Permalänk
Medlem

Någon med fräs- och maskin-skills?

Fick hem mitt rundmatningsbord igår...men jag fattar inte hur jag ska kunna fästa blocken i det...jag köpte från energius.se...och dom sa att man inte behövde något annat för att kunna använda det. Men det var fetbullshit. så vad behöver jag?

Permalänk
Avstängd

men Chrion kan du inte spänna fast blocket med bultar som är i skårorna på bordet då ?
Verkar gå bra med din försäljning om du har råd med en sån leksak för 6000+ SEK !

Permalänk
Medlem

Nej då den kostade 3k...fyllde 20 nyligen så jag fick den...
Och Nej. du får aldrig blocket centrerat med bara skruvar...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Är inte dom dära spåren till för att du ska sätta in tvingar och med hjälp av dom sätta fast blocken? Och vf... du har ju en fräs det är väll bara att göra nått som du kan sätta fast där dom du sedan kan fästa blocken i?

Permalänk
Medlem

vad ska du med ett rundmatningsbord till om du ska fräsa blocken? Eller har jag missuppfattat det?
Varför måste blocket vara centrerat?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du skall göra och
om du skall du ha bordet liggande eller stående.
Normalt tar man ut centrumet på bordet och
ser till att man får detaljen i mitten på bordet.
Fastspänning går bra med t-spårbultar och spännjärn, eller
i chuck beroende på hur detaljen ser ut.
Indikatorklocka rular.

Skulle vara intressant att se hur dina vattenblock skall
se ut eftersom du skall ha rundmatningsbord.
De blocken jag sett kör man i skruvstycke.

Permalänk
Medlem

mitt block jag håller på att ta fram kommer svarvas, så det går att göra på många olika sätt.. finns väll till och med dom som har gnistat fram block.. men det är ju lite extremt..

Visa signatur

Workstation: - Abit NF7-S 2.0 - AMD 1800+ - 2x256mb@5-2-2-2 - Club3D ATi R9800Pro - Seagate 120+200gb 7,2krpm - 2x17" TFT LG Flatron 1715S -
DH Rad: 20 Plats: 45

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut när jag testade att göra ett gpublock...lite grader men men...

Permalänk
Medlem

Aha, ja det går ju lätt att göra med rundmatningsbord om man inte har tillgång till styrd maskin.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte montera skruvstycket centralt:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOLiO
mitt block jag håller på att ta fram kommer svarvas, så det går att göra på många olika sätt.. finns väll till och med dom som har gnistat fram block.. men det är ju lite extremt..

Nja inte om man har tillgång till gnist på jobbet och kör igång den när man går hem och har den klar på morgonen när man kommer.

Permalänk

Vem fan har du sugit av för att få en sådan maskin i garaget? jäkla avis man blir.. visst ser ut som en pelarborr men ändå..

enda man har tillgång till är kuggfräsar på jobbet, och en skabigt svarv som kastar över en tiondel i chucken, två i dubben... men så är maskinerna från 1919 till 1977

Makin park : http://www.leax.se/kugg/maskinpark-k.htm

annat info : http://www.leax.se/kugg/tillverkningkugg.htm

dom skriver inte att vi gör kugg till Porche Sport, och något roligt till Koeningsegg (tystnads plikt) och har kunder runt om i världen (USA, Asien bla bla)

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Dags att renovera/uppgradera den maskinparken kanske?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flummo
Dags att renovera/uppgradera den maskinparken kanske?

Jodå, sedan länge har alla klagat på att makinerna är skit och så att det flytter tjockt med olja över halva golvet, så gamla makiner att ojlan bara rinner genom dom.
Exempel är den makinen som är från 1977 (TOZ-71) drar i genomsnitt 20 liter olja per 8 tim, tyvärr så är det två olika oljor som blandas och kan inte återanvändas mer än bara som skärolja.. som vi redan har överflöd av.

Hela verkstan drar väl runt 400 liter olja per 40 tims vecka, 10 liter i timmen... inte ekonomiskt enligt mig

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Dessutom, varför köpa en sådan pryl, när du kan göra en? http://www.jeffree.co.uk/Pages/divheadmk2.html snubben kan...

EDIT: eller? vad fan gör han för nått?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

fräsht som fan. dock så har jag inte tillgång till svarv...sen är det ett jävla jobb )

Permalänk

Den gör samma som ChrioNs rundmatningsbord, fast en delningsbord och horisantalt plaserad med en stegmotor... nissen har skills som är i överklass

Vi gör sådan där "worm wheel" på jobbet (snäckhjul) den är av brons.. det skriker om fräsen när man kör dom...

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

för att kunna centrera nåt kvadratiskt måste du ju ha en 4 backs chuck då skulle det bli centrerat. ser inte din delningsdocka ut som den på första bilden eller?

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aopen
för att kunna centrera nåt kvadratiskt måste du ju ha en 4 backs chuck då skulle det bli centrerat. ser inte din delningsdocka ut som den på första bilden eller?

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson

Dessutom, varför köpa en sådan pryl, när du kan göra en? http://www.jeffree.co.uk/Pages/divheadmk2.html snubben kan...

EDIT: eller? vad fan gör han för nått?

hehe en sån gör jag på en kvart

Permalänk
Medlem

du skulle ju kunan centrera den om du första borear ett litet hål i mitten för du hade ju ändå hålrum där sen kan du ju klocka in den med centreringsklocka, det heter nåt annat men jag kommer inte på namnet. det är en klocka du sitter i chucken i vilket fall. förstår du?

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem

rita streck diagonalt över biten först så du markerar centrum, sen monterar du en liten borr eller nåt annat smalt i chucken på fräsen och ställer in efter den?

Permalänk
Medlem

hur exakt behöver centrum vara?

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem

Hmm, man kanske skulle slänga upp några såna ämnen i svarven på jobbet och fräsa ur kanalerna.

Permalänk
Medlem

lite lustigt du skrev slänga upp i svarven och fräsa. blir ju svårt att göra mer än centrum och ytterringen i en svarv så länge det inte är en flerop.

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChrioN
Jag kan inte montera skruvstycket centralt:

[...fin bild...]

Men åååh! Säg inte att du äger en Ljungner! Nu blir jag avis. Den maskinen är underbar. Har en på jobbet. Hade inte råd med en egen så det blev en leksaksmaskin från Jula istället... (som jag inte alls är nöjd med)

On topic: Är det inte mätklocka som gäller?

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem

det kanake är mätklocka, kommer inte ihåg vad står där den står. för man kolalr ju bara centrum med den. det är ju en vanlig hundra dels klocka

Visa signatur

TO FAST

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aopen
lite lustigt du skrev slänga upp i svarven och fräsa. blir ju svårt att göra mer än centrum och ytterringen i en svarv så länge det inte är en flerop.

Jo, vi har en Mazak för 5mille som fixar det mesta

Permalänk
Avstängd

Chrion du har skill's men hur går det ska du sälja ngn modell ???