Permalänk
Medlem

OK att köra semipassivt?

Hej på er,

Jag har i omgångar uppgraderat mitt gamla härk, som nu består av följande:

MSI P67A-G45 (B3)
I5 2500K @ 4.3 GHz (1.3v) kyld med CM 212+
MSI GTX 1070 Gaming X
Asus Xonar STX
EVGA 750 G2
Samt ett gäng SSD:er, men inga mekaniska diskar.

Allt sitter i monterat i ett NZXT H440 NE.

Eftersom moderkortet bara har ett fläktuttag med PWM, som är den för CPUn tog jag en Y-splitterkabel för processorfläkten och kopplade samman de med fläktkontrollen i chassit.
Därefter har jag satt en egen fläktkurva, som går in när CPU når 50 grader och därefter är brant upp till 100% vid 60 grader.

Kollar jag i HWMon ser alla temperaturer ok ut, efter en timma med låg last har jag följande temperaturer:

CPU ~43 grader
GPU ~ 49 grader
SSD ~28 grader

Grafikkortet är semipassivt direkt ur lådan och relgerar sig själv, det samma med nätagget.

I mina ögon ser det ut som helt ok temperaturer, men vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Hej på er,

Jag har i omgångar uppgraderat mitt gamla härk, som nu består av följande:

MSI P67A-G45 (B3)
I5 2500K @ 4.3 GHz (1.3v) kyld med CM 212+
MSI GTX 1070 Gaming X
Asus Xonar STX
EVGA 750 G2
Samt ett gäng SSD:er, men inga mekaniska diskar.

Allt sitter i monterat i ett NZXT H440 NE.

Eftersom moderkortet bara har ett fläktuttag med PWM, som är den för CPUn tog jag en Y-splitterkabel för processorfläkten och kopplade samman de med fläktkontrollen i chassit.
Därefter har jag satt en egen fläktkurva, som går in när CPU når 50 grader och därefter är brant upp till 100% vid 60 grader.

Kollar jag i HWMon ser alla temperaturer ok ut, efter en timma med låg last har jag följande temperaturer:

CPU ~43 grader
GPU ~ 49 grader
SSD ~28 grader

Grafikkortet är semipassivt direkt ur lådan och relgerar sig själv, det samma med nätagget.

I mina ögon ser det ut som helt ok temperaturer, men vad tror ni?

Dina temperaturer är det absolut inget problem med, brukar sikta på under 75 *C vill spelande och absolut max 85 *C vid syntetiska tester som IBT. Att fläkten stannar är bara bra då det inte låter så länge dina temperaturer inte springer iväg vilket de inte tycks göra.

Föreslår dock att du kollar hur varma alla dina sensorer på moderkortet blir när fläkten stannar då avsaknaden av luftflödet CPU-kylaren skapar kanske höjer Tex VRM-temperaturen (inte troligt vid låg belastning men alltid bra att dubbelkolla)

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

Det är meningen att du ska koppla in chassit fläkthub i PWM-utaget och Cpu-fläkten in i hubben.

Skickades från m.sweclockers.com