Val av laptop för blivande ingenjör

Permalänk

Val av laptop för blivande ingenjör

Tjenare Sweclockers!
Är så att jag ska börja plugga till ingenjör nu om en månad och är i behöv av en laptop.
Eftersom man är student så har jag bra rabatt på HP-datorer och sitter därför och funderar emellan två och behöver gärna lite råd/tips om vilken jag ska välja.

Kollar på:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=P1R40EA...
och
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=P7R09EA...

Sitter och kollar på dessa två och ser att den första har mer ram, bättre hårddiskar, bättre grafikkort och större skärm. Så varför skiljer det bara 1000kr på dem?
Lutar mot att köpa den dyrare med bättre specs men tror ni att det räcker och klarar av dem program man kommer använda som ingenjör?

Uppskattar alla synpunkter och input //Mattias

Permalänk
Medlem

Jag är student och har vart det ett bra tag, och lita på mig, ifall denna laptopen skall användas till skolgrejer endast, så vill du inte ha 15 tum. Ta 11 eller 13 tum, 15 tum är alldeles för bökigt och klumpigt. Tror det är många här som håller med mig. Själv kör jag på en windows-surface som jag antecknar allt på och även kör matlab och simuleringsprogram på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Ingenjör är ganska brett. Du kanske bara ska göra beräkningar i excel vad vi vet

Vad kommer du gå för linje?
Vad för sorts program kommer du behöva köra?
Vad vill du att datorn ska klara? Spel? AutoCAD? Paint? Minesweeper?

Behöver nog mer info för att kunna tipsa om vad du behöver för dator

Edit: Jag själv köpte mig en MacBook Pro 13" med lite uppgraderade specs och jag kör autocad och lite fler program på den i min ingenjörslinje. Men har inte börjat så mycket med 3D CAD ännu så vet inte hur bra den kommer hantera det.. Men är sjukt nöjd med datorn iallafall. Bra batteritid och smidig att plocka med sig varje dag till skolan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Ska plugga produktutveckling, och vet ej ännu vilka program som kommer användas.
Kör gärna 15tum då den även kommer användas för spontant spelande m.m. Inget direkt krävande, lol, wow osv.

Permalänk
Medlem

Nu beror det ju lite på vilken slags ingenjör du tänkte bli men generellt sett så är de tyngsta programmen olika CAD program och Matlab (förvisso inte speciellt tungt i sig själv, men vissa beräkningar kan bli hyffsat stora).

Du kommer troligen inte att göra speciellt tunga cad modeller eller simulationer så jag skulle tro att båda datorerna fungerar bra. Dessutom så är det inte säkert att du får installera CAD programmen på din egen dator utan skolan kan mycket väl bara ha licenser för sina egna datorer.

Det viktigaste i en laptop för plugg är en bra skärm och ett bra tangentbord, du kommer att spendera mer tid att skriva rapporter än att köra tunga program på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safstromen:

Ska plugga produktutveckling, och vet ej ännu vilka program som kommer användas.
Kör gärna 15tum då den även kommer användas för spontant spelande m.m. Inget direkt krävande, lol, wow osv.

Alright. Skickar dig ett PM runt jul så får du säga vad du tycker då när du kört med den ett tag

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Alright. Skickar dig ett PM runt jul så får du säga vad du tycker då när du kört med den ett tag

Gör så!
Lovar att komma med feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av safstromen:

Ska plugga produktutveckling, och vet ej ännu vilka program som kommer användas.
Kör gärna 15tum då den även kommer användas för spontant spelande m.m. Inget direkt krävande, lol, wow osv.

Jag tycker detta är en svår kombination. Spela vill man inte göra på något mindre än 15 tum och släpa datorn fram och tillbaka till skolan varje dag så vill man inte har någon tyngre pjäs. Du kanske inte tycker att det är så tungt men när du inser att du även ofta vill få plats med andra saker i väskan så som anteckningsblock, böcker, matlåda och kanske t.ex. träningskläder så är man snabbt uppe vikt och plats.

Mitt råd är att köpa en 13 tum och en extern skärm att ha hemma. Det är dessutom skönt när man sitter hemma och studerar/skriver att ha en fullstor skärm >19" samt en uppsättning med tangentbord och mus.

Men om du inte tror att du kommer ta med dig datorn särskilt ofta så kör på 15".

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av safstromen:

Gör så!
Lovar att komma med feedback

Hahah jag är mer ute efter ett "i told you so"-ögonblick

Skrivet av simon15:

Jag tycker detta är en svår kombination. Spela vill man inte göra på något mindre än 15 tum och släpa datorn fram och tillbaka till skolan varje dag så vill man inte har någon tyngre pjäs. Du kanske inte tycker att det är så tungt men när du inser att du även ofta vill få plats med andra saker i väskan så som anteckningsblock, böcker, matlåda och kanske t.ex. träningskläder så är man snabbt uppe vikt och plats.

Mitt råd är att köpa en 13 tum och en extern skärm att ha hemma. Det är dessutom skönt när man sitter hemma och studerar/skriver att ha en fullstor skärm >19" samt en uppsättning med tangentbord och mus.

Men om du inte tror att du kommer ta med dig datorn särskilt ofta så kör på 15".

Min poäng precis!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

@safstromen: Vilken ort ska du studera på? Ren nyfikenhet då jag läser liknande!

angående dator håller jag med övriga, att släpa en allt för tung dator till skolan blir jobbigt i längden och att spela på en för liten är inte heller en höjdare.

Permalänk
Medlem

Kan av egen erfarenhet rekommendera en mindre dator om du vill använda den i skolan. Köpte själv en 15" gaming laptop innan jag började plugga med avsikt att kunna använda den som pluggdator samt en maskin för att ta med på LAN eller liknande. Skaffade även en bra ryggsäck till denna för att den skulle vara så lätt som möjligt att ta med sig. I efterhand visar det sig att en så stor dator gjorde den väldigt omständig att både ta med sig och att arbeta med. Det gjorde att jag oftast valde att lämna datorn hemma och i de fallen jag valde att använda datorn i någon kurs så kändes det ofta besvärligt att släpa med den när jag endast behövde den vid ett av flera schemalagda pass under dagen.

Utöver storlek på datorn så är skärmtyp också väldigt viktig och skärmarna i de HP-datorerna du länkat är av IPS typ vilket är bra.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Vill bara tillägga att storleken är inga problem för mig, hade 15" i hela gymnasiet och har en perfekt väska där jag får plats med böcker, matlåda, träningskläder och lite till. Tyngden spelar inte heller någon direkt roll för min del. 2.5 kilo är inte så mycket och har 4-5 minuters promenad till skolan. Men uppskattar all feedback, kom gärna med mer om ni har någon

Skickades från m.sweclockers.com