Ärvt ett äldre ljudsystem - något står inte riktigt rätt till...

Permalänk
Inaktiv

Ärvt ett äldre ljudsystem - något står inte riktigt rätt till...

Hej! Ärvde två Bose Model 601 högtalare från 1977, och en Yamaha CR-820 förstärkare av en släkting som gick bort. Har ingen tidigare erfarenhet av högtalare utöver vanliga plug and play 3.5mm högtalare, men det verkade gå bra att koppla in allt, och högtalarna funkade! Men det är något som inte riktigt stämmer, ena högtalaren blir periodvis mycket lägre volym i än den andra. Jag lyckades "lösa" detta genom att trycka in "loudness" hjulet, som egentligen inte ska bli intryckt. Efter några sekunder går den dock tillbaka till att vara jättetyst på ena högtalaren. Vad är nästa steg? Måste jag öppna upp den och kolla efter fel, eller är det sånt här som händer när en förstärkare inte blivit använd på kanske ett år, och att man måste värma upp dom lite innan dom når full potential? Tack på förhand, och om ni vet något svar, förklara gärna i enklare termer, har som sagt ingen direkt erfarenhet med sånt här

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara pottarna, de blir dammiga och oxiderade med tiden och är de inte utslitna så de behöver bytas är det troligen dags för rengöring.
Du borde hursomhelst allmänrengöra receivern (det är inte en inte förstärkare) om du tänkt använda den, det kräver att man öppnar den och specifikt med pottarna så kan man behöva ta isär dem och använda rengörins/kontaktspray till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara pottarna, de blir dammiga och oxiderade med tiden och är de inte utslitna så de behöver bytas är det troligen dags för rengöring.
Du borde hursomhelst allmänrengöra receivern (det är inte en inte förstärkare) om du tänkt använda den, det kräver att man öppnar den och specifikt med pottarna så kan man behöva ta isär dem och använda rengörins/kontaktspray till dem.

Alright, lär mig något nytt hela tiden. Vad är pottarna för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Alright, lär mig något nytt hela tiden. Vad är pottarna för något?

roxkz här på forumet har en bra tråd där han gör en Restaurering av en Thule IA60B Förstärkare.
Där kan du tex se vad pottarna är för något.

Länk : http://www.sweclockers.com/forum/trad/958364-restaurering-av-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av micke7406:

roxkz här på forumet har en bra tråd där han gör en Restaurering av en Thule IA60B Förstärkare.
Där kan du tex se vad pottarna är för något.

Länk : http://www.sweclockers.com/forum/trad/958364-restaurering-av-...

Tackar!

Permalänk
Rekordmedlem

Potentiometer är den komponent som vrider sig när du vrider på tex volymratten eller en tonkontroll.

Manual och servicemanual fanns förresten på Hifiengine (som vanligt) http://www.hifiengine.com/manual_library/yamaha/cr-820.shtml
registrera dig och ladda hem dem, siten är seriös och det kostar inget, de samlar manualer till det mesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bara att hälla över en kork full med t-röd på den interna delen av varje reglage och knapp, sen rotera/trycka in dessa ett femtiotal gånger. Låt torka över natten.

Löser de flesta problem med gamla förstärkare.

Jag har aldrig behövt byta en potentiometer och att renovera såna här gamla prylar är min huvudsakliga hobby sedan många år tillbaka.

Permalänk
Inaktiv

Tackar! Ska gå igenom allt ni skrivit och försöka hitta lite tid över helgen för allt