Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Precis som med spagettimonster så är det inte upp till dig att motbevisa hans påstående, det är han som ska bevisa sitt påstående/sin tes. Att komma med svårbemötta argument är inte heller att bevisa påståendet och gör det inte sant.

Flygande Spagettimonstret är inte riktigt applicerbart här. Vi försöker inte bevisa ett negativt påstående. Vi försöker bevisa ett positivt påstående - Hitler är död!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixen666:

Tycker det säger en hel del om dig om du tycker det är mer sannolikt att Hitler lever än att ett bottentippat lag vinner Permier League. Där var oddsen 1/50 000 enligt spelbolagen och på sätt och vis 1/20 då det är 20 lag i ligan. Menmen

Vadå, muckar du gräl?! Så du tycker att jag sätter kassa odds. Är det nåt mer det säger om mig?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Slarre:

Jag förstår faktiskt inte riktigt vikten i påståendet att han skulle leva. Skulle det vara mörkläggningen av saken som är grejen, eller är det bara en "cool grej" som din polare försöker backa upp med argument?
Vanligtvis brukar konspirationsteorier ha någon baktanke om att saker mörkas ner eller att "storebrorssystemet" vakar över oss eller dylikt. Vad är det som gör Hitlers död eller om han lever så intressant enligt personen?

Det har väl alltid snackats om den eller den personen lever. Allt ifrån Elvis Presley till Adolf Hitler.

Förmodligen så har han väl snappat upp den debatten från "de vuxna" någon gång när han var liten och vuxna håller inte alltid på med "coola grejjer". Ta bara folklustspel som exempel, gamlingarna tyckte det var superkul men jag ser verkligen ingen poäng med dessa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jo, låt mig förklara det såhär, tänk dig att du tror att jorden rör sig runt solen. Sedan kommer jag och ger några väldigt övertygande argument för att jorden i själva verket är stationär och solen rör sig runt jorden. Istället för att bemöta alla dessa argument, levererar du ett vattentätt argument för att jorden förvisso rör sig runt solen. Sedan är saken ur världen.

Okej, jag förstår. Har tyvärr ingenting konkret att komma med.
Ett problem är nog att även om du hittar ett "bevis" så är det bara ett historiskt bevis i bästa fall. Utan att göra det till ett förstahandsbevis så kommer förmodligen en person som hårt står fast vid en så kontroversiell tanke att bara blåneka beviset med "det går inte att bevisa"-argumentet. Jag tror att det kan bli väldigt svårt att få hen på din sida, vad du än ställer för motargument eller motbevis.

Själv har jag diskuterat andra kontroversiella ämnen, så som klimatförändringar, 9/11 och chemtrails med olika personer som trott på sånt. Det är otroligt svårt att komma igenom det tjocka skalet dom byggt upp. Har dom byggt upp en teori som dom står för, eller ibland till och med är stolta över att dom står för, så är det lite som att slå sönder deras uppfattning. Många som hellre håller sig till en egen tro, trots motbevis, än att erkänna sig fel och gå över till "andra laget".

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jo, så är det förstås. När det gäller evolution mot kreationism, finns det mängder med bevis mot inga bevis. Visst, det är orimligt att Hitler skulle leva än idag, men jag letar fortfarande efter det konkreta beviset som får slut på spekulationerna.

Jag anser att åldern+hälsan+frånvaron är bevis nog. Varför skulle Hitler vara 127 år och levande när man inte känner till någon annan människa som blivit så gammal? Sannolikheten är så låg att det händer inte. Kan man förstå innebörden i föregående mening har man kommit en bra bit på väg att förstå hur hela vetenskapen är uppbyggd.

Eller: Det är mycket mer sannolikt att du både skulle vinna en miljard kr på Lotto OCH bli träffad av blixten samma dag. Det kommer inte att hända alls under hela ditt liv. Du kommer förmodligen aldrig ens få uppleva att någon annan människa på detta klot råkar ut för det.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Bevisbördan ligger inte på dig, du kan ju lugna dig med det.

Finns en tysk "dokumentär" som handlar om Hitler som vaknar upp i nutid. Ganska underhållande - finns på Netflix.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Flygande Spagettimonstret är inte riktigt applicerbart här. Vi försöker inte bevisa ett negativt påstående. Vi försöker bevisa ett positivt påstående - Hitler är död!

https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophic_burden_of_proof

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

jag citerar monty phyton i sketchen där hitler lever och dem sitter på en bar.... "DONT MENSION THE WAR! DONT MENSION TH WAR!"

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ilja:

Jag håller med dig, men denna person är absolut ingen idiot. Jag vet att om jag visar henom ett papper som bevisar Hitlers död så accepterar hen det. Därefter är det slutdiskuterat. Jag behöver bara ett konkret bevis.

Henom och Hen? Varför skriver man inte bara honom/henne eller han/hon som funkat i alla tider fram till för några år sedan? Vill inte skapa tjafs här, utan vill bara höra hur man resonerar kring detta ordval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Henom och Hen? Varför skriver man inte bara honom/henne eller han/hon som funkat i alla tider fram till för några år sedan? Vill inte skapa tjafs här, utan vill bara höra hur man resonerar kring detta ordval.

PK maffian har bestämt att könsneutralt "man" och "han" inte längre duger, utan att det ska till ett specifikt pronomen för att inte man ska diskriminera folk som inte faller in i de vanliga könsnormerna, och kvinnor.

Angående Hitler... Överlevde han, och kom iväg från bunkern? Många påstår sig ha bevis för det. Jag har inte tittat på deras argument, så jag kan inte uttala mig om det, men helt klart är att han och Elvis befinner sig på ungefär samma stadium vid det här laget. Dog han inte på skithuset / i bunkern, är han definitivt död nu.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

jag citerar monty phyton i sketchen där hitler lever och dem sitter på en bar.... "DONT MENSION THE WAR! DONT MENSION TH WAR!"

Då måste du hittat på en ny sketch, dessutom har du hittat på en ny stavning.

Permalänk
Medlem

Tror verkligen inte han lever men tror definitivt att han levde vidare. Inte mycket talar för annat.

Skrivet av Ilja:

Ryssarna sägs ha tagit Hitlers kranium. Om man kunde ta DNA-prover och jämföra med levande släktingar, skulle man givetvis kunna bevisa att en person är död. Ett sådant bevis skulle slå sönder alla spekulativa argument. Osannolika saker händer hela tiden. Nyligen vann Leicester Premier League. Mycket mindre sannolikt än att Hitler lever, om ni frågar mig.

http://www.theguardian.com/world/2009/sep/27/adolf-hitler-sui...

Tl;dr

But the skull fragment the Russians dug up outside the Führerbunker in 1946 could never have belonged to Hitler. The skull DNA was incontestably female. The only positive physical proof that Hitler had shot himself had suddenly been rendered worthless. The result is a mystery reopened and, for conspiracy theorists the tantalising possibility that Hitler did not die in the bunker.

Han är nog död, undra dock var han är begravd Känns tämligen självklart att han är död. Mannen hade ju rätt stora problem med sin hälsa.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

@Ilja:
2:a världskriget snurrade kring Hitler
Men sen kom amerikanarna och ryssarna med varsitt vattentätt argument
Då snurrade mänskligheten kring solen igen minus Hitler och kanske så många som 85 miljoner människor

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Fawlty Towers är inte Monty Pyhton.
I repeat! Not Monty Python!!!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

PK maffian har bestämt att könsneutralt "man" och "han" inte längre duger, utan att det ska till ett specifikt pronomen för att inte man ska diskriminera folk som inte faller in i de vanliga könsnormerna, och kvinnor.

Angående Hitler... Överlevde han, och kom iväg från bunkern? Många påstår sig ha bevis för det. Jag har inte tittat på deras argument, så jag kan inte uttala mig om det, men helt klart är att han och Elvis befinner sig på ungefär samma stadium vid det här laget. Dog han inte på skithuset / i bunkern, är han definitivt död nu.
B!

Att kalla båtar och klockor för hon går fortfarande bra iallafall. Tvärtom hade varit tveksamt.

Måste finnas män och kvinnor som känner sig diskriminerade av att bli kallad en hen tycker man... Men jag förstår och tackar för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Mest underhållande med denna tråden är att jag precis satt och spelade ett spel där människors rykten blir sanning. Ett av ryktena under spelets gång är just att Hitler lyckades rymma med sin "Last Battalion" till sydpolen och där byggt upp en robot-arme och återigen är ute efter att erövra världen.

Får hoppas att han inte dyker upp imorgon i verkligheten

Kan tillägga att sambon åkte buss idag bredvid en ung kille som berättade att han tidigare samma dag satt bredvid en äldre dam med några konspirationsteorier om att Hitler lever än idag men historian gick lite längre än att han och hans kumpaner byggt en bas på sydpolen, istället hade de tydligen byggt en bas på en av Mars månar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det har funnits så mycket desinformation och manipulation av bevis både av Tyskland och av Sovjet att väldigt lite av händelsförloppet den 30de April verkligen går att verifiera. Och det mesta av bevisen kommer från Sovjetunionen, vilka verkade fanatiskt bestämda om att han levde. Men faktum är att det finns så lite bevis att man varken kan garantera att han dog eller att han överlevde den natten.

Det sagt, det är utom tvivel att han är död. Det finns en möjlighet att han överlevde tredje rikets fall på nåt sett och dog senare efter att ha göms sig nånstans. Men även om det är sant så levde han troligtvis inte särskilt länge och absolut inte i 127 år. Det finns mycket rykten om att Hitler var sjuk mot slutet. Ryktades att han hade Parkinsons bland annat, många anser att det är anledningen att han nästan uteslutet hade händerna i fickorna eller bakom ryggen vid varje offentliga uppträdande '44 och '45.

Personligen hoppas jag att han överlevde. Självmord med pistol är inte tillräckligt straff för det monstret. Att han såg hela sitt livsverk kollapsa medans han gömde sig i en håla och långsamt dog av en sjukdom är mer passande.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Kan tillägga att sambon åkte buss idag bredvid en ung kille som berättade att han tidigare samma dag satt bredvid en äldre dam med några konspirationsteorier om att Hitler lever än idag men historian gick lite längre än att han och hans kumpaner byggt en bas på sydpolen, istället hade de tydligen byggt en bas på en av Mars månar.

http://www.imdb.com/title/tt1034314/

"The Nazis set up a secret base on the dark side of the moon in 1945 where they hide out and plan to return to power in 2018."

Bara två år kvar

Skrivet av Crockett:

Går att se de tre månbilarna som står kvar på månen om man har ett kraftigt teleskop. Borde vara svårt att förneka dessa tycker man.

https://www.youtube.com/watch?v=VmVxSFnjYCA

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv

Går att se de tre månbilarna som står kvar på månen om man har ett kraftigt teleskop. Borde vara svårt att förneka dessa tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

http://www.imdb.com/title/tt1034314/

"The Nazis set up a secret base on the dark side of the moon in 1945 where they hide out and plan to return to power in 2018."

Bara två år kvar

Haha ja, tänkte direkt att det är någon som sett Iron Sky och försöker vara "klyftig" genom att byta ut våran måne till en av Mars månar.
Kanske var det så att denne person såg Iron Sky som en dokumentär?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crockett:

Måste korrigera mig själv här. Hade för mig att jag läst för många år sedan att det gick att se månbilarna från jorden, men tydligen inte ens Hubble klarar det. Nåja, konspirationsteorierna måste ju få flöda vidare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Jag och några vänner firade lite 20 april och det kom på tal att just denna dag skulle Adolf Hitler ha fyllt 127 år. Då säger en person att hen tror att Hitler lever. Hen lät fullt allvarlig och han hade väldigt många argument som jag inte tänker upprepa här. Jag har alltid tänkt på denna person som en rationell människa, men nu tvivlar jag starkt. Vad får en normalt rationell person att tro något så befängt? Hur ska jag förhålla mig till detta? Ska jag böja mig inför den överväldigande mängden argument som jag inte kan slå hål på? (Får mig att tänka på månlandningsbluffen, men det är en annan historia.) Vad skulle ni säga? Hur osannolikt det än låter med en 127-årig Hitler, livs levande, så kan jag inte finna några definitiva bevis för att Hitler verkligen är död. Har ni några bra ledtrådar åt mig?

Elvis lever, på den låga nivån är det. Har ni inget vettigare att diskutera än om Hitler lever?

Permalänk
Medlem

@Ilja

Finns ju inget bevis för vad som hände med Hitler så. Men med den där typen av resonemang. Hur vattentäta bevis kan någon här få fram att Stalin eller Churchill faktiskt är döda? Kan ju vara en konspiration där med. Hur bevisar man sådant för en sådan människa.

Med andra ord, du kan inte med ett enda bevis slå honom. Du får påpeka orimligheterna i det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska börja med att berätta dessa argument som du inte kan slå hål i? Om de är orimliga från första början så behöver du ju inget nytt bevis. Att skapa argument som i sig verkar täta är ju hur enkelt som helst. Jag kan ju säga att indianerna bosatte mars underjord för 2000 år sedan och beviset är att vi inte har varit i mars underjord, det är ungefär lika rimligt som att hitler är 127 år och levande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Måste korrigera mig själv här. Hade för mig att jag läst för många år sedan att det gick att se månbilarna från jorden, men tydligen inte ens Hubble klarar det. Nåja, konspirationsteorierna måste ju få flöda vidare

https://www.youtube.com/watch?v=VmVxSFnjYCA

Mythbusters Moon Hoax Retroreflectors

Går att studsa laser mot kvarlämnade saker från landningsplatserna dock

Visa signatur

"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Med tanke på mängden droger han tog kan han inte ha kunnat levt väl eller länge https://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Morell#Substances_given_to_Hitler

Permalänk
Medlem

Att han är död är garanterat, däremot kanske han inte dog på sättet vi fick lära oss. Hade ju inte varit roligt för rivalerna att gå ut med att deras värsta fiende Adolf har rymt och nu kan göra vad som helst.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Jag tror han är med i miljöpartiet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

har för mig att hubble är inte konstruerad att kunna ta så nära bilder!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Min egna åsikt är att hen är användbart om könet är okänt istället för han/hon eller den personen, men utöver det har jag svårt att se dess användning. I övriga situationer har det nästan blivit ett skällsord och har svårt att se att det kommer ändra på sig.

Jag tycker däremot det är löjligt att referera till någon som hen när personen i fråga inte har någon avslöjad eller tydlig könsidentitetskris. Man har ju läst en del oroväckande historier om dagis och liknande där enbart hen är tillåtet personligt pronomen. I TS fall kan det handla om att han inte vill avslöja personens kön för anonymitets skäl, men det gör han ändå när han skriver han i andra meningen...

Men med PK's logik går väl allt att motivera...

Dold text

Om man ska använda det för personer med könsidentitetskriser är en fråga jag inte lägger mig i, saknar rent ut sagt intresse i frågan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.