@JörgenS: motsvarande till lysdioderna är idag är t.ex. Linux oops (när kärnan kraschar)
http://www.corpit.ru/mjt/r8169-mtu-oops.jpg
När program kraschar får man core dump som innehåller långt mer information än call-stack och register, det är en dump av hela programmets tillstånd vid krasch. En Linux oops är nog mer den själsliga motsvarigheten idag, dessa gamla datorer datorer hade ju inte minneskydd och när ett program med högsta privilegienivå kraschar är det ju svårt att få ut någon vettig information
Även informationen ni fick ut på oscilloskopet har en relativt analog motsvarighet idag: sample based profiler. I stället för att något rent fysiskt "lyser upp" kommer man idag se att räknaren för de funktioner man spenderar mest tid ökas snabbast.
Stora problemet man har idag är att systemet typiskt gör massor med saker samtidigt. Den gamla tidens system var typiskt av typen gör A, sedan B följt av C. I slutet av 80-talet / början av 90-talet blev system med multikörning allt mer vanliga även på skrivbordet, men rent tekniskt kördes ändå en sak i taget då det bara fanns en CPU-kärna. Idag körs saker verkligen parallellt, något som tillför enormt mycket komplexitet när saker inte riktigt går som man tänkt sig...
Det riktigt trevliga med dessa tidiga datorsystem och något som jag tror väldigt mycket saknas idag är att man som enskild person faktiskt kunde förstå hela systemet. Idag tror jag ytterst får förstår speciellt mycket mer än just den lilla nisch man jobbar på. För den som ändå vill förstå saker "i grunden" finns idag bra alternativ i Arduino, en ATTiny har mellan 256-512 bytes RAM och 2k-4k Flash samt fem I/O-pinnar man kan kontrollera med väldigt precision (normalt ändå i C/C++). Vill man grotta ner sig än mer kan man titta på PIC där det inte är helt ovanligt att folk fortfarande knackar lite assembler (men håller mig främst till C här).
"Problemet" med alla nya CPU-arkitekturer är att de främst är designade för att en kompilator ska skriva maskinkoden, är inte speciellt trevligt som människa att jobba med dagens CPU på den här nivån. Har inte själv jobbat med 8080 (är gammal men inte riktigt så gammal ), men den verkar ändå ligga ganska nära Z-80 på assemblernivå (Z-80 fanns bl.a. i ZX Spectrum och NES) och assembler till Z-80 var rätt OK att skriva. Fast gillade 8502 (bl.a. C64) mer och favoriten att knacka assembler för är med råge 68k (bl.a. Amiga 500 och Atari ST).