Nas för Plex under 10.000kr?

Permalänk
Medlem

Nas för Plex under 10.000kr?

Hejsan,

Har kollat runt på olika naslösningar och är inne på en NAS som klarar köra Plex med Transcoding. Någon som ska hjälpa mig i detta träsket?
Maxpris är 10.000kr!

Mvh Philip

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Hejsan,

Har kollat runt på olika naslösningar och är inne på en NAS som klarar köra Plex med Transcoding. Någon som ska hjälpa mig i detta träsket?
Maxpris är 10.000kr!

Mvh Philip

detta är det jag kollat på, beroende på lagring kommer du under 10k

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3065742&view=l

Moderkortet är valt för stöd av IPMI och ECC-RAM. Stabilt nätagg och snabb processor med 2C/4T. Lär räcka till 2-3 1080p transcodningar simultant.

Kraftfullare än någon färdig nas du kan köpa. Jag har tänkt att köra FreeNas på den.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

detta är det jag kollat på, beroende på lagring kommer du under 10k

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3065742&view=l

Moderkortet är valt för stöd av IPMI och ECC-RAM. Stabilt nätagg och snabb processor med 2C/4T. Lär räcka till 2-3 1080p transcodningar simultant.

Kraftfullare än någon färdig nas du kan köpa. Jag har tänkt att köra FreeNas på den.

Ser intressant ut, dock skeptiskt till freenas. Kan du installera Plex där?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Tror den är för klen tyvärr.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Ser intressant ut, dock skeptiskt till freenas. Kan du installera Plex där?

Jag kör Plex som plugin i Freenas så det går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Ser intressant ut, dock skeptiskt till freenas. Kan du installera Plex där?

Det går utmärkt, men annars kan du köra in valfri linux dist och köra plex där ifrån.
SJälvklart kan du lägga in windows, men ett slöseri med resurser(prestanda) och pengar för en licens imho.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Synology all the way!

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...

Kör själv en Synology, dock har jag en egen server för transcoding men är sjukt impad på Synology gränssnitt.

Visa signatur
Permalänk

Måste det vara en ensam enhet?

Jag använder en enkel D-link DNS-320 för lagring och sedan sköter en Intel NUC bland annat transcoding. Där är kraft så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem

@Sambuccashake: Är inne på samma spår.

Kommer själva köra en NUC och troligen Synology DiskStation DS916+ 8GB RAM framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Måste det vara en ensam enhet?

Jag använder en enkel D-link DNS-320 för lagring och sedan sköter en Intel NUC bland annat transcoding. Där är kraft så det räcker och blir över.

Har idag en server som kör plex och transcoding och fungerar bra, men känner att jag vill köra raid på mina diskar så allt inte försvinner en dag!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Måste det vara en ensam enhet?

Jag använder en enkel D-link DNS-320 för lagring och sedan sköter en Intel NUC bland annat transcoding. Där är kraft så det räcker och blir över.

Vill ha en enhet som gör allt tyvärr!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Synology all the way!

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...

Kör själv en Synology, dock har jag en egen server för transcoding men är sjukt impad på Synology gränssnitt.

Fungerar inte den maskinen för att göra transcoding också?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Skrivet av fisken92:

Fungerar inte den maskinen för att göra transcoding också?

Jo absolut!
Jag personligen kör dock transcoding på en annan server av olika själ, men fungerar bra att köra på Nasen beroende på hur många som tittar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Har idag en server som kör plex och transcoding och fungerar bra, men känner att jag vill köra raid på mina diskar så allt inte försvinner en dag!

Det jag skriver nu nämns frekvent här på Swec, men RAID ska inte på något sätt ses som backup. Inbrott, eld, virus, mm kan också få din data att gå förlorad.

On topic: Så kör jag själv en FreeNas lösning med Plex (finns som tillägg) med gott resultat.

Omformulering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jo absolut!
Jag personligen kör dock transcoding på en annan server av olika själ, men fungerar bra att köra på Nasen beroende på hur många som tittar.

Ser helt klart intressant ut, ligger lite över budget dock!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Skrivet av ClubT:

Det jag skriver nu nämns frekvent här på Swec, men RAID ska inte på något sätt ses som backup. Inbrott, eld, virus, mm kan också få din data att gå förlorad.

On topic: Så kör jag själv en FreeNas lösning med Plex (finns som tillägg) med gott resultat.

Eller vad som precis hände min RAID 1 som jag trodde var relativt safe.. filsystemsfuckup. Och det verkar inte så enkelt att det "bara är att laga MFT".. nåja.. raid + offsite backup från och med nu

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk

Kan en https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...
plus diskar vara intressant? Då kommer du under 10k.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Det jag skriver nu nämns frekvent här på Swec, men RAID ska inte på något sätt ses som backup. Inbrott, eld, virus, mm kan också få din data att gå förlorad.

On topic: Så kör jag själv en FreeNas lösning med Plex (finns som tillägg) med gott resultat.

Självklart, man kan aldrig vara säker. Men jag kör hellre en raidlösning än att förlora mitt filmarkiv, mina diskar börjar visa en del smart-fel nämligen.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Skrivet av fisken92:

Ser helt klart intressant ut, ligger lite över budget dock!

Aha ska det vara 10.000 med disk?

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...
Du har ju den här också, men personligen tycker jag inte den är värd då den bara är 1000kr billigare och har 3 platser mindre.

Jag kör deras DS2415+ och är sjukt nöjd.

Detta kanske är något för dig annars?
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-ds416-...
Lite vassare
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-ds916-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Fungerar inte den maskinen för att göra transcoding också?

Jepp, funkar fint..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@fisken92: Nu står det inte va du har för krav när det kommer till lagringsplats/antal diskar. En HP microserver gen 8, lär gå för 1700-1800 under black friday. Har plats för 4+1 diskar (4 hotswap), går att klämma in fler men då blir det fram med dremmel.

iLO (HPs IPMI) license går för typ 200:- på ebay.

Lägg till 8+8gb ram (ECC) och en Xeon (low TDP, beroende på diskantal, nätagget är inte stort, och hur mycket den får väsnas) från Ebay borde inte gå på med än 2000:-. In med freeNas och installera Plex server i Jail.

Inte mycket som slår det...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Köp en Nvidia Shield + någon billigare nas etc, då har du både Plex Server och spelare i Shielden.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Synology all the way!

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...

Kör själv en Synology, dock har jag en egen server för transcoding men är sjukt impad på Synology gränssnitt.

synologys gränssnitt är riktigt nice ja, och dom fungerar grymt men synology är inte en plex nas. en atom på 2.4ghz lär fixa max 1 1080p transcode. för en nas på 9k så ska den verkligen kunna göra mer. speciellt då den kan få problem med en högre bitrate 1080p. har samma processor på min, och den fixar inte 14gb 1080p filer.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

eftersom det är så brutalt dyrt med en vetting nas för transcoding (2 streams eller fler) så tycker jag de är bättre att köpa en billigare nas från tex synology för ~3000kr och sen köpa en nuc eller liknande och köra plex från den. jag kom fram till att de var billigare när jag satte upp mitt. så idag kör jag med 2st naser och sen kör jag plex på min gamla spelserverdator, men en nuc hade varit bättre för plex endast.

alternativt om man vågar sig på allt så är freenas det bästa och mest kostnadseffektiva du kan göra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

synologys gränssnitt är riktigt nice ja, och dom fungerar grymt men synology är inte en plex nas. en atom på 2.4ghz lär fixa max 1 1080p transcode. för en nas på 9k så ska den verkligen kunna göra mer. speciellt då den kan få problem med en högre bitrate 1080p. har samma processor på min, och den fixar inte 14gb 1080p filer.
http://i.imgur.com/aGhS9Kz.png
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

eftersom det är så brutalt dyrt med en vetting nas för transcoding (2 streams eller fler) så tycker jag de är bättre att köpa en billigare nas från tex synology för ~3000kr och sen köpa en nuc eller liknande och köra plex från den. jag kom fram till att de var billigare när jag satte upp mitt. så idag kör jag med 2st naser och sen kör jag plex på min gamla spelserverdator, men en nuc hade varit bättre för plex endast.

alternativt om man vågar sig på allt så är freenas det bästa och mest kostnadseffektiva du kan göra

Kör exakt lika, min gamla spel dator som server sen lagrar jag på min DS2415+

Håller med dig dock, ska mer en en person streama så räcker nog inte en NAS, jag har dock inte testat men vet att min i7 får jobba för att hinna med när många tittar.

Men då han inte nämnt antal personer som ska streama antog jag att det var för "personligt bruk"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har tagit en funderare efter alla inlägg, jag har just nu en server som kör ip-kameror, teamspeak, wordpress och plex etc.

Med dessa specs:
i5 4690k
8gb minne
SSD

Bästa alternativet hade kanske varit att skaffa en NAS för min filmsamling och köra transcoding på min serverburk som vanligt?!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Har tagit en funderare efter alla inlägg, jag har just nu en server som kör ip-kameror, teamspeak, wordpress och plex etc.

Med dessa specs:
i5 4690k
8gb minne
SSD

Bästa alternativet hade kanske varit att skaffa en NAS för min filmsamling och köra transcoding på min serverburk som vanligt?!

Helt klart, köp en nas med 3 eller 4 hdd platser, släng i 3*4TB diskar och hör raid 5. Dela den till servern och ha PMS där. Se till att ha ordentligt nätverk där mellan bara, trådat är ett måste.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Synology DS216J som jag ska ha som lagring för Plex och sen installerar plex media server på stationära datorn.
Så jag kan streama från datorn/servern som hämtar filerna från NASen.

Det borde väll gå?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Beställde precis en Synology DS216J som jag ska ha som lagring för Plex och sen installerar plex media server på stationära datorn.
Så jag kan streama från datorn/servern som hämtar filerna från NASen.

Det borde väll gå?

Det kommer gå utmärkt.

Jag tog min gamla speldator (i5:a 8GB ram) och har fyllt den med hårddiskar + en NAS med 4 diskar.
Works like a charm.

Jobbiga för dig är ju att du alltid måste ha på din stationära dator. Jag vet inte hur du har den placerad men kan bli jobbigt om man vill ha den på över natten osv.

Min står i en garderob i hallen så märker aldrig av den.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta, fungerar dessa minnen?

http://imgur.com/a/QceBh

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!