DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke

Permalänk
Medlem

@Alling:
Asus 290X till en Asus MG279Q skärm.
Originalkabeln till skärmen är 1.5 meter, förlängningen 1 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och i ThunderBolt är som sagt bara PCIe, så går i praktiken att tunnla allt. T.ex. en extern USB-krets eller DisplayPort protokollet...

I praktiken känns det som att man är hyfsat hemma om man har en enhet som stödjer ThunderBolt 3, man måste bara se till att eventuell adapter till DP då går över ThunderBolt.

Nja, Thunderbolt kan tunnla både PCIe och DisplayPort. När Thunderbolt inte används släpper den bara förbi DisplayPort och USB-signalerna som ändå kopplas till kretsen. Några TB3 till DisplayPort-adaptrar finns i praktiken inte om vi tittar bortom hubbar för flera tusen kronor, men TB3 stödjer i praktiken alltid DP Alt Mode.

Se på Apples TB2-adapter, där kan den enbart tunnla DisplayPort över Thunderbolt, så det fungerar med TB-dockor och Apple Thunderbolt Display, men inte att stoppa in en vanlig DP-skärm i mDP-kontakten. Riktigt så fungerar inte riktiga TB3 eller TB2-portar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Nja, Thunderbolt kan tunnla både PCIe och DisplayPort. När Thunderbolt inte används släpper den bara förbi DisplayPort och USB-signalerna som ändå kopplas till kretsen. Några TB3 till DisplayPort-adaptrar finns i praktiken inte om vi tittar bortom hubbar för flera tusen kronor, men TB3 stödjer i praktiken alltid DP Alt Mode.

Se på Apples TB2-adapter, där kan den enbart tunnla DisplayPort över Thunderbolt, så det fungerar med TB-dockor och Apple Thunderbolt Display, men inte att stoppa in en vanlig DP-skärm i mDP-kontakten. Riktigt så fungerar inte riktiga TB3 eller TB2-portar.

Så är det naturligtvis, Thunderbolt definierar ett eget fysiskt/elektrist interface.

Tänkte allt för mycket på hur det ser ut från OSet på en logisk nivå, där ser Thunderbolt kretsen ut som en switch mellan två PCIe-bussar...

Tja, tråden handlar om att det inte är helt lätt att greppa vilken det helt uppenbart inte är

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så är det naturligtvis, Thunderbolt definierar ett eget fysiskt/elektrist interface.

Tänkte allt för mycket på hur det ser ut från OSet på en logisk nivå, där ser Thunderbolt kretsen ut som en switch mellan två PCIe-bussar...

Tja, tråden handlar om att det inte är helt lätt att greppa vilken det helt uppenbart inte är

Vilket det knappast är och var med mDP heller, mDP kan stödja ren DisplayPort där du måste ha aktiva adaptrar, eller DP++ som kan innehålla VGA och HDMI/DVI och det kan vara frågan om Thunderbolt 1/2 där du måste ha särskilda Thunderbolt-kablar, och kanske hubbar eller skärmar med Thunderbolt-kretsar inbyggda för att köra ut bild på önskat sätt.

DisplayPort och PCIe är ju helt transparent för operativsystemets del vad det gäller Thunderbolt. Grafikkortet ser ju bara om den är ansluten till en skärm eller inte och TB-kretsen ser bara ut som en PCIe root-complex. Är ju lite av tjusningen. Sen kräver det ändå lite arbete med UEFI-firmware då PCIe hot-plugging inte alltid är så lätt.

Permalänk
Medlem

Som vanligt då... Måste läsa en mindre uppsats om ämnet för att ta reda på något. Är aldrig enkelt när det gäller bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Stort tack, Alling! Det här är riktigt fin läsning och information, kan vi få en toppklass-logo av en mod på inlägget?

Helt seriöst så tycker jag att det borde kunna vara en standard, när en "vanlig" medlem skapar en tråd som denna som är så pass bra utformad och innehåller bra och relevant information så borde en eller flera moderatorer kunna sätta någon form av "toppklas"logo eller "Redaktionen rekommenderar"-utmärkelse på den. Sånt här bör uppmuntras!

Hatten av, Alling!

EDIT: Alla som vill ha en sådan här utmärkelse, gilla inlägget nedan (enbart för detta, vill inte ha gilla för att jag är en så sjukt underbar person som enbart skriver fantastiska inlägg).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

JA FÖR BÖVELEN, GE OSS EN SÅDAN FUNKTION SÅ VI KAN UPPMÄRKSAMMA MEDLEMMAR OCH INLÄGG SOM DETTA!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Thunderbolt 3 ska vad jag läst stödja även HDMI alt mode. Eller har jag fel? Var kan jag hitta en sådan (passiv!) adapter?

Sen så undrar jag vad Thunderbolt-protokoll egentligen är för något? Är inte Thunderbolt (3) bara ett samlingsnamn för den bunten av helt vanliga protokoll som en TB3-port klarar, dvs PCIe, DP, "USB3.1g2", HDMI (?).
Känns som att en TB3-docka bara kör PCIe från datorns port. Men vad är då en "Thunderbolt-skärm"? Kör den också PCIe, och på nåt sätt skickar videosignalen inkapslad i det?

Permalänk

Jag körde en Lenovo Yoga 900 på förra jobbet. Den gick utmärkt att köra både usb-c -> dp och usb-c -> dvi
Fin burk men det var lite för hög upplösning med 4k på en sån liten skärm.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av str8forthakill:

@Alling:
Asus 290X till en Asus MG279Q skärm.
Originalkabeln till skärmen är 1.5 meter, förlängningen 1 meter.

Med den kabellängden och dessutom en förlängare kombinerat med 290X och hög pixelklocka är jag inte förvånad att du får problem. AMD-kort är tydligen kinkiga med DP-kabelkvalitet.

Skrivet av SweClockers:

Vidare tester visar att av fem tillgängliga kablar av olika snitt är det endast Samsungs medföljande variant som fungerar i 60 Hz SST med AMD Radeon R9 290X. Intressant nog fungerar samtliga kablar med Geforce GTX 780 Ti i samma situation. Alla fem går dessutom att använda för 60 Hz över MST med en annan skärm, en teknik som i praktiken kräver samma bandbredd.

Exakt vad problemen beror på är svårt att ringa in. En teori är att elektroniken i den första generationens 60 Hz-skärmar med SST är extra känsliga, vilket tillsammans med svagare signal från AMD-kort kräver Samsungs tillsynes mer påkostade kabel. Majoriteten testade sladdar är visserligen märkta Displayport 1.2, men under ytan kan det finnas andra kompromisser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med att fa ut 2560x1080 fran en liknande kabel pa min laptop, dell xps 13, men kopte en ny kabel (apples) och det funkade utan problem. Jag har for mig att jag testade fa ut 4k fran laptoppen ocksa men minns arligt talat inte. Kabeln ar nu pa jobbet men jag tar hem kabeln imorgon och testar pa min tv!

Permalänk
Medlem

@Alling: Endast med Deltaco kabeln, köpte en någorlunda billig 3 meters DP kabel från Amazon som fungerar felfritt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av str8forthakill:

@Alling: Endast med Deltaco kabeln, köpte en någorlunda billig 3 meters DP kabel från Amazon som fungerar felfritt.

Vilket stämmer väl överens med SweClockers erfarenheter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling:
Om jag minns rätt så när DP 1.2 introducerades ökades kraven på kvalitativa kablar, men standarden för kablarna uppdaterades aldrig. De som tillverkar kablarna hade redan tryckt ned kvaliteten så mycket som det gick och de klarade inte av att leverera signalen med högre bandbredd. Finns massor av dessa gamla dåliga kablar kvar på marknaden.

Permalänk
Medlem

Lenovo x1 carbon kör skärm via gammelUSB (inte c) sen länge. Dock via en adapter. Men jag kör för tillfället 2 skärmar kopplade i USB på jobbet. Alltid undrat hur det funkat. Nu e jag lite klokare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av talonmas:

Lenovo x1 carbon kör skärm via gammelUSB (inte c) sen länge. Dock via en adapter. Men jag kör för tillfället 2 skärmar kopplade i USB på jobbet. Alltid undrat hur det funkat. Nu e jag lite klokare

Du får jättegärna återkomma med mer detaljerad information om vad det är för skärmar och hur de är anslutna. DisplayLink finns ju, men är inget jag uppfattar som särskilt vanligt. Det finns även externa "grafikkort" som ansluts via USB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Thunderbolt 3 ska vad jag läst stödja även HDMI alt mode. Eller har jag fel? Var kan jag hitta en sådan (passiv!) adapter?

Sen så undrar jag vad Thunderbolt-protokoll egentligen är för något? Är inte Thunderbolt (3) bara ett samlingsnamn för den bunten av helt vanliga protokoll som en TB3-port klarar, dvs PCIe, DP, "USB3.1g2", HDMI (?).
Känns som att en TB3-docka bara kör PCIe från datorns port. Men vad är då en "Thunderbolt-skärm"? Kör den också PCIe, och på nåt sätt skickar videosignalen inkapslad i det?

Bildsignalen alltså DisplayPort är tunnlad över Thunderbolt-protokollet när du kör till en Apple Thunderbolt Display eller LG UltraFine 4K/5K, eller till en Thunderbolt-hub. PCIe kan också tunnlas, då till saker som USB-kontrollers och andra styrkretsar, som är anslutna direkt via PCIe. Apple Thunderbolt Display är ansluten till både DisplayPort och PCIe, den innehöll kontrollers/styrkretsar för Firewire, Ljud, Kamera, Ethernet, och USB 2.0 som i slutändan gick över PCIe, tack vare att den hade en Thunderbolt-krets som hade stöd för det hade den också en Thunderbolt-port (ut) för att daisy-chaina (kedjekoppla) fler enheter. Men en sådan skärm kan likväl bara ha en styrkrets för Thunderbolt och plocka ut DisplayPort-signalen, vilket såklart vore onödigt eftersom man oftast kan köra DisplayPort utan att gå över Thunderbolt och säkert har tillbehör man vill ansluta.

Bildsignalen och PCIe är separata strömmar över Thunderbolt, det ena är inte inkapslat i det andra, men de tävlar om bandbredd. Det är Thunderbolt som kapslar in signalerna. Thunderbolt är en lastbil som transporterar dem, om man ska ta en liknelse. Lasten är ett par pallar med bildsignaler och/eller ett par pallar med PCIe-signaler. Alternativt kan bildsignalen transportera sig utan lastbilen, likaså USB-signalen.

Eftersom DP Alt Mode är standarden så är alla adaptrar aktiva. Vad det gäller Thunderbolt 3 så är det intressanta vad specifika kretsar från Intel stödjer. Intel nämner bara DisplayPort 1.2 och USB 3.1 gen 2, och USB 3.1 gen 2 finns inte där för att skickas över Thunderbolt utan för att användas direkt, utan behov av Thunderbolt-kablar och dylikt. HDMI Alt Mode har tillkännagivits, men gjorde så för ett par månader sedan – 2 år efter DP Alt Mode specifikationerna publicerades, och är inte en del av Thunderbolt som släpptes sina specifikationer långt innan. Till och med mobiler har använt DP Alt Mode.

AMD och Texas Instrument har för övrigt tidigare kört USB, DisplayPort och laddning (samtidigt då) över gamla mDP-kontakten, innan USB-C och Alt Mode kom. Det var lite menat som en konkurrent till Thunderbolts "en port för allt", och ersattes i praktiken av USB-C Alt-Mode och USB Power Delivery som både är konkurrent till och del av Thunderbolt 3 eftersom de delar fysisk kontakt och samsas. Tar en TB3-port emot laddning så är det alltså enligt USB-PD-standarden som även används av enheter som inte har TB3, men har laddning via USB-C de också. Det är alltså lite mindre splittring idag.

Ska vi ta in alla standarder/lösningar som funnits och dessutom de mobila lösningar som MHL och SlimPort blir det ännu krångligare. Så jag skulle nog inte säga att USB-C gör det värre. Är det ingen DP-logga eller Thunderbolt-logga, på produkten eller lådan, och det inte nämns något om bildlägen över USB-C så kan du nog vara säker på att produkten inte har DP Alt Mode. Det är hur som helst USB-C som är lite av en samling av olika tekniker, finns specifikationer för allt från analogt ljud till Thunderbolt och DisplayPort.

Sen problemet att många produkter inte har DisplayPort och därför inte kan användas till högupplösta skärmar är inget nytt. Alla "Alt Modes" är valfria och USB-C är egentligen bara en kontakt och inte någon standard som är tänkt att lösa dessa problem. Till DisplayPort finns billiga aktiva omvandlare, något som saknas till HDMI och dylikt. Det är alltså i princip alltid bättre att grejerna har DP än HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du får jättegärna återkomma med mer detaljerad information om vad det är för skärmar och hur de är anslutna. DisplayLink finns ju, men är inget jag uppfattar som särskilt vanligt. Det finns även externa "grafikkort" som ansluts via USB.

https://www.itsajten.se/uploads/13-9471_1.jpg

Det du länkar är ju såklart en enhet som använder DisplayLink. Det är DisplayLink som används i alla "USB-dockor/portreplikatorer", USB-skärmar eller bildadaptrar som ansluts till USB. Det är ganska vanligt ute på företag, men är ju en ganska oprofessionell lösning i och med att du måste installera massor drivrutiner som kan krångla, och begränsas av DisplayLinks drivrutiner vad det gäller grafik.

Permalänk
SpelClockers

@Alling: Nyfiken, du har inte testat med ett annat märke än Deltaco?

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Grabbengrå:

@Alling: Nyfiken, du har inte testat med ett annat märke än Deltaco?

Har bara provat med den adaptern. Jag bedömer det som extremt osannolikt att en annan adapter skulle fungera, ty i de fall en adapter/kabel fungerar på en dator men inte en annan brukar det vara lång kabel och/eller hög bandbredd (tänk 2560x1440 @ 144 Hz) som genererar problem. Jag provade med 1920x1080 @ 60 Hz, vilket är så löjligt låg bandbredd att det bara måste fungera om datorn har stöd för DP Alt Mode.

Har ångrat köpet på datorn och skickat tillbaka den, så kan inte prova någon mer adapter just nu iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fungerar en TB3-kabel som en USB kabel om den t.ex kopplas till en extern HD som saknar TB stöd?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ejma:

Fungerar en TB3-kabel som en USB kabel om den t.ex kopplas till en extern HD som saknar TB stöd?

Ja, man kan alltid använda en TB3-kabel som en USB-kabel.

Det omvända gäller dock inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Alltså, utgångarna behöver bli märkta med symboler så det går att spåra vad sjutton dom klarar ... Det ska f-n inte gå att sälja några datorer/utrustning om de inte märkta !!!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Marcsod:

Alltså, utgångarna behöver bli märkta med symboler så det går att spåra vad sjutton dom klarar ... Det ska f-n inte gå att sälja några datorer/utrustning om de inte märkta !!!

Thunderbolt 3-portar ska vara märkta med en blixt, men åtminstone Apple struntar i sann Apple-anda i det.

Skrivet av Stephen Foskett:

Sadly, Apple appears not to have included the Thunderbolt icon on the new MacBook Pro ports, creating even more customer confusion!

Detta hade varit ett mindre problem om man visste att alla USB‑C-portar på Apple-datorer alltid stödde Thunderbolt, men exempelvis den nya tunna MacBooken gör inte det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Thunderbolt 3-portar ska vara märkta med en blixt, men åtminstone Apple struntar i sann Apple-anda i det.

Detta hade varit ett mindre problem om man visste att alla USB‑C-portar på Apple-datorer alltid stödde Thunderbolt, men exempelvis den nya tunna MacBooken gör inte det.

Det är o andra sidan tydligt i specifikationerna, det är i stil med –

Citat:

Två Thunderbolt 3-portar (usb‑c) med stöd för:

Laddning
DisplayPort
Thunderbolt (upp till 40 Gbit/s)
Usb 3.1 Gen 2 (upp till 10 Gbit/s)

Och för 12-tum MacBook då –

Citat:

USB-C-port med stöd för:

Laddning
USB 3.1 Gen 1 (upp till 5 Gbit/s)
Inbyggd DisplayPort 1.2-videoutgång
VGA-utgång via USB-C VGA Multiport-adapter (säljs separat)
HDMI-videoutgång via USB-C Digital AV Multiport-adapter (säljs separat)

Och går vidare och beskriver vad bildutgångarna stödjer. På MacBook Pro skriver de "Native DisplayPort output over USB‑C" när de syftar till DP Alt Mode. I det här fallet är det nog lätt att tyda och lista ut vad maskinen stödjer. Tycker dock Apple, – som är en återförsäljare med över 60 000 anställda i butiksverksamheten – bör sälja USB-C till DP-adaptrar själva. Nu är de inte ens återförsäljare till adapter från någon annan tillverkare. Hos fristående Macförsäljare hittar du adaptrar som passar, men inte de som kallar sig Apple Store oavsett om det är franchise eller i egen regi. Apples egna adaptrar för HDMI och VGA (multiport) fungerar på bägge produktserierna, tur nog.

Det framgår även på klisterlappen på lådan vad den stödjer när det gäller om den har Thunderbolt eller ren USB-C. Asus G752VT var de nog otydliga på däremot, utöver att det är TB3, men vet inte vad de säger på kartongen där.

Klisterlapp
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Alltså, utgångarna behöver bli märkta med symboler så det går att spåra vad sjutton dom klarar ... Det ska f-n inte gå att sälja några datorer/utrustning om de inte märkta !!!

Förut fanns En kontakt och kabel för varje ändamål. Nu finns det En kontakt för flera kablar och ändamål ?????? Då måste väl ändå kontakterna och kablarna märkas på nåt sätt. Jag ser ingen annan logisk lösning!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

väldigt läsvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför sätta in en USB-krets med 3.1 Gen 2 när man får 3.1 Gen 1 (3.0) gratis direkt från PCH:n? Man kan fortfarande skriva USB 3.1 i specifikationerna och de flesta konsumenter har ingen aning om att det är exakt samma sak som USB 3.0; de kan rentav (med fog) tro att USB 3.1 är "det där som är dubbelt så snabbt som USB 3.0" – vilket det var innan namnbytet.

USB-IF har blod på sina händer.

Fattar inte varför dom ska krångla till det när dom hade 3.0 och 3.1 där det gick att tyda om det var 5Gbps eller 10Gbps.

Men kommer bli bra när man slipper vända kabeln fram och tillbaka.. sedan så är det trevligt att slippa gamla USB2 som ofta börjar kännas onödigt långsam. Hoppas det iaf blir minst 3.0 (5Gbps i hastighet) på framtida moderkort och alla portar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alpha77:

Fattar inte varför dom ska krångla till det när dom hade 3.0 och 3.1 där det gick att tyda om det var 5Gbps eller 10Gbps.

Det verkar vara en trend nu för tiden:

  1. Ha något bra.

  2. Förstör det.

  3. ????

  4. PROFIT!!!

(Ser det särskilt på alltför många appar, bland annat Quizkampen, YouTube och den värsta av dem alla, Facebook Messenger.)

Citat:

Men kommer bli bra när man slipper vända kabeln fram och tillbaka.. sedan så är det trevligt att slippa gamla USB2 som ofta börjar kännas onödigt långsam. Hoppas det iaf blir minst 3.0 (5Gbps i hastighet) på framtida moderkort och alla portar.

För min del gör det inget om stationära moderkort har kvar två USB 2.0-portar ett tag till, om inte annat så av legacyskäl. Man använder dem ju ändå till mus och tangentbord, så de utgör ju på så sätt oftast inget problem.

Jag hoppas på minst 3.1 Gen 1 i framtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Fattar inte varför dom ska krångla till det när dom hade 3.0 och 3.1 där det gick att tyda om det var 5Gbps eller 10Gbps.

Men kommer bli bra när man slipper vända kabeln fram och tillbaka.. sedan så är det trevligt att slippa gamla USB2 som ofta börjar kännas onödigt långsam. Hoppas det iaf blir minst 3.0 (5Gbps i hastighet) på framtida moderkort och alla portar.

Eller så kan du köpa din mobil med USB-C och USB2.0 Typ OnePlus 2. Sen alla prylar som inte stödjer USB-PD som OnePlus 3/3T/2. Men, det fanns många standarder över microUSB o.s.v. också. Det fanns två olika standarder för bild över microUSB, plus olika proprietära metoder. Så du kunde utan problem få välja rätt bland 3-4 olika alternativ. Dessa standarder, som MHL kommer tyvärr till USB-C också.