den månatliga
fakturan man får från dem (om den ens nämns där).

Kör man VPS ligger kostnaden på ca 50 kr/mån mot att köra Linux, sedan så beror det på vad man har för avtal med Microsoft, om man kör virtuellt, fysiskt, antal cpuer mm.

Skrivet av snajk:

Jag fick exempelvis precis en prisuppgift på vad det skulle kosta med en till server till oss och den var i storleksordningen 50000 i månaden,
hur mycket tror du licensen för WS kostar per månad? Det lär inte vara en tusenlapp ens liksom.

Det låter dyrt, vad var det för maskin?
Låter nog bättre om ni köpte in den själva än att hyra den som dedicated server (eller VPS?).

Skrivet av snajk:

Jo, eller personer som kan räkna på kostnader kontra ROI.

Och räknar man på ROI så ser man att ett byte till Linux skulle besparas in på några års sikt, och sedan frammåt på det vara "gratis" (inga licenskostnader osv) om man nu inte kör ex RHEL och betalar för uppdateringarna/support.

Skrivet av snajk:

Jag vet inte riktigt hur sant det där är, man kan exempelvis hyra en Linux-server i Azure om man vill precis som en Windows-server. Och det du/ni pratar om är främst infrastrukturlager som mycket väl kan
fungera bättre på Linux, men det är inget som spelar roll eller ens märks av användaren liksom.

Den händelsen var ett antal år sedan, och Microsoft skämms ju för att deras Windows inte kan ge tillräckligt med prestanda, så de måste fejka vilket OS de kör på sin egna hemsida, då det vart rabalder.

Skrivet av snajk:

Allt jag hör är: "Bla bla spyware bla bla vettig version..." Vägrar du uppdatera så kommer du att behöva installera drivrutiner till saker som byggdes efter den version som du tvunget måste stanna på, det
är inte konstigt. Om jag vill stanna på RedHat 3 så kommer jag också att få problem med hårdvara byggd efter att den versionen var ersatt av en nyare version. Antingen får jag lösa det eller så får jag komma
in i matchen och uppgradera liksom.

Det kommer du även att behöva göra på W10, för nya drivrutiner som släpptes efter att W10 skivan pressades finns ju inte med, så du åker på samma där direkt.
Och jag är med i matchen, bara att inte köra W10 är det bästa som finns

Skrivet av snajk:

Skiva? Windows uppgraderas löpande, tar du ner Windows i senaste version så kommer den att ha stöd för mer hårdvara direkt än vad föregående version hade och det gäller även mindre punktreleaser, och räcker
inte det så kopplar Windows upp sig under installationen och tar ner de drivrutiner som krävs. Självklart krävs det någon form av uppkoppling för att göra det (eller en annan dator med uppkoppling och ett
sätt att få filer mellan datorerna), men det är extremt sällan ett problem idag. Pratar vi företagsmiljö så kommer man inte rulla ut en version som inte stöder hårdvaran och pratar vi hemanvändare
så har de sannolikt redan Windows installerat med fungerande nätverk så chansen att nätverkskorten inte skulle fungera på en nyare version är i princip obefintlig. Problem kan uppstå om du har ny
hårdvara och gammal version av Windows men även då är de ytterst sällsynta.

Så hur kommer nya drivrutiner in på din skiva som pressades i juli 2015? Det gör de inte, så det uppdateras inte automatiskt.
Och nej, tar du ner en iso så är det samma iso du tog ner för 1 år sedan, då de sällan uppdateras, ens även efter släpp. Om det inte kommer ett service pack eller liknande /eller ex W8.1 som är en egen iso).
Och sannolikheten att ett nätverk inte fungerar är rätt stor då en skiva pressas och inte uppdateras, medans hårdvara släpps nytt löpande.

Skrivet av snajk:

Många är väl en definitionsfråga men som sagt så finns det få anledningar att göra det själv nuförtiden och de blir också allt färre. För några år sedan hade det kanske varit intressant med en
mediaserver för min del exempelvis men nu sköter jag det mesta av min mediekonsumtion via streaming som exempelvis Hulu, Netflix eller Spotify och övrigt går utmärkt att streama från datorn på
kontoret till datorn vid teven liksom.

Det är fler nu än vad det var för några år sedan, fler och fler skaffar egen NAS/server för lagring, även de som är mindre kunniga (och då självklart får hjälp med konfiguration mm).

Skrivet av snajk:

Jo visst, men den gruppen tror jag är mindre än du tror. Owncloud exempelvis är ju jättebra men är det värt det? Tveksamt. Dropbox är billigt och då får man redundans, versionshantering och en helt annan nivå på säkerheten.
Brinner din bostad ner så spelar det ingen roll hur många servrar du har i garderoben för dina filer är väck ändå liksom, så är inte fallet med extern molnlagring.
Får man exempelvis ett virus som krypterar ens filer så är sannolikheten stor att det krypterar även backuplösningarna men de kan inte komma åt dina gamla versioner i DB eller liknande.
OneDrive har tyvärr inte versionshantering för annat än dokument dock, vilket är riktigt tråkigt med tanke på hur prisvärt det är i övrigt, men det ska vara på gång.
Det fungerar dock riktigt smidigt i företagsmiljö, vilket är syftet med de teknikerna.

"Owncloud exempelvis är ju jättebra", ta bort ordet "jättebra" och byt det till "fungerar skapligt", Owncloud har brister med att det är väldigt slött, då det inte överför mer än en fil åt gången, och måste checka alla filer,
vilket tar extremt lång tid, så det är en bra bit kvar innan de når upp till andra lösningar. Men det får väl anses vara "ok" för en med färre antal filer.
Du kan få redundans hemma med, säkerheten beror ju på hur du konfigurerar upp systemet. Och självklart så får man se till att ha en "off site" backup (vilket alla borde ha på bilder/dokument mm viktigt).
Och de som krypterar är på Windows, vilket gör att Linux inte påverkas, om du nu inte synkar dina filer. Men då är du ju ändå körd för då är ju din ex Dropbox ochså "skadad" av krypteringen.
Och du kan ju få versionshantering och liknande på eget uppsatt med.
Fast, är ens Onedrive prisvärt längre ner de ändrade priserna? Det vart ett jäkla liv när de ändrade priser och tog bort GB som getts ut till kunderna.
Och Exchange/AD är nog största boven i dramat att fler företag inte kastar ut Windows helt, för på Exchange så finns det än så länge ingen fullständig ersättare (även om det finns vissa som är rätt nära), medans på AD så finns det det numera.

Urspårning/§11
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Den issta heter W10 ja, men kommande kommer heta annat

Jag misstänker att man syftade på att Microsoft har sagt att det inte blir fler "versioner" av Windows. Windows som service innebär att man ska försöka glida över alla på en prenumeration, för att ta in månadsavgifter i stället för att bara få lite vid försäljning. Om deras ide fungerar, kommer det inte nödvändigtvis bli ett "windows 11" man kommer bara fortsätta utveckla 10'an under den överskådliga framtiden. Själv är jag inte sugen på att bli inlåst på det viset, men vi får se vad tiden ger...

Skrivet av PowerNet:

"otrevliga forum"
Linux forumen är generellt mer trevliga än vad de som hänger på Sweclockers är (I den bemärkelsen att trådarna inte "spårar ut" och mods går inte in och censurerar i trådar det som de får betalt för att ta bort).

Jag har gott om klagomål på modereringen på det här forumet, men att moderatorerna får betalt för att ta bort vissa specifika topics tror jag inte på för en sekund. Sen kan jag hålla med om att de flesta Linux forumen håller en bättre ton mot folk som kommer med korkade frågor, men samtidigt får man oftast färre svar / sämre hjälp med...

Skrivet av PowerNet:

Och nej, tar du ner en iso så är det samma iso du tog ner för 1 år sedan, då de sällan uppdateras, ens även efter släpp. Om det inte kommer ett service pack eller liknande /eller ex W8.1 som är en egen iso).

Windows 10 är inte ett år gammalt än, och de har uppdaterat iso'n minst 2 gånger, jag har för mig att det är 3, alltså 4'de skivan som är ute nu. Mestadels update rollup packs, men även mer WHQL certifierade drivrutiner för ny och gammal hårdvara.

Skrivet av PowerNet:

Och sannolikheten att ett nätverk inte fungerar är rätt stor då en skiva pressas och inte uppdateras, medans hårdvara släpps nytt löpande.

Det mesta i nätverksväg stöds av befintliga drivrutiner. Det är egentligen främst trådlösa nätverk som kan vara problematiska i dagsläget, mest då eftersom de oftast går att implementera på flera sätt, även om det är samma chip. Och då kräver just "sin" specifika drivrutin för att fungera optimalt. Vet man vilket chip det är går det antagligen att få igång nätverket hjälpligt, men det är enklare att bara använda en sladd tillfälligt... Naturligtvis finns det kablade nätverk som inte fungerar med, men de är primärt på "premium" moderkort för spelare. Server, och workstation / hemma prylar är sällan problematiska.

Skrivet av PowerNet:

Fast, är ens Onedrive prisvärt längre ner de ändrade priserna? Det vart ett jäkla liv när de ändrade priser och tog bort GB som getts ut till kunderna.

Tog bort? Jag har 10TB, det har inte förändrats. För vem/vilka har de tagit bort utrymme? (Säger inte att det inte har hänt, jag vet bara inte om det, och även om så vore, verkar det ganska prisvärt fortfarande...)

Och för att inte folk ska börja gnälla om att man är partisk för ena eller andra sidan... Jag har 2 BSD baserade burkar här hemma, 1 linux, 2 windows, surfplattan är en android, och telefonerna är symbian, megoo och sailfish. Vad fan där är i TV'n vet jag inte... Säkert linux / BSD.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så hur kommer nya drivrutiner in på din skiva som pressades i juli 2015? Det gör de inte, så det uppdateras inte automatiskt.
Och nej, tar du ner en iso så är det samma iso du tog ner för 1 år sedan, då de sällan uppdateras, ens även efter släpp. Om det inte kommer ett service pack eller liknande /eller ex W8.1 som är en egen iso).
Och sannolikheten att ett nätverk inte fungerar är rätt stor då en skiva pressas och inte uppdateras, medans hårdvara släpps nytt löpande.

Vem använder skivor idag? Vem har ens cd-läsare i datorn? Windows 10 levereras för övrigt på ett USB-minne.

Optiskt media är väl så gott som dött idag. USB-minnen och nätverk-/internet-distribution har väl tagit över helt mer eller mindre.

För större installationer används iallafall inte optiska media idag, där är det distribution via nätverket som gäller. Installera 100-talet datorer med skiva är väl ingen klok person som gör.

En förbättring med Windows 10 är att man efter varje större uppdatering nu kan ladda ned en uppdaterad ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och du missade totalt "då W7 år den senaste aktuella vettiga versionen"
Varför skulle det inte behövas? Bygger du en ny dator och ska gå till W10 och endast har W7 skiva så måste du installera W7, och sedan upptäcker du fan, jag har inga nätverksdrivrutiner, så då kan du inte ladda ner W10
om du inte kör från skivan som följer med moderkortet, för att sedan nedgradera till W10.

Nej, jag missade inte det. Det var just därför jag påpekade att Windows 10 är den senaste aktuella versionen.

Ursäkta men varför installera Windows 7 när man ska installera Windows 10? Det är ju lite meningslöst. Betydligt bättre att ordna installationsmedia för Windows 10 istället då. Skiva eller USB-minne fungerar lika bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att man syftade på att Microsoft har sagt att det inte blir fler "versioner" av Windows. Windows som service innebär att man ska försöka glida över alla på en prenumeration,
för att ta in månadsavgifter i stället för att bara få lite vid försäljning. Om deras ide fungerar, kommer det inte nödvändigtvis bli ett "windows 11" man kommer bara fortsätta utveckla 10'an under den överskådliga framtiden.
Själv är jag inte sugen på att bli inlåst på det viset, men vi får se vad tiden ger...

Jag har gott om klagomål på modereringen på det här forumet, men att moderatorerna får betalt för att ta bort vissa specifika topics tror jag inte på för en sekund.
Sen kan jag hålla med om att de flesta Linux forumen håller en bättre ton mot folk som kommer med korkade frågor, men samtidigt får man oftast färre svar / sämre hjälp med...

Windows 10 är inte ett år gammalt än, och de har uppdaterat iso'n minst 2 gånger, jag har för mig att det är 3, alltså 4'de skivan som är ute nu. Mestadels update rollup packs,
men även mer WHQL certifierade drivrutiner för ny och gammal hårdvara.

Det mesta i nätverksväg stöds av befintliga drivrutiner. Det är egentligen främst trådlösa nätverk som kan vara problematiska i dagsläget, mest då eftersom de oftast går att implementera på flera sätt,
även om det är samma chip. Och då kräver just "sin" specifika drivrutin för att fungera optimalt. Vet man vilket chip det är går det antagligen att få igång nätverket hjälpligt,
men det är enklare att bara använda en sladd tillfälligt... Naturligtvis finns det kablade nätverk som inte fungerar med, men de är primärt på "premium" moderkort för spelare. Server,
och workstation / hemma prylar är sällan problematiska.

Tog bort? Jag har 10TB, det har inte förändrats. För vem/vilka har de tagit bort utrymme? (Säger inte att det inte har hänt, jag vet bara inte om det, och även om så vore, verkar det ganska prisvärt fortfarande...)

Och för att inte folk ska börja gnälla om att man är partisk för ena eller andra sidan... Jag har 2 BSD baserade burkar här hemma, 1 linux, 2 windows, surfplattan är en android,
och telefonerna är symbian, megoo och sailfish. Vad fan där är i TV'n vet jag inte... Säkert linux / BSD.
B!

Det är också en anledning till att inte byta till W10, du vet inte vad de kommer med härnäst. Om de kommer kräva 99 kr/månad /dator i licens kostnad framöver.
Och vi kan vara rätt säkra på att det kommer ny version av Windows, sedan vad den kommer heta är en annan sak.
Klart de får, då de oftast rensar ut kritiska saker om Microsoft/Windows, speciellt ur denna tråden (Troligen på "strejfs" klagomål/tillsägningar) och att Microsoft inte vill att kritiska saker ska synas.

Ja, men de uppdateringarna finns inte med på din skiva du köpt, eller brännt ut i juli.
Sen att de ändrat tillvägagångssätt mot tidigare, där de släppte en iso och inte uppdaterade den annat än med ex SP är väl bra, bara att hoppas på att de släpper en vettig W7 iso med

Nej, det mesta i nätverksväg stöd inte från en äldre W7 iso/skiva, då dee pressades 2009/2010 och det är 6 år sedan, så hur ska nätverket stödjas för att sedan ladda ner W10 via Windowws Update för de som ev vill det?
Idag krävs det nästan 2 datorer för att få en maskin att fungera, den du ska installera på och en till där du hämtar ner aktuella drivrutiner mm på.

De gick ut med det i november/december:
http://www.sweclockers.com/nyhet/21264-microsoft-slopar-obegr...
http://www.sweclockers.com/nyhet/21444-microsoft-aterinfor-ti...

Skrivet av Exxovion:

Vem använder skivor idag? Vem har ens cd-läsare i datorn? Windows 10 levereras för övrigt på ett USB-minne.
Optiskt media är väl så gott som dött idag. USB-minnen och nätverk-/internet-distribution har väl tagit över helt mer eller mindre.
För större installationer används iallafall inte optiska media idag, där är det distribution via nätverket som gäller. Installera 100-talet datorer med skiva är väl ingen klok person som gör.
En förbättring med Windows 10 är att man efter varje större uppdatering nu kan ladda ned en uppdaterad ISO.

Alla som installerar en dator?
Snarare "vem använder inte skivor idag".
Windows 10 levereras fortfarande på DVD skiva ja.
Nej, optisk media lever vidare, speciellt för OS installationer.
Och gör man större installationer så gör man nog förberedda images för datorerna som mana trycker ut till dessa med OS, program etc klart.
Försök att ladda hem en nyare iso om du inte har internet, eller installerat från en W7/W10 skiva utan aktuella drivrutiner.....

Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, jag missade inte det. Det var just därför jag påpekade att Windows 10 är den senaste aktuella versionen.

Ursäkta men varför installera Windows 7 när man ska installera Windows 10? Det är ju lite meningslöst. Betydligt bättre att ordna installationsmedia för Windows 10 istället då. Skiva eller USB-minne fungerar lika bra.

Nej, för det är det steget du får gå om du ska installera W10 från en W7 licens, och inte har tillgång till annan dator och ladda ner ifrån.

"Berättigade Windows 7- och Windows 8.1-enheter kan uppgraderas utan kostnad.1 Klicka på knappen Kom igång nedan för att sätta igång. Uppgraderingsappen vägleder dig genom processen."

Lycka till att köra den utan att ha W7 eller W8.1 i grunden, vilket sannolikt kräver drivruiner om de inte är uppdaterade skivor.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vem använder skivor idag? Vem har ens cd-läsare i datorn? Windows 10 levereras för övrigt på ett USB-minne.

Optiskt media är väl så gott som dött idag. USB-minnen och nätverk-/internet-distribution har väl tagit över helt mer eller mindre.

För större installationer används iallafall inte optiska media idag, där är det distribution via nätverket som gäller. Installera 100-talet datorer med skiva är väl ingen klok person som gör.

En förbättring med Windows 10 är att man efter varje större uppdatering nu kan ladda ned en uppdaterad ISO.

Jag har dvd-läsare i min stationära dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Nej, för det är det steget du får gå om du ska installera W10 från en W7 licens, och inte har tillgång till annan dator och ladda ner ifrån.

Hur gör man om man har köpt en ny dator och ska installera linux? Skiva medföljer inte, kan man idag installera linux direkt ifrån biosen? Någon annan dator har man ej tillgång till och grannen är en varulv så den vågar man ej be om hjälp.

Nej "alla" i sverige de senaste 20åren har tillgång till någon annan dator och man kan dra hem den senaste Linuxdistributionen/windows installationsmedian till denna.
Windows uppgraderingsprocess till windows 10 har varit knepig, idag ska man dock kunna köra in en windows 10 skiva direkt.

Jag tycker själva installationsprocessen är ett larvigt argument, både för och emot windows/linux, då de flesta är enkla att installera. Undantag är vissa laptops som kan vara omständliga att få allt att fungera i det tillverkaren inte stöder.

Permalänk
Medlem

Är det helt omöjligt att få enhetliga fönster?
Jag tyckte det var bra när aktiva och inaktiva fönster fick olika färg. Men det finns fönster som är helt gråaktiga såväl aktiva som inaktiva, inställningsfönstret bland andra.
Går det att få "samma" fönster genom hela windows?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur gör man om man har köpt en ny dator och ska installera linux? Skiva medföljer inte, kan man idag installera linux direkt ifrån biosen? Någon annan dator har man ej tillgång till och grannen är en varulv så den vågar man ej be om hjälp.

Nej "alla" i sverige de senaste 20åren har tillgång till någon annan dator och man kan dra hem den senaste Linuxdistributionen/windows installationsmedian till denna.
Windows uppgraderingsprocess till windows 10 har varit knepig, idag ska man dock kunna köra in en windows 10 skiva direkt.

Jag tycker själva installationsprocessen är ett larvigt argument, både för och emot windows/linux, då de flesta är enkla att installera. Undantag är vissa laptops som kan vara omständliga att få allt att fungera i det tillverkaren inte stöder.

Jag förstår inte riktigt. Är den nya datorn din enda? Är den tom, alltså inget OS på den? Du installerar inget från bios utan antingen via skiva, usb eller nätet.
Är det windows på nu men du vill ha Linux? Har du ett startande os idag med en fungerande internetuppkoppling så kan du tanka hem valfritt OS och lägga på sticka/skiva. Rufus är ett bra program för USB. Skiva vet jag inte vad man använder för program längre, ett döende medium.
I med USB-stickan och starta direkt från den. Ofta är det ett live-läge som startar skrivbordet och därifrån kan man installera skarpt, annars startar installationsprogrammet direkt utan att komma till ett skrivbord.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vem använder skivor idag? Vem har ens cd-läsare i datorn? Windows 10 levereras för övrigt på ett USB-minne.

Optiskt media är väl så gott som dött idag. USB-minnen och nätverk-/internet-distribution har väl tagit över helt mer eller mindre.

För större installationer används iallafall inte optiska media idag, där är det distribution via nätverket som gäller. Installera 100-talet datorer med skiva är väl ingen klok person som gör.

En förbättring med Windows 10 är att man efter varje större uppdatering nu kan ladda ned en uppdaterad ISO.

Jag har DVD. Mina gamla program som inte ens finns på nån annan media. Hellre skiva än en massa USB pinnar utan etikett

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M3Johan:

Jag förstår inte riktigt. Är den nya datorn din enda? Är den tom, alltså inget OS på den? Du installerar inget från bios utan antingen via skiva, usb eller nätet.
Är det windows på nu men du vill ha Linux? Har du ett startande os idag med en fungerande internetuppkoppling så kan du tanka hem valfritt OS och lägga på sticka/skiva. Rufus är ett bra program för USB. Skiva vet jag inte vad man använder för program längre, ett döende medium.
I med USB-stickan och starta direkt från den. Ofta är det ett live-läge som startar skrivbordet och därifrån kan man installera skarpt, annars startar installationsprogrammet direkt utan att komma till ett skrivbord.

Det var prat om om bloata ner bios mer med webläsare och dritt och att man skulle kunna ladda hem operativsystem direkt, hur det har blivit på de mest bloatade biosarna idag vet jag ej.
Men det finns inställningar för att kunna ladda hem installationsmedia från det egna nätverket, men det är inget jag har testat. (nog främst nätverkstekniker/administratörer som använder denna funktion)

Rufus är säkert bra, jag själv använde första program jag hittade vid en googlesökning som hete iso till usb. Från denna har jag installerat Windows, linux, Esxi m.m. utan det minsta problem.
Och precis som du säger så använder jag såklart inte dvdläsaren till något. Många nya laptops idag finns det ingen dvdläsare på för den är ersätt av en extra hårddisk.

Så min poäng är att jag tycker installationsprocessen inte är argument för det ena eller andra, då det i båda fall är simpelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Och du missade totalt "då W7 år den senaste aktuella vettiga versionen"

Aktuell version är 10, vettig eller ej.

Citat:

Varför skulle det inte behövas? Bygger du en ny dator och ska gå till W10 och endast har W7 skiva så måste du installera W7, och sedan upptäcker du fan, jag har inga nätverksdrivrutiner, så då kan du inte ladda ner W10
om du inte kör från skivan som följer med moderkortet, för att sedan nedgradera till W10.

Jo, du måste ha nätverk för att kunna ladda ner W10 men som andra har sagt så lär stödet för nätverkskortet (åtminstone det trådade) finnas på W7-skivan. Eller så är man lite mer förutseende och laddar ner W10 på sin gamla dator innan man slänger den (eller vad du nu gör med den) så kan du installera det direkt eller uppgradera från W7 om du skulle vilja det. Jag vet inte vad skillnaden skulle vara mot någon linux-dist, du måste ladda ned den för att kunna installera den liksom.

Citat:

Den issta heter W10 ja, men kommande kommer heta annat

Eftersom de har sagt att W10 är sista versionen så lär vi få leva med den ett bra tag.

Citat:

"otrevliga forum"
Linux forumen är generellt mer trevliga än vad de som hänger på Sweclockers är (I den bemärkelsen att trådarna inte "spårar ut" och mods går inte in och censurerar i trådar det som de får betalt för att ta bort).

Jag har sett trådar som spårar ur där, och jag är helt övertygad om att ingen får betalt för att censurera här.

Citat:

Och om de inte testar och utvärderar alternativen så vet de inte om de kommer ge samma värde/funktion, och det kommer ju inte ske så länge gamla Windows frälsta sitter vid rodren.

Jo, man ska inte låsa sig till endast en plattform eller teknik, men samtidigt är det dyrt att hålla på och utvärdera allt själv hela tiden. Således får man lyssna på andras erfarenheter om vad som funkar och inte, vilka saker som är värda att utvärdera själv liksom. Precis som vi gör när vi ska köpa till exempel ett nytt grafikkort eller en ny bil, vi köper eller lånar inte alla tillgängliga alternativ för att utvärdera dem utan vi läser vad andra vars jobb det är att utvärdera dem anser, och lär oss av andra som har gjort valet redan.

Citat:

Det är lite som att nu så är det företag som fått rätta sig efter att anställda tar med egna enheter, har mailen i egen telefon etc. Vilket de måste hantera, oavsett om de vill eller inte.

Jag vet inte riktigt vad du sörsöker säga här. Anställda vill kunna kolla sina mail i sin telefon, vad har det att göra med exempelvis vilket affärssystem man kör eller vad för OS det är på servern?

Citat:

Nu så var ju GTA och Phosotop en fråga för klienterna, inte servrarna.

Jo, fast det var servrar vi diskuterade här, och problemet är ju likartat liksom. Varför ska man byta till ett sämre och/eller krångligare alternativ än det man redan har?

Citat:

På servrare så har Linux ett bra övertag, speciellt på webbservrar/dns och liknande där de närmst är dominerande (Om man exkluderar kommuner som ofast kör Windows....)

Jo precis, på infrastrukturnivån så är Linux bra men på exempelvis applikationsservrar så har det definitivt sina brister och på klientsystem så innebär det allt för många kompromisser även om det förstås har sina fördelar där också.

Citat:

Angående Windows server som router så har jag testat det, och jag kan säga att det inte funkade något bra, dålig prestanda, buggade mm. (Testade med Windows Server 2003, var väl snart 10 år sedan).
För routrar (eller brandväggar) så är det Linux som gäller, eller för dedikerade routrar/brandväggar så ex Cisco för routers, och ex Watchguard eller Cisco för brandväggar.

Jo, precis. Men varför skulle man bygga och drifta sin egen router eller brandvägg när det finns grymma produkter färdiga att köpa liksom?

Citat:

Nu så är det nog främst till så man kan lägga webbapplikationer, som ex aspx, php, mm som kräver SQL under Linux,eller sådana applikationer som kör SQL över nätverket (Vilket rätt många klarar av).

Jo det är klart att det är möjligt men det finns inte en chans att räkna hem den investeringen ens på väldigt lång tid. Bara att omskola en person från Windows till Linux går ju på en hundring eller två, och skulle man nyrekrytera så är det en kostnad på runt en miljon per person.

Citat:

Kör man VPS ligger kostnaden på ca 50 kr/mån mot att köra Linux, sedan så beror det på vad man har för avtal med Microsoft, om man kör virtuellt, fysiskt, antal cpuer mm.

Fortfarande är det en väldigt liten vinst för något som kostar väldigt mycket att genomföra.

Citat:

Det låter dyrt, vad var det för maskin?

Det är en fet maskin så det är inte dyrt. Vi utvärderar löpande driftsleverantörer för att få ner kostnader och bättra på kompetensen hos dem och det priset är ett bra pris som vi har fått till efter månader av förhandlingar och så. Och det innefattar förstås (väldigt fet) uppkoppling likväl som licenser för den mjukvara vi använder och så vidare.

Citat:

Låter nog bättre om ni köpte in den själva än att hyra den som dedicated server (eller VPS?).

Nej, vi driftade själva tidigare men det blev väldigt dyrt med tanke på kompetensen vi var tvungna att ha in-house, säkerheten i serverhallen och så. Våra kunder kräver också ett mått av säkerhet och redundans som vi har svårt att nå upp till med några burkar på kontoret liksom.

Citat:

Och räknar man på ROI så ser man att ett byte till Linux skulle besparas in på några års sikt, och sedan frammåt på det vara "gratis" (inga licenskostnader osv) om man nu inte kör ex RHEL och betalar för uppdateringarna/support.

Men uträkningen är inte så svår: Sparar vi säg fem tusen i månaden på att inte behöva licenser för Windows Server, vilket är ganska högt räknat, så får inte övergången kosta mer än exempelvis sex miljoner om man ska räkna hem det på tio år och övergången hade kostat bra mycket mer än så i utbildning, ombyggnad av applikationer och så vidare. Och då har vi inte ens räknat med svårigheten att rekrytera kompetent personal som kan systemen, det är redan svårt att få tag i utvecklare och så så ytterligare kompetenskrav på rekryteringarna hade inte underlättat.

Citat:

Den händelsen var ett antal år sedan, och Microsoft skämms ju för att deras Windows inte kan ge tillräckligt med prestanda, så de måste fejka vilket OS de kör på sin egna hemsida, då det vart rabalder.

Jo, och det är ju lite oärligt men inte så konstigt. Chefen för VW kan ju inte köra Mercedes, BMW eller Rolls liksom, även om det är helt självklart att en chef på den nivån inte vill köra runt i en folka. (tur att VW nu har köpt Bentley och Lambo så cheferna har något som passar dem inom koncernen)

Citat:

Det kommer du även att behöva göra på W10, för nya drivrutiner som släpptes efter att W10 skivan pressades finns ju inte med, så du åker på samma där direkt.
Och jag är med i matchen, bara att inte köra W10 är det bästa som finns

Men du pratar om skivor, det är inte 2009 liksom, vem använder skivor idag? Finns ens W10 på skiva?

Citat:

Så hur kommer nya drivrutiner in på din skiva som pressades i juli 2015? Det gör de inte, så det uppdateras inte automatiskt.
Och nej, tar du ner en iso så är det samma iso du tog ner för 1 år sedan, då de sällan uppdateras, ens även efter släpp. Om det inte kommer ett service pack eller liknande /eller ex W8.1 som är en egen iso).

Det stämmer inte, Windows (10) uppdateras löpande med både patchar och drivrutiner även i ISO-filerna man tar ner om man nu vill leva i det förgångna och bränna skivor för installation. Gamla skivor kommer dock inte att ha de senaste drivrutinerna men jag vet inte hur du menar att det skulle lösas.

Citat:

Och sannolikheten att ett nätverk inte fungerar är rätt stor då en skiva pressas och inte uppdateras, medans hårdvara släpps nytt löpande.

Det är ett problem om man bara kör trådlöst nätverk och har extremt ny hårdvara, för trådade så är drivrutinerna stabila nog att det inte är ett problem och det har inte varit det på länge. Och igen så pratar du om pressade skivor vilket är förlegat idag.

Citat:

Det är fler nu än vad det var för några år sedan, fler och fler skaffar egen NAS/server för lagring, även de som är mindre kunniga (och då självklart får hjälp med konfiguration mm).

Nja, jag skulle säga att det är på väg neråt, men oavsett så är inte en NAS samma sak som en egen server och de flesta som använder en NAS hemma har köpt en färdig låda som bara är att koppla in och sen administrera via ett webbgränssnitt. Att köra sin egen server hemma har definitivt minskat rejält, precis som på företag.

Citat:

"Owncloud exempelvis är ju jättebra", ta bort ordet "jättebra" och byt det till "fungerar skapligt", Owncloud har brister med att det är väldigt slött, då det inte överför mer än en fil åt gången, och måste checka alla filer,
vilket tar extremt lång tid, så det är en bra bit kvar innan de når upp till andra lösningar. Men det får väl anses vara "ok" för en med färre antal filer.
Du kan få redundans hemma med, säkerheten beror ju på hur du konfigurerar upp systemet. Och självklart så får man se till att ha en "off site" backup (vilket alla borde ha på bilder/dokument mm viktigt).

Det låter ju smidigt, billigt och enkelt jämfört med att köpa molnkapacitet...

Citat:

Och de som krypterar är på Windows, vilket gör att Linux inte påverkas, om du nu inte synkar dina filer. Men då är du ju ändå körd för då är ju din ex Dropbox ochså "skadad" av krypteringen.
Och du kan ju få versionshantering och liknande på eget uppsatt med.

Versionshanteringen gör ju att det inte är ett problem, då man kan hämta okrypterade versioner av filerna från innan krypteringen. Detta virus finns inte på Linux vad jag vet men har du satt upp nätverksgenvägar och liknande för backup så kan viruset på Windows-datorn fortfarande kryptera det som finns på servern/backupen.

Citat:

Fast, är ens Onedrive prisvärt längre ner de ändrade priserna? Det vart ett jäkla liv när de ändrade priser och tog bort GB som getts ut till kunderna.

Jo, det var fult gjort. Fortfarande är det prisvärt med 1TB x 5 plus Office x 5 för under en tusing per år. Har man lite urskiljning i sin backup så är det väldigt lätt att hålla sig under en TB hemma om man inte typ har en massa 4K-hemfilmer eller liknande. Det är liksom ingen mening med att ha backup på exempelvis ens spel (men sparfilerna), program eller filmer som bara är att ta ner igen.

Citat:

Och Exchange/AD är nog största boven i dramat att fler företag inte kastar ut Windows helt, för på Exchange så finns det än så länge ingen fullständig ersättare (även om det finns vissa som är rätt nära), medans på AD så finns det det numera.

Men fortfarande är det ett dyrt byte för att spara ganska lite pengar i löpande kostnad. Och det handlar inte bara om på hur lång tid man kan räkna hem bytet för företag utan ofta är det mycket enklare ekonomiskt att ha fasta löpande kostnader än stora investeringar som man måste räkna av över lång tid och så. Vår serverdrift är exempelvis inget som vi betalar själva utan det är ju en kostnad som vi debiterar våra kunder, med en viss marginal förstås, och hade vi kört egna servrar så hade vi behövt ligga ute med de pengarna i åratal innan kunderna hade betalat av dem. Då hade vi kanske börjat tjäna mer pengar förstås, men samtidigt kanske det hade varit dags att byta ut dem då, eller innan dess.

Skrivet av PowerNet:

Det är också en anledning till att inte byta till W10, du vet inte vad de kommer med härnäst. Om de kommer kräva 99 kr/månad /dator i licens kostnad framöver.

De kan inte göra det enligt deras avtal, alltså börja ta löpande betalt för något som vi som kunder redan har betalat. Däremot kan det förstås komma en större uppgradering som kräver någon form av prenumeration eller så, men det lär dröja ett tag åtminstone för hemanvändare (företag betalar för det mesta redan licenskostnaderna löpande). Du riskerar i alla fall inte att fastna med en löpande kostnad framöver för att du installerar W10 idag.

Citat:

Och vi kan vara rätt säkra på att det kommer ny version av Windows, sedan vad den kommer heta är en annan sak.

Det beror förstås på vad man menar med en ny version. Windows kommer att uppdateras förstås men de kan mycket väl hålla fast vid strategin med små inkrementella uppdateringar snarare än stora releaser och då kan vi förstås ligga kvar på W10 väldigt länge, sen lär väl inte W10 se likadant ut 2030 som det gör idag, men det har inget med saken att göra.

Citat:

Klart de får, då de oftast rensar ut kritiska saker om Microsoft/Windows, speciellt ur denna tråden (Troligen på "strejfs" klagomål/tillsägningar) och att Microsoft inte vill att kritiska saker ska synas.

Jag vet förstås inte helt säkert men de jag känner som är moderatorer här skulle aldrig göra något sådant, och Swec själva har mer integritet än så och det går emot deras egna regler.

Citat:

Ja, men de uppdateringarna finns inte med på din skiva du köpt, eller brännt ut i juli.
Sen att de ändrat tillvägagångssätt mot tidigare, där de släppte en iso och inte uppdaterade den annat än med ex SP är väl bra, bara att hoppas på att de släpper en vettig W7 iso med

Windows 7 är passerat nu så det kommer inte att ske. Vill du ha det senaste så får du uppgradera till tian eller slipstreama din egen ISO.

Citat:

Nej, det mesta i nätverksväg stöd inte från en äldre W7 iso/skiva, då dee pressades 2009/2010 och det är 6 år sedan, så hur ska nätverket stödjas för att sedan ladda ner W10 via Windowws Update för de som ev vill det?
Idag krävs det nästan 2 datorer för att få en maskin att fungera, den du ska installera på och en till där du hämtar ner aktuella drivrutiner mm på.

Du letar verkligen problem nu. Har du Windows redan, vilket du förstås har om du vill uppgradera, så har du en dator och då kan du ta ner W10 på den. De erbjuder inte möjligheten att beställa uppgraderingsskivor för det normala idag är att ha bredband liksom. Och skulle du inte ha en annan dator så är chansen väldigt stor att det finns fungerande drivrutiner till åtminstone ditt trådade nätverkskort på W7-ISOn. Alternativt så laddar du ner W10 på någon enhet och lägger det på ett USB-minne och installerar med din W7-nyckel. Jag har vid ett tillfälle gjort det via en mobiltelefon och det fungerade utmärkt, men det krävs förstås en telefon med mycket ledigt utrymme och en USB-OTG-adapter eller så.

Jo, inte obegränsat längre men ändå mycket utrymme för lite pengar.

Citat:

Alla som installerar en dator?
Snarare "vem använder inte skivor idag".

Jag vet inte i vilken tid du lever men merparten datorer som säljs idag har inte optisk enhet. För att ta mig själv som exempel så har vi inga optiska enheter någonstans i drift på jobbet, om det skulle behövas, vilket inte har skett, så får man plocka fram en riktigt gammal dator. Hemma så har jag en optisk enhet på en dator som jag inte har haft igång på flera år, i övrigt inga.

Citat:

Windows 10 levereras fortfarande på DVD skiva ja.
Nej, optisk media lever vidare, speciellt för OS installationer.

Det kanske går att köpa men i allmänhet så köper man en nyckel och tar ner Windows.

Citat:

Och gör man större installationer så gör man nog förberedda images för datorerna som mana trycker ut till dessa med OS, program etc klart.

Självklart, men inte på skiva.

Citat:

Försök att ladda hem en nyare iso om du inte har internet, eller installerat från en W7/W10 skiva utan aktuella drivrutiner.....
Nej, för det är det steget du får gå om du ska installera W10 från en W7 licens, och inte har tillgång till annan dator och ladda ner ifrån.

Jo, det är svårt att ladda ner något utan internet, cry me a river. Men din fixering vid att nätverk inte skulle fungera med en W7-skiva förstår jag mig inte på. Jag har inte varit med om sådana problem sedan åtminstone Vista, alla gånger jag installerat W7 på en tom dator, och det är många gånger, så har nätverkskortet fungerat direkt oavsett hur ny eller gammal hårdvara jag haft.

Citat:

"Berättigade Windows 7- och Windows 8.1-enheter kan uppgraderas utan kostnad.1 Klicka på knappen Kom igång nedan för att sätta igång. Uppgraderingsappen vägleder dig genom processen."

Lycka till att köra den utan att ha W7 eller W8.1 i grunden, vilket sannolikt kräver drivruiner om de inte är uppdaterade skivor.

Du kan installera W10 direkt med din W7/8.1-nyckel eller om du vill helt utan nyckel och utan att aktivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför är du betatestare på en dator i bruksmiljö?

Nå, sjuk bugg i alla fall, men va fan...

Nu är det väl lite så att det finns flera som jobbar,
är väl helt enkelt någon som klickat på den där rutan som tjatar,
antar att du vet vilken om du inte bott under en sten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nu är det väl lite så att det finns flera som jobbar,
är väl helt enkelt någon som klickat på den där rutan som tjatar,
antar att du vet vilken om du inte bott under en sten

Vad jag vände mig mot är varför ett arbetsverktyg är med i Windows Insider programmet, som är ett rent beta-test program, där nyheter testas av, och buggar tillhör det förväntade.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Aktuell version är 10, vettig eller ej.

Nej, senaste aktuella version som går att använda är W7.

Skrivet av snajk:

Jo, du måste ha nätverk för att kunna ladda ner W10 men som andra har sagt så lär stödet för nätverkskortet (åtminstone det trådade) finnas på W7-skivan.
Eller så är man lite mer förutseende och laddar ner W10 på sin gamla dator innan man slänger den (eller vad du nu gör med den) så kan du installera det direkt eller uppgradera från W7 om du skulle vilja det.
Jag vet inte vad skillnaden skulle vara mot någon linux-dist, du måste ladda ned den för att kunna installera den liksom.

Nej, det finns inte stöd för nyare nätverkskort på W7 skivan, inte heller W10 skivan.
Nej, Linux kan du beställa hem på en skiva med, så de behöver inte laddas ned.

Skrivet av snajk:

Eftersom de har sagt att W10 är sista versionen så lär vi få leva med den ett bra tag.

Nej. Det kommer nyare, sen dad de kommer heta är en annan sak.

Skrivet av snajk:

Jo, man ska inte låsa sig till endast en plattform eller teknik, men samtidigt är det dyrt att hålla på och utvärdera allt själv hela tiden. Således får man lyssna på andras erfarenheter om vad som funkar och inte,
vilka saker som är värda att utvärdera själv liksom. Precis som vi gör när vi ska köpa till exempel ett nytt grafikkort eller en ny bil, vi köper eller lånar inte alla tillgängliga alternativ för att utvärdera dem utan
vi läser vad andra vars jobb det är att utvärdera dem anser, och lär oss av andra som har gjort valet redan.

Eller så gör man som man kan, dvs köper det man vill och sedan sätter det i drift, alt tar ett test på en ny plattform om man så vill före.

Skrivet av snajk:

Jag vet inte riktigt vad du sörsöker säga här. Anställda vill kunna kolla sina mail i sin telefon, vad har det att göra med exempelvis vilket affärssystem man kör eller vad för OS det är på servern?

För att de äldre måste ampassa sig efter de yngre? Det kommer bli lika när yngre kommer in i ledande IT poster, att de går över till Linux, eller OS X istället för Windows.

Skrivet av snajk:

Jo, fast det var servrar vi diskuterade här, och problemet är ju likartat liksom. Varför ska man byta till ett sämre och/eller krångligare alternativ än det man redan har?

Linux är inte sämre eller krångligare än Windows alls.

Skrivet av snajk:

Jo precis, på infrastrukturnivån så är Linux bra men på exempelvis applikationsservrar så har det definitivt sina brister och på klientsystem så innebär det allt för många kompromisser även om det förstås har sina fördelar där också.

Nej det har de inte.

Skrivet av snajk:

Jo, precis. Men varför skulle man bygga och drifta sin egen router eller brandvägg när det finns grymma produkter färdiga att köpa liksom?

För att de inte är "grymma"?
De är i många fall dyrt prissatta enheter, med låg prestanda, vilket om man bygger eget så kan man gå samma höga prestanda till lägre kostnad i många fall.
Sedan ska man ha en router för datacenter så är det ju ex Cisco som gäller, men en brandvägg för ett företags nätverk så är det mer lämpligt att bygga upp egen än att köpa en färdig till dyrare kostnad.

Skrivet av snajk:

Jo det är klart att det är möjligt men det finns inte en chans att räkna hem den investeringen ens på väldigt lång tid. Bara att omskola en person från Windows till Linux går ju på en hundring eller två, och skulle man nyrekrytera
så är det en kostnad på runt en miljon per person.

Nej, det är självklart att det skulle kunna räknas igen ett byte, sedan att företagen inte gör ett byte är ju för att de är så inkörda i Microsoft träsket.
Och nej, det är inte en kostnad på "en miljon per person".

Skrivet av snajk:

Fortfarande är det en väldigt liten vinst för något som kostar väldigt mycket att genomföra.

Nej, det blir stora vinster i längden, till en låg kostnad.

Skrivet av snajk:

Det är en fet maskin så det är inte dyrt. Vi utvärderar löpande driftsleverantörer för att få ner kostnader och bättra på kompetensen hos dem och det priset är ett bra pris som vi har fått till efter månader av förhandlingar och så.
Och det innefattar förstås (väldigt fet) uppkoppling likväl som licenser för den mjukvara vi använder och så vidare.

Det var inte svar på vad det var för maskin (vilka cpuer, mängd minne, diskar, nätverkskort mm).

Skrivet av snajk:

Nej, vi driftade själva tidigare men det blev väldigt dyrt med tanke på kompetensen vi var tvungna att ha in-house, säkerheten i serverhallen och så. Våra kunder kräver också ett mått av säkerhet och redundans som vi
har svårt att nå upp till med några burkar på kontoret liksom.

Klart ni hade kunna nå upp till samma säkerhet/redundans själva.

Skrivet av snajk:

Men uträkningen är inte så svår: Sparar vi säg fem tusen i månaden på att inte behöva licenser för Windows Server, vilket är ganska högt räknat, så får inte övergången kosta mer än exempelvis sex miljoner om man ska
räkna hem det på tio år och övergången hade kostat bra mycket mer än så i utbildning, ombyggnad av applikationer och så vidare. Och då har vi inte ens räknat med svårigheten att rekrytera kompetent personal som kan systemen,
det är redan svårt att få tag i utvecklare och så så ytterligare kompetenskrav på rekryteringarna hade inte underlättat.

Sen räkna in att ni kan minska antalet servrar med kanske 50% pga att Linux är bättre i prestanda, bättre i kluster osv.

Skrivet av snajk:

Men du pratar om skivor, det är inte 2009 liksom, vem använder skivor idag? Finns ens W10 på skiva?

De lfesta? Och ja, W10 finns på skiva.

Skrivet av snajk:

Det stämmer inte, Windows (10) uppdateras löpande med både patchar och drivrutiner även i ISO-filerna man tar ner om man nu vill leva i det förgångna och bränna skivor för installation. Gamla skivor kommer
dock inte att ha de senaste drivrutinerna men jag vet inte hur du menar att det skulle lösas.
Det är ett problem om man bara kör trådlöst nätverk och har extremt ny hårdvara, för trådade så är drivrutinerna stabila nog att det inte är ett problem och det har inte varit det på länge. Och igen så pratar
du om pressade skivor vilket är förlegat idag.

Nej, pressade skivor är inte förlegat, då många använder det.

Skrivet av snajk:

Nja, jag skulle säga att det är på väg neråt, men oavsett så är inte en NAS samma sak som en egen server och de flesta som använder en NAS hemma har köpt en färdig låda som bara är att koppla in och sen administrera via ett
webbgränssnitt. Att köra sin egen server hemma har definitivt minskat rejält, precis som på företag.

Skulle inte jag, med antalet på alla trådar i forumet saom ökar kring egna servrar, och vad det är i stort så är det på ökning, inte minskning.
Och det minskar ju inte på företag heller att köra egna servrar.

Skrivet av snajk:

Det låter ju smidigt, billigt och enkelt jämfört med att köpa molnkapacitet...

Ja, för atyt i molnet så ingår inte backuper heller, så där är du med körd om serverns diskar kraschar.

Skrivet av snajk:

Versionshanteringen gör ju att det inte är ett problem, då man kan hämta okrypterade versioner av filerna från innan krypteringen. Detta virus finns inte på Linux vad jag vet men har du satt upp nätverksgenvägar och
liknande för backup så kan viruset på Windows-datorn fortfarande kryptera det som finns på servern/backupen.

Och som jag sade så har man versionshantering på Linux med om man så vill. Och självklart har man backuper på sina filer.

Skrivet av snajk:

Jo, det var fult gjort. Fortfarande är det prisvärt med 1TB x 5 plus Office x 5 för under en tusing per år. Har man lite urskiljning i sin backup så är det väldigt lätt att hålla sig under en TB hemma om man inte typ
har en massa 4K-hemfilmer eller liknande. Det är liksom ingen mening med att ha backup på exempelvis ens spel (men sparfilerna), program eller filmer som bara är att ta ner igen.

Lycka till att ta ner program eller spel som leverantören raderat från sina servrar....

Skrivet av snajk:

Men fortfarande är det ett dyrt byte för att spara ganska lite pengar i löpande kostnad. Och det handlar inte bara om på hur lång tid man kan räkna hem bytet för företag utan ofta är det mycket enklare ekonomiskt att
ha fasta löpande kostnader än stora investeringar som man måste räkna av över lång tid och så. Vår serverdrift är exempelvis inget som vi betalar själva utan det är ju en kostnad som vi debiterar våra kunder, med en viss
marginal förstås, och hade vi kört egna servrar så hade vi behövt ligga ute med de pengarna i åratal innan kunderna hade betalat av dem. Då hade vi kanske börjat tjäna mer pengar förstås, men samtidigt kanske det hade
varit dags att byta ut dem då, eller innan dess.

Ett byte till Linux från Windows sparar i längden rätt stora summor, då man dels slipper licenskostnader, dels så kan man minska antalet fysiska maskiner då Linux är effektivare.
Varför låter ni ett tredjeparts företag leverera er lösning?
Köper kunderna lösningen av er så förväntar de sig att det är ni som står för hårdvara, drift, underhåll mm. Inte att ni lägger ut det på något annatföretag.

Skrivet av snajk:

De kan inte göra det enligt deras avtal, alltså börja ta löpande betalt för något som vi som kunder redan har betalat. Däremot kan det förstås komma en större uppgradering som kräver någon form av prenumeration eller så,
men det lär dröja ett tag åtminstone för hemanvändare (företag betalar för det mesta redan licenskostnaderna löpande). Du riskerar i alla fall inte att fastna med en löpande kostnad framöver för att du installerar W10 idag.

Du har inte betalt för W10 då du fått det "gratis" (i utbyte mot all din information, lösenord, allt du skriver på tangentbordet mm).

Skrivet av snajk:

Jag vet förstås inte helt säkert men de jag känner som är moderatorer här skulle aldrig göra något sådant, och Swec själva har mer integritet än så och det går emot deras egna regler.

Mne det är så de gör.

Skrivet av snajk:

Windows 7 är passerat nu så det kommer inte att ske. Vill du ha det senaste så får du uppgradera till tian eller slipstreama din egen ISO.

Nej, W7 är dne aktuella versionen som än så länge går att använda, sedan blir det Linux eller OS X som gäller för de som inte vill köra W10 NSA SPy Edition.

Skrivet av snajk:

Du letar verkligen problem nu. Har du Windows redan, vilket du förstås har om du vill uppgradera, så har du en dator och då kan du ta ner W10 på den. De erbjuder inte möjligheten att beställa uppgraderingsskivor för det
normala idag är att ha bredband liksom. Och skulle du inte ha en annan dator så är chansen väldigt stor att det finns fungerande drivrutiner till åtminstone ditt trådade nätverkskort på W7-ISOn. Alternativt så laddar du
ner W10 på någon enhet och lägger det på ett USB-minne och installerar med din W7-nyckel. Jag har vid ett tillfälle gjort det via en mobiltelefon och det fungerade utmärkt, men det krävs förstås en telefon med mycket
ledigt utrymme och en USB-OTG-adapter eller så.

Nej, det är inte så stor chans att det finns drivrutiner för nätverket i en W7 skiva från 2009 till hårdvara tillverkad efter det.

Skrivet av snajk:

Det kanske går att köpa men i allmänhet så köper man en nyckel och tar ner Windows.

Lycka till att ta ner en Windows iso på en dator helt utan OS.....

Skrivet av snajk:

Jo, det är svårt att ladda ner något utan internet, cry me a river. Men din fixering vid att nätverk inte skulle fungera med en W7-skiva förstår jag mig inte på. Jag har inte varit med om sådana problem sedan åtminstone Vista,
alla gånger jag installerat W7 på en tom dator, och det är många gånger, så har nätverkskortet fungerat direkt oavsett hur ny eller gammal hårdvara jag haft.

Då har du haft tur, det fungerade för många år sedan men inte ofta idag.

Skrivet av snajk:

Du kan installera W10 direkt med din W7/8.1-nyckel eller om du vill helt utan nyckel och utan att aktivera det.

Lycka till att installera W10 utan att ha skivan, eller ha ett W7 installerat för att gå igenom Windwos Update.....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så här är det i rätt stor utsträckning enligt min åsikt. Linux är i grund och botten både säkrare, och minst lika kompetent som Windows. Men det är säkrare till priset av att vara mer "tungjobbat" för noviser. Det är helt enkelt inte lika användarvänligt. Saker som är ett par klick bort i Windows, är kanske bara ett par klick bort i valfritt Linux OS med, men var klicken ska göras är inte standardiserat. I princip alla windows-program som en novis kommer i närheten av har sina alternativ på samma ställen i sina olika menyer. Det gör det betydligt mer lättöverskådligt. En körbar fil, är en körbar fil. Windows gnäller lite om att den kan vara osäker, men det är fortfarande en körbar fil. Linux? Det är inte så sälert att en körbar fil är en körbar fil. Nu ska man helt plötsligt öppna en kommandotolk, lokalisera filen, ange att den är körbar, och sen kan man köra den. Säkrare? Definitivt. Men lika definitivt mindre användarvänligt.

B!

Nu vet jag inte vilket årtionde du testade ditt påstående men detta har funnits bra ganska länge i Dolphin likaså i andra filhanterare på Linux

"oldschool mode" tryck F4 i dolphin och skriv ls.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Lycka till att installera W10 utan att ha skivan, eller ha ett W7 installerat för att gå igenom Windwos Update.....

Det går fint. Jag har gjort det på en Surface Pro 4. OS:et installeras via internetuppkopplingen. Mycket smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går fint. Jag har gjort det på en Surface Pro 4. OS:et installeras via internetuppkopplingen. Mycket smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du har fel (inside joke)

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det går fint. Jag har gjort det på en Surface Pro 4. OS:et installeras via internetuppkopplingen. Mycket smidigt.

Om du har ett OS installerat, och nätverksdrivrutiner ja.
Annars så lyckas du inte.....

Och nu så var det tal om datorer, som nybyggda. Inte ens surfplatta som uppdateras via OTA.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Om du har ett OS installerat, och nätverksdrivrutiner ja.
Annars så lyckas du inte.....

Och nu så var det tal om datorer, som nybyggda. Inte ens surfplatta som uppdateras via OTA.

Nej, det behöver inte finnas något OS installerat och inga nätverksdrivrutiner heller, för det finns inbyggt i BIOS/UEFI.

Jag tog en bild på hur det ser ut i BIOS/UEFI på en SP4 Pro:

Nybyggda datorer kan också ha denna funktionen, det beror på om moderkortstillverkaren implementerar det eller ej. Mig veterligen finns det inte några moderkort som har det ännu, men det ska gå att ordna. Samma sak gäller för OEM-datorer, det är upp till tillverkaren att stödja denna grymma funktion som är ny i Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nu vet jag inte vilket årtionde du testade ditt påstående men detta har funnits bra ganska länge i Dolphin likaså i andra filhanterare på Linux

Jag tror att det faller under att klicken inte är standardiserade. Ska du ha en standardlösning för hur en fil görs körbar på Linux är det kommandotolken som gäller. Det ÄR en fullt fungerande lösning, och definitivt säkrare än Microsofts lösning, men fortfarande mindre användarvänlig.

Skrivet av PowerNet:

Nej, senaste aktuella version som går att använda är W7.

Eftersom jag kommer direkt från kontoret, där det för närvarande är en blandad miljö med Windows 7, 8/8.1 med classisk startmeny, och windows 10, och alla datorerna används i produktionen, så har du bevisligen fel. Du får lov att tramsa med din personliga uppfattning för dig själv, men när det kommer till vad som faktiskt fungerar i produktion är det helt enkelt vad som faktiskt kan användas i produktion som är avgörande, och där hamnar högvis med OS, allt från FreeBSD och Linux, till flertalet varianter från Microsoft.

Skrivet av PowerNet:

Och nej, det är inte en kostnad på "en miljon per person".

Eftersom rekrytering, och upplärning / inarbetning av en simpel pappersskyfflare kostar i runda slängar en kvarts miljon på ett vanligt kontor, så håller jag det inte för helt omöjligt att specialist kompetens är betydligt dyrare. Pappersskyfflaren går trots allt att ringa ett rekryteringsbolag och få tag på med en minimal insats. Specialist kompetens får man rekrytera själv.

Skrivet av PowerNet:

Lycka till att ta ner en Windows iso på en dator helt utan OS.....

Det är ju precis lika lätt, eller lika svårt oavsett OS. Ditt argument är en tom ballong i glada färger.

Skrivet av PowerNet:

Lycka till att installera W10 utan att ha skivan, eller ha ett W7 installerat för att gå igenom Windwos Update.....

Som ovan. Utan att ha installationsmedia för valfritt OS, är det alltid omöjligt om du inte kan gå via någon annan dator, för att hämta media. Exakt vad är det du försöker säga Linux är bättre på här?

Skrivet av strejf:

Nej, det behöver inte finnas något OS installerat och inga nätverksdrivrutiner heller, för det finns inbyggt i BIOS/UEFI.

I sak har han rätt. UEFI är i det här läget ett rudimentärt OS, med drivrutiner och det hela. De kunde lika gärna lagt in en browser, och "build bootable installmedia" funktion för att låta en installera FreeBSD, Linux osv. Fast Microsoft kommer ju så klart vara först med funktionen, och då är det ju Microsofts OS som gäller. Och det är fan bra gjort av dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom rekrytering, och upplärning / inarbetning av en simpel pappersskyfflare kostar i runda slängar en kvarts miljon på ett vanligt kontor, så håller jag det inte för helt omöjligt att specialist kompetens är betydligt dyrare. Pappersskyfflaren går trots allt att ringa ett rekryteringsbolag och få tag på med en minimal insats. Specialist kompetens får man rekrytera själv.

Det är ju precis lika lätt, eller lika svårt oavsett OS. Ditt argument är en tom ballong i glada färger.

Som ovan. Utan att ha installationsmedia för valfritt OS, är det alltid omöjligt om du inte kan gå via någon annan dator, för att hämta media. Exakt vad är det du försöker säga Linux är bättre på här?

I sak har han rätt. UEFI är i det här läget ett rudimentärt OS, med drivrutiner och det hela. De kunde lika gärna lagt in en browser, och "build bootable installmedia" funktion för att låta en installera FreeBSD, Linux osv. Fast Microsoft kommer ju så klart vara först med funktionen, och då är det ju Microsofts OS som gäller. Och det är fan bra gjort av dem.
B!

Tror du på den själv att det kostar så mycket?
Man lägger ut en annons, arbetare söker, man gör intervjuer, man anställer. Done! Inga 250k där.
Och inte heller kostar det 1 miljon att utbilda användare för att de byter från ett OS till ett annat, då mycket är gemensamt (ex liknande gui, samma program mm).

Nej, det är inte "precis lika lätt eller svårt oavsett os", lycka till att installera W10 via WU om du inte har nätverksdrivrutiner för det.

Nej, du kan beställa hem installationsmedia för ex Linux med.

Och nej, Microsoft var inte först med det, utan Apple har haft det i åtskilliga år, lika så har du kunnat boota Linux via nätverket och installera från internet (om man satt upp det), men Apple´s var ju direkt inbyggt i datorn för online installering.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror att det faller under att klicken inte är standardiserade. Ska du ha en standardlösning för hur en fil görs körbar på Linux är det kommandotolken som gäller. Det ÄR en fullt fungerande lösning, och definitivt säkrare än Microsofts lösning, men fortfarande mindre användarvänlig.

Eftersom jag kommer direkt från kontoret, där det för närvarande är en blandad miljö med Windows 7, 8/8.1 med classisk startmeny, och windows 10, och alla datorerna används i produktionen, så har du bevisligen fel. Du får lov att tramsa med din personliga uppfattning för dig själv, men när det kommer till vad som faktiskt fungerar i produktion är det helt enkelt vad som faktiskt kan användas i produktion som är avgörande, och där hamnar högvis med OS, allt från FreeBSD och Linux, till flertalet varianter från Microsoft.

Eftersom rekrytering, och upplärning / inarbetning av en simpel pappersskyfflare kostar i runda slängar en kvarts miljon på ett vanligt kontor, så håller jag det inte för helt omöjligt att specialist kompetens är betydligt dyrare. Pappersskyfflaren går trots allt att ringa ett rekryteringsbolag och få tag på med en minimal insats. Specialist kompetens får man rekrytera själv.

Det är ju precis lika lätt, eller lika svårt oavsett OS. Ditt argument är en tom ballong i glada färger.

Som ovan. Utan att ha installationsmedia för valfritt OS, är det alltid omöjligt om du inte kan gå via någon annan dator, för att hämta media. Exakt vad är det du försöker säga Linux är bättre på här?

I sak har han rätt. UEFI är i det här läget ett rudimentärt OS, med drivrutiner och det hela. De kunde lika gärna lagt in en browser, och "build bootable installmedia" funktion för att låta en installera FreeBSD, Linux osv. Fast Microsoft kommer ju så klart vara först med funktionen, och då är det ju Microsofts OS som gäller. Och det är fan bra gjort av dem.
B!

UEFI är inget OS. Det kan innehålla flera saker som ett OS kan, men det är inget OS för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Men nu heter tråden "Vad tycker ni om Windows 10?" så lämna diskussionen om vilket os som är bäst i tråden som är avsedd för det.

Min fråga försvann i os-kriget så jag tar den igen:
Är det helt omöjligt att få enhetliga fönster?
Jag tyckte det var bra när aktiva och inaktiva fönster fick olika färg. Men det finns fönster som är helt gråaktiga såväl aktiva som inaktiva, inställningsfönstret bland andra.
Går det att få "samma" fönster genom hela windows?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, för det är det steget du får gå om du ska installera W10 från en W7 licens, och inte har tillgång till annan dator och ladda ner ifrån.

"Berättigade Windows 7- och Windows 8.1-enheter kan uppgraderas utan kostnad.1 Klicka på knappen Kom igång nedan för att sätta igång. Uppgraderingsappen vägleder dig genom processen."

Lycka till att köra den utan att ha W7 eller W8.1 i grunden, vilket sannolikt kräver drivruiner om de inte är uppdaterade skivor.

Eftersom man nu kan aktivera Windows 10 med en Windows 7/8-produktnyckel så tycker jag det verkar väldigt onödigt att installera Windows 7 först för att sedan uppgradera till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Men nu heter tråden "Vad tycker ni om Windows 10?" så lämna diskussionen om vilket os som är bäst i tråden som är avsedd för det.

Min fråga försvann i os-kriget så jag tar den igen:
Är det helt omöjligt att få enhetliga fönster?
Jag tyckte det var bra när aktiva och inaktiva fönster fick olika färg. Men det finns fönster som är helt gråaktiga såväl aktiva som inaktiva, inställningsfönstret bland andra.
Går det att få "samma" fönster genom hela windows?

Vad har den frågan med "Vad tycker ni om Windows 10"....?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tja, eftersom fönstren hör till windows 10 och det är ett inkonsekvent beteende som jag inte tycker om så tycker jag den har med titeln att göra.

Skrivet av DaBone:

Vad har den frågan med "Vad tycker ni om Windows 10"....?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Man lägger ut en annons, arbetare söker, man gör intervjuer, man anställer. Done! Inga 250k där.

Fast det är nu inte hela kostnaden. Du har produktionsförlust på tidigare anställda medans man lär upp den nya personalen, du har personalkostnaden för den nya personalen innan den blir produktiv, osv. Allt kostar. Man brukar räkna med 3-6 månader innan den nyanställda producerar ett tillskott. Det beror i någon utsträckning på vad det är för jobb, osv. Din verklighet är något förenklad. Om du sen väljer att göra det för att du tror att det främjar din poäng, eller om du inte har erfarenhet av hur det fungerar, (inte många har) är lite oklart.

Skrivet av PowerNet:

Nej, det är inte "precis lika lätt eller svårt oavsett os", lycka till att installera W10 via WU om du inte har nätverksdrivrutiner för det.

Och fullständigt omöjligt att installera Linux via Windows update, även om man har nätverksdrivrutiner. Knappast Microsofts fel det heller, de står inte för distributionen av Linux i speciellt stor utsträckning. Ditt argument är lite tunt. Installationen via Windows update är bara aktuell om man har en konfigurerad dator, och i det fallet lär man ha fungerande nätverk.

Skrivet av PowerNet:

Nej, du kan beställa hem installationsmedia för ex Linux med.

Hur är det ens ett svar på något jag skrev? Situationen är exakt densamma oavsett om du kör Linux, FreeBSD, eller Windows. Det finns på beställbart media, man kan med fördel tanka ner det från en fungerande dator, och har man redan sitt valda OS installerat kan man normalt uppgradera till nyare versioner utan större problem.

Skrivet av PowerNet:

Och nej, Microsoft var inte först med det, utan Apple har haft det i åtskilliga år,

Bortsett från att det inte är ett val i UEFI, utan en separat bootsekvens, så visst. Mer än jag visste att de hade för övrigt. Tyvärr hjälper det inte dig speciellt mycket. Apple har nämligen varit precis lika elaka. Fruktansvärt nog kan man bara installera deras OS via funktionen. För jävligt, jag vet. Men personligen tycker jag det är ganska rimligt, de har ju inget större intresse av att hålla på med distribution av andras OS, så det får du nog leva med. Exakt samma funktion vore precis lika enkel att skapa för valfri Linux distro, men med mindre än att tillverkare anammar konceptet för "alla" datorer, och börjar sälja datorer förkonfigurerade med Linux igen, så är det nog att hoppas på för mycket.

Urspårning
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt förtjust is rullande uppdateringar. Vill ha ett OS som endast får säkerhetsuppdateringar. Annars vill jag ha det stabilt och long-term support. Webbläsare kan jag acceptera rullande uppdateringar på eftersom om nåt knasar sig i en kan man lätt byta till en annan medan man väntar på en fix. Så vad jag tycker om Windows 10 är helt enkelt att det hela tiden kommer att kännas som en beta när de rullar ut nya funktioner som kanske inte testas ordentligt.

Visa signatur