Permalänk
Medlem

Potatis utan tvekan pga allt man kan göra med den. Koka, Mos (självklart äter jag enbart riktig potatismos), ugnen, pommes, potatisbullar osv + alla olika sorters potatis. Så som nypotatis nu är ju helt fantastiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Älskar alla tre. Men en bra jävla potatis vinner.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Min sambo är från Asien så...
Men också för att jag absolut hatar att skala potatis. Så enkelt med ris, en skopa ner i riskokaren, klart. Sen skiljer det sig mycket mellan olika rissorter. Köper ofta 20kg säckar med ris från specialbutiker.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Beror på vad man har till.
Köttfärssås? Pasta, utan tvekan.
Korv stroganoff eller kyckling? Ris passar bäst här enligt mig
Kött och grytor? Potatis, alla dagar i veckan.
Finns INGET som slår en riktig söndagsmiddag med gott kött, kokt potatis, gräddsås, kokta grönsaker och gelé på det.

Nu blev jag hungrig bara för det

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

juste varför i hela världen har du inte listat exakt all mat som finns?=)

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Hehe, trodde först det var en tråd om hur man lägger på kylpasta med riskornstekniken, men vart lite väl fundersam när jag såg pasta och potatis med

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Pasta. Och nej; jag menar absolut inte makaroner.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Asterix potatis alla dagar i veckan över ris/pasta.

Permalänk
Medlem

Om man enbart tänker sig äta pasta, ris eller potatis och inget annat. Dvs. enbart går på dessa 3 sakerna så pasta, helt klart.
Hatar ris, smakar inget och tryckt i mig så mycket potatis i alla år att jag inte gillar det längre.

Dock så är ris mycket gott till vissa maträtter, gärna dränk i sås eller liknande.
Samma med färskpotatis, lite smör och sill, går ju aldrig fel!

Stekt ris dock, kan vara ganska gott. Men är dålig på att göra det vettigt.

Men som sagt, om man bara åt dessa 3 saker, pasta alla dagar i veckan. Finns inte mycket tråkigare än ris. Eller jo det gör det, käka ris i Kina när man får 3 gånger mer ris än något annat och det är bara torrt och tråkigt. Bleh, det sög totalt. Jag vill ja ha mer kött/sås mm. samt blanda med ris men seddu det skall man icke äta där inte, oh nej.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrueType:

@videopac: Hur ska man koka dem i micron?

OT: Pasta (Ideal-makaroner)

Jag går på andrahandsinformation här... man sticker hål på skalet och så in med potatisen i mikron några minuter på full effekt. Man får kolla om det blivit mjukt annars kör några minuter till Läste någonstans också om att koka... få se:

Koka i u

Makaroner är inte vad de varit efter att de skurna makaronistängerna (Kungsörnen) försvann

Permalänk
Medlem

Gillar alla 3... men potatis går vinnande ur den striden, lätt!
När man steker kött, kotlett eller vad som, och kokt potatis och gräddsås till...mums!
Eller stekt nypotatis till grillat, tex en god entrecote. yummi!
Eller en god stek från ett långkok i stekgryta, och man gör god sås på buljongen som blir över, och Asterixpotatis, eller smulig king edward som man håvar upp såsen med, mumma!
Bakad potatis, finns massa olika sätt att göra det på, gudomligt!
"Päremos" och god korv går inte av för hacker heller!
Klyftpotatis till stekt kött eller grillat med, är ju bara för gott alltså!
Hur f*n kan pasta leda... massa lata ungkarlar som röstar förmodar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Hehe, trodde först det var en tråd om hur man lägger på kylpasta med riskornstekniken, men vart lite väl fundersam när jag såg pasta och potatis med

Hehehehe!

Permalänk
Medlem

Ris och pasta är enklast men ny/färskpotatis går bättre än vanlig, man slipper skala.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Päror i alla dess former!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Alltså, det finns ju situationer där det inte går att äta annat än potatis till (grillat, julbord och midsommar för att ta några exempel) så där har ju potatis en ganska stor fördel.

När det gäller vardagsmat dock så är det 100 procent pasta, jag har aldrig kokat vare sig ris eller potatis på min egen spis men kokar pasta minst en gång i veckan till mina storkok.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Ris 99 gånger av 100.
Äter dock väldigt mycket asiatisk mat, alltid älskat ris ända sen jag var liten.
Hatade potatis och makaroner (Som typ alla barn älskade förutom jag när vi var små) typ.
Gillar inte typisk pasta heller.

Vissa sorters nudlar är sjukt gott i en grym ramen dish dock, kan ja äta till jag dör.
Ris mest vitt kortkornigt ris ifrån Japan som äts.

Äter aldrig fullkorn och sådant skit, det förstör min mage totalt.

Permalänk

Varför är inte Nudlar med?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av viggehN:

Ris är vidrigt enligt mig och Pasta är väl okej men potatis i alla olika sorters former är gudomligt.

är en pasta älskare med ...Men ris e jävligt gott i fall du köper the real shit o ej någon billig skit...samt att du lär dig att koka riset rätt

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Potatis alla dagar i veckan, grymt gott och nu finns det nypotatis!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Varför är inte Nudlar med?

Antagligen för samma anledning till varför matvete eller bulgur inte heller är med.

Permalänk
Medlem

RIs är favoriten här speciellt med köttfärssås.
Men som någon säger det finns massor olika sorters ris och det smakar väldigt olika.
Många kör med jasmin ris själv föredrar jag basmatic ris lite längre ris och smalare än andra sorter samt dyrare med.
Pasta finns ju med 100 olika varianter på idag precis som potatis olika typer av potatis passar till olika saker som Amadin potatis att göra hasselbackspotatis med blir underbart.

Så man kan säga att olika ris/pasta/potatis passar olika bra till olika maträtter.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bandless:

Potatis. Men föredrar annars Bulgur, man kan göra så mycket annat med det.

Men Bulgur är jobbig att steka och fritera

Skrivet av TrueType:

@videopac: Hur ska man koka dem i micron?

OT: Pasta (Ideal-makaroner)

Skrivet av SexMachine:

En skvätt vatten i en skål och på med gladpack och micra.

Själv gillar jag ris bäst om det håller en bra kvalitet. Färskt ris är grymt.

Lägga en portion oskalad potatis i en "ungssäker glasskål med lock" och "kör bara" så blir de kokta, hur länge och om man ska göra det i steg beror på micron så det får man testa sig fram till men det lär vara kokt och ätbart under 15 minuter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master

Öh, äh... Det beror ju som sagts på omständigheterna; vad ska det vara till, i vilken form? Potatismos är inte samma som ugnsstekt mandelpotatis till grillat på midsommarafton.

Och sen, har jag förätit mig på makaroner i fyra dagar kan jag stå över världens godaste lasagne för jag är trött på pasta.

Ikväll blir det pizza.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ska testa detta nu! Återkommer om en stund...

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Potatis. Det är så mångsidigt - kan kokas, stekas, friteras, mosas osv. Det går även bra att göra det i den ordningen!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar alla tre men blir oftast pasta då det går snabbast att tillaga. Gillar nog ändå ris mer, gärna fullkornsris men tar mer tid att tillaga. Potatis är gott men äter det inte så ofta i vuxen ålder.

Skrivet av Herp Derp:

De som tar pasta för att det går fort, tänker ni bara på potatis, ris och pasta som tillbehör eller som en hel rätt? Ska man göra en hel rätt tar pasta längst tid för mig för då ska man göra sås och grejja.

Ris och potatis brukar jag bara sätta på och gå ifrån och fortsätta med resten av maträtten. 80% av fallen vad gäller potatis blir det hasselbackspotatis, det är bara på slutet när man har på smöret och osten som man måste göra något, pasta bör man ju röra om någon gång då och då, mycket jobbigt om man till exempel grillar.

Hasselbackspotatis! Galet gott.

Permalänk
Medlem

Det är gigantisk skillnad på blaskig potatis från Skåne som inte smakar något alls mot en redig potatis från Jämtland.

Potatis från Jämtland kan ätas som den är eller på mackan i tunna skivor eller med smör och om man vill lite salt.

Den skall vara Gul och fast och smakrik, inte som söderut vit ,mjölig och blaskig utan någon smak kanske bara någon bittert bismak?

Förövrigt, köper man en fins sort så behöver man inte skala den... ät som den är.

Är det jobbigt?
hur svårt är det att när man kommer hem... Hätta en lagom mängd potatis i hon... på med vatten och ruffsa runt så man får bort jord... i med i kastrullen, surfa tio minuter stek köttbullar eller fisk eller korv. Så blir potatisen färdig samtidigt.

Förstår mig inte på folk som säger att dom inte gillar ris, Det är samma där vanligt jävla ris smakar skit, men ta något från saltå kvarn eller så... Smaka på det så vill ni aldrig ha Unken bens mer.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Antagligen för samma anledning till varför matvete eller bulgur inte heller är med.

Antar att matvete och bulgur inte är med eftersom att det smakar fan till skillnad från t.ex. potatis, nudlar tycker jag dock kan vara ganska trevligt till t.ex. kyckling.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Potatis. Det är så mångsidigt - kan kokas, stekas, friteras, mosas osv. Det går även bra att göra det i den ordningen!

allt detta gör att göra med pasta bara man har viljan

Permalänk
Medlem

Om man inte äter något annat till så vinner potatis, hands down. Pasta kommer två och ris sist.