Angående fotgängare på parkeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Jag brukar behandla parkeringar som gångfartsområden och lämnar alltid företräde. Det är knappast svårt att ta sig ut med bilen och eftersom det är ett område där fotgängare MÅSTE röra sig överallt så känns det bäst för mig att alltid köra långsamt och lämna företräde. Sikten är ofta dålig pga alla bilar och det är lätt hänt att en unge springer iväg för att vara först till bilen osv osv. Det gör mig inget att jag inte "får ha rätt" på en sån plats utan jag kör på samarbete och företräde till andra för att garantera säkerheten.

Håller med detta alla gånger. Jag har precis nyligen råpluggat teori senaste månaden och detta alternativ är vad alla vill gå efter.

Du kan aldrig veta om det springer ut en unge ut på vägen eller vad som. Visa hänsyn och ta det försiktigt. Som tidigare påpekat har du i princip bara skyldigheter.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja att bilföraren är ansvarig i nästan alla fall är en sak. Men frågan verkade gälla regler för "väjningsplikt".

Om jag tolkar ditt svar rätt så får man som gående gå mitt i gator (ej motorväg), utan någon skyldighet att gå åt sidan.

edit:
Om man som bilförare endast har plikt att stanna (innan den gående påbörjat övergången), vid just övergångsställen - ej på parkeringar - så tolkar jag förlängningen av det som att en gående har väjningsplikt (vid övergång) på parkering.

Den körande bilen bör ju kunna förmodas ha en riktning framåt samt ämna köra i den riktningen - om det finns en väg där. Då kan man inte kliva ut framför ifall det inte är ett övergångsställe.
... och kanske även ha en riktning bakåt när backljuset är tänt. Dvs ut från parkeringsplats. Men i de fallen har ju också den gående en fast kurs och håller redan åt sidan.

Finns säkert personer som kan hitta den exakta "lagtext-tolkningen", och rätta mig, men jag fick förklarat detta på både körskola när jag tog kortet, och vid en olycka som jag blev vittne till att bilen har väjningsplikt, i det syfte att han inte får lov att köra på gångtrafikanten.

Just övergångsställena har blivit en konstig sak, för skillnaden mot förr var.. om det gick en gående på övergångsstället, fick du inte köra på den. Men du behövde inte stanna för att släppa fram dem för att de står vi kanten av ett (eller är på väg mot ett).

Men på vanliga vägar (tom i korsningar utanför övergångsstället) så gäller det som gällde för också, dvs att du som gående ska inte störa trafiken, men om du är mitt i vägen så har bilarna väjningsplikt mot dig ändå. Blir en konstig sits, vet. Tog med flera frågor och en hel del huvudbankande att förstå "varför" när man tog kortet, men det var bara att acceptera att lagar är som de är...

Pga detta förvirrande så gjorde man ju Zebra lagen... som skulle förenkla och göra det bättre. Säg det till alla nya olyckor med dödlig/allvarlig utgång som skett pga det för att gående antar "jag har rätt att gå"...

Kort sagt, hänsyn är den enda vettiga regeln i det sammanhanget, men oavsett så kommer bilisten får på fan av domstolen (finns många ex på detta) och fotgängaren få på fan av bilen som kör in i denna... så både borde veta bättre.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Kalium:

Hej!

Var på ICA och handlade för några dagar sedan. När jag sedan är på väg ut från parkeringen, dock fortfarade väl inne på själva parkeringen, så kommer det en gubbe gående ut från butiken och går helt hänsysnlöst ut framför min bil. Butiksentrén var ca 10-15m från där jag var så jag tycker inte att jag körde förbi så pass nära entrén att man som fotgängare skulle ha svårt att se mig. Gubben såg mig långt i förväg, det såg jag, men han bara fortsatte att gå, långsamt dessutom. Jag var ju tvungen att stanna för att inte köra över honom.

Har försökt googla lite på vad som faktiskt gäller på parkeringar. Har jag väjningsplikt mot gående eller har dom väjningsplikt för mig? Var några år sedan jag tog körkortet och kan inte minnas att jag läste om detta i teoriutbildningen.

tuta på gubbfan så han hoppar till!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

2 kap gäller alla trafikanter, se 7 kap istället för hur fotgängare ska bete sig.

Jo, men då även fotgängare är trafikanter så ska de anpassa sig efter hela lagen och första kapitlet passar bättre på det han frågade efter.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jo, men då även fotgängare är trafikanter så ska de anpassa sig efter hela lagen och första kapitlet passar bättre på det han frågade efter.

Ja, men samtidigt ska gående gå på körbanan när det inte finns någon vägren eller gångbana/trottoar, på parkeringsplatser är det inte alltid lämpligt att köra förbi folk men finns gott om plats så ska fotgängaren såklart inte hindra bilisten. Det är för övrigt andra kapitlet du hänvisar till. Båda ska använda körbanan och då får båda använda förnuftet.

Permalänk
Medlem

Utgå ifrån att alla är idioter och tänk åt dem så slipper man hamna i en olycka. Speciellt gående, cyklister och nyare SUVar där föraren pratar i telefon är totalt oberäkneliga.

Det mesta i samhället är väldigt Egoistiskt och trafiken är inget undantag, folk beter sig som svin rent ut sagt.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men samtidigt ska gående gå på körbanan när det inte finns någon vägren eller gångbana/trottoar, på parkeringsplatser är det inte alltid lämpligt att köra förbi folk men finns gott om plats så ska fotgängaren såklart inte hindra bilisten. Det är för övrigt andra kapitlet du hänvisar till. Båda ska använda körbanan och då får båda använda förnuftet.

Du vet väl att jag svarade på en annan persons inlägg om att gå mitt i vägen och hindra trafiken och inte på en parkering?
Skrev fel, andra kap. ska det vara.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Detta går under avdelningen sunt förnuft. Du verkar se det som självklart att gående ska hålla sig undan när du kommer i din bil. Jag förstår inte den attityden.

Tycker det är en självklarhet att gående ska passa sig för när man backar ut ifrån en plats på parkeringarna. Vem har bäst uppsikt och lättast att flytta på sig? Bilisten eller fotgängaren?

Händer så gott som varje gång att det är helt tomt innan man börjar backa ut, men när man väl börjat backa ut... ja då ska folk springa förbi så tätt bakom bilen de bara kan. Sunt förnuft? Ja det saknar iallafall DE fotgängarna.

Snart gör jag som en bekant har gjort. Monterat dit ett tryckluftsdrivet signalhorn som tjuter som fan när han backar, tillsammans med extra kraftiga blixtljus.

Permalänk
Medlem

Oj, blev en väldig diskussion det här! Som @Tommty säger så undrar jag var någonstans det står vad som gäller på parkeringar. Nu var det ju inga problem för mig att stanna men i just detta fall så är jag rätt säker på att han såg mig långt innan jag såg honom och han bara fortsatte att gå ut rakt framför mig trots att jag var i rörelse (förvisso väldigt långsamt, typ tomgång på ettan).

Som fotgängare brukar jag alltid lämna företräde till bilar på parkeringar, för som någon sade tidigare i tråden så är man som fotgängare väldigt mycket mer utsatt än en person i bil och man kan helt enkelt inte räkna med att alla stannar för en. Jag brukar även se till att inte gå mitt i där man ska köra utan jag går på sidan nära bilarna och är vaksam på eventuellt utbackande bilar. Bara några sekunder efter att gubben "sprang" ut framför mig så möter jag en kvinna och ett barn i typ 10-års åldern och båda rullar på varsin barnvagn. Dom går mitt i körbanan på parkeringen och jag har bilar på båda sidorna så jag kan inte svänga runt dom. Båda två ser mig i god tid och jag ser dom. Jag förväntar mig då att dom ska flytta på sig och gå på sidan istället för mitt i vägen men jag saktar ju såklart ner ändå. Det slutar med att jag måste stanna och dom går mitt i vägen tills dom kommer fram till min bil och först då går dom ut på sidorna och går runt mig.

Att tuta på gubben tycker jag är rätt omoget att göra, speciellt eftersom jag var osäker vem som faktiskt skulle ha väntat på vem i det fallet.

Jag ställer en följdfråga. Hur är det med att ha videokamera i bilen? Jag ser mycket underliga saker när jag är ute och kör och jag tänkte att det vore bra att ha en kamera i bilen som fångar allt. Tänkte om man får sätta en GoPro på instrumentbrädan eller blir farbror blå missnöjd då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Du vet väl att jag svarade på en annan persons inlägg om att gå mitt i vägen och hindra trafiken och inte på en parkering?
Skrev fel, andra kap. ska det vara.

Därav hänvisning till 7 kap, där det tydligt framgår att du inte får gå på mitt vägen när det finns en vägren (eller gångbana) vilket tillsammans med anvisningen hur man bör gå antyder att du såklart inte ska hindra trafik, men samtidigt så är det bara körbanan du har att använda när det gäller en parkering. Går man exempelvis på en körbana som är för smal för att släppa förbi ett fordon så får nog föraren vänta finns det gott om plats bör man såklart akta på sig tillräckligt för att kunna släppa förbi, samtidigt bör folk fatta att inte stå still mitt i körbanan och därav hindra trafik. Det sunda förnuftet får man väl använda oavsett om det är en liten grusväg eller på en parkering.

Permalänk
Medlem

Lagstiftningen är inte skriven så att det kommer stå i detalj varje tänkbar enskild handling som kan förekomma i trafiken. Den tar inte heller hänsyn till om parkeringen är en enda stor grusig fotbollsplan eller om den har övergångsställen. Har beskrivit vad som gäller på föregående sida.
I och med att du kör på en plats där folk rör sig skall du anpassa hastigheten. Du ska istället använda tutan för att varna fotgängarna om dessa befinner sig mitt i vägbanan.

Det är inte olagligt att ha en kamera i bilen, men det är olagligt att kameraövervaka en plats som allmänheten har tillträde till utan tillstånd. Stäng av kameran när du möter Polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Därav hänvisning till 7 kap, där det tydligt framgår att du inte får gå på mitt vägen när det finns en vägren (eller gångbana) vilket tillsammans med anvisningen hur man bör gå antyder att du såklart inte ska hindra trafik, men samtidigt så är det bara körbanan du har att använda när det gäller en parkering. Går man exempelvis på en körbana som är för smal för att släppa förbi ett fordon så får nog föraren vänta finns det gott om plats bör man såklart akta på sig tillräckligt för att kunna släppa förbi, samtidigt bör folk fatta att inte stå still mitt i körbanan och därav hindra trafik. Det sunda förnuftet får man väl använda oavsett om det är en liten grusväg eller på en parkering.

Ja självklart ska de gå på sidan på vägren eller trottoar när sådan finnes och är trafikerat som i storstan, det som menades är att om en person är ute i på en ödslig väg varken hindrar de eller stör någon. Kan man då utan problem gå mitt i vägen. Och förhoppningsvis även använda sina sinnen för att se och höra bilar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är inte olagligt att ha en kamera i bilen, men det är olagligt att kameraövervaka en plats som allmänheten har tillträde till utan tillstånd. Stäng av kameran när du möter Polisen.

Det är bara olagligt om kameran är varaktigt uppsatt, är kameran inte det så kan man filma och övervaka så mycket man vill, om man inte gör sig skyldig till andra eventuella lagbrott.
Så ska man ha sitt på det torra med kamera i bilen så sätt en gopro på skallen så är allt lugnt.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Halvt off topic men när vi ändå är inne på trafiken. Snälla... kasta er inte ut i vägen som fotgängare bara för att ni har förtur, många bilar håller ej hastigheter, kollar i telefon eller är generellt ouppmärksamma. Det är också så mycket lättare för dig å se bilen som lyser medan du inte syns alls i mörkret.
Går det illa så är det ändå DU och inte bilen som får ont.

När ni kör bil. Parkeringar, bostadsområden, 30-vägar osv, är inga rallybanor och inte gjorda för att visa att alla dina 110 hästar kan köra 50 trots ingen ljuddämpare. Så satans less på dessa rallyförare i trafiken. Är du en av dessa, hoppas du kör ihjäl din egen familj!

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tycker det är en självklarhet att gående ska passa sig för när man backar ut ifrån en plats på parkeringarna. Vem har bäst uppsikt och lättast att flytta på sig? Bilisten eller fotgängaren?

Händer så gott som varje gång att det är helt tomt innan man börjar backa ut, men när man väl börjat backa ut... ja då ska folk springa förbi så tätt bakom bilen de bara kan. Sunt förnuft? Ja det saknar iallafall DE fotgängarna.

Snart gör jag som en bekant har gjort. Monterat dit ett tryckluftsdrivet signalhorn som tjuter som fan när han backar, tillsammans med extra kraftiga blixtljus.

Kort sagt. I trafiken är det allas ansvar att värna om allas säkerhet. Idioter finns det gott om i alla kategorier men det är ingen ursäkt för att bara "tuta och köra". Som gående är man HELT oskyddad och dessutom förväntas man inte kunna trafikreglerna till punkt och pricka som en bilist förväntas göra. Därför har du i bilen ett större ansvar - helt befogat. (det var så jag tolkade personen du citerade)

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med signalhornet. Agerar det som ett backljud på en lastbil eller är det något han drar igång enbart när någon går bakom? '

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd

Det är väl inte så komplicerat. På parkeringar finns många gående eftersom de måste ta sig till och från sina bilar, så var medveten om det och kör försiktigt. Parkeringsplatser innebär ju just mycket gångtrafik och dålig sikt då kortare personer (som barn) och inte så korta personer (med alla suvar) döljs bakom parkerade bilar. Högerregeln gäller för biltrafik, utom vid backande, men gående har ju företräde.

Backar du så ha uppsikt bakåt och backa så långsamt att du kan stanna direkt ifall någon/något plötsligt dyker upp. Just backning är en väldigt riskfylld manöver och det sker väldigt många olyckor med backande fordon, som tur är backar de flesta långsamt så det brukar inte bli så allvarligt. Därför har man skyldighet att lämna företräde när man backar mot all korsande trafik och den backande parten bedöms i princip alltid som vållande om inte den andra föraren har betett sig uppenbart vårdslöst.

Man kan diskutera lagarna hur mycket man vill men man har aldrig rätt att köra på någon. Däremot är det inte alltid man bedöms vara vållande ifall man råkar göra det, men det förutsätter förstås att du har gjort vad du kunnat för att undvika det, alltså inte varit vårdslös. Att backa utan uppsikt bakåt är att vara vårdslös likaså att köra så fort att man inte hinner stanna på en parkering om en gående uppenbarar sig i din körväg.

Permalänk

@Kalium: Tror du att du har privilege bara för att du sitter i bil?

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Kort sagt. I trafiken är det allas ansvar att värna om allas säkerhet. Idioter finns det gott om i alla kategorier men det är ingen ursäkt för att bara "tuta och köra". Som gående är man HELT oskyddad och dessutom förväntas man inte kunna trafikreglerna till punkt och pricka som en bilist förväntas göra. Därför har du i bilen ett större ansvar - helt befogat. (det var så jag tolkade personen du citerade)

Gående och cyklister behöver inga körkort, eller någon som helst "utbildning" för att få vistas i trafiken till skillnad från bilisterna. Så därför kan man ställa betydligt högre krav på bilisterna.

Skrivet av Grumie:

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med signalhornet. Agerar det som ett backljud på en lastbil eller är det något han drar igång enbart när någon går bakom? '

Precis som på en lastbil där "backsignalen" aktiveras när man lägger i backväxeln. Dock har han kopplat in en extra brytare till det så han inte behöver väcka halva stan på kvällarna.

Detta är inte något "diskret pipande", utan ett signalhorn för tåg. Se här t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Gående och cyklister behöver inga körkort, eller någon som helst "utbildning" för att få vistas i trafiken till skillnad från bilisterna. Så därför kan man ställa betydligt högre krav på bilisterna.

Ja, det var exakt det jag menade.

Skrivet av Kaine_Uro:

Precis som på en lastbil där "backsignalen" aktiveras när man lägger i backväxeln. Dock har han kopplat in en extra brytare till det så han inte behöver väcka halva stan på kvällarna.

Detta är inte något "diskret pipande", utan ett signalhorn för tåg. Se här t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=enF0m6J7g2w

Ja, effektivt lär det ju vara iallafall.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Detta är inte något "diskret pipande", utan ett signalhorn för tåg. Se här t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=enF0m6J7g2w

Ytterst tveksamt om det där är lagligt. Man får inte tuta i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Att tuta på gubben tycker jag är rätt omoget att göra, speciellt eftersom jag var osäker vem som faktiskt skulle ha väntat på vem i det fallet.

Men jaha, vad har tutan för funktion om inte just att påkalla någons uppmärksamhet vid fara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Oavsett utbildning är man skyldig att känna till vilka regler som gäller.

Även väldigt många bilister har otroligt dålig koll, trots utbildning.
Något som de flesta bilister har väldigt svårt med är tex regeln som säger att man inte bara måste stanna när man har väjningsplikt utan att man även _tydligt måste visa att man avser att stanna_.

Just vad gäller cyklister är reglerna särskilt snåriga och svårtolkade och även för den påläste är det inte alltid lätt att veta vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Det är bara olagligt om kameran är varaktigt uppsatt, är kameran inte det så kan man filma och övervaka så mycket man vill, om man inte gör sig skyldig till andra eventuella lagbrott.
Så ska man ha sitt på det torra med kamera i bilen så sätt en gopro på skallen så är allt lugnt.

Nej det stämmer inte riktigt. Polisen kan stoppa dig ändå och anse att du ägnar dig åt aktiviteter som inverkar negativt på din körning. Polisen avgör på plats, men det har inte prövats i domstol vad jag vet specifikt gällande att filma med en kamera som inte ingår i kommunikationsutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Hej!

Var på ICA och handlade för några dagar sedan. När jag sedan är på väg ut från parkeringen, dock fortfarade väl inne på själva parkeringen, så kommer det en gubbe gående ut från butiken och går helt hänsysnlöst ut framför min bil. Butiksentrén var ca 10-15m från där jag var så jag tycker inte att jag körde förbi så pass nära entrén att man som fotgängare skulle ha svårt att se mig. Gubben såg mig långt i förväg, det såg jag, men han bara fortsatte att gå, långsamt dessutom. Jag var ju tvungen att stanna för att inte köra över honom.

Har försökt googla lite på vad som faktiskt gäller på parkeringar. Har jag väjningsplikt mot gående eller har dom väjningsplikt för mig? Var några år sedan jag tog körkortet och kan inte minnas att jag läste om detta i teoriutbildningen.

Om jag inte misstar mig gäller högerregeln inne på parkeringsområden, högerregeln gäller även gående då dom räknas som vägtrafikanter. (tycker man iaf.)

Citat:

Gående är vägtrafikant och skall därför följa trafikförordningens regler för all vägtrafik.

http://www.ntf.se/konsument/lagar/gaenderegler/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

"Högerregeln" går under 3 kap 18 § och gäller således bara fordon.

Permalänk
Medlem

Andas lugnt och stilla och minns att pensionärs******** tid på jorden snart är över när de inleder sin 90 meters sneddning till blomsterlandet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Enligt lagen måste man faktiskt ta särskild hänsyn till om personen är funktionshindrad eller äldre exempelvis. Det är alltså i det här fallet värre om du trycker på gasen när du ser personen än om det var en medelålders man som man kan anta är fullt rörlig om man bara ska följa lagens anda. På en parkering måste man ju räkna med att folk kan och får korsa överallt och att det inte finns någonstans att gå som inte stör trafiken. Det är ändå meningen att de ska gå på samma område. Att de håller sig längst ut när de går är ingen garanti för att du kan köra förbi dem i 50 km/h eller ens att det finns plats att köra förbi alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

"Högerregeln" går under 3 kap 18 § och gäller således bara fordon.

Det har du helt rätt i men under 14§ samt speciellt under 15§ punkt 3 i kap.3 verkar svaret finnas?

Citat:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tredje kapitlet gäller som sagt fordon. Vad ett fordon är kan du läsa i lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har jag väjningsplikt mot gående eller har dom väjningsplikt för mig?

Varför se på det som antingen eller? Som bilist har du skyldighet att inte köra på folk, oavsett vad de i sin tur må ha för skyldigheter. Om man av det drar slutsatsen att man måste gå hem och googla för att veta vem som "hade rätt" så har man helt enkelt inte förstått.