Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Angående fotgängare på parkeringar

Permalänk
Avstängd
Citat:Skrivet av snajk:

Ytterst tveksamt om det där är lagligt. Man får inte tuta i onödan.

Vad gäller "ljudsignalanordningen" som det heter i föreskrifterna så uppfylls reglerna för dessa.

Nu är det inte så att tutan ska tjuta konstant, om någon uppfattade det så. Vilket givetvis är ett på tok för överdrivet felanvändande.

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

https://lagen.nu/1998:1276

När man ser en person komma gående bakom bilen med blicken fäst vid sin telefon, ja då tycker jag tutan är ett bra medel att använda.

Det krävs bra mycket för att man ska kunna bli bötfälld för felaktigt användande av tutan.

Citat:Skrivet av dumbo:

Oavsett utbildning är man skyldig att känna till vilka regler som gäller.

Även väldigt många bilister har otroligt dålig koll, trots utbildning.
Något som de flesta bilister har väldigt svårt med är tex regeln som säger att man inte bara måste stanna när man har väjningsplikt utan att man även _tydligt måste visa att man avser att stanna_.

Just vad gäller cyklister är reglerna särskilt snåriga och svårtolkade och även för den påläste är det inte alltid lätt att veta vad som gäller.

Vart hittar man regler som gäller för fotgängare och cyklister? Vet någon det?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Kaine_Uro:

Vart hittar man regler som gäller för fotgängare och cyklister? Vet någon det?

Trafikförordningen

Citera flera Citera
Permalänk
Avstängd
Citat:Skrivet av Bozzeta:

Trafikförordningen

Undrar hur många det är som ens har den blekaste aning om det?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av windblownsnow:

Varför se på det som antingen eller? Som bilist har du skyldighet att inte köra på folk, oavsett vad de i sin tur må ha för skyldigheter. Om man av det drar slutsatsen att man måste gå hem och googla för att veta vem som "hade rätt" så har man helt enkelt inte förstått.

Ja självklart har jag som skyldighet att inte köra på folk, men har man inte som fotgängare lite skyldighet att inte bara gå rakt ut framför bilar som kanske inte ens har sett en?

Tror du och många andra missförstår mig här. Jag menar inte att jag skulle ha rätt att köra på någon fotgängare (eller cyklist, motorcyklist, bilist, rullstolsbunden, inlines-åkare osv...) utan det jag undrade var vad som faktiskt gäller på en parkering sådär. Om jag t.ex skulle veva ner rutan och be om ursäkt för att jag körde på parkeringen och han nästan blev påkörd för han gick ut framför mig eller om jag ska veva ner rutan och säga åt honom att vara försiktigare när han går på parkeringar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Han gjorde antagligen fel som gick rakt ut i gatan och du gjorde antagligen fel som antog det var väjningsplikt och nästan körde på honom.
Det är väl klarlagt nu att du som bilist inte ska anta någonting i trafiken annat än att andra trafikanter inte följer trafikreglerna och du måste kunna anpassa dig efter det.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av backspace:

Förare har nästan bara skyldigheter, tyvärr.

Inte nästan. Man har inga rättigheter, bara skyldigheter. Fast det gäller å andra sidan även fotgängaren. Som ska använda övergångställe om sådant finns, och annars se sig för, och gå när det är fritt.

Skulle _gissa_ på att det går under att man skall sammarbeta i trafiken.

Japp.

Citat:Skrivet av Igelkott:

Frågan är om gående har samma rättigheter som om parkeringen vore ett enda stort övergångsställe?

Fotgängare har inga rättigheter vid övergångställen. Precis som alla övriga trafikanter, så har de endast skyldigheter. Att gå ut framför en bil som klart och tydligt inte har för avsikt att stanna, är, på ett övergångsställe, grov vårdslöshet i trafik. Att bilisten har en skyldighet att stanna ger inte fotgängaren rättigheter, det är fortfarande fotgängarens skyldighet att sammarbete med övriga trafikanter så att alla kan ta sig fram på ett tryggt och säkert sätt.

Citat:Skrivet av giplet:

De har samma rättigheter som överallt i trafiken, dvs om du kör på en fotgängare med din bil så är det du som är vållande. Sedan kan det så klart finnas extra skyltar som utökar fotgängarnas rättigheter såsom övergångsställen inne på parkeringen. Då gäller det.

Nästan rätt. Bortsett från att man aldrig har rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Just övergångsställen är ett skitbra exempel, som av någon anledning ingen verkar förstå sig på. Det är korsande trafiks skyldighet att stanna och släppa över fotgängare. Det innebär inte automatiskt att fotgängare kan skita i att se sig för, de har fortfarande en skyldighet att se till så de kan korsa gatan på ett trafiksäkert sätt. Jag minns inte om det var Robert Aschberg som gjorde ett TV-program där han slog med käppar, svor, och sparkade på bilar, för att de inte stannade vid övergångsställen, något som alltså är helt förkastligt...

Citat:Skrivet av giplet:

Det som gäller extra på övergångsställen är att du måste stanna om någon står och väntar på att gå över, men det gäller bara på övergångsställen.

Det gäller för övrigt bara fotgängare som ser ut att faktisk vara på väg att korsa vägen. Med andra ord, står någon och hänger vid övergångstället, får du köra i lugn och ro, och rent krasst, om du börjar sakta in, och fotgängaren inte gör en ansats för att ta sig över vägen, får du köra.
Regelverket är rent av så specifikt att det gäller bara fotgängare. Kliver du av och står sidan om din cykel, för att gå över, ska bilisten stanna, står du gränsle över den, ska han inte. Riktigt spännande blir det när cyklisten kliver av, står sidan om, någon stannar, och cyklisten kliver på cykeln igen, för att cykla över. Väjningsplikten upphör så snart fotgängaren blir cyklist. Kör bilisten? Som regel inte, sunt förnuft, och regeln att man ska samsas i trafiken går före, men det är faktiskt inte helt självklart att bilisten ska stå kvar...

Citat:Skrivet av Paddanx:

Pga detta förvirrande så gjorde man ju Zebra lagen... som skulle förenkla och göra det bättre. Säg det till alla nya olyckor med dödlig/allvarlig utgång som skett pga det för att gående antar "jag har rätt att gå"...

Det är väl lite där det har blivit fel. Fotgängarna, och deras rättigheter har inte påverkats av zebralagen, det är enbart trafikanterna på vägen som har fått ytterligare en skyldighet. Man har inte gett fotgängare några rättigheter, och det finns ingen naturlag som kan rädda dem när de kliver ut framför ett fordon som inte har för avsikt att efterleva sina skyldigheter, så man kan ju tycka att viss självbevarelsedrift borde råda.

Han gjorde antagligen fel som gick rakt ut i gatan och du gjorde antagligen fel som antog det var väjningsplikt och nästan körde på honom.

Nja... Jag tycker nog han gjorde rätt. Han antog att gubben hade väjningsplikt, vilket han har, men trots det följde han regelverket om samverkan och samarbete i trafiken, samt hade tillräckligt god uppsyn för att inte köra över gubben. Det känns som om han gjorde det mesta rätt faktiskt.

Få vet ens att man som fotgängare kan bli dömd för grov vårdslöshet i trafik, och om man har något, kan man bli av med körkortet för sin förseelse... Sannolikheten är låg, och vid en eventuell olycka är det garanterat svårt som trafikant att hävda sin rätt mot en oskyddad trafikant i rätten, men regelverket finns där, och används regelbundet, främst när folk vinglar hemåt på fyllan och inte bryr sig så mycket om var de går...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Jag tycker nog han gjorde rätt. Han antog att gubben hade väjningsplikt, vilket han har, men trots det följde han regelverket om samverkan och samarbete i trafiken, samt hade tillräckligt god uppsyn för att inte köra över gubben. Det känns som om han gjorde det mesta rätt faktiskt.

Fotgängare har aldrig väjningsplikt.

Permalänk
Medlem

Fotgängare har aldrig väjningsplikt.

Fotgängare är trafikanter som alla andra. De har väjningsplikt. Förhoppningsvis även självbevarelsedrift. Men definitivt inga rättigheter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

De har väjningsplikt.

Då får du väl citera exakt var i trafikförordningen det står...

Permalänk
Medlem

Då får du väl citera exakt var i trafikförordningen det står...

Enligt Borlänge Energis trafikingenjör Helena Byberg finns det väjningsplikt för gående!

Citat:Skrivet av 0:

– På en gångpassage som inte är övergångsställe gäller samma trafikregler som var som helst på en väg- eller gatusträcka, det vill säga att gående har väjningsplikt.

http://www.dt.se/dalarna/borlange/har-har-bilisterna-foretrad...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Bael:

Enligt Borlänge Energis trafikingenjör Helena Byberg finns det väjningsplikt för gående!
http://www.dt.se/dalarna/borlange/har-har-bilisterna-foretrad...

Är Helena Byberg jurist? Som sagt, är intresserad var i trafikförordningen det står att gående har väjningsplikt.

Permalänk
Medlem

Är Helena Byberg jurist? Som sagt, är intresserad var i trafikförordningen det står att gående har väjningsplikt.

Vem skrev att hon är jurist? men det behöver inte innebära att hon är okunnig!

Kap3 61 § fordonsförare har väjningsplikt vid markerade övergångsställen, vilket innebär i teorin att på övriga ställen har gående väjningsplikt, men ta gärna fram bevis för det motsatta..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Du har bl.a rättighet att förflytta dig på motorvägar för att nämna något.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Du har bl.a rättighet att förflytta dig på motorvägar för att nämna något.

skyldighet, inte rättighet. Du ska ha bra anledning till att stå parkerad på motorvägen. Annars blir det böter.

Det är egentligen det enda som är helt konsekvent med trafiklagarna. Du har inga som helst rättigheter. Bara skyldigheter.
B!

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Avstängd
Citat:Skrivet av Kaine_Uro:

Vad gäller "ljudsignalanordningen" som det heter i föreskrifterna så uppfylls reglerna för dessa.

Nu är det inte så att tutan ska tjuta konstant, om någon uppfattade det så. Vilket givetvis är ett på tok för överdrivet felanvändande.

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

https://lagen.nu/1998:1276

När man ser en person komma gående bakom bilen med blicken fäst vid sin telefon, ja då tycker jag tutan är ett bra medel att använda.

Det krävs bra mycket för att man ska kunna bli bötfälld för felaktigt användande av tutan.

Det är skillnad på tutande och pipande, lastbilar som backar piper för det mesta men du pratar om ett signalhorn för tåg vilket sannolikt är helt olagligt att använda i trafiken inom tätbebyggt område bara på grund av styrkan, oavsett situation. Och här pratar vi inte ens om en situation där vanlig tuta hade varit motiverat utan normal backning. Hade en polis sett det, och varit på humör, så hade det blivit böter.

Sen att risken inte är så stor att åka fast gäller ju typ alla trafikbrott i Sverige om man inte kör för fort förbi en fartkamera och knappt ens då, men det gör det inte ok att bryta mot lagen.

Citera flera Citera
Permalänk
Rekordmedlem

Alla har väjningsplikt och det kan man härleda till
Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen
7 kap. 4§ Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Om det händer en olycka har alltså båda parterna i grunden gjort fel men en av de inblandade kan ha gjort mer fel än den andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av mrqaffe:

Alla har väjningsplikt och det kan man härleda till
Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen
7 kap. 4§ Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Om det händer en olycka har alltså båda parterna i grunden gjort fel men en av de inblandade kan ha gjort mer fel än den andra.

Väjningsplikt definieras i kap 3. 5§ Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Lägg märke till under vilket kapitel paragrafen står (fordon) och språkbruket (förare).

Man kan inte godtyckligt använda ordet väjningsplikt hur man vill, som ni gör. 7 kap. 4§ är mycket tydlig formulerad utan att använda ordet väjningsplikt. Precis som att 3 kap. 60§, "möjlighet att passera" inte är samma sak som väjningsplikt.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Man kan inte godtyckligt använda ordet väjningsplikt hur man vill, som ni gör.

Kan man inte? Var står det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror problemet i stor utsträckning handlar om att folk blandar ihop begreppen.
Att inte ha företräde är inte samma som att ha väjningsplikt.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Väljer man att göra det med tanke på hur lagen är formulerad så får man räkna med att framstå som ignorant.

Permalänk
Medlem

Väljer man att göra det med tanke på hur lagen är formulerad så får man räkna med att framstå som ignorant.

Sä jurister är ignoranta då menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Du har fortfarande rätt till att använda motorvägen om du så behagar.
Släpp det här nu och vandra vidare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Sä jurister är ignoranta då menar du?

Beror på vilka jurister du hänvisar till.
Vad är det du inte förstår?
Väjningsplikt definieras i kap 3. 5§.
Tills dess att det avgörs i domstol om 7 kap. 4§ är att likställa med väjningsplikt, bör du förhålla dig till vad som är skrivit i lagen.
Finns inget mer att tillägga.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Beror på vilka jurister du hänvisar till.
Vad är det du inte förstår?
Väjningsplikt definieras i kap 3. 5§.
Tills dess att det avgörs i domstol om 7 kap. 4§ är att likställa med väjningsplikt, bör du förhålla dig till vad som är skrivit i lagen.
Finns inget mer att tillägga.

Det är din tolkning.

Edit: Piteå kommun skriver såhär!

Citat:Skrivet av 0:

Lagtext: TrF 3 kap 15 §: Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla
en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet vid
andra platser där gående korsar vägen.

Vad innebär lagen? På en gångpassage som saknar markeringar för övergångsställe och
som inte är en genomgående gång- och cykelbana, gäller samma
trafikregler som var som helst på en väg-/gatusträcka, det vill säga
att gående har väjningsplikt,
men också att fordonsförare ska anpassa
hastigheten så att gående som redan börjat korsa gatan, ska
beredas tillfälle att passera på ett säkert sätt.

https://www.pitea.se/globalassets/broschyrer/trafik-gator/for...

Som du själv skrev - Finns inget mer att tillägga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Hubertus:

Är detta en tävling om att skriva barnsligaste kommentaren?

Nej, ger mig nu, ingen idé att skriva mer när motparten uppenbart lider av lässvårigheter och inte förstår vad ordet förare betyder eller hur lagstiftning ska läsas (FORDON).
Rekommenderar juridisk översiktskurs.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker man ska visa lite hänsyn för de äldre? Vad händer? Låt gubben gå dit han ska, vem vet hur ont han har i kroppen, medan du sitter skönt i din bil. Bara min åsikt. Bli inte sura nu.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av serverfel:

Är det bara jag som tycker man ska visa lite hänsyn för de äldre? Vad händer? Låt gubben gå dit han ska, vem vet hur ont han har i kroppen, medan du sitter skönt i din bil. Bara min åsikt. Bli inte sura nu.

Spelar egentligen ingen roll om personen är gammal eller ung man har som fordonsförare oavsett fordon ett större ansvar, men det innebär inte att gående inte behöver vara observanta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Du har fortfarande rätt till att använda motorvägen om du så behagar.

Det är inte en rättighet i enlighet med trafiklagstiftningen. Allt du gör i trafiken regleras av skyldigheter, och inget regleras av rättigheter. Du kan möjligen hävda att du har en rättighet att använda vägar, men när du väl gör det, så är det skyldigheter som reglerar användandet, inte rättigheter. Lagstiftningen är helt uppbyggd på skyldigheter, och det är inte en slump, utan helt avsiktligt. Som trafikant har du bara skyldigheter, och om någon annan åsidosätter sina, är det din skyldighet att efter bästa förmåga se till så att hans åsidosättande inte äventyrar även hans, säkerhet.

Släpp det här nu och vandra vidare.

Eller, så kanske du tar och kollar upp fakta i frågan, och inser att du har fel? Det här är knappast en stor fråga, och det här är mitt tredje(?) inlägg i tråden... Så jag är inte precis överdrivet investerad i frågan, medan det i stället verkar hemskt viktigt för dig...

Nej, ger mig nu, ingen idé att skriva mer när motparten uppenbart lider av lässvårigheter och inte förstår vad ordet förare betyder eller hur lagstiftning ska läsas (FORDON).
Rekommenderar juridisk översiktskurs.

Eller, så tittar man på vad motparten har för argument, läser deras källor, när sådana är angivna, och inser att motparten är läskunnig. Han har korrekt citerat direkt ur den länkade PDF'en där det klart och tydligt framgår står att tolkningen är att fotgängare har väjningsplikt enligt "TrF 3 kap 15 §: Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet vid andra platser där gående korsar vägen. ".
Det är för all del tillåtet att ha en avvikande åsikt, och man kan eventuellt argumentera för att PDF'en representerar en felaktig tolkning av lagen, men då får man nog dra fram eget material som styrker ens egen åsikt. Värt att observera här är att man i klartext benämner fotgängare som gående, och inte varken "fordon", eller "trafikant". Det lämnas inte mycket utrymme för tolkning om huruvida fotgängare har väjningsplikt eller inte, enligt PDF'en.

Citat:Skrivet av serverfel:

Är det bara jag som tycker man ska visa lite hänsyn för de äldre? Vad händer? Låt gubben gå dit han ska, vem vet hur ont han har i kroppen, medan du sitter skönt i din bil.

Fast det var ju precis så det skedde enligt TS. TS undrade däremot vem som har laglig rätt till väg, och sanningen är att ingen har det, däremot är fotgängaren "mer skyldig" att lämna företräde, än vad bilisten har. I enlighet med principen om att man ska samarbeta så såg TS till att fotvandraren fick vandrat iväg i lugn och ro, vilket leder till att inget fel har begåtts av TS, även om man framgångsrikt kan hävda att fotgängaren inte uppfyllt sina skyldigheter... Att med ljudsignal uppmärksamma fotgängaren på en risksituation, kunde ha varit på sin plats, men det blir en bedömningsfråga. Tutar man bara för att uttrycka sin frustration är det olämpligt, tutar man för att göra fotgängaren uppmärksam på att trafiksituationen blivit obehaglig, då denna inte varit medveten om att det är ett problem, (uppenbarligen) exempelvis då fotgängaren inte verkar medveten om sina skyldigheter, så kan det vara mer befogat.
Det blir som sagt en bedömningsfråga, som avgörs på platsen. Personligen är jag inte mycket för att tuta i trafiken. Jag brukar istället kliva ur och förklara min synpunkt. Det gör troligtvis mer nytta. Om det sen är folk i fordon, eller gående, har hitintills inte spelat någon roll.
B!

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Citat:Skrivet av videopac:

Det som stör mig mest på parkeringar är att när man påbörjat backning från parkeringsruta så kan folk inte vänta på att man skall backa ut utan går bara rakt ut bakom bilen. Man undrar ju ibland om det inte finns något slags självbevarelsedrift hos folk eller om de bara inte tänker på det/ser bilen alls. Eller är det dagens "jag, jag, JAG"-kultur som gör att det är svårt att visa hänsyn? Det kan vara ganska svårt att upptäcka folk som hoppar ut bakom bilen när man backar då man inte bara har uppsikt rakt bakåt med tanke på bilarna som står parkerade bredvid som man vill undvika att stöta till. Speciellt om det är trångt och dåligt med plats rakt bakåt där man skall backa.

Vad gäller den långsamma gubben... det känns som en självklarhet att lämna företräde för denne.

Jag tänkte precis skriva samma sak, har hänt mig flera gånger att jag får tvärnita pga en fotgängare som vill gå förbi när jag backar. Har aldrig varit nära men funderar varje gång vad som skulle hänt om det varit ett rattfyllo eller någon som lämnat glasögonen hemma. Alltså vissa fotgängare har ingen självbevarelsedrift.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Eller, så tittar man på vad motparten har för argument, läser deras källor, när sådana är angivna, och inser att motparten är läskunnig. Han har korrekt citerat direkt ur den länkade PDF'en där det klart och tydligt framgår står att tolkningen är att fotgängare har väjningsplikt enligt "TrF 3 kap 15 §: Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet vid andra platser där gående korsar vägen. ".
Det är för all del tillåtet att ha en avvikande åsikt, och man kan eventuellt argumentera för att PDF'en representerar en felaktig tolkning av lagen, men då får man nog dra fram eget material som styrker ens egen åsikt. Värt att observera här är att man i klartext benämner fotgängare som gående, och inte varken "fordon", eller "trafikant". Det lämnas inte mycket utrymme för tolkning om huruvida fotgängare har väjningsplikt eller inte, enligt PDF'en.

Alla som är läskunniga förstår till vem tredje kapitlet riktar sig till.
Du får väl kontakta en jurist på Trafikverket om du vill ha en strikt juridisk tolkning vad väjningsplikt innebär. De kommer svara att definitionen på väjningsplikt är 3 kap. 5§. Be dem gärna om utdrag från domstol också.