Permalänk

@madtop: Det låter väldigt rimligt, det har dock fungerat bra med samma hastighet på internetet hela sommaren och vad jag vet så har vi inte skaffat några mer enheter som är uppkopplade på wifi.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BiggieLiten:

@mrqaffe: Jag själv använder ju kabel till main datorn, men min fråga är kommer detta ens att hjälpa med själva lagget, min ping går ju upp emot 200+ när alla är uppkopplade på wifi, men kommer det inte hjälpa med en bättre router eller kommer det att vara samma problem?

Det som kan påverka om du fyller upplänken är trafikprioritering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Går det på något sätt prioritera en enhet så att den går i första hand? Men om jag gör så kommer det bli skit segt för dom andra då?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BiggieLiten:

@mrqaffe: Går det på något sätt prioritera en enhet så att den går i första hand? Men om jag gör så kommer det bli skit segt för dom andra då?

Det går styra så men man bör inte göra det utan man prioriterar trafik beroende på vilket program eller destination för då påverkas övrig trafik minimalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@madtop: Det låter väldigt rimligt, det har dock fungerat bra med samma hastighet på internetet hela sommaren och vad jag vet så har vi inte skaffat några mer enheter som är uppkopplade på wifi.

Det handlar inte om fler enheter, det handlar om att en enhet gör något annorlunda jämfört med tidigare. Det handlar om något så enkelt som att någon mobil har installerat dropbox eller något nytt program på en dator.

Och det handlar inte om ditt wifi, det fungerar säkert utmärkt. Det handlar om att din dsl-länk går full.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Jag använder denna routern technicolor tg799vn och den är från telia.

De flesta har denna routern/modemet och jag vill säga att den är totalt jävla skrot. Dom vill inte erkänna det själva såklart.
Har haft internet från Telia på 3st olika bostadsadresser inom loppet av 4 år, både fiber och adsl och alla gånger hade jag exakt den där routern/modemet.
Seg hastighet flera gånger i månaden, löser sig med omstart.
Flera totala avbrott, flera gånger i månaden. Olösbart.

Den jag har nu heter TG799TSvn V2 och är precis lika värdelös. Jag kör nu bryggat och med egen router, samma problem ändå.
Nästa steg är ett helt eget modem / router.

Det är alltså Telias modem/router som fullständigt flippar ur, ingen annan utrustning. Det gäller alltså inte bara min dator.

Någon som har något förslag på vad man kan göra?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wh1spY:

De flesta har denna routern/modemet och jag vill säga att den är totalt jävla skrot. Dom vill inte erkänna det själva såklart.
Har haft internet från Telia på 3st olika bostadsadresser inom loppet av 4 år, både fiber och adsl och alla gånger hade jag exakt den där routern/modemet.
Seg hastighet flera gånger i månaden, löser sig med omstart.
Flera totala avbrott, flera gånger i månaden. Olösbart.

Den jag har nu heter TG799TSvn V2 och är precis lika värdelös. Jag kör nu bryggat och med egen router, samma problem ändå.
Nästa steg är ett helt eget modem / router.

Det är alltså Telias modem/router som fullständigt flippar ur, ingen annan utrustning. Det gäller alltså inte bara min dator.

Någon som har något förslag på vad man kan göra?

Jag antar att du har adsl eftersom du kör bryggat ? I så fall kan det ju vara problem med internetanslutningen (kablarna till huset) som är problemet, själv har jag aldrig haft problem med nån smart och jag har haft 3 olika men inte den senaste med 802.11ac
På tiden jag använde adsl så passerade det minst 800 Gbyte data per månad utan några problem alls..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Jag kör nu bryggat och med egen router, samma problem ändå.
Nästa steg är ett helt eget modem / router.

Då är det ju knappast fel på routern eftersom den inte är router längre.
För övrigt håller jag inte med om att den är skrot, den funkar utmärkt för mig.

Steg1 är att ta reda på vad det är som inte funkar. Vad får dig ens att tro att det är modemet som strular?
I mina öron låter som du har en dålig kopparlina och det löser du inte genom att byta ut modemet.

Det är lite synd att du bryggat den eftersom det nu är mycket svårare för dig att läsa av dsl-statistiken. Genom att läsa av statistiken kan man få svart på vitt om det ens är något fel på dsl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att du har adsl eftersom du kör bryggat ? I så fall kan det ju vara problem med internetanslutningen (kablarna till huset) som är problemet, själv har jag aldrig haft problem med nån smart och jag har haft 3 olika men inte den senaste med 802.11ac
På tiden jag använde adsl så passerade det minst 800 Gbyte data per månad utan några problem alls..

Yes, kör för närvarande adsl igen. Enligt Telia är det inga problem med min kopparledning. Men det är fortfarande samma problem med avbrott och seg hastighet, EXAKT samma som när jag hade fiber. Därav min slutsats att det är deras modem/router.

Skrivet av madtop:

Då är det ju knappast fel på routern eftersom den inte är router längre.
För övrigt håller jag inte med om att den är skrot, den funkar utmärkt för mig.

Steg1 är att ta reda på vad det är som inte funkar. Vad får dig ens att tro att det är modemet som strular?
I mina öron låter som du har en dålig kopparlina och det löser du inte genom att byta ut modemet.

Det är lite synd att du bryggat den eftersom det nu är mycket svårare för dig att läsa av dsl-statistiken. Genom att läsa av statistiken kan man få svart på vitt om det ens är något fel på dsl.

Hur förklarar du att det är samma fel på tre olika bostadsadresser? Vare sig det är fiber eller adsl (alla gånger från Telia).
Jag säger inte att det måste vara deras modem/router. Men problemet kvarstår ju oavsett dator osv.

Vad som inte funkar? Det har jag ju förklarat. Modemet tappar helt uppkopplingen, står och blinkar som nått diskotek. problemet med slö hastighet är mycket bättre iom firmware uppdatering, men det kvarstår.

Du säger att det är svårare att läsa av dsl-statistiken, men inte omöjligt?
Det är ju annars bara ringa dom och säga att dom ska ta bort bryggan?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad som inte funkar? Det har jag ju förklarat. Modemet tappar helt uppkopplingen, står och blinkar som nått diskotek. problemet med slö hastighet är mycket bättre iom firmware uppdatering, men det kvarstår.

Du säger att det är svårare att läsa av dsl-statistiken, men inte omöjligt?
Det är ju annars bara ringa dom och säga att dom ska ta bort bryggan?

Lättaste lösningen för dig kanske är att du köper ett nytt adsl-modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Lättaste lösningen för dig kanske är att du köper ett nytt adsl-modem.

Jo jag kommer köpa hem en på öppet köp och testa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)