Permalänk
Medlem

Ny setup (14-15k)

Hej,

Nu har jag suttit och spelat på min laptop ett bra tag men den börjar ge upp(crashar pga fläkt som inte räcker längre) och tänkte jag att det var dags att bygga en ny dator. Det är dock inget bråttom då jag inte kommer att ha råd med detta förrän om lite mer än en månad.

Jag kommer att spela lita blandat på den t.ex. witcher 3, mirrors edge catalyst, evolv osv. och lite nyare titlar som ser intressanta ut som min nuvarande inte klarar av. Spelar också spel som är lite mindre krävande t.ex. minecraft och terraria. Har ocskå blivit tillfrågad att redigera lite videos i framtiden lite osäker på detta dock (men i7 kan vara bra då)

Lista med saker som behövs till setup:

  • Skärm (funderar på 1440p, 60hz, IPS, 25-27"(?))

  • Windows 10 (kan man använda kinguin? eller hur funkar det(har köpt spel där förut och det var inga problem))

  • en komplett dator (har aldrig byggt nytt förr men har plockat isär och byggt ihop förr så bör nog inte vara något problem)

  • keyboard behövs också(men detta ska jag nog gå och testa i butik då jag är lite kräsen med sånt och detta kan uteslutas från budget)

Detta är det jag har plockat ihop hittils (är villig att köpa från flera affärer för att få ner pris om det behövs)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9567020/

Angående det jag har plockat så är jag lite osäker på chassi då jag gillar att nano s har sljudämpning men är det någon som vet hur stor skillnad det gör? annars skulle jag väl kunna ljudämpa evolv chassit då jag tycker det ser bättre ut.

Och 1060 borde klara av 1440p på medium-high settings på det mesta eller? är inte jätte kräsen på grafik men bara så jag har lite koll :S

Skulle gärna vilja lägga ca 14k men inser själv att det förmodligen kommer att landa på 15k i vilket fall det bara är att bita ihop och köpa grejerna

Tack i förväg

Permalänk
Jubileumsmästare

@100lewi: Är skärmen och Windows inräknat i budgeten? Om det är det vad är då budgeten för endast datorn och Windows? Måste det vara mITX? Måste du ha Wi-Fi? Isf är du okej med ett externt nätverkskort via USB? Btw kör inte Kingston UV400 den är rätt kass. Kör OCZ TR150 ist

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF: Ja, skärmen är inräknat i budgeten jag skulle gissa att ca 12k är dator utav gen budgeten och windows ska väl gärna vara med där men om det går att använda kinguin så är 300kr inte så mycket om det hamnar utanför.
Wifi behövs då jag inte kan dra en kabel till mitt rum i nuläget och usb skulle väl fungera men det är väl bäst med intergrerat i moderkort eller att avnända sig av PCI kort.
är det värt att slå till på den här då den är på rea nu?

Edit:
Glömde skriva att det inte måste vara m-itx men vill gärna ha en liten dator gärna 25x40x40(BxHxD) eller mindre så om det finns nå snyggt matx eller litet atx chassi så har jag inga problem med det

Permalänk
Medlem

Du får inte en 2K IPS panel för 2000 SEK.

Permalänk
Medlem

6700K är lite overkill för gaming. En i7a gör skillnad i vissa spel och visst är det en mer kraftfull CPU, men du kan spara in 1200-1300:- genom att gå "ner" till en 6600K och och med den slanten (+600-1000 beroende på modell) kunna gå upp till ett GTX 1070 vilket kommer ge bra många fler bilder per sekund för pengarna.

Glöm inte att 1440p är ganska tungdrivet. Grafikkortet är i princip helt avgörande för om du kommer kunna hålla 60fps stabilt eller inte. Dessutom kostar skärmarna en slant så om du ska ha råd med allt för 14-15k så får du nog fila lite på delarna eller gå över budget.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

@phanto: Jag vet det jag tänkte räkna med att de skulle gå på 3k +/-

@Syntheslizer: Ja, jag vet att det inte gör någon större skillnad och kan byta ut mot i5 men om möjligt(vilket det förmodligen inte är) så hade i7 varit bra. Och 1060 borde klara 1440p 16:9 medium-high settings (https://www.youtube.com/watch?v=XHvNwlijQrs) obs detta är ultrawide.

Permalänk
Jubileumsmästare

@100lewi: Kanske nått sånt här?

Observera att minnena kommer att köras i 2133 MHz.

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF: Vet inte Funderar på att köra på https://www.inet.se/kundvagn/visa/9570764/

något sånt och kanske handla på olika butiker då för att få det billigare(har inhandlat ssdn för 1k) ser det bra ut i den kundvagnen? pga att jar har typ 1 månad innan jag har råd med hela så kan jag nog få samma komponenter till lite lägre pris då priset går upp och ner lite då och då)

och hur är det med fyndvaror på t.ex. netonnet brukar de vara någon skillnad alls på dem från de vanliga(då menar jag funktion och hållbarhet då lite skadad låda inte gör mig något)

Permalänk
Medlem

Skärm (funderar på 1440p, 60hz, IPS, 25-27"(?))
- Hade valt 144Hz i första hand för spel med den budget som du har. IPS är bra för färgåtervinning, men personligen tycker jag att köra 1440p är overkill om inte du har minst en GTX 1070 eller liknande. Jag hade tagit 144Hz @ 1080p vilken dag som helst över en 60Hz med IPS om jag skulle spela några spel alls på datorn. I övrigt hade jag tagit IPS panel i kanske bredbilds 21:9 formatet för film o.s.v.

Windows 10 (kan man använda kinguin? eller hur funkar det(har köpt spel där förut och det var inga problem))

Ja, de fungerar.. men det är skumma företag bakom g2a, cjscdkeys, kinguin etc.
www.youtube.com/watch?v=gABbi1aeT18
I det fallet kör du ju en "Microsoft Toolkit" som det heter, better of two evils.
Men ja, jag känner folk som köpt. Du får nyckel, du aktiverar. Inga konstigheter.

En komplett dator (har aldrig byggt nytt förr men har plockat isär och byggt ihop förr så bör nog inte vara något problem).

Ja, bygg själv, det är så lätt idag... Smet inte på för mycket kylpasta, läs top 10 noob mistakes man gör när man bygger. Typ det kan hända att du bygger hela dator och märker att du glömt att stoppa in IO skyddet för moderkortet. Snacka om facepalm då.. skriv upp i vilken ordning du ska göra allt på!

keyboard behövs också(men detta ska jag nog gå och testa i butik då jag är lite kräsen med sånt och detta kan uteslutas från budget)
Jag föreslår att forska lite om mekaniska tangentbord som har blivit populära på sistone. Testa i butik är nog det bästa du kan göra Läs på om olika typer av switches, samt eventuell vilken du skulle gilla. Denna tycker jag är ganska cool: https://www.kickstarter.com/projects/1229573443/das-keyboard-...
Om man nu har mycket som händer och multitaskar (för gaming kanske inte lika bra).
Jag gillar bruna switches. Men smaken är som baken
Se om inte butiken du besöker har en sån här: http://www.cmstore.eu/peripherals/keyboards/mechanical-keyboa...

Har ocskå blivit tillfrågad att redigera lite videos i framtiden lite osäker på detta dock (men i7 kan vara bra då)
Du kan redigera gott och väl med en i5:a det är mest bara tunga redigeringar som ofta tar lång tid som det kan vara bra att köra en i7:a på. Men ifall du dedikerar dig till en i7:a kan du likaväl dedikera dig till en samsung SSD för lite snabbare överföring

Permalänk
Medlem

@Harddrive: Anledningen att jag kände för 1440p var väl att jag var nyfiken, haha och jag har aldrig kört 144hz så tror inte det skulle ge så mycket för mig. Jag tycker det känns grymt bara man kommer up i 50 då jag har spelat spel nu på typ 20-35 fps såå :/ men det som spelar mest roll om skärmen är väl att jag vill ha en skärm som håller ett bra tag och har bra bild kvalitet sen om den har 5ms eller 1ms imput lag tror jag att jag aldrig skulle märka och ips är sånt man har hört mycket bra om såå aa, jag är väl inte jätte kunnig direkt :S. Du får gärna komma med förslag på skärm (ca 3k +/- som sagt) sen är det inte satt i sten om jag ska ha 1060 eller 1070.

så kinguin låter bra bara det funkar så

lite osäker på mekaniska keyboards då jag inte kulla det högljudda "klick" ljudet som brukar medfölja men om det finna förslag på något med kort "travel distance" som är tystare och har lite plattare yta så skulle jag kanske kunna leta upp och testa det i butik

sen så har jag redan köpt en ssd då den var på rea så slug jag till men tester jag har sett så är det ca 40% skillnad i render tid då man jämför 6600k(oc) och 6700k(oc) vilket inte hade vart helt fel då och om man har en i7 lär det väl ta lite längre innan man behöver byta ut processor speciellt då de inte utvecklas lika snabbs som grafikkort

Permalänk
Jubileumsmästare

@100lewi: Tycker inte det ser så bra ut för att...

1. Du kör mITX när det finns mATX chassin som håller sig inom de måtten du ville ha (25x40x40 cm).
2. Chassit kommer endast med en fläkt och du har inte köpt en extra.
3. Moderkortet kan endast styra en chassi fläkt.