Behöver köpa nytt nätverkskort.

Permalänk

Behöver köpa nytt nätverkskort.

Hej!

Det är så att jag behöver skaffa nytt nätverkskort till min stationära dator, men problemet är jag vet inte vad som är bäst och i rimligt pris.

Jag har just nu GA-78LMT-S2PV moderkort skaparna är Gigabyte Technology Co., Ltd. (vet ej mitt nätverkskort... Bara att det är dåligt)

Om ni vill ha mer information fråga gärna! För jag vet verkligen inte vad jag ska ge för information

TACK!

Så man förstod vad jag behövde hjälp med.
Permalänk
Medlem

Det där moderkortet ska ha ett Realtek nätverkskort.
Det brukar vara hur bra som helst.
Är du säker på att det är det som är dåligt?
Kan det vara kabeln, kontakter eller nåt annat fel?

Här har du i alla fall 3 stycken kort att välja. De ska funka att plugga i ditt moderkort.
https://www.inet.se/kategori/301/pci-express

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shizuzeru:

Hej!

Det är så att jag behöver skaffa nytt nätverkskort till min stationära dator, men problemet är jag vet inte vad som är bäst och i rimligt pris.

Jag har just nu GA-78LMT-S2PV moderkort skaparna är Gigabyte Technology Co., Ltd. (vet ej mitt nätverkskort... Bara att det är dåligt)

Om ni vill ha mer information fråga gärna! För jag vet verkligen inte vad jag ska ge för information

TACK!

Är nätverkskortet på moderkortet trasigt? Om inte så kommer du inte att få någon särskild förbättring av att byta ut det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Det där moderkortet ska ha ett Realtek nätverkskort.
Det brukar vara hur bra som helst.
Är du säker på att det är det som är dåligt?
Kan det vara kabeln, kontakter eller nåt annat fel?

Här har du i alla fall 3 stycken kort att välja. De ska funka att plugga i ditt moderkort.
https://www.inet.se/kategori/301/pci-express

Oh tack!

Jag har försökt att byta kabel, testa på en annan dator, ställt om min dator osv. Men internet laggar massor hela tiden.
Tror inte det är något sådant tyvärr

Permalänk
Skrivet av giplet:

Är nätverkskortet på moderkortet trasigt? Om inte så kommer du inte att få någon särskild förbättring av att byta ut det.

Jag vet tyvärr inte, allt jag vet är att det laggar när jag använder internet men alla andra som använder det har 0 problem.
Hur kan man kolla om det är trasigt? (dator är några år gammal typ 4 år more or less)

Oj nu blir man osäker :/ För jag har testat massa saker för att förbättra men inget verkar funka speciellt bra.

Permalänk
Medlem

Köp det billigaste nätverkskortet.
Det ska vara lika bra som de dyrare.
Och prova.
Hoppas det inte är bortkastade pengar.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Vad exakt är det som laggar? Är det hemsidor som laddar långsamt eller vad?

Har du provat med en ren installation av Windows?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av halojoy:

Köp det billigaste nätverkskortet.
Det ska vara lika bra som de dyrare.
Och prova.
Hoppas det inte är bortkastade pengar.

Jo jag hoppas också att det inte är bortkastade pengar, haha. Får gå och köpa men vad skulle jag köpa? Realtek?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad exakt är det som laggar? Är det hemsidor som laddar långsamt eller vad?

Har du provat med en ren installation av Windows?

Oftast hemsidor som laggar. Och ibland laddar dem inte alls och säger "inget internet är igång" eller liknande.

Ren installation?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shizuzeru:

Oftast hemsidor som laggar. Och ibland laddar dem inte alls och säger "inget internet är igång" eller liknande.

Ren installation?

Installera om Windows.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Installera om Windows.

Haha ok då fatta jag. Kan tyvärr inte göra det då cd skivan jag hade inte finns kvar. :/ Och att köpa nytt är på tok för dyrt. (Och är bara internet som är problemet inget annat)

Permalänk
Medlem

Finns allt från TP-Link för nån hundralapp till Intel för 200-400 kronor. PCI-E eller PCI, beroende på vad du har för platser på ditt moderkort.

Enklast kan man väl säga att Intel är bäst, men TP-Link, D-Link mfl. (använder ofta Realtek) lär göra jobbet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Sannolikheten för att nätverkskortet på moderkortet ska ha slutat fungera, men bara delvis, får nog ses som ganska låg. Undersök möjligheterna att installera om, antingen via en nedladdning, eller genom lån av skiva.

Vad har du för operativsystem i dag, och har din dator någon klisterlapp med licensnyckeln på klistrad någonstans på chassit? (Uppge inte licensnyckeln här)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sannolikheten för att nätverkskortet på moderkortet ska ha slutat fungera, men bara delvis, får nog ses som ganska låg. Undersök möjligheterna att installera om, antingen via en nedladdning, eller genom lån av skiva.

Vad har du för operativsystem i dag, och har din dator någon klisterlapp med licensnyckeln på klistrad någonstans på chassit? (Uppge inte licensnyckeln här)
B!

Windows 10. Tyvärr inte då det inte kom med datorn. (en kompis hjälpte mig att installera och hjälpa mig från början)

Permalänk
Medlem

Fast Windows 10 kan du glatt tanka från Microsoft, och använda en USB pinne för att installera om. Har du bara aktiverat din installation, så kommer Microsoft ihåg ditt hårdvaru-ID, och låter dig installera om utan övrig åtgärd. Din polare kanske kan vara behjälplig även den här gången?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast Windows 10 kan du glatt tanka från Microsoft, och använda en USB pinne för att installera om. Har du bara aktiverat din installation, så kommer Microsoft ihåg ditt hårdvaru-ID, och låter dig installera om utan övrig åtgärd. Din polare kanske kan vara behjälplig även den här gången?
B!

Min kompis vägrar säga vart/hur h*n hjälpte mig och fick tag i cd skivan
Och jag har kontaktat Microsoft och dem vill ha koden och att jag köper windows 10.... :/

Jag uppdaterade från mitt windows 7 (som min kompis hjälpte mig att få) Och sen så funkade inte windows 10 så jag kontaktade Microsoft och dem säger att det h*n installera kunde varit fejk, men jag bad om att inte få det

Fick hjälp att få win 10 nu av min partner :D!

Jag kan uppdatera mitt windows 10, utan att det är fejk or other.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shizuzeru:

Min kompis vägrar säga vart/hur h*n hjälpte mig och fick tag i cd skivan
Och jag har kontaktat Microsoft och dem vill ha koden och att jag köper windows 10.... :/

Jag uppdaterade från mitt windows 7 (som min kompis hjälpte mig att få) Och sen så funkade inte windows 10 så jag kontaktade Microsoft och dem säger att det h*n installera kunde varit fejk, men jag bad om att inte få det

Fick hjälp att få win 10 nu av min partner :D!

Hmm, du bad att inte få fejk av din kompis. Betalade du honom något då? Låter som du kör olagligt speciellt som han vägrar tala om vart han fått tag på Windowslicensen. Har du betalat honom också för den är du blåst.

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

Hmm, du bad att inte få fejk av din kompis. Betalade du honom något då? Låter som du kör olagligt speciellt som han vägrar tala om vart han fått tag på Windowslicensen. Har du betalat honom också för den är du blåst.

Nej betalade inget. Och vad trevlig du är (Y) eller menar du kanske "körd"?

Permalänk
Medlem

Dra igång Linux från usb och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shizuzeru:

Nej betalade inget. Och vad trevlig du är (Y) eller menar du kanske "körd"?

Jag "tror" han var ute efter att "du har blivit blåst" om du betalat för en piratkopia. Men det första jag hade gjort är alltid tankat Microsofts verktyg för att göra en bootbar USB sticka, och provat att installera därifrån. I nuläget låter det väl mest som om du inte har en giltig licens, och då kommer det inte gå att aktivera installationen efter att man har installerat, men då får man ju skaffa en licens då, datorn går i alla fall att använda ett par dagar...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shizuzeru:

Nej betalade inget. Och vad trevlig du är (Y) eller menar du kanske "körd"?

Ja, sorry. Menade körd, blåst, rökt. Inte "dum i huvvet".

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, sorry. Menade körd, blåst, rökt. Inte "dum i huvvet".

Ah phew ok thanks XD blev lite butthurt först XD Ber om ursäkt om jag lät arg :C

Men ska formatera om hela datorn och sen installera om mitt nya windows 10 (RIKTIGT!) Så kanske allt funkar bättre sen ^v^

Permalänk

Tack allihopa för hjälpen :D! Jag bestämde mig för att formatera hela datorn och installera om windows 10 (riktigt) :)! <3