Post- och telestyrelsen utreder Telia för fri surf-kampanj

Permalänk
Medlem

Varför är Telenors kampanj med gratis strömad musik fråntre musiktjänster acceptabelt? Varför anmäldes inte Telenor?

Permalänk
Skrivet av deadleus:

PR kostar pengar, inget är gratis.

Definitionen att särbehandla data borde vara att själva data hanteras annorlunda, vilket inte är fallet för Telia, det som händer är att datat som passerar de utannonserade sociala medierna inte skapar en post för debitering.

Jag tror att det är ett sätt att starta mjuk med att tillåta att mer data flyter i de mobila näten, släpper man det fritt streamas det media överallt och det klarar inte mobilnätet.

Det där att mobil nätet inte klarar detta är en myt som jag ser det, vi har haft frisurf förut, och detta var på 3G tiden som hade betydligt lägre kapacitet.

Som det är nu är väldigt mkt kapacitet oytnyttjad pga av operatörernas snålhet och vinstintresse.
och att operatörerna bedriver nästintill kartell gör det inte bättre, frisurf var vanligt förut men sedan började operatörer med trafiktak och då hoppa alla på tåget inklusive Telenor. Väldigt många sitter fortfarande på gammla abbonemang med fri surf idag, jag har ett med telenor med frisurf som jag betalar 299 kr för

Förut kunde man också välja hastighet på sitt abbonemang och vara mer garanterad en viss hastighet idag får man ett ganska stort span mellan 7 mbit och 40 mbit, vad jag menar är när dom inte längre kan lova en viss hastighet utan ett så stort spann som dom har så håller inte argumentet att dom måste snåla med kapaciteten för att dom ska kunna ge kunder den kapacitet dom betalat för, medans det samtidigt är väldigt mkt outnyttjad kapacitet i näten ? Om någon har siffror på hur kapaciteten utnyttjas och inte utnyttjas vore det intressant att ta del av men jag vet att dom har ett stort "headroom"

Folk använder wifi mer och mer dessutom...Vi får se hur det blir med 5G vad dom har för argument att ha trafiktak då , för kapaciteten kommer finnas men dom kanske kör med argumentet att utbyggnaden kostar så mkt så att dom måste få in pengar pga det.

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Varför är Telenors kampanj med gratis strömad musik fråntre musiktjänster acceptabelt? Varför anmäldes inte Telenor?

Ja det är intressant jag tror det har mkt med att göra att spotify är svenskt och att alla gillar spotify pga av det..Men håller med dig denna typ av särbehandling ska inte få finnas.. Slår undan benen från mindre aktörer.. Det är inte operatörernas roll att styra innehållet på webben dom ska bara leverera internet access och inte ett jota mer så enkelt är det.

Som sagt detta är en farlig väg om operatörer ska förstå få till sig konkurrens fördelar med sånnt här...

Är så jävla glad att jag har frisurf själv dock så behöver inte bry mig om sådant här trams jag personligen dock men kan förstå att de som har vanliga abbonemang idag att sånna här erbjuden får folk att välja en viss operatör pga det..

Om Telia fälls bör dom även ta hänsyn till hur många som signat upp abbonemang pga av denna propaganda kampanjen.
Det där med att dom är emot hat osv det är bara ren jävla propaganda , dom har en annan dold agenda, dom skiter fullkomligt i hat på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Ja det är intressant jag tror det har mkt med att göra att spotify är svenskt och att alla gillar spotify pga av det..Men håller med dig denna typ av särbehandling ska inte få finnas.. Slår undan benen från mindre aktörer.. Det är inte operatörernas roll att styra innehållet på webben dom ska bara leverera internet access och inte ett jota mer så enkelt är det.

Som sagt detta är en farlig väg om operatörer ska förstå få till sig konkurrens fördelar med sånnt här...

Är så jävla glad att jag har frisurf själv dock så behöver inte bry mig om sådant här trams jag personligen dock men kan förstå att de som har vanliga abbonemang idag att sånna här erbjuden får folk att välja en viss operatör pga det..

Om Telia fälls bör dom även ta hänsyn till hur många som signat upp abbonemang pga av denna propaganda kampanjen.
Det där med att dom är emot hat osv det är bara ren jävla propaganda , dom har en annan dold agenda, dom skiter fullkomligt i hat på nätet.

Står ju iofs i artikeln att Tre redan är under utredning av PTS med anledning av fri surf för Spotify...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Står ju iofs i artikeln att Tre redan är under utredning av PTS med anledning av fri surf för Spotify...

Okej bra missade det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Det där att mobil nätet inte klarar detta är en myt som jag ser det, vi har haft frisurf förut, och detta var på 3G tiden som hade betydligt lägre kapacitet.

Som det är nu är väldigt mkt kapacitet oytnyttjad pga av operatörernas snålhet och vinstintresse.
och att operatörerna bedriver nästintill kartell gör det inte bättre, frisurf var vanligt förut men sedan började operatörer med trafiktak och då hoppa alla på tåget inklusive Telenor. Väldigt många sitter fortfarande på gammla abbonemang med fri surf idag, jag har ett med telenor med frisurf som jag betalar 299 kr för

Förut kunde man också välja hastighet på sitt abbonemang och vara mer garanterad en viss hastighet idag får man ett ganska stort span mellan 7 mbit och 40 mbit, vad jag menar är när dom inte längre kan lova en viss hastighet utan ett så stort spann som dom har så håller inte argumentet att dom måste snåla med kapaciteten för att dom ska kunna ge kunder den kapacitet dom betalat för, medans det samtidigt är väldigt mkt outnyttjad kapacitet i näten ? Om någon har siffror på hur kapaciteten utnyttjas och inte utnyttjas vore det intressant att ta del av men jag vet att dom har ett stort "headroom"

Folk använder wifi mer och mer dessutom...Vi får se hur det blir med 5G vad dom har för argument att ha trafiktak då , för kapaciteten kommer finnas men dom kanske kör med argumentet att utbyggnaden kostar så mkt så att dom måste få in pengar pga det.

Har också funderat på det där och tycker också det känns lite som en myt att nätet inte skulle klara av det... De hävdar ju detta och samtidigt kränger mobilt bredband hals över huvud, minns när de ringde mig och försökte övertala mig att det är ju mycket bättre med ett mobilt bredband än fiber i väggen... -"Tack och hej", sa jag.
Fri surf erbjuder de inte längre eftersom annars skulle folk använt mobilen som just mobilt bredband. Ett tak för telefonen innebär att de kan sälja både telefon- och internetabonnemang till samma kund. Har svårt att tänka mig att det skulle bero på något annat.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Telia särbehandlar data vilket är emot nätneutralitet.

När surfpotten tar slut så throttlar Telia prestandan på allt förutom specifika sociala medier. En typ av positiv särbehandling som våran feministiska regering älskar att införa. Medans EU med sin nätneutralitet vill att alla företag och sociala medier ska tävla på samma villkor.
Så länge det finns kompetenta människor i vårat korrupta rättsväsendet så har Telia en god chans att vinna.

.."positiv särbehandling" .."feministiska regering". Triggervarning! Jag behöver en safe space nu!

On Topic:
Ja, jag kan förstå detta. Det innebär faktiskt att man sänker den neutralitet som det är sagt ska värnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Så folk blir snea för att de ger fri surf till vissa tjänster? Det har väl ingenting med prioriteringen av trafik som nätneutraliten innebär.. Elle har jag missförstått det hela?
Jag sitter fortfarande på ett frisurf abonnemang från Telenor och lär aldrig släppa det

det gör så att ett företag är värt mer än ett annat.
om en tonåring som har 1gb data att använda kan välja mellan tex att twittra eller att facetwittra (vilket är mitt nya företag jag precis skapade) så kommer dom troligen välja twitter för att det drar inget av datan, medan hos mig så kostar 1 minut browsing 15mb.
då är inte nätet neutralt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av satoshi:

Operatörer har aldrig behandlat data neutralt.

Eller varför kostar det plötsligt 10kr att skicka några MMS när det är gratis att skicka över epost? Samma ettor och nollor.

Jag skicka MMS gratis med mitt abonnemang

Permalänk
Inaktiv

@Christley: som sagt så är det fortfarande i gråzonen med fri surf till vissa siter och tjänster. Enda jag finner om nätneutralitet är prioriterad bandbredd. Tex netflix som äter bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Det där att mobil nätet inte klarar detta är en myt som jag ser det, vi har haft frisurf förut, och detta var på 3G tiden som hade betydligt lägre kapacitet.

Som det är nu är väldigt mkt kapacitet oytnyttjad pga av operatörernas snålhet och vinstintresse.
och att operatörerna bedriver nästintill kartell gör det inte bättre, frisurf var vanligt förut men sedan började operatörer med trafiktak och då hoppa alla på tåget inklusive Telenor. Väldigt många sitter fortfarande på gammla abbonemang med fri surf idag, jag har ett med telenor med frisurf som jag betalar 299 kr för

Förut kunde man också välja hastighet på sitt abbonemang och vara mer garanterad en viss hastighet idag får man ett ganska stort span mellan 7 mbit och 40 mbit, vad jag menar är när dom inte längre kan lova en viss hastighet utan ett så stort spann som dom har så håller inte argumentet att dom måste snåla med kapaciteten för att dom ska kunna ge kunder den kapacitet dom betalat för, medans det samtidigt är väldigt mkt outnyttjad kapacitet i näten ? Om någon har siffror på hur kapaciteten utnyttjas och inte utnyttjas vore det intressant att ta del av men jag vet att dom har ett stort "headroom"

Folk använder wifi mer och mer dessutom...Vi får se hur det blir med 5G vad dom har för argument att ha trafiktak då , för kapaciteten kommer finnas men dom kanske kör med argumentet att utbyggnaden kostar så mkt så att dom måste få in pengar pga det.

Ett vinstintresse har alla företag, inklusive operatörer. Fri surf var något som var applicerbart när 2G/3G fanns och mobiltelefonerna var skräp, men allt eftersom tekniken i mobilerna och UMTS utvecklades (HSDPA, EUTRA) och 4G var på väg in så ser jag på det som att operatörerna tvingades till att bromsa trafiken för att hinna med utbyggnationen som krävs. Det finns inget som heter outnyttjad kapacitet i ett nätverk som är best-effort. Headroom måste finnas för att det ska vara kvalite. De 5 miljarder i nätutbyggnad som telia annonserade för ett tag sen är inte kaffepengar.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av deadleus:

Ett vinstintresse har alla företag, inklusive operatörer. Fri surf var något som var applicerbart när 2G/3G fanns och mobiltelefonerna var skräp, men allt eftersom tekniken i mobilerna och UMTS utvecklades (HSDPA, EUTRA) och 4G var på väg in så ser jag på det som att operatörerna tvingades till att bromsa trafiken för att hinna med utbyggnationen som krävs. Det finns inget som heter outnyttjad kapacitet i ett nätverk som är best-effort. Headroom måste finnas för att det ska vara kvalite. De 5 miljarder i nätutbyggnad som telia annonserade för ett tag sen är inte kaffepengar.

Det blir allt svårare för leverantörerna att ta betalt för annat än dataöverföring. Där har vi sanningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Det där att mobil nätet inte klarar detta är en myt som jag ser det, vi har haft frisurf förut, och detta var på 3G tiden som hade betydligt lägre kapacitet.

Som det är nu är väldigt mkt kapacitet oytnyttjad pga av operatörernas snålhet och vinstintresse.
och att operatörerna bedriver nästintill kartell gör det inte bättre, frisurf var vanligt förut men sedan började operatörer med trafiktak och då hoppa alla på tåget inklusive Telenor. Väldigt många sitter fortfarande på gammla abbonemang med fri surf idag, jag har ett med telenor med frisurf som jag betalar 299 kr för

Förut kunde man också välja hastighet på sitt abbonemang och vara mer garanterad en viss hastighet idag får man ett ganska stort span mellan 7 mbit och 40 mbit, vad jag menar är när dom inte längre kan lova en viss hastighet utan ett så stort spann som dom har så håller inte argumentet att dom måste snåla med kapaciteten för att dom ska kunna ge kunder den kapacitet dom betalat för, medans det samtidigt är väldigt mkt outnyttjad kapacitet i näten ? Om någon har siffror på hur kapaciteten utnyttjas och inte utnyttjas vore det intressant att ta del av men jag vet att dom har ett stort "headroom"

Folk använder wifi mer och mer dessutom...Vi får se hur det blir med 5G vad dom har för argument att ha trafiktak då , för kapaciteten kommer finnas men dom kanske kör med argumentet att utbyggnaden kostar så mkt så att dom måste få in pengar pga det.

Dessutom finns det ju en tröskel för att skaffa nytt modernt bredband (det är priset). Dessutom såna här här nyheter spär på myten att mobilt kommer ta över fiber i framtiden.

Det vanliga Svenssons ser är att mobiltbredband kostar inte mer än månadskostnaden, dessutom försäljare som naturligt vis lurar på dessa detta och säger ena halvsanningen efter den andra (vist fungerar troligen hyfsat för många, men ska man använda streaming så tar man helt plötsligt i en vägg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bsk!:

EU domstolen ogiltigförklarade datalagringsdirektivet med hänvisning till att lagstiftningen är för allmänt hållen och strider mot den grundläggande rätten till respekt för privatlivet och skydd för personuppgifter.

Yes.

Skrivet av bsk!:

Om ett land har nationell lagstiftning som kränker dessa rättigheter på samma sätt borde väl det också strida mot eu-rätten och således inte få tillämpas nationellt?

Man kan tänka, känna och resonera så.
Men det i det här fallet har EUdomstolen ifrågasatt själva tvånget på att alla stater i EU ska ha datalagring. Det var inte lämpligt att tvinga alla medlemsstater att datalagra. Därmed ogiltigförklarades datalagringsdirektivet.
Däremot har man inte prövat frågan om huruvida stater ska få datalagra. Det var alltså tvånget från EUnivå som blev utrett. Eller ja, det var mer än så, men frågeställningen ser alltså annorlunda ut om man ska ifrågasätta länders rätt att få datalagra. Den delen är inte utredd ännu. Inte alls otroligt att EUdomstolen hade ogillat även rätten att få datalagra, men det är alltså inte prövat.

Skrivet av bsk!:

Hur det än är med den saken så tycker jag vi kan vara tacksamma för att PTS tar sig an frågan om nätneutralitet.

Yes!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men dessa trötta j-vla individer som ska anmäla allt som går att anmäla. Varför inte bara vara glada att fler operatörer kommer följa i fotspåren vilket kommer ge er mer surf utan kostnad i slutändan?

Permalänk
Medlem

Vilket jävla trams asså.. Är jag den enda som är glad att jag får surfa "gratis" på vissa sociala medier? De enda som klagat måste ju vara folk som har tele2 eller tre osv..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Att folk orkar gnälla.. Fick Tre samma mängd skit för sin "streama musik gratis"-kampanj?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Dessutom finns det ju en tröskel för att skaffa nytt modernt bredband (det är priset). Dessutom såna här här nyheter spär på myten att mobilt kommer ta över fiber i framtiden.

Det vanliga Svenssons ser är att mobiltbredband kostar inte mer än månadskostnaden, dessutom försäljare som naturligt vis lurar på dessa detta och säger ena halvsanningen efter den andra (vist fungerar troligen hyfsat för många, men ska man använda streaming så tar man helt plötsligt i en vägg).

Ja jag är fiber förespråkare, även om 5G har en ljus framtid men det blir inte samma kvalite, inte samma ping och stabilitetet osv..
Fiber 1 gigabit kommer bli billigare inom 2 år hoppas jag.

Min farsa han är väldigt emot bredbandsutbyggnanden, han tycker vad är det inte man kan göra med mobilt bredband som man inte kan göra med fiber han tycker det är meningslöst att gräva massa fiber, men vad gör han jo sitter och slösurfar på plattan bara, blir sjukt lack att han inte kan förstå att visa har större krav...

Permalänk
Inaktiv

Nätneutralitet är en hörnsten som säkrar ett oberoende internet där alla konkurrerar på samma villkor. Gissar att alla som är emot detta och tycker att det är onödigt inte tänker hur en sådan princip kommer påverka framtidens internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vilket jävla trams asså.. Är jag den enda som är glad att jag får surfa "gratis" på vissa sociala medier? De enda som klagat måste ju vara folk som har tele2 eller tre osv..

Låt oss säga att du har en företag. Du är ganska liten men det går relativt bra för dig.
Din konkurrent är betydligt större och plötsligt bestämmer sig "Skatteverket" för att låta deras kunder inte betala någon skatt på tjänsterna dom köper från dom medans dina kunder minsann får betala full skatt.
Det skapar en orättvisa för dig som företagare. Men det är klart att din konkurrents kunder tycker det är helt fantastiskt att dom sparar pengar, dom som klagar är bara folk som inte anlitar den firman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Att folk orkar gnälla.. Fick Tre samma mängd skit för sin "streama musik gratis"-kampanj?

Dom fick skit med, dessutom ska pts granska 3 med.

Jag kör telia själv (ett dotterbolag), samt telias fiber. Tycker detta inte är bra alls.

Kommer sluta med att vi går från miljoner hemsidor till några tusen i bästa fall.

Glöm sweclockers,fz,swedroid,99mac,nordichardware,anandtech och overklockers osv. Även recensioner på nätagg kommer försvinna.

Bara dom mest populära kommer få gräddfilen. Resten dras på surfpotten.

Värsta scenariot någon drog upp, var att man får betala på liknande sätt som tv abonnemang. Man får betala x kronor och få tillgång till handfull hemsidor. Men inte något som är troligt och förhoppningsvis aldrig kommer på tal.

Är jäkligt lustigt att nätnutralitet är viktigt nu, har ju fungerat fint innan i Sverige. Men nu ska operatörer hålla på med dessa märkliga beteende.

Usa är det ännu värrre än tidigare, nu när nätnutraliteten kommit upp på tapeten. Snarare mer begränsat än någonsin deras nät.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Gratis surf men inte på bekostnad av nätneutralitet tack!

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Varför är Telenors kampanj med gratis strömad musik fråntre musiktjänster acceptabelt? Varför anmäldes inte Telenor?

Tre har iallafall blivit anmälda för deras motsvarande tjänst.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det tekniskt okunnighet som leder till sånt här, kommer säkert bli dömda liksom piratebay blev på felaktiga grunder.
Telia särbehandlar inte på något sätt datatrafik. Det enda de särbehandlar är kostnader, det är 2 helt olika saker... Om att särbehandlar data så omdirigerar man trafiken, stryper eller begränsar trafiken. Om detta räknas som särbehandling av trafik skall all reklam på internet räknas som särbehandling, vilket är högst orimligt.
Förövrigt ni som klagar på att typ Facebook får det lättare mot nya konkurrenter, det är 2016 och såpass små datamängder kan jag inte tänka mig har inte direkt någon direkt inverkan på varför man skulle välja en tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Som vanligt är det tekniskt okunnighet som leder till sånt här, kommer säkert bli dömda liksom piratebay blev på felaktiga grunder.
Telia särbehandlar inte på något sätt datatrafik. Det enda de särbehandlar är kostnader, det är 2 helt olika saker... Om att särbehandlar data så omdirigerar man trafiken, stryper eller begränsar trafiken. Om detta räknas som särbehandling av trafik skall all reklam på internet räknas som särbehandling, vilket är högst orimligt.
Förövrigt ni som klagar på att typ Facebook får det lättare mot nya konkurrenter, det är 2016 och såpass små datamängder kan jag inte tänka mig har inte direkt någon direkt inverkan på varför man skulle välja en tjänst.

Fast detta är ju särbehandling rakt av den ena datan kostar av din surfmängd den andra gör inte det jag förstår inte hur du skulle kunna klassa det som något annat ÄN särbehandling?
Och Facebook må vara små datamängder för DIG men för dem flesta människor är det troligen en av de större tjänsterna

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon85:

Telia särbehandlar inte på något sätt datatrafik. Det enda de särbehandlar är kostnader, det är 2 helt olika saker... Om att särbehandlar data så omdirigerar man trafiken, stryper eller begränsar trafiken.
Om detta räknas som särbehandling av trafik skall all reklam på internet räknas som särbehandling, vilket är högst orimligt.

En följdfråga kan vara intressant här.
Antag att en nätoperatör erbjuder ett abonnemang med en megabyte data som man kan använda till vad som helst och fri surfmängd till nen handfull sociala medier, nyhetssidor och streamingtjänster. Det hade verkligen varit att skärma av nätet till endast de tjänster som ingår med fri surf i abonnemanget. Var ska datamängdsgränsen gå för att det inte ska räknas som en avskärmning?

Nätneutraliteten är inte viktigt att skydda "för att det är en fin tanke". Det man i förlängningen vill skydda övriga parter ifrån är att nätleverantörerna inte ska ha inflytande i vilka tjänster som väljs av användarna. Det är inte upp till nätleverantörerna på en öppen marknad.
Delvis handlar det om att vi inte vill ha relevanta delar av befolkningen som har snål tillgång till nätet generellt men stor tillgång till en handfull siter/tjänster som betalt sig till en plats hos nätleverantören. Det skulle avskärma en del av befolkningen från utbudet. Dels vill man skydda leverantörer av onlinetjänster som vill kunna vara med och konkurrera med redan etablerade företag som har deals med nätleverantörerna. Man ska alltså konkurrera med kvalité, utbud och priser snarare än bandbreddsbegränsningar där redan etablerade företag har freelanes.

Så det är både skydd för konsumenten och för leverantörerna som fyller nätet med tjänster. Din jämförelse med reklam förstår jag inte riktigt för i det fallet har inte nätleverantörerna något inflytande i vilka tjänster som är åtkomliga och i vilken utsträckning.

Skrivet av Daemon85:

Förövrigt ni som klagar på att typ Facebook får det lättare mot nya konkurrenter, det är 2016 och såpass små datamängder kan jag inte tänka mig har inte direkt någon direkt inverkan på varför man skulle välja en tjänst.

Där håller jag inte med. Exempelvis Instagram kan ensamt ta flera gigabyte data per månad och självfallet kan inte en konkurrent som inte kommit in i operatörernas värme konkurrera på lika villkor om man bara har en gig surf och de stora bildtjänsterna har "freelane".
Det här är ett första steg för operatörerna att testa om "isen bär". Det vi inte vill se är abonnemang som har små mängder att använda för vad som helst och definierade siter som kommit in i operatörernas värme med fri surf. Eller andra typer av tjänster (som streamingtjänster) som använder mer data. Är det tillåtet här så är det lika juridiskt tillåtet att använda detta för streamintjänster, spel och datalagrinstjänster.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@INCSlayer Det jag tar upp är särbehandling, men reglerna handlar inte om särbehandling av denna kategori. Det handlar om att tillgänglighet och hastighet ska vara neutralt oavsett vad man riktar sig mot online. Att all data över internet ska behandlas lika. I dessa fall är endast priset som inte behandlas lika.
Leverantören innehar eller inför INGA som helst begränsningar hur data hanteras, vilket EU-lagen ska reglera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Som vanligt är det tekniskt okunnighet som leder till sånt här, kommer säkert bli dömda liksom piratebay blev på felaktiga grunder.
Telia särbehandlar inte på något sätt datatrafik. Det enda de särbehandlar är kostnader, det är 2 helt olika saker... Om att särbehandlar data så omdirigerar man trafiken, stryper eller begränsar trafiken. Om detta räknas som särbehandling av trafik skall all reklam på internet räknas som särbehandling, vilket är högst orimligt.
Förövrigt ni som klagar på att typ Facebook får det lättare mot nya konkurrenter, det är 2016 och såpass små datamängder kan jag inte tänka mig har inte direkt någon direkt inverkan på varför man skulle välja en tjänst.

Jo, det blir indirekt en särbehandling. För när du gjort slut på din surfpott genom att ha kollat på serier via HBO eller streamat StarCraft matcher från twitch eller tankat ner alla Linux Distar eller vad man nu kan konsumera lite bandbredd av. I det läget så blir du hänvisad till de av Telia utvalda tjänster som Telia har bedömt att du ska få använda. Så alternativet blir ju att antingen säga att Facebook, det duger för mig, eller host upp mer pengar för en ny surfpot. Och om jag får spekulera så tror jag att många kommer att nöja sig med det som Telia valt.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av anon246659:

Så folk blir snea för att de ger fri surf till vissa tjänster? Det har väl ingenting med prioriteringen av trafik som nätneutraliten innebär.. Elle har jag missförstått det hela?
Jag sitter fortfarande på ett frisurf abonnemang från Telenor och lär aldrig släppa det

Och jag med T707 från Tre! <3 obg 4G 8D

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av gambold:

Jo, det blir indirekt en särbehandling. För när du gjort slut på din surfpott genom att ha kollat på serier via HBO eller streamat StarCraft matcher från twitch eller tankat ner alla Linux Distar eller vad man nu kan konsumera lite bandbredd av. I det läget så blir du hänvisad till de av Telia utvalda tjänster som Telia har bedömt att du ska få använda. Så alternativet blir ju att antingen säga att Facebook, det duger för mig, eller host upp mer pengar för en ny surfpot. Och om jag får spekulera så tror jag att många kommer att nöja sig med det som Telia valt.

Visserligen, men man kan ju inte strida på att man inte kan göra saker utanför den mängd data man kontrakterade sig till. Du har köpt ett abonnemang för exempelvis 1 gb, och all data är lika prioriterad så länge du inte gjort på din datamängd, vilket är abonnemanget du konsumerat. Kan man inte göra vad man vill för att man köpt för lite datamängd så är det ju inte exempelvis Telias fel.
Jag tycker bara att man kan bestrida nätneutralitet inom ramarna för abonnemangets datamängdbegränsning som man själv valt storleken på.