Följ Black Week på SweClockers

Intel 8080 – När lödkolven var kung och virpistolen drottning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlippsyFlipp:

Där är vi t.o.m nere på tidigt 80-tal utan streckgubbar.

Måste tyvärr meddela dig att du inte har en aning om vad spelkänsla är eftersom du dissar allt som inte har topp grafik räknat i dagens mått.

Som om jag bryr mig om vad du tycker. Rätt så roligt med narcissister dom tror att deras åsikt är specifikt värdefull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaaX:

@Србо: Butthurt much?

Nej men du är det säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

@Србо
Är ett textbaserat spel ospelbart bara för att det är just text?
Om ditt svar på detta är JA, kan du då endast läsa böcker med bilder i? Eller kanske enbart serietidningar?... Du förstår nog vad som menas med detta och att det går härleda till spel av alla grafiska kalibrar genom tiderna.

Idiotisk fråga. Jag väljer ljudböcker är betydligt behagligare än stirra på en text. Textspel är ointressanta för mig, finns gott om grafiskt vackra spel med intressant berättelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

@Србо: Och om 20 år kommer det en kille som du och säger "på 10-talet såg alla spel ut som skit och måste därför vara värdelösa.
Hur kan man ens jämföra topp grafik för 20 år sen vs idag? Förövrigt finns det spel som fortfarande ser fantastiska ut, (otroligt nog) Som Zelda - a link to the past för att nämna ett.

Korkat påstående du kommer med, för jag tänker inte alls på det sättet. För det är som att säga att en vacker målning gjord för hundra år sedan är ful för den är gammal. Dead Space från 2008 har bra grafik och kommer att ha det om hundra år oavsett hur verklighetstrogen grafik det blir enbart en idiot fattar inte det.

Permalänk
Medlem

Intressant skrivet, själv bygger jag små saker med arduino nu

Citat:

En van minidatormekare kunde med ett enda ögonkast se vad som hände och vad som var fel. Där har vi förlorat viktig kunskap, i och med att fönstersystemen isolerar oss från maskinvaran.

Det var säkert viktig kunskap då, men jag är tveksam till att man på dagens datorer ens hinner se lysdioderna blinka

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Skrivet av Србо:

Som om jag bryr mig om vad du tycker. Rätt så roligt med narcissister dom tror att deras åsikt är specifikt värdefull.

Vad har detta med narcissism att göra?

Skrivet av Србо:

Korkat påstående du kommer med, för jag tänker inte alls på det sättet. För det är som att säga att en vacker målning gjord för hundra år sedan är ful för den är gammal. Dead Space från 2008 har bra grafik och kommer att ha det om hundra år oavsett hur verklighetstrogen grafik det blir enbart en idiot fattar inte det.

Och ditt påstående är inte ett dugg korkat när du har fel? Grafiken som kom på 80 och 90 talet var också bra, då visste man inte om den bättre grafiken som du jämför med idag, så jag förstår inte vart du vill komma med det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Nej men du är det säkert.

Nope, kunde inte skita i mer vad du tycker haha, jag håller med dig om att grafik är en stor del av spel, men så som du trycker på att du har rätt får mig bara att vilja skratta haha.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

@Bael: Och till min 8086-maskin som jag byggde senare, uppfann jag en egen databuss. Det blev ungefär 2000 virningar bara på bakplanet.

2000!! känns lagom. Det var SattCon 15 man satt & virade en del på när det begav sig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Србо:

Det skall inte vara för djupt, ett spel skall vara intressant, fin grafik, bra spelkänsla och det uppfyller definitivt alla spel jag räknade upp. Fallout 4 saknar inte djup, det finns tillräckligt av den varan i spelet. Ett spel behöver inte vara så sjukt djupt som dina krav är, det är alldeles tillräckligt djupt på dom flesta spelen jag nämnde med bra grafik. Så ta du och fortsätt spela streckgubbe spelen och tro att det är fantastiskt.

Skum logik, får inte vara för djup. Så bara för att vi har böcker som Hunger Games ska vi strunta i böcker som Catch-22, 1984, I, Robot och The lord of the rings? Bara för att nästa Marvell film glider in på bio så tappar filmer som Blade Runner, Metropolis, Apocalypse Now och Memento sitt värde? Ska vi sluta läsa serier Sandman och Watchmen? Allt detta för att de är djupa och kanske inte alltid har åldrats perfekt.

Spel är som vilket medium som helst, den stora skillnaden är interaktiviteten. Spel förtjänar sina motsvarigheter i djup, att spel skulle vara för djupa är bara rent nonsens. Vi som spelade dessa djupa spel när dem släpptes känner oss utelämnade i dagens AAA industri. Folk vill fortfarande ha komplexitet och djup, kolla bara på den enorma summan pengar Star Citizen har dragit in på enbart förköp och donationer.

Att ett spel är komplext betyder inte heller att det är tusen menyer och miljoner med stats att hålla reda på. En personlig favorit från de senaste 6 åren är Spec Ops: The line. Inte direkt ett jättesnyggt spel och är absolut inte grafiskt imponerande, det är inte ens särskilt roligt att spela men det gör saker som dagens spel sällan gör.

Men visst förkasta det som skit, allt det betyder i slutändan är att när jag sätter mig ner för att spela har jag att ha ett större utbud än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Skum logik, får inte vara för djup. Så bara för att vi har böcker som Hunger Games ska vi strunta i böcker som Catch-22, 1984, I, Robot och The lord of the rings? Bara för att nästa Marvell film glider in på bio så tappar filmer som Blade Runner, Metropolis, Apocalypse Now och Memento sitt värde? Ska vi sluta läsa serier Sandman och Watchmen? Allt detta för att de är djupa och kanske inte alltid har åldrats perfekt.

Spel är som vilket medium som helst, den stora skillnaden är interaktiviteten. Spel förtjänar sina motsvarigheter i djup, att spel skulle vara för djupa är bara rent nonsens. Vi som spelade dessa djupa spel när dem släpptes känner oss utelämnade i dagens AAA industri. Folk vill fortfarande ha komplexitet och djup, kolla bara på den enorma summan pengar Star Citizen har dragit in på enbart förköp och donationer.

Att ett spel är komplext betyder inte heller att det är tusen menyer och miljoner med stats att hålla reda på. En personlig favorit från de senaste 6 åren är Spec Ops: The line. Inte direkt ett jättesnyggt spel och är absolut inte grafiskt imponerande, det är inte ens särskilt roligt att spela men det gör saker som dagens spel sällan gör.

Men visst förkasta det som skit, allt det betyder i slutändan är att när jag sätter mig ner för att spela har jag att ha ett större utbud än dig.

Tjänar inget till att citera honom, han är avstängd nu. Det är bara synd att en tråd om antik hårdvara ska behöva urarta så mycket att folk blir avstängda.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Tjänar inget till att citera honom, han är avstängd nu. Det är bara synd att en tråd om antik hårdvara ska behöva urarta så mycket att folk blir avstängda.

Såg inte det när jag skrev, tyckte dock att det gav en liten fin slutkläm.

Jo det är synd, när man satt och förundra över persondatorernas början och lite avundsjuka för dem som var med och upplevde det så spåra allt totalt.

Permalänk
Medlem

@McZ: Vadå hinner? Det är klart du hinner. Lysdiodernas mönster är bara ett medelvärde av adresserna som genomlöps. Det intressanta var när allting stannade och man kunde se adressen och det data som gällde just då. Med oscilloskopet kunde man se alla rutiner som kördes som lysande fält. De bitar som lyste mest, exekverade oftast. Det gav en överblick som man inte får idag.

Människan är en fantastisk mönsterigenkännare. Det gick direkt att se när något var på väg att gå snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Får tacka för en intressant "historielektion"

Fast å andra sidan så görs det ytterst få intressanta spel nu för tiden, eftersom de flesta kör på att grafik, inte gameplay säljer.

Hellre ett bra spel med dålig grafik än tvärtom.

Precis vad jag tycker, grafik är verkligen inte allt. Det finns många spel som har varit riktigt snygga men helt enkelt floppat ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Datavetare

@JörgenS: motsvarande till lysdioderna är idag är t.ex. Linux oops (när kärnan kraschar)

När program kraschar får man core dump som innehåller långt mer information än call-stack och register, det är en dump av hela programmets tillstånd vid krasch. En Linux oops är nog mer den själsliga motsvarigheten idag, dessa gamla datorer datorer hade ju inte minneskydd och när ett program med högsta privilegienivå kraschar är det ju svårt att få ut någon vettig information

Även informationen ni fick ut på oscilloskopet har en relativt analog motsvarighet idag: sample based profiler. I stället för att något rent fysiskt "lyser upp" kommer man idag se att räknaren för de funktioner man spenderar mest tid ökas snabbast.

Stora problemet man har idag är att systemet typiskt gör massor med saker samtidigt. Den gamla tidens system var typiskt av typen gör A, sedan B följt av C. I slutet av 80-talet / början av 90-talet blev system med multikörning allt mer vanliga även på skrivbordet, men rent tekniskt kördes ändå en sak i taget då det bara fanns en CPU-kärna. Idag körs saker verkligen parallellt, något som tillför enormt mycket komplexitet när saker inte riktigt går som man tänkt sig...

Det riktigt trevliga med dessa tidiga datorsystem och något som jag tror väldigt mycket saknas idag är att man som enskild person faktiskt kunde förstå hela systemet. Idag tror jag ytterst får förstår speciellt mycket mer än just den lilla nisch man jobbar på. För den som ändå vill förstå saker "i grunden" finns idag bra alternativ i Arduino, en ATTiny har mellan 256-512 bytes RAM och 2k-4k Flash samt fem I/O-pinnar man kan kontrollera med väldigt precision (normalt ändå i C/C++). Vill man grotta ner sig än mer kan man titta på PIC där det inte är helt ovanligt att folk fortfarande knackar lite assembler (men håller mig främst till C här).

"Problemet" med alla nya CPU-arkitekturer är att de främst är designade för att en kompilator ska skriva maskinkoden, är inte speciellt trevligt som människa att jobba med dagens CPU på den här nivån. Har inte själv jobbat med 8080 (är gammal men inte riktigt gammal ), men den verkar ändå ligga ganska nära Z-80 på assemblernivå (Z-80 fanns bl.a. i ZX Spectrum och NES) och assembler till Z-80 var rätt OK att skriva. Fast gillade 8502 (bl.a. C64) mer och favoriten att knacka assembler för är med råge 68k (bl.a. Amiga 500 och Atari ST).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Hmm. Det där var bra skrivet. Så borde jag ha skrivit. Alltid bra med ny kunskap.

Jo, Z80 var helt kodkompatibel med 8080.

Permalänk

Väntar på Intel Core i7 8080K

Skämt åsido - häftig artikel, även om man inte förstod så mycket! Förstår dock att det måste ha varit en helt annan spänning i att bygga datorer på den tiden! Montera är väl egentligen ett mer passande ord för dagens datorbyggande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var väldigt många som fipplade med config.sys, jag tror det var första need for speed som jag var tvungen att stänga av både cdromspelare, ljudkort och mus för att kunna köra spelet. (vem behöver ljud?)
Men som sagt vi är hur långt efter som helst de som skrev artikeln. Och jag imponerar än en gång på hur de lärde sig själv.
Jag som många andra hade en dator i familjen och jag kunde bokstavligen inte ett skit, jag köpte en speldemo-cd men fattade inte ett dugg om hur man skulle starta spelen, de var i något udda .rar format. Detta var årtionden efter artikeln, men ändå satt jag där och hade ingen att fråga.

Så mitt budskap till folk är att inse vilken guldålder ni är i när det gäller att inhämta information, ändå klarar de flesta av oss idag inte ens med hjälp av Google bygga en likadan dator som de byggde då.
*edit*
Jag är ej 100% säker på packformatet, min poäng är dock att det var mycket svårare att få hjälp förr.

Kan det ha varit ARJ_format? Tror inte rar fanns då, men ARJ var populärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jolu:

Kan det ha varit ARJ_format? Tror inte rar fanns då, men ARJ var populärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja arj var det nog. Varenda grej var svårt på den tiden, inga datortekniska vänner och jag sög på engelska.

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel!

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Kan verkligen rekommendera boken iWoz av Steve Wozniak för en ordentlig tillbakablick till datorns födelse och allt vi tar för givet idag.

Jag minns också tiden när man som <10 åring desperat försökte edita config.sys och autoexec.bat för att skramla ihop de där sista kb minne som ett spel krävde. Flera timmars tinkering. Av någon anledning så fick man förtroendet av farsan att hantera hårdvara för flera skattade månadslöner.

Triumfen när man lyckades.

Och detta fick man alltså försöka lära sig utan vare sig forumtrådar, googlesvar eller youtube-tutorials. Jag undrar verkligen var man fick kunskapen från?

Permalänk
Medlem

Som gammal datorkunnig

Så hade datorer på den tiden så att de gjorde flera saker samtidigt

De var då Microsoft kom in i bilden vi gick till dator gör sak A sen sak B

Rent maskinellt så kunde vi få ut mer av dioder än va man får ut nuförtiden

Skrivet av Yoshman:

@JörgenS: motsvarande till lysdioderna är idag är t.ex. Linux oops (när kärnan kraschar)
http://www.corpit.ru/mjt/r8169-mtu-oops.jpg

När program kraschar får man core dump som innehåller långt mer information än call-stack och register, det är en dump av hela programmets tillstånd vid krasch. En Linux oops är nog mer den själsliga motsvarigheten idag, dessa gamla datorer datorer hade ju inte minneskydd och när ett program med högsta privilegienivå kraschar är det ju svårt att få ut någon vettig information

Även informationen ni fick ut på oscilloskopet har en relativt analog motsvarighet idag: sample based profiler. I stället för att något rent fysiskt "lyser upp" kommer man idag se att räknaren för de funktioner man spenderar mest tid ökas snabbast.

Stora problemet man har idag är att systemet typiskt gör massor med saker samtidigt. Den gamla tidens system var typiskt av typen gör A, sedan B följt av C. I slutet av 80-talet / början av 90-talet blev system med multikörning allt mer vanliga även på skrivbordet, men rent tekniskt kördes ändå en sak i taget då det bara fanns en CPU-kärna. Idag körs saker verkligen parallellt, något som tillför enormt mycket komplexitet när saker inte riktigt går som man tänkt sig...

Det riktigt trevliga med dessa tidiga datorsystem och något som jag tror väldigt mycket saknas idag är att man som enskild person faktiskt kunde förstå hela systemet. Idag tror jag ytterst får förstår speciellt mycket mer än just den lilla nisch man jobbar på. För den som ändå vill förstå saker "i grunden" finns idag bra alternativ i Arduino, en ATTiny har mellan 256-512 bytes RAM och 2k-4k Flash samt fem I/O-pinnar man kan kontrollera med väldigt precision (normalt ändå i C/C++). Vill man grotta ner sig än mer kan man titta på PIC där det inte är helt ovanligt att folk fortfarande knackar lite assembler (men håller mig främst till C här).

"Problemet" med alla nya CPU-arkitekturer är att de främst är designade för att en kompilator ska skriva maskinkoden, är inte speciellt trevligt som människa att jobba med dagens CPU på den här nivån. Har inte själv jobbat med 8080 (är gammal men inte riktigt gammal ), men den verkar ändå ligga ganska nära Z-80 på assemblernivå (Z-80 fanns bl.a. i ZX Spectrum och NES) och assembler till Z-80 var rätt OK att skriva. Fast gillade 8502 (bl.a. C64) mer och favoriten att knacka assembler för är med råge 68k (bl.a. Amiga 500 och Atari ST).

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Så nördig "teknologi pornografi" kan man inte komma bort från med dina bilder. Skitkul... Förlåt för användandet av ren svenska.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating