Windows 10 får spelläge i en kommande uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 får spelläge i en kommande uppdatering

Nästa stora uppdatering av Windows 10 väntas introducera något som kallas Game Mode, ett läge där systemets lediga resurser omfördelas för att ge en optimal spelupplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta var ju positivt, kanske får lite fler FPS i de flesta spelen! Undrar dock hur det blir när man vill tabba ur ett spel för att t.ex. kolla upp något på Google..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Får väl se om det faktiskt gör någon skillnad. I de benchmarks jag har sett som testar program som ska boosta prestandan har det varit inom felmarginalen och ibland t.om sämre. Kanske blir annorlunda när det är Microsoft som står bakom det med tanke på Windows. Man tycker ändå att OS borde vara optimerat för att ge maximal prestanda till spel redan.

Det här är en uppdatering som jag faktiskt ser framemot!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

Så med andra ord kör detta framtida "Game mode" följande kommando i Powershell?

Citat:

Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Låter bra. Hoppas att det går att få stöd även för gamla speltitlar som gick under win 98, me, xp.

Permalänk
Medlem

Låter bra, men om det blir exklusivt till spel från Windows Store är det helt ointressant.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Nästa stora uppdatering av Windows 10 väntas introducera något som kallas Game Mode, ett läge där systemets lediga resurser omfördelas för att ge en optimal spelupplevelse.

Läs hela artikeln här

Här är en idé, varför inte bara låter konsumenter styra själv? Misstänker att de enda MS kommer göra är låta dig stänga av random virussökningar som hela tiden börjar köras på brorsans dator och hoggar hela systemet pga att han inte har en SSD.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Här är en idé, varför inte bara låter konsumenter styra själv? Misstänker att de enda MS kommer göra är låta dig stänga av random virussökningar som hela tiden börjar köras på brorsans dator och hoggar hela systemet pga att han inte har en SSD.

det e ju bara att ställa in om du kör Windows Defender.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tror det här inte är en större sak att hurra för oss som alt-tabbar mycket och kör i Borderless Window för just den anledningen. Dock är det mycket välkomnande att de inför en funktion i OSet för dem som tidigare varit tvungna att köra med tredjeparts program för att göra samma sak. Stort för dem med icke-optimerade datorer som har bloat som körs här och där.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

det e ju bara att ställa in om du kör Windows Defender.

Nej det är det inte.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Här är en idé, varför inte bara låter konsumenter styra själv? Misstänker att de enda MS kommer göra är låta dig stänga av random virussökningar som hela tiden börjar köras på brorsans dator och hoggar hela systemet pga att han inte har en SSD.

Du vill alltså styra resursallokeringen själv medan du spelar?

Permalänk
Medlem

Man kan redan börja med att stänga av och avinstallera hela Game Bar och Xbox skräpet om man vill ha bättre prestanda i dagsläget.

Sen att det här kommer är ju sjysst. Får bara hoppas på att det inte kommer med typiska Microsoft nackdelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej det är det inte.

dåså, skyll inte på ms då.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Får mig att tänka tillbaka på 1994, där man i config.sys och Autoexec.bat tog bort saker som laddning av drivers dvdspelare, mus, ljudkort för att de tog av det högre minnet som man kunde ha för att få ut mer fps ur spelet.
-Vem behöver spelmusik när man kan lyssna på sin fristyle? Sedan kom windows 95 och bloatade ner allt, nå nu blir det ett steg tillbaka i rätt riktning.
*edit*
Riktiga gamers idag skippar väl inte bara ljudkortet utan även grafikkortet för att få ur maximalt flyt i spelet?

Permalänk
Medlem

Känns som detta hade gjort större nytta för 10-15 år sedan. Nu har de flesta 4-kärnig CPU där en eller ett par kärnor ofta har en hel del processorkraft över, och 16 - 32 GB RAM där kanske max 8 används av spelet. Windows 10 ligger för mig på mellan 0% och 1% CPU (den visar bara i steg om 1%) vid desktop, så någon märkbar skillnad lär det inte göra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri

Intressant, allt som kan förbättra spelprestanda är trevligt.
Gillar Store faktiskt, det enda negativa är priserna, visst, man får spelet/spelen till både Xbone och PC men de som spelar på PC är väldigt sällan beredda på att betala 699+ för ett spel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ifall det är fråga om resurssoptimering lär det knappast göra någon större nytta (0~1%, dvs ganska inom "felmarginalen") med tanke på dagens hårdvarukonfigs men ingen vet ju säkert vad det betyder, kan ju t.ex. också ha med funktionella saker som t.ex. se till att användaren inte får några oväntade omstarter pga uppdateringar eller andra notifikationer samtidigt du spelar, kanske har med QoS nätverspaketsprioritering för online spelande ifall du har många bakgrundsapplikationer som använder nätverket också m.m. Får vänta och se, tror knappast det endast har med basic resurssprioritering att göra, inte när det blir år 2017 nu, kanske 10-15 år sen ja.

Men det är klart, nästa stora uppdatering blir nog mer och mer intressant. Speciellt mera inställningsmöjligheter till start menyn väntar jag starkt på...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Låter bra. Hoppas att det går att få stöd även för gamla speltitlar som gick under win 98, me, xp.

Win 9x är svårt, då spelen på den tiden ofta var i grunden DOS spel. Det är nästan enklare att köra DOS emulator.

W2k/XP ska gå redan idag på de flesta spel... vet iaf att Win 7 kan det då jag spelar allt från Command&Conquer, Total Annihilation och Transport Tycoon på det.

Skrivet av DasIch:

Du vill alltså styra resursallokeringen själv medan du spelar?

Jepp... Windows bakgrund, WU, Windows bla bla, Microsoft bla bla.. = OFF. Helt OFF-line, disabled.

Mao... 100%, inte 90%, inte 95%, utan varenda gnutta ska gå till spelet först. Resurser som blir över sen kan gå till chatt, webbforum, TS/coms eller annat man har uppe. Windows ska ha... 0.0%, när man spelar.

Högsta spel-prestandan jag någonsin fått från Windows är hackat/strippat Win7 (och Win8). Där man slitit ut allt som inte behövs... sen att hela OSet får plats på 8GB är inte fel det heller.

Windows 10 har stört mig för många gånger i spel... det är inte okej. Om de verkligen siktar på att förbättra detta, så okej, då kanske MS och jag kan bli vänner igen, men så länge jag inte får kontroll är vi inte det.

Permalänk
Medlem

Kan de lägga till ett "Batteri läge" som låter Windows ligga lågt för att spara batteri. Jag hatar när w10 tycker att ni är en bra tidpunkt att kräva massa prestanda när man är på 40% batteri och behöver varje minut, och så tar den en timme från mina 2 och en halv.
Blir fan värre varje gång den uppdaterar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Känns som detta hade gjort större nytta för 10-15 år sedan. Nu har de flesta 4-kärnig CPU där en eller ett par kärnor ofta har en hel del processorkraft över, och 16 - 32 GB RAM där kanske max 8 används av spelet. Windows 10 ligger för mig på mellan 0% och 1% CPU (den visar bara i steg om 1%) vid desktop, så någon märkbar skillnad lär det inte göra.

Det spelar ingen roll att du har multi core processor, när Windows allokerar minne så fryser hela operativsystemet. Alla processer, alla trådar. Spel som streamar resurser kan därför ha väldigt stor påverkan av detta, om de inte allokerar i förväg, vilket man antingen inte kan eller inte bryr sig om att göra.
Att du har fler trådar betyder mer eller mindre bara att du till exempel:
* Har trådar som kör ljudet så att det blir oberoende av din framerate/loading screen som annars hade laggat ner ljudet.
* Skapar trådar för läsning/skrivning av till exempel banor eller modeller, så att du kan streama in resurser samtidigt som spelet körs.
* Skapar arbeten till trådar som till exempel fysik, rendering, uppdatering.
* Nätverkstrådar.

Detta kan handla om allt från 4-30 trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Windows 10 har stört mig för många gånger i spel... det är inte okej. Om de verkligen siktar på att förbättra detta, så okej, då kanske MS och jag kan bli vänner igen, men så länge jag inte får kontroll är vi inte det.

Total annihilation lanar jag och vänner än idag med en dos unit packs. Trevligt när tusentals robotar slåss på slagfälten, få spel idag där man har samma frihet som i det spelet.

Hur stör win10 dig? Sitter på 7an men kommer bli tvungen att hoppa på 10an såsmåningom. Har hört att det är mer låst än mac och tjejens dator brukar köra ramdom omstart utan förvarning för att installera uppdateringar. Mkt irriterande. Nått jag bör tänka på eller vänja mig vid när jag byter "upp" mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Får mig att tänka tillbaka på 1994, där man i config.sys och Autoexec.bat tog bort saker som laddning av drivers dvdspelare, mus, ljudkort för att de tog av det högre minnet som man kunde ha för att få ut mer fps ur spelet.
-Vem behöver spelmusik när man kan lyssna på sin fristyle? Sedan kom windows 95 och bloatade ner allt, nå nu blir det ett steg tillbaka i rätt riktning.
*edit*
Riktiga gamers idag skippar väl inte bara ljudkortet utan även grafikkortet för att få ur maximalt flyt i spelet?

Haha det kommer jag ihåg, jakten på någon enstaka Mb ram ledigt till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Så med andra ord kör detta framtida "Game mode" följande kommando i Powershell?

Stänger ju inte av Game DVR genom att bara ta bort appen!

Blir säkert nått liknande Razer Game Booster och sån annan skit. Jag vill bara kunna köra windowed fullscreen utan input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Låter bra, men om det blir exklusivt till spel från Windows Store är det helt ointressant.

Tala för dig själv. För mig är det intressant oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Tror det här inte är en större sak att hurra för oss som alt-tabbar mycket och kör i Borderless Window för just den anledningen. Dock är det mycket välkomnande att de inför en funktion i OSet för dem som tidigare varit tvungna att köra med tredjeparts program för att göra samma sak. Stort för dem med icke-optimerade datorer som har bloat som körs här och där.

Framförallt på laptops lät det bli en stabilare upplevelse så man slipper alla bloatprogram som i tid och otid ska uppdatera sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan de lägga till ett "Batteri läge" som låter Windows ligga lågt för att spara batteri. Jag hatar när w10 tycker att ni är en bra tidpunkt att kräva massa prestanda när man är på 40% batteri och behöver varje minut, och så tar den en timme från mina 2 och en halv.
Blir fan värre varje gång den uppdaterar

Power Options har ju funnits i alla windows de senaste 20 åren, och det var väl iom Vista man kunde ändra max CPU% i en Power Plan själv...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Win 9x är svårt, då spelen på den tiden ofta var i grunden DOS spel. Det är nästan enklare att köra DOS emulator.

W2k/XP ska gå redan idag på de flesta spel... vet iaf att Win 7 kan det då jag spelar allt från Command&Conquer, Total Annihilation och Transport Tycoon på det.

Jepp... Windows bakgrund, WU, Windows bla bla, Microsoft bla bla.. = OFF. Helt OFF-line, disabled.

Mao... 100%, inte 90%, inte 95%, utan varenda gnutta ska gå till spelet först. Resurser som blir över sen kan gå till chatt, webbforum, TS/coms eller annat man har uppe. Windows ska ha... 0.0%, när man spelar.

Högsta spel-prestandan jag någonsin fått från Windows är hackat/strippat Win7 (och Win8). Där man slitit ut allt som inte behövs... sen att hela OSet får plats på 8GB är inte fel det heller.

Windows 10 har stört mig för många gånger i spel... det är inte okej. Om de verkligen siktar på att förbättra detta, så okej, då kanske MS och jag kan bli vänner igen, men så länge jag inte får kontroll är vi inte det.

Hur ska spelutvecklare implementera stöd för alla möss/tangentbord/hörlurar/mikrofoner/SSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Kan de lägga till ett "Batteri läge" som låter Windows ligga lågt för att spara batteri. Jag hatar när w10 tycker att ni är en bra tidpunkt att kräva massa prestanda när man är på 40% batteri och behöver varje minut, och så tar den en timme från mina 2 och en halv.
Blir fan värre varje gång den uppdaterar

Det finns. Jag har själv ställt in i, håll andan nu, Windows så att den sänker klocken på CPU vid batteriläge 😱

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LinusNeuman:

Det spelar ingen roll att du har multi core processor, när Windows allokerar minne så fryser hela operativsystemet. Alla processer, alla trådar. Spel som streamar resurser kan därför ha väldigt stor påverkan av detta, om de inte allokerar i förväg, vilket man antingen inte kan eller inte bryr sig om att göra.
Att du har fler trådar betyder mer eller mindre bara att du till exempel:
* Har trådar som kör ljudet så att det blir oberoende av din framerate/loading screen som annars hade laggat ner ljudet.
* Skapar trådar för läsning/skrivning av till exempel banor eller modeller, så att du kan streama in resurser samtidigt som spelet körs.
* Skapar arbeten till trådar som till exempel fysik, rendering, uppdatering.
* Nätverkstrådar.

Detta kan handla om allt från 4-30 trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte riktigt vad du menar, om minnet är en trång resurs är det väl läge att skaffa mer minne?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tala för dig själv. För mig är det intressant oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis vad han gjorde.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan