Frux's ljuddämpade dator (många bilder)

Permalänk
Medlem

Frux's ljuddämpade dator (många bilder)

Till slut blev det av att jag tog en serie bilder, så nu tänkte jag dela med mig av lite tips för att tysta den där burken som står och väsnas! Billigt!

Här står datorn en bit bort, under skrivbordet, med lite grejer strategiskt placerade mellan datorn och positionen framför skärmen.

Här ser man hur jag boxat in datorn. Det är fiberplattor för innertak som jag norpade ur containern när de byggde om på jobbet. Dämpar ljud klart hörbart! Har även satt en platta på undersidan av skrivbordet utanför bild.

Hela lådan är klädd invändigt med specialskurna bitar från fler plattor. De är fastsatta med häftmassa och/eller dubbelhäftande tejp. På en del ställen har jag kompletterat med skumgummibitar från packmaterial.

Här är närbild på isoleringen av sidoplåten. Plattan är 2 cm tjock, och jag fick skära bort lite lager på vissa ställen för att det inte skulle ta emot inuti datorn.

Har även satt skumgummi vid utblåsen från fläktarna, för att så lite ljud som möjligt ska reflekteras framåt och ut i rummet.

Här är min moddning av Geforce4 Ti4200-kortet. Fläkten på själva grafikkortet är borttagen, bara kylflänsen är kvar. Kylflänsen plockades av och sattes dit igen med ett lager bra Arctic Silver III-kylpasta. Ofta är kontakten nämligen dålig mellan GPUn och kylflänsen från fabrik. Under hänger sedan en 80mm Papst-fläkt 12 dBA, som är monterad på ett gammalt Voodoo1-grafikkort. Jag tog helt enkelt Voodoo-kortet, skrapade rent det på komponenter med ett stämjärn, sandpapprade bort PCI-kontakterna, och borrade/sågade ut ett lagom stort hål. Sen skruvade jag fast Papst-fläkten och voila! Ett tyst Geforce4!

Mer bilder på ljuddämpning. Jag har försökt åstadkomma en ljuddämpande "tunnel" för luftintaget framåt. Har även borrat upp hålen i plastfronten för att luftcirkulationen ska gå lite lättare. IDE-kablarna är egenhändigt "rundade" för bättre cirkulation. Jag tog en vass kniv och gjorde ett litet snitt mellan varannan liten ledare. Sedan drog jag försiktigt så att ledarna delades, buntade ihop och tejpade ihop med den heliga eltejp.

Fronten är ett kapitel för sig. Som ni ser är det en hel del arbete med den, och jag lovar att det hjälper! Utskurna bitar fiberplattor varvas med fasthäftat skumgummi. Jag har t.o.m stoppat in små bitar som blivit över från tillskärning, i de små utrymmena runt om fronten. Man ser även min Silent Drive hårddisklåda som min Maxtor-hårddisk ligger i. Nere till vänster är Seagate Barracudan som är i princip ljudlös från fabrik. Det gör väldigt mycket när man blir av med det högfrekventa tjutet från hårddiskar.

Har för övrigt bytt ut alla fläktar till extra tysta. CPU-fläkten är en reglerbar Enermax 80mm-fläkt som jag kör ganska tyst. Chassifläkten är en Zalman på 7 V. Jag har även bytt ut fläkten i nätaggregatet mot en tystare.

Resultatet ser kanske lite ihoprafsat ut på en del av bilderna, men det har faktiskt tagit en hel del timmar att skära till alla bitar och få dem på plats. Och det är ju utsidan som räknas...

Hoppas jag har kunnat inspirera någon till en tystare dator!

Permalänk

sweet! Likar min server! Fullproppad med dämpmatta och musmattor!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Får du inte problem med att vibrationerna från Maxtor-disken fortplantar sig i lådan? Eller hur har du monterat SDn?

Jag tycker synd om Voodoo-kortet :/

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

ja har bytt fläkten i nätagget mot en papst 12dba som inte kör på full hasitghet alltid den e tempreglerad så. sen så kör ja en 92mm zalman på prollen, vet inte i hur många volt men den går iaf i 1600rpm. sen så gamla nätaggsfläkten på gpu:n men den låter mycket. ska bli en 92mm fläkt där med på 5volt eller en papst 12dba på 7volt. sen så har ja gamla CPU kylaren på min gpu med

synd bara att den där jävla hårdisken låter apmycke =( western digital :/

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Hehe, idén med Voodoo1 kortet var tuff

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Stackars gamla voodoo

Permalänk
Medlem

R.I.P. Voodoo1 kort.

Coolt bygge.

Permalänk
Medlem

HÄDARE!

Gråter en tår för Voodoo kortet

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vibrationerna från Maxtorn försvann när jag monterade den i Silent Driven. Monterad med vanliga skruvar bara. Kan tillägga att det är en äldre Maxtor 5400 rpm på 30 Gb.

Angående Voodoo-kortet så köpte jag det på rea för 600 spänn. Men det var dött från början, och innan jag fått butiken att ersätta det så hade vi fått en ny dator med snabbare grafikkort (Riva 128 yeah!). Så just Voodoo1 känns inte särskilt nostalgiskt för min del. Hade inte fått många tior för det, ens om jag hittat nån köpare.

Permalänk
Medlem

jodå.. mkt fint med dämpmatta.. tycker dock att om man är så pass seriös om datorn volym så bör man välja vattenkylning..

voodoofläkthållaren får 10/10 på ghettoskalan!

Visa signatur

Workstation: - Abit NF7-S 2.0 - AMD 1800+ - 2x256mb@5-2-2-2 - Club3D ATi R9800Pro - Seagate 120+200gb 7,2krpm - 2x17" TFT LG Flatron 1715S -
DH Rad: 20 Plats: 45

Permalänk

Har du inte märkt problem med att Glasfibret (eller vad för fiber det nu är) virvlar runt i rummet? bara undrar..

Tycker lite synd om Voodoo kortet.. men det va ivf mkt ballare en annan sorts fästanordning!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

GOLiO: Jo det blir nog vattenkylning så småningom. Fast detta är ju nästan gratis ljuddämpning förutom Silent Driven kanske, vattenkylning får bli en investering.

)ExecutoR(: Ja det är nån sorts konstfiber, och fibrerna fastnar i kläder och kliar efter att man skurit i det. Efter det så är det inga problem, det sitter kvar. Sen får man ju ta det lite försiktigt så det inte blir statiskt laddat.

Nästa grej blir kanske en fancontroller så jag kan styra fläktarna lite bättre. Och sen finns det ju fortfarande lite plats för med dämpning.

Permalänk
Medlem

stackars voodoo kort, så gör man inte

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

du måste vara en av de dummase människor jag skådat. varför lägga ner så mycket energi när du istället kunde ha byggt en låda och ställt datorn I. hade isolerat ljudet bättre varit lättare att göra och sett snyggare ut.

iq fiskpinne

Permalänk

OH MY GOD! YOU KILLED VOODOO 1 ! YOU BASTARD !

riktigt fint annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
du måste vara en av de dummase människor jag skådat. varför lägga ner så mycket energi när du istället kunde ha byggt en låda och ställt datorn I. hade isolerat ljudet bättre varit lättare att göra och sett snyggare ut.

iq fiskpinne

Han ville ha en tystare dator inte större o tyngre.

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
du måste vara en av de dummase människor jag skådat. varför lägga ner så mycket energi när du istället kunde ha byggt en låda och ställt datorn I. hade isolerat ljudet bättre varit lättare att göra och sett snyggare ut.

iq fiskpinne

Tja att bygga en låda och sen ljudisolera den hade ju inte tagit mindre tid precis. Nu rullar jag bara bort rullhurtsen när jag ska in i datorn, med en låda hade jag antingen fått bygga nån sorts dörr eller fått lyfta ur datorn varje gång. Som jag har det nu är det rätt flexibelt. Kom faktiskt över en ljudhuv billigt men den var 1 cm för smal för mitt chassi.

Haha, jisses vad folk tog illa upp för min "moddning" av Voodoo1-kortet! Har ni era gamla kort i en sidenmonter bakom glas på väggen eller?

Permalänk

Du hade kunna löst fläkten till gf4 på ett smartare sätt än att samma ett fint VD1.
Du hade kunna tagit en sån där lucka som sitter bak för instickskorten och bockat den rak. Sen monterat fast fläkten i den (smältlim eller bundband funkar fint)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Permalänk

kan tänka mig att det är ganska tyst det där men fy fan va fult

Visa signatur

|[Den som tror sig veta allt, vet inget!]|
|[Det är bara genom att lyssna du lär dig, och jag vill aldrig sluta lära mig.]|
|[Att lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt.]|
|[Att lära sig är inte en barnlek; vi kan inte lära oss utan smärta.]|

Permalänk
Medlem

ser inga bilder jag inte..

Visa signatur

AMD XP1800+/1690*512ddr*120gb+80gb*gf3 ti 200 128ddr 210/ 490*