Permalänk
Medlem

Corsair K70 Mekaniskt tangentbord

Hej,

Har införskaffat mig ett mekaniskt tangentbord Corsair K70 och jag upplever att spacetangenten är väldigt känsligt, alldeles för känslig för mig del. När jag spelar har jag pekfingret på W, tummen på D och sedan så hoppar jag med sidan av handflatan, har tangentbordet i princip helt vertikalt, alltså så lägger jag lite tryck på spacetangenten hela tiden. Så nu med mitt nya tangentbord så råkar jag alltid hoppa av misstag. Någon som har nån idé hur man kan få spacetangenten styvare? Funderat på att lägga lite skumgummi under den eller något. Tacksam för förslag.

stavfel
Permalänk
Medlem

Du kan köpa en styvare fjäder till den.

T.ex. här: https://www.originativeco.com/collections/accessories/product...

Permalänk
Medlem

Hur styv är originalfjädern??

Permalänk
Medlem

@Masen666: Enligt mig är den inte styv alls, är röda cherry mx switchar, har inte så bra koll på switchar osv eftersom detta är mitt första mekaniska tangentbord. På mitt gamla tangentbord var inte spacetangenten så hög som denna är, så kom inte åt den på samma sätt.

@sneth: Är det inte ett jäkla meck att byta fjädrarna, att man måste skruva upp hela tangentbordet på grund att det är "plate mounted"? Men det är väl den korrekta lösningen.

Permalänk
Medlem

Kanske man kan byta ut spacetangenten till en som inte är lika hög? Någon som vet vart man skulle kunna köpa det och vad som passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strale:

Kanske man kan byta ut spacetangenten till en som inte är lika hög? Någon som vet vart man skulle kunna köpa det och vad som passar?

Det är inte många Spacebars som passar på corsair strafe, k70 mfl då dessa t-bord inte har standard mått på nedre botten raden (Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Spacebaren.

Spacebars måttet på corsair strafe, k70 mfl är 1x6.5, på ett t-bord med standard botten rad är Spacebars måttet 1x6.25 å standard måtten på Ctrl, Win, Alt, FN/Menu är 1x1.25.

Se länk:
http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...

Ducky, WASD, Das, Deck mfl t-bord har en standard botten rad.

Tror inte att du kan köpa enbart Spacebaren löst i detta land å det finns inte några hela ISO/Nordic keycaps sets heller i detta land som passar på ditt t-bord då seten på Maxgamin å Ducky setet på Inet är standard botten rads sets.

EDIT: Finns detta set som har en passande Spacebar ( det finns 3 olika Spacebars i detta set) men att köpa ett helt set för ev kunna använda Spacebaren (risken finns att Spacebaren är lika hög som din original Spacebar) är inte lönt å dessutom har setet ISO/UK + ANSI layout, alltså inga Ö, Å å Ä finns i detta set å setet finns inte att köpa i sverige.

http://www.maxkeyboard.com/max-universal-cherry-mx-translucen...

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strale:

@sneth: Är det inte ett jäkla meck att byta fjädrarna, att man måste skruva upp hela tangentbordet på grund att det är "plate mounted"? Men det är väl den korrekta lösningen.

Du behöver bara löda loss brytaren under space, öppna den, byta fjäder och löda tillbaka den. Inga konstigheter egentligen (förutom att du bryter garantin och om jag inte missminner mig sitter en skruv under Corsairloggan, så den måste bort), men känner du dig inte bekväm med att göra det kan du säkert hitta någon vänlig själ på forumet som kan hjälpa dig.

Bor du i, eller kan ta dig till, Gbg kan jag lösa det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Du behöver bara löda loss brytaren under space, öppna den, byta fjäder och löda tillbaka den. Inga konstigheter egentligen (förutom att du bryter garantin och om jag inte missminner mig sitter en skruv under Corsairloggan, så den måste bort), men känner du dig inte bekväm med att göra det kan du säkert hitta någon vänlig själ på forumet som kan hjälpa dig.

Bor du i, eller kan ta dig till, Gbg kan jag lösa det åt dig.

t.o.m jag lyckades byta löda o byta en switch. 119 kr för en lödsats och 29 kr för en avlödnignsfläta från billtema var det enda jag behövde köpta till.

biltema
Permalänk
Inaktiv

@strale: Du kan ju göra "CM Novatouch-varianten" och lägga en "lös fjäder" ovanpå brytaren (mellan/runt brytaren och Spacebaren).
T.ex. Kjell.com har en fjädersats där det kanske finns något som kan passa?

Alt1: Enkel lösning: Vänd(vrid) på spacebaren 180grader (i markplanet), då får du annan vinkel på den (I mitt tycke "bättre") som gör att du kanske inte har last på den hela tiden?

Alt2: handledsstöd (eller ett högre hanledsstöd: testa med t.ex. en bok av lagom tjocklek)

Alt3: Tätningslist av lämplig tjocklek och profil (ngn av dem du har hemma t.ex.) en liten skvätt mellan SB och plattan.

alternativa lösningar
Permalänk
Medlem

@anon257891: Alternativ 1 där som du nämnde gjorde jag på direkten, det blev mycket bättre redan där, nu har jag även satt en liten grej under handledsstödet så det kommer upp ännu högre, blev markant bättre även då. Det fungerar nu, men det är inte perfekt, man kanske vänjer sig, annars får man byta tillbaka till det gamla razer arctosa..

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av strale:

Hej,

Har införskaffat mig ett mekaniskt tangentbord Corsair K70 och jag upplever att spacetangenten är väldigt känsligt, alldeles för känslig för mig del. När jag spelar har jag pekfingret på W, tummen på D och sedan så hoppar jag med sidan av handflatan, har tangentbordet i princip helt vertikalt, alltså så lägger jag lite tryck på spacetangenten hela tiden. Så nu med mitt nya tangentbord så råkar jag alltid hoppa av misstag. Någon som har nån idé hur man kan få spacetangenten styvare? Funderat på att lägga lite skumgummi under den eller något. Tacksam för förslag.

Hej strale,

Röda switchar är ju dom som behövs minst kraft att trycka ner, så vilar man händerna/fingrarna lite för mycket så blir det ofta att de trycks ner.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Tja, var inte så insatt innan jag beställde, tänkte bara att "mekaniskt är mekaniskt". Men har förstått att det finns hur mycket som helst nu haha.