Följ Black Week på SweClockers

Prisförlag på R9 390 Asus Strix 8GB DC3 STRIX OC

Permalänk

Prisförlag på R9 390 Asus Strix 8GB DC3 STRIX OC

Exakt vad som står i rubriken.
Vad man kan sälja mitt kort för?

Renblåst varannan månad med tryckluft, har inte haft några problem alls och tempen har vart stabil och låg ( väl ventilerat chassi med många fläktar )

Varför jag vill byta är för att jag skall uppgradera till inför BF1

Mvh Lemmythekiller

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Skrivet av Lemmythekiller:

Exakt vad som står i rubriken.
Vad man kan sälja mitt kort för?

Renblåst varannan månad med tryckluft, har inte haft några problem alls och tempen har vart stabil och låg ( väl ventilerat chassi med många fläktar )

Varför jag vill byta är för att jag skall uppgradera till inför BF1

Mvh Lemmythekiller

om du tittar på andra grafikkort RX460/470/480 GTX1060 som kostar ungefär lika mycket som 390 och sen jämför prestanda/kr vad får du då ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

1600-1700kr

Permalänk
Medlem

Kollade marknaden och såhär har det sett ut i budgivningen:
1500:- + frakt
1400:- upphämtning
1500:-
1700:- + frakt
1700:- inkl frakt

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood: Oj, vilka låga priser!

Permalänk
Skrivet av DinSkapare:

@ClintBeastwood: Oj, vilka låga priser!

låga? man får ju tag på ett 970 / Rx470 från butik för ca: 2000kr varför skulle det vara mer ?

Visa signatur

Permalänk

@Grönahunden: En R9 390 är lika bra som en RX 480, som kostar sådär 3000-3500 överallt där jag tittat. De få 390or jag sett som fortfarande går att köpa nya kostar sådär 3000 också. Jag kan förstå att man tar sig ner ganska långt åt 2000-hållet, men inte att man går UNDER det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DinSkapare:

@Grönahunden: En R9 390 är lika bra som en RX 480, som kostar sådär 3000-3500 överallt där jag tittat. De få 390or jag sett som fortfarande går att köpa nya kostar sådär 3000 också. Jag kan förstå att man tar sig ner ganska långt åt 2000-hållet, men inte att man går UNDER det.

Grafikkortet tillhör förra generationen. Bara för att det presterar lika bra är det inte samma efterfrågan. Skulle jag handla beg hade jag tagit ett RX 480 framför ett R9 390 för samma pris alla dagar i veckan. Framförallt för att det drar mindre ström = lägre värmeutveckling = tystare.

Går inte att begära ett pris utefter vad de presterar, måste väga in andra aspekter också. Det borde vara självklart.

Visa signatur

4080 super, 5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av DinSkapare:

Begagnatmarknaden är det mer köparna som styr än säljarna. Köper man nytt får man garanti med i det priset också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood: Låt oss säga att jag skulle sälja mitt R9 390, som har iallafall ett år garanti kvar. Skulle garantin öka summan jag skulle få?

Permalänk

@Grönahunden: En RX 470 har inget att göra med GTX 970 eller R9 390. GTX 970 kostar mer än så och 390 kostar ännu mer. 3000 har jag inte sett lägre än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DinSkapare:

@ClintBeastwood: Låt oss säga att jag skulle sälja mitt R9 390, som har iallafall ett år garanti kvar. Skulle garantin öka summan jag skulle få?

Garanti gäller så vitt jag vet bara till förstahandsköparen. Men jag kan ha fel då jag är dålig på juridik. Finns väl säljföretag som går med på det ändå och det kan hända tillverkaren änddock går med på att byta/laga produkten.

i ett nötskal. "garanti finns kvar" är ingen garanti för att 2:a handsköpare kan utnyttja garantin.

Vill man ha garanti köper man ett nytt kort från butik

Permalänk

@Ruzikx: Känns lite extremt, dock. För 1600-1700 får man inget bättre än en GTX 950 eller RX 460. Båda de korten är runt 270(x)-nivå, inte 390, eller ens 290, som är väldigt liknande.

Jag vet att korten förlorar lite värde när de väl blir begagnade och att köparna har rätt så mycket makt, men vad fan? Jag skulle aldrig acceptera 1700 för mitt kort. Det blir aldrig sådana massiva prissänkningar när jag ska köpa, heller. Vill du ha en GTX 1080? Tough tits. Du kan spara 1000 spänn genom att köpa från en annan landsdel, du kan köpa mer lokalt begagnat för samma, eller högre, pris som nytt, eller köpa nytt för 50 miljarder.

Även kort från förra generationen är så, fast man kan inte ens köpa dem nya.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DinSkapare:

@Ruzikx: Känns lite extremt, dock. För 1600-1700 får man inget bättre än en GTX 950 eller RX 460. Båda de korten är runt 270(x)-nivå, inte 390, eller ens 290, som är väldigt liknande.

Jag vet att korten förlorar lite värde när de väl blir begagnade och att köparna har rätt så mycket makt, men vad fan? Jag skulle aldrig acceptera 1700 för mitt kort. Det blir aldrig sådana massiva prissänkningar när jag ska köpa, heller. Vill du ha en GTX 1080? Tough tits. Du kan spara 1000 spänn genom att köpa från en annan landsdel, du kan köpa mer lokalt begagnat för samma, eller högre, pris som nytt, eller köpa nytt för 50 miljarder.

Man tjänar inget på PC-delar..men man kan fynda

Gör som jag...låt dina syskon eller andra nära och kära ärva dina datorkomponenter..eller bygg något skoj av resterande delar du har.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av DinSkapare:

Det är alltid tråkigt att inse att den produkt man betalade en massa pengar för inte är värd i närheten av det man vill ha när man väl ska sälja och uppgradera. Men faktum är att kortet egentligen inte är värt mer än det för att marknaden har styrt det så.

Idag kan du få ett GTX 970 ref för 2090 kr på CDON eller ett Asus GTX 970 Strix för 2390 kr på Dustin.

Båda dessa kort presterar, enligt Sweclockers prestandaindex, jämförbart med ett Radeon 390. Om man bortser från 3.5 Gig faktorn på GTX 970 så finns det ju ingen anledning till att någon skulle vilja betala mer för ditt kort jämfört med att köpa ett nytt kort.

Permalänk
Skrivet av DinSkapare:

@Grönahunden: En RX 470 har inget att göra med GTX 970 eller R9 390. GTX 970 kostar mer än så och 390 kostar ännu mer. 3000 har jag inte sett lägre än.

RX 470 & GTX 970 är ju inte grafikkort så det är ju sant dom har ju inget med 390 att göra..?
det är ju RX480 som presterar likvärdigt ett R9 390 eller ?

ja men det stämmer 970 kostar mer än 3000kr

@PsyCor: trixet är att hitta ett grafikkort med ett pris som inte uppdaterats sen sommaren 2015 för då är ju priset fortfarande det även om den inte finns i butik *sarkasm*

Visa signatur

Permalänk

@Pudeln: Min garanti kommer från Inet.

Permalänk
Medlem

BF1 funkar bra att spela med när du har ett 390 kort. Du behöver inte byta kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Sålde det till en polare för 1700kr så

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit