Permalänk
Medlem

Gtx 1080 eller 1080Ti?

Som rubriken säger.
Köpa gtx 1080 då EVGA Gtx 1080 Classified släpps eller vänta på 1080ti? Googlat runt men inte hittat något release date på TI..
Kan det vara värt väntan? Hört rykten om att det ska komma 2017 Q1 men hittar inget om det, sett att dom släppt vissa specs på det men inte så mycket mer.

//Jobez

Visa signatur

CPU: I7 3770K @4.5ghz | RAM: 16gb 1800mhz | MOBO: MSI z77a-gd65 | GPU: EVGA GTX1070 FTW2 | PSU: Corsair RM850x | Asus VG248QE 144hz/Samsung 24" | SSD: Samsung EVO 850 500GB/1TB HDD | Corsair K65 RGB Rapidfire | Corsair H115i | Logitech G502 | Phantek P400S Tempered glass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jobez:

Som rubriken säger.
Köpa gtx 1080 då EVGA Gtx 1080 Classified släpps eller vänta på 1080ti? Googlat runt men inte hittat något release date på TI..
Kan det vara värt väntan? Hört rykten om att det ska komma 2017 Q1 men hittar inget om det, sett att dom släppt vissa specs på det men inte så mycket mer.

//Jobez

Varför du inte hittat ett släppdatum på 1080TI är för att det inte ens är säkert att kortet kommer. Angående frågan så beror det helt på om du är i starkt behov av en ny GPU eller inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Varför inte GTX 1090 eller 1090 TI?

Permalänk
Medlem

1080 Ti kommer att komma. Det är inte längre bara spekulationer. Skulle tippa på att det kommer mot slutet av året eller i början av nästa år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobez:

Som rubriken säger.
Köpa gtx 1080 då EVGA Gtx 1080 Classified släpps eller vänta på 1080ti? Googlat runt men inte hittat något release date på TI..
Kan det vara värt väntan? Hört rykten om att det ska komma 2017 Q1 men hittar inget om det, sett att dom släppt vissa specs på det men inte så mycket mer.

//Jobez

Har inte hört ett knyst om 1080Ti än. nVidia är antagligen upptagna i att bada i champagnen från framgångarna med 1080, och planerar sannolikt att mjölka den så långt det går. Eftersom AMD inte konkurrerar med dem prestandamässigt än så finns det ju ingen anledning att stressa, eller hur? Bara vänta på att så många som möjligt köper 1080 innan de börjar konkurrera med sig själva.

Skulle tro att det dröjer till ett par månader innan Vegas release.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Gör som jag. Köp ett tredjepartskort när dom kommer (1080) sen sälj iväg det när Ti kommer och köp Ti då.

Permalänk

Vad ska du med nytt grafikkort till när du bara har skärmar med 1080-upplösning?

Förstår om inte precis vartenda spel går att köra i maximal detaljnivå med nuvarande grafikkort, men än sen då? De spelen kommer ändå inte bli bättre för att du skulle ha sett grässtrån något längre bort...

Spara pengar till en 21:9-skärm istället om du vill ha en bättre upplevelse.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

1080P varför byta grafikkort ???? byt skärm. (vilket spel är det som du har "problem" med)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

1080 Ti kommer att komma. Det är inte längre bara spekulationer. Skulle tippa på att det kommer mot slutet av året eller i början av nästa år.

Det är spekulationer fram tills Nvidia officiellt presenterar ett GTX 1080Ti.

Skrivet av joole:

Gör som jag. Köp ett tredjepartskort när dom kommer (1080) sen sälj iväg det när Ti kommer och köp Ti då.

Om han vill lägga ut ett antal tusen extra plus den värdeminskning som sker på grafikkortet så go for it.. däremot är det inte ekonomiskt försvarbart på något sätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vad ska du med nytt grafikkort till när du bara har skärmar med 1080-upplösning?

Förstår om inte precis vartenda spel går att köra i maximal detaljnivå med nuvarande grafikkort, men än sen då? De spelen kommer ändå inte bli bättre för att du skulle ha sett grässtrån något längre bort...

Spara pengar till en 21:9-skärm istället om du vill ha en bättre upplevelse.

maximal detaljnivå men inte 144 fps, man kan fan aldrig ha ett för kraftigt grafikkort för 1080p, i alla fall inte om man spelar multiplayer.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kör på ett 1080 nu och avvakta och se om 1080Ti ens är värt pengarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobez:

Köpa gtx 1080 då EVGA Gtx 1080 Classified släpps eller vänta på 1080ti?

Behöver du nytt grafikkort nu, eller någon dag i framtiden, lite ospecificerat när? 1080 i "dag" eller Ti "senare, någon dag, kanske."

Skrivet av Jobez:

Googlat runt men inte hittat något release date på TI..

Verkar rimligt, eftersom nVidia väntar på AMD, och deras nästa grafikkort. Innan det finns något att konkurrera med, behöver de inte släppa något nytt. De här redan prestandatronen, med ganska god marginal.

Skrivet av Jobez:

Kan det vara värt väntan?

Det kan bara du avgöra.

Skrivet av Jobez:

Hört rykten om att det ska komma 2017 Q1 men hittar inget om det, sett att dom släppt vissa specs på det men inte så mycket mer.

Både spec's och väntat släppdatum kan ändras, och snabbt, om det behövs. AMD's Polaris är inte riktad mot topprestanda, och kommer inte föranleda att nVidia släpper Ti versioner av GTX 1080, utan man kommer lugnt vänta på Vega, och se hur de presterar innan man spikar release, spec's och pris. Personligen tror jag inte vi ser 1080Ti för slutet av Q1 2017, men det är ju bara en gissning som alla andra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det blir att slå till på ett 1080 då, känns dumt att vänta på något som inte är bekräftat. Ni som tycker att jag är korkad som köper ett 1080 när jag endast spelar i 1080p, så kan faktiskt vara rätt skönt att bara skruva upp grafiken och luta sig bakåt utan att behöva bry sig om att ligga under 144fps.

Visa signatur

CPU: I7 3770K @4.5ghz | RAM: 16gb 1800mhz | MOBO: MSI z77a-gd65 | GPU: EVGA GTX1070 FTW2 | PSU: Corsair RM850x | Asus VG248QE 144hz/Samsung 24" | SSD: Samsung EVO 850 500GB/1TB HDD | Corsair K65 RGB Rapidfire | Corsair H115i | Logitech G502 | Phantek P400S Tempered glass

Permalänk

Tycker du ska köpa ett 1080 och sedan ett till och köra sli när priserna går ner.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tycker du ska köpa ett 1080 och sedan ett till och köra sli när priserna går ner.

Precis så en polare tänkt göra, 1080 ska ju vara rätt saftiga i SLI

Visa signatur

CPU: I7 3770K @4.5ghz | RAM: 16gb 1800mhz | MOBO: MSI z77a-gd65 | GPU: EVGA GTX1070 FTW2 | PSU: Corsair RM850x | Asus VG248QE 144hz/Samsung 24" | SSD: Samsung EVO 850 500GB/1TB HDD | Corsair K65 RGB Rapidfire | Corsair H115i | Logitech G502 | Phantek P400S Tempered glass

Permalänk
Skrivet av Jobez:

Precis så en polare tänkt göra, 1080 ska ju vara rätt saftiga i SLI

Ja kommer vara sjukt mer kraft än ett 1080 ti

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Verkar rimligt, eftersom nVidia väntar på AMD, och deras nästa grafikkort. Innan det finns något att konkurrera med, behöver de inte släppa något nytt. De här redan prestandatronen, med ganska god marginal.

Jag tycker att sånt snack verkar som ren BS. Varför skulle ett företag vänta på att konkurrenten ska släppa sina kort och då "hålla" på sina egna för att direkt "kontra"? Jag tror att de släpper korten så fort de kan. Har man chans att komma ännu mer före sin motståndare varför medvetet vänta då liksom?

Finns det inte bevis för att det är precis så som du säger, dvs att Nvidia uttryckligen har sagt att man alltid håller på sina kort i väntan på AMD så kommer i alla fall jag utgå från att båda sidor släpper sina kort så fort de bara kan för jag tycker att allt annat vore galenskap. Tror faktiskt att det bara är saker som folk hittat på och så har det blivit någon slags sanning eftersom de alltid släpper korten relativt nära inpå varandra. AMD och Nvidia har nog bättre pejl på varandra än man tror, och ser till att matcha varandras lanseringar så gott man kan snarare än att hålla på produkter.

Läser det hela tiden på internet och här på SweC och tänkte att nu kanske man kan gå till botten med om det är sanning i det eller om det är ren hitte-på. För det är i alla fall vad jag spontant tror det är.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

varför medvetet vänta då liksom?

För att det är smartast ur ekonomisk aspekt. Ju längre de kan vänta med att släppa en snabbare produkt, desto fler av den nuvarande produkten säljer de, till så högt pris som möjligt. När försäljningen avstannar, oavsett anledning, så släpper man en nyare som kan ge bättre försäljning, och tjänar nya pengar. Det optimala är om man kan sälja båda produkterna till samma kund. Med andra ord, om ingen tvingar dem, kommer nVidia inte släppa en snabbare produkt, någonsin. I verkligheten så mättar man marknaden, och när alla de som bara "måste" ha det senaste har handlat, börjar försäljningen dala, och det blir en avvägning för när man ska släpa nästa produkt för att sälja en ny runda till de som bara måste ha det senaste. När det kommer till elektronik, har man ingen konkurrens, "brukar" man på elektronikmarknaden släppa en produkt om året. Så, med mindre än att AMD's VEGA faktiskt tvingar nVidia till något annat, så tror jag inte de kommer göra annorlunda. (Det bästa för oss alla vore om Vega faktiskt får en tidig release, och presterar riktigt bra, till ett lågt pris. Men det känns tveksamt.)
Men som jag skrev i det förra inlägget, det är en gissning, min. Du får naturligtvis gissa annorlunda. Tiden lär utvisa vad som är mest rätt.

Skrivet av Zemlan:

Finns det inte bevis för att det är precis så som du säger, dvs att Nvidia uttryckligen har sagt att man alltid håller på sina kort i väntan på AMD så kommer i alla fall jag utgå från att båda sidor släpper sina kort så fort de bara kan för jag tycker att allt annat vore galenskap.

Du är medveten om att det kostar enorma summor pengar att ta fram en ny GPU? Det finns ingen som helst anledning att släppa ut sitt bästa vapen, om motståndarna inte har något som kan matcha dina sämre produkter, och dina sämre produkter fortfarande genererar försäljning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är spekulationer fram tills Nvidia officiellt presenterar ett GTX 1080Ti.

Mer än spekulationer är det nog när det finns konkreta rykten om att 1080 Ti ska komma..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Mer än spekulationer är det nog när det finns konkreta rykten om att 1080 Ti ska komma..

Rykten är just rykten. Konkret information är bekräftade releasedatum, och specs, från nVidia på GPU'n, eller från tillverkarna av grafikkort, på faktiska implementationer av GPU'n i grafiklösningar. Jag håller det för högst troligt att nVidia kommer släppa 1080Ti, och en ny "Titan", men det är även det, spekulationer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Mer än spekulationer är det nog när det finns konkreta rykten

Älskar den formuleringen

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Jag tycker att sånt snack verkar som ren BS. Varför skulle ett företag vänta på att konkurrenten ska släppa sina kort och då "hålla" på sina egna för att direkt "kontra"? Jag tror att de släpper korten så fort de kan. Har man chans att komma ännu mer före sin motståndare varför medvetet vänta då liksom?

Finns det inte bevis för att det är precis så som du säger, dvs att Nvidia uttryckligen har sagt att man alltid håller på sina kort i väntan på AMD så kommer i alla fall jag utgå från att båda sidor släpper sina kort så fort de bara kan för jag tycker att allt annat vore galenskap. Tror faktiskt att det bara är saker som folk hittat på och så har det blivit någon slags sanning eftersom de alltid släpper korten relativt nära inpå varandra. AMD och Nvidia har nog bättre pejl på varandra än man tror, och ser till att matcha varandras lanseringar så gott man kan snarare än att hålla på produkter.

Läser det hela tiden på internet och här på SweC och tänkte att nu kanske man kan gå till botten med om det är sanning i det eller om det är ren hitte-på. För det är i alla fall vad jag spontant tror det är.

Dom har redan 1080 ti klart, nu handlar det bara om tweaking. Klart dom mjölkar så mycket som möjligt, det är ett företag som vill maximera vinsten, inte ett välgörenhets företag, så kan man göra utan konkurrens, amd är sega och släpper inget state of teh art längre.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kom mer rykten om GP102 för GTX 1080 Ti och Titan (?). GTX 980 Ti kom ungefär 8-9 månader efter GTX 980. Det behöver förstås inte betyda något för 1080 Ti. Speciellt inte om de har en separat krets för dem och inte delar den med GPGPU-korten som tidigare.

http://wccftech.com/nvidia-pascal-gp102-gpu-titan-graphics-ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Älskar den formuleringen

Rykten är mer än (rena) spekulationer enligt mig. Enligt rykten så finns det en till och med en specifik GPU, GP102 (källor intygar att den existerar), ämnad för 1080 Ti/Titan?.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Rykten är mer än (rena) spekulationer enligt mig.

Då har du nog en alldeles egen definition för rykten och spekulationer. Rykten är spekulationer med små möjligheter att faktiskt vara sanna. Och så länge de inte är bekräftade från officiella källor är de alltid, även om de var träffsäkra vid tidpunkten då de uppstod, (och det är bara om, rykten kan fortfarande vara fullständigt felaktiga hela vägen) osäkra och vad det än gäller, kan förändras.

Jag hörde till exempel ryktesvägen att jag har gott om pengar. Det blev inte sant bara för att jag hörde någon avundsjukt kalla mig en rik snåljåp.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Gtx 1080. Sen när Gtx 1080Ti kommer så köper du ett till gtx 1080 för billigare pris och kör SLI med mycket högre FPS än ett 1080Ti. Ekonomisk vinst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Mer än spekulationer är det nog när det finns konkreta rykten om att 1080 Ti ska komma..

Japp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

1080 Ti kommer att komma. Det är inte längre bara spekulationer. Skulle tippa på att det kommer mot slutet av året eller i början av nästa år.

Ärligt, vill man vänta typ mer än ett halvt år för att köppa nytt kort?

Sedan ska jo Pascal uppföljare komma 2017 eller 2018, och ½ senare Ti version ... och sen .... cykeln kommer går runt ett bra tag till innan den avstannar.

Det är inte direkt om en vecka eller två som nya kortet släpps, OM den släpps, så att man ska hålla in. Visst är det ett sätt att mjölka pengar på, och visst är de här priserna ditsatta i avsaknad av konkurrens, men så är läget, inget tvingas att köpa en.

Sedan kan jag hålla med att det säkert kommer en Ti eller Titan version, och det kommer säkert en häftigare efterföljare till Pascal eftersom Nvidia har förbundit sig vissa åtaganden. Men så är det med alla komponenter.

Jag kommer handla 1080, väntar antigen på Zotacs PGF (eller vad än slutliga namnet kommer vara) eller Gigabytes extreme kort att komma ut, sedan om det kommer en Ti version om några månader så får det vara.

Permalänk
Medlem

Det är prestigefyllt att ha ledartröjan, speciellt om det påverkar bolagets värderingar och framtidsutsikter på marknaden/börsen. Jag har svårt att tro att Nvidia kommer låta AMD leda framöver, Nvidia kommer kontra direkt med en papperslansering och presentera några benchmarks/tester och pytsa ut några kort kort där efter om nu AMD skulle tidigarelägga sin Vega, cpu'idna är på plats och de har nog referensdesignen klar efter sommarn.

Annars har nog partnertillverkarna fullt upp att göra bärbara spelbara datorer med nya pascal till skolstarten, dessutom fylla marknaden med dessa 1080 och 1070 kort. Det blir nog runt årsskiftet vi får se någon Titan eller Ti-variant på marknaden, sedan ytterligare en lansering av något värsting-kort till nästa GPU-mässa i mars nästa år? AMD kommer få svettas..

Permalänk
Medlem

Det är så otroligt svårt att ha någon "master-plan", känns sugit att köpa 2 st 1080 när man egentligen hade klarat sig med en nästa generation TI-modell eller Titan? Vågar inte tro det kan komma före årsskiftet.