Kan inte överklocka Geforce 9800 GTX i linux?

Permalänk
Medlem

Kan inte överklocka Geforce 9800 GTX i linux?

Hej alla bästa sweclockare! Nu behöver jag lite hjälp här

Jo jag har beslutat att lämna windowsvärlden en gång för alla. Det står fortfarande i min sign att jag har windows 7 men det måste jag ändra.

Så i linux ska man kunna överklocka grafikkortet genom att ändra något som kallas för Coolbits. Jag har ändrat min till alla möjliga kombinationer, men endå kommer det inte upp någon överklockningsverktyg i Nvidia X Server settings. Jag har dock lyckats aktivera kylfläktshastighetkontroll så jag har höjt hastigheten på fälkten till 50% istället för Autoläget. Detta orsakar mera oväsen, men jag tar prestandan över ljudnivån. Grafikkortet i fråga är ett Nvidia Geforce 9800GTX från ASUS.

Dessa Coolbits har jag testat:

1
3
5
12
13

Någon av dem borde väl göra det möjligt att överklocka grafikkortet? Eller gör jag något fel? Om jag inte lyckas att få detta att fungera så får jag väl leva med ett icke överklockat grafikkort. Nu kom jag på en till sak som jag ska passa på att fråga! Finns det överklockings program för grafikkort till Linux? Jag har letat lite på Internet, men jag verkar inte hitta så mkt. Vet ni något får ni mer än gärna tipsa mig GUI eller Terminal spelar ingen roll

Jag hoppas ni får en fortsatt trevlig kväll

Med Vänliga Hälsningar Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
99:e percentilen

Om du behöver mer grafikprestanda kan jag spontant känna att det kanske är mer värt att skaffa ett nytt grafikkort. Ett kort som utpresterar 9800 GT kostar ingen förmögenhet direkt, särskilt om du köper ett begagnat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nah jag behöver nt mer grafikprestanda, jag tycker bara det e kul att överklocka Mitt 9800GTX räcker gott o väl till allt jag spelar och gör på min dator

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dennis55:

Nah jag behöver nt mer grafikprestanda, jag tycker bara det e kul att överklocka Mitt 9800GTX räcker gott o väl till allt jag spelar och gör på min dator

Mvh Dennis55

Jaha, OK. Antog motsatsen mot bakgrund av följande citat:

Skrivet av Dennis55:

Jag har dock lyckats aktivera kylfläktshastighetkontroll så jag har höjt hastigheten på fälkten till 50% istället för Autoläget. Detta orsakar mera oväsen, men jag tar prestandan över ljudnivån.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers