Bruten fiber efter renovering. Behöver svetsas

Permalänk
Medlem

Bruten fiber efter renovering. Behöver svetsas

Hej på er!
Har precis renoverat i mitt radhus. Efter renoveringen skulle jag aktivera mitt abonnemang hos BBB. Gick inget vidare...
Diagnosen blev att fibern behöver svetsas. Givetvis började jag bli orolig över att det är mitt fel. Fiberkonvertern behövde ju skruvas bort när jag satte renoveringsgips på väggen. Dvs. den hängde löst i fiberkablarna.

BBB sa inget om att jag skulle behöva betala för svetsningen när de lämnade beskedet, så vet inte om loppet är kört för deras del då, om det skulle va fallet. Men ponera att de tycker jag ska stå som ansvarig, tror ni min hemförsäkring kan täcka det då? Jag har en villa/hem från Länsförsäkringar.

Permalänk
Medlem

Har du drulle-försäkring? Annars är jag skeptisk till om hemförsäkringen täcker en skada du själv kan ha orsakat.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Har du drulle-försäkring? Annars är jag skeptisk till om hemförsäkringen täcker en skada du själv kan ha orsakat.

Ja det har jag. Har alla tillägg på försäkringen.

Permalänk

Du kommer troligtvis få lov att betala det själv, men vet inte hur ditt försäkringsbolag gör. För att inte bryta garanti när man ska pilla på fibern behöver en fibertekniker komma och ta ner utrustningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigglyBIGbush:

Du kommer troligtvis få lov att betala det själv, men vet inte hur ditt försäkringsbolag gör. För att inte bryta garanti när man ska pilla på fibern behöver en fibertekniker komma och ta ner utrustningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det alltså även gälla mig som bor i ett radhus där samfälligheten ordnat fiberinstallationen? Flyttade in efter att fibern installerades.

Permalänk
Medlem

finns ju fullt med fibersvetsare i sverige, du kan nog alltid hitta en svetsare som kan göra det privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Kan det alltså även gälla mig som bor i ett radhus där samfälligheten ordnat fiberinstallationen? Flyttade in efter att fibern installerades.

Det är ju du som schabblat. Pratade du med samfällighetens styrelse eller BBB innan du satte igång? Fick du klart och tydligt besked från dem att du kunde lämna "konvertern hängande"?

Tyvärr, det är du som skitit i det blå skåpet och nu får du pynta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Shit happens, betala, glöm.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Karaff:

Shit happens, betala, glöm.

Typ.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hände mig med.Det kostade mig ingenting och gick fort när dom väl kom
Fiber kabeln är väldigt skör så det är sånt som händer sa dom..

Plus att teknikern lyckades ha av den en gång till hahaha

Är en av anledningarna till att dom lämnar 3 meter fiber ihoprullad runt converteraren

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hände mig med.Det kostade mig ingenting och gick fort när dom väl kom
Fiber kabeln är väldigt skör så det är sånt som händer sa dom..

Plus att teknikern lyckades ha av den en gång till hahaha

Är en av anledningarna till att dom lämnar 3 meter fiber ihoprullad runt converteraren

Hoppas på samma sak för mig! Han ringde nu för att bekräfta att han kommer hit på torsdag. Fortf. ingen som sagt något om att det skulle kosta. Känns som jag borde fått reda på det nu isåfall.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Hände mig med.Det kostade mig ingenting och gick fort när dom väl kom
Fiber kabeln är väldigt skör så det är sånt som händer sa dom..

Plus att teknikern lyckades ha av den en gång till hahaha

Är en av anledningarna till att dom lämnar 3 meter fiber ihoprullad runt converteraren

Svetsa fiber är fort gjort.
BBB levererar tjänsten, själva fibern ägs av nätägaren och bara fram till huset oftast, och därefter
husägarens ansvar med allt vad det innebär.
Telia tex, har Skanova som nätägare.

Tror nog att TS får stå för notan.

April-Juni var jag på många avgrävningar, fiberbrott i samband med renoveringar/ombyggnader.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Jag jobbar som fiber tekniker så om vi får reda på att kunden har haft av fiber så får tyvärr kunden stå för det. Då det är en fast installationen. får ej röras av utanstående.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Skrivet av Sandia:

Jag jobbar som fiber tekniker så om vi får reda på att kunden har haft av fiber så får tyvärr kunden stå för det. Då det är en fast installationen. får ej röras av utanstående.

Jävla dalalinkare men som du säger så är det en fast installation och ska inte flyttas av någon som inte har behörighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsberg 4.2:

Svetsa fiber är fort gjort.
BBB levererar tjänsten, själva fibern ägs av nätägaren och bara fram till huset oftast, och därefter
husägarens ansvar med allt vad det innebär.
Telia tex, har Skanova som nätägare.

Tror nog att TS får stå för notan.

April-Juni var jag på många avgrävningar, fiberbrott i samband med renoveringar/ombyggnader.

Ja så är det nog.Jag bor i en hyreslägenhet men slapp betala iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigglyBIGbush:

Jävla dalalinkare men som du säger så är det en fast installation och ska inte flyttas av någon som inte har behörighet

Skickades från m.sweclockers.com

Jävla kringare.. Gå här ifrån.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk

Har gjort exakt samma sak. BBB kom över och svetsade och bytte uttaget till 0-pris. Finns hopp

Permalänk
Medlem

En snabb googling gav svaret ca 500:-/svetsning

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

UPDATE!
Idag var de här och svetsade. Fick även en ny och biffigare converter. Kostnaden landade på 0:-. Vet inte om det är annorlunda med stadsnät eller om man är villaägare. I vårat radhus är det iaf. inte stadsnät. Bara BBB som gäller
MVH och tack för input i tråden