Permalänk
Medlem

Varför föredrar man "Tenkeyless"?

Hej!
Är nu inför valet mellan ett k70 och ett k65.

Och tänkte därmed fråga er vad som fick er att välja tenkeyless?
Berodde det på att ni behövde mer plats pga litet utrymme, mer plats för musen och så, eller var det för att ni nästan aldrig använder tenkeys?

Finns det tillfällen då ni ångrat er efter ert köp? isåfall beskriv gärna!

Tack på förhand!

Anledningen till att jag skriver denna tråd är pga att det finns nämligen ett k65 som är betydligt billigare jämförtsvis med k70, men är inte helt säker på om jag vill ha tenkeyless.. :/

Visa signatur

CPU: I7-4790k@4,7ghz + Noctua NH-D15 // GPU: Galax 1080 GTX 8GB@2100 Mhz // RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 mhz // MoBo: MSI Z97 gaming 9 AC // PSU: Lepa 1000w Gold Certified// SSD: Samsung 850 256 GB // HDD// 1 TB // Chassi: Fractal Design Define R5 // OS: Win 10 // Fläktar: 4x Noctua NF-A15 140mm

Permalänk
Medlem

Använde aldrig tenkey, så utan de knapparna så kan jag har tangentbordet närmre musmattan/musen och sitta (för mig) mer ergonomiskt.

Ångrar det i princip aldrig. Finns ju såklart tillfällen när numpaden hade varit skön, men tänker aldrig att "fasiken, skulle tagit ett fullstort".

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Här har du annars ett tenkeyless till en billig peng som har "rätt" storlek på knapparna på space-raden
https://www.komplett.se/product/826494/datorutrustning/mustan...

Jag har både tangentbord med och utan numpad.
Saknar bara ENTER från numpadden när jag kör tenkeyless.
Gillar annars den minimalistiska känslan.

Permalänk

Har ett TKL från Ducky. Skönt med lite mindre. Nästan alla laptopanvändare klarar sig ju utan, om man inte hanterar mycket Excelfiler och liknande. I vissa fall kan numpad vara default för styrning av t ex flygplan i spel, men det är inget större problem att byta kontroller när något sådant sker.

Använder främst datorn för surf, filhantering, CAD, bildbehandling, och lite gaming. Kännare att jag hellre får lite bättre ergonomi. Sedan finns det ju möjlighet att köpa till enbart numpadden via USB, för de gånger man känner att det behövs (så kan man skjuta undan den annars)

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Minuset är att det tar lite tid att vänja sig att skriva på siffrorna över tangenterna istället. Ända gången jag kan tänkte mig att man vill ha ett fullstort tangentbord är om man jobbar med extremt mycket siffror.

Skulle själv aldrig ångra bytet till TLK.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Jag har tänkt att köra på tenkeyless nästa gång jag köper tangentbord. Detta då jag allt för ofta stöter emot med musen när jag spelar, så pass att min mus blivit missfärgad(den har ett vitt parti där den slår i det svarta tangentbordet). =/
Dock så "skriver jag numpad" flytande så jag bävar redan nu inför kommande bankärenden mm där man skriver mycket siffror.
Men då jag gör detta ~1-2ggr i månaden men spelar desto mer så kommer jag att göra denna kompromiss. =P
Finns ju även externa numpads att köpa och ta fram när det behövs, då kan man dessutom ha den på vänster sida så man slipper släppa greppet om musen! ^^

Permalänk
Medlem

Funderat på varför det heter "tenkeyless". Det är ju 17 knappar på den numeriska delen. Men men...

Har ett själv till datorn hemma eftersom det är smidigare än de vanliga. Och ett separat numeriskt tangentbord som sällan används.

Permalänk

Kan ju säga att jag aldrig, aldrig, aldrig går tillbaka till ett fullstort. Det är bara värt så mycket att inte behöva flytta tangentbord, mus och musmatta =======================> 20 cm höger så fort man vill skriva nåt och sitta rakt...

Jobbtangentbord för Excel kan jag förstå behovet av numpad. Annars är det bara en area av tangentbordet som ej vidrörs nånsin, så att 95% av alla gamingtangentbord har dem *puff* bara övergår mitt förstånd.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair K65 Vengeance och jag saknar inte nummerdelen, även om jag tidigare har haft fullstort tangentbord så har jag aldrig använt nummerdelen utan alltid knappat in siffrorna från raden under F1-F8 knapparna. Kanske ett "arv" från tiden med Commodore 64 & Amiga 500 även om Amigan hade nummerdel som jag aldrig använde

Dessutom så finns det ju separat nummerdel att köpa om behovet skulle infinna sej, det kan vara ett tips för den som funderar på tenkeyless.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen införskattat ett K65. Det är fantastiskt skönt att ha det extra utrymmet för musen om man spelar fps. Jag har numpad på jobbet, men hemma så kommer jag fortsätta köra tenkeyless.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till tenkeyless av ergonomiska skäl. Jag fick problem med höger armbåge och underarm p.g.a att musen hamnade för långt åt höger och gav en onaturlig vinkel på armen. Dessa problem försvann när jag bytte tangentbord och fick musen närmare.

Permalänk
Medlem

Gjorde av ergonomiska skäl. Att få "smalare" mellan händerna.
Från TKL gick jag snabbt ner till ett Pok3r.

Permalänk
Medlem

Kan vara ett problem om man som jag fyller ett flygplan i gta och som pilot bara kan tilta och gasa. Blev lagom poppis efter den 9/11 manövern... Men nu kör jag med handkontroll vid flyg och tkl övrigt. Saknar ibland när jag sitter vid speldatorn och gör bankärenden. Men för min del var det ergonomi som gjorde jag ville pröva utan. Trivs med utrymmet. Ångrar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att tänka på. Det går ju att köpa lös numpad.

https://www.netonnet.se/art/dator/mustangentbord/tangentbord/...

Permalänk
Skrivet av campttex:

Hej!
Är nu inför valet mellan ett k70 och ett k65.

Och tänkte därmed fråga er vad som fick er att välja tenkeyless?
Berodde det på att ni behövde mer plats pga litet utrymme, mer plats för musen och så, eller var det för att ni nästan aldrig använder tenkeys?

Finns det tillfällen då ni ångrat er efter ert köp? isåfall beskriv gärna!

Tack på förhand!

Anledningen till att jag skriver denna tråd är pga att det finns nämligen ett k65 som är betydligt billigare jämförtsvis med k70, men är inte helt säker på om jag vill ha tenkeyless.. :/

Varje gång jag måste lägga in en ny mottagare för räkningar på internetbanken. Men det är enda gången jag ångrar att jag valde Roccats Ryos TKL framför vanliga.

Men det ser mycket snyggare ut på skrivbordet hela tiden så det går nog att leva med. Vi får väl se...

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Främst pga ergonomi: den muskelvärk jag hade kring högra skulderbladet försvann totalt när högerarmen inte behöver vara lika långt ut åt höger vid musarbete.

Har aldrig saknat numpaden, inte en enda gång, så den separata Leopold-numpaden med Cherry MX-brytare jag köpte till har jag aldrig haft användning för.

Som bonus tar det mindre plats på skrivbordet.

Jag kommer aldrig återgå till fullstort så länge som TKL inte slutar tillverkas och mitt CM NovaTouch på jobbet och Filco MajesTouch hemma går sönder bortom reparationsmöjlighet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

På jobbet skulle jag aldrig klara mig utan de numeriska knapparna, men hemma skulle jag nog inte sakna dom nämnvärt, har dock aldrig testat ett tangentbord utan. Kanske nästa gång ?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Använder du dom knappar som försvinner?

Om svaret är Ja så köp inte ett TKL

Är svaret Nej så är ett TKL ett vettigt alternativ

Det är ju en fråga om funktion vs utrymme. Hade du velat ha mer utrymme på skrivbordet, speciellt mellan mus och kanten på tangentbordet så är TKL ett bra val, du förlorar ju Numpad knapparna men är detta något du kan leva med så kör på.

Så frågan är helt enkelt vilket som väger tyngst.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@htbtoma: På jobbet har jag en separat numpad för de gånger det behövs.

Tenkeyless är helt klart värt det av endast ergonomiska skäl, så länge man är tvungen att använda mus och tangentbord mycket.

Permalänk
Medlem

Tidigare hade jag ett Filco Majestouch 2 utan numpad. Funkade bra, mer ergonomiskt, sparade lite plats och såg mer cleant ut. Dock har jag sedan några år tillbaka behövt numpaden allt mer och har gått över till Filco Majestouch 2 med numpad istället. MAjestouchen saknar också många "special" knappar så som volym, sleep, pause osv så dessa har jag mappat med ctrl + shift och numpad tangenterna.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bankärenden har jag laptop till. Föredrar att ha mitt skrivbord neat and tidy och har helt enkelt inte plats för en strykbräda där 25% är knappar som inte kommer till användning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag provade ett TKL men det var inget för mig. För mig kändes det som att ha ett ej komplett tangentbord. Typ som att ha en mus utan "tumknapparna" för att gå framåt och bakåt. Det funkar utan men jag saknar det om det inte finns.
Men beror ju helt på, du får pröva dig fram
Är framförallt när man ska skriva siffror som man stör sig enormt med TKL.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma som dom flesta som verkar ha skrivit här redan, jag blev tokig på att jag slog in i sidan av tangentbordet med musen bara för att jag vill sitta i en bättre position än med så stort mellanrum mellan armarna, dom gångerna som jag behöver en numpad på jobbet (xxx.xxx.xxx.xxx)... så kör jag en separat trådlös del.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Iom intåget av fotoavläsning av ocr i mobilappen(bank) försvann den enda kontinuerliga inmatningen utav längre sifferrader. Skönt för ergonomin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB