Permalänk

Processor eller Grafikkort?

Hej!

Vad skulle ni rekommendera att uppgradera först mellan min CPU och GPU för att få ut mer av lite mer krävande spel?

Grafikkort : MSI GeForce GTX 960 Gaming (4GB)
Processor : Intel(R) Core(TM) i5-3470 CPU @ 3.20GHz

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

gpu är största problemet och cpu klarar lätt att maxa 1060/480 även högre kort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det beror lite på spelet i fråga, generellt grafikkortet.

Permalänk

jag hade uppgraderat CPU, mer värt imo.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk

@lord_vasagos: Så med andra ord är CPUn helt okej, det är nytt grafikkort som kommer att ge störst resultat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av victor360:

@lord_vasagos: Så med andra ord är CPUn helt okej, det är nytt grafikkort som kommer att ge störst resultat?

absolut helst när du kan köra oc på cpu´n och finns några spel man kan få lite flaskhals men är inte extremt men är utan tvivel gpu´n som sätter stop först

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Beror också på vilken FPS du är ute efter, sitter du med 144hz skärm och vill utnyttja den till max eller nöjer duy dig med 60 fps?

Din cpu kommer aldrig palla över 60FPS i GTA5 t'ex, oavsett vilket graffe du skaffar.

För "vanlig" 1080p 60hz gaming är det defenitivt din GPU som bör uppgraderas först. I andra fall är det mer tveksamt

Permalänk

@lord_vasagos: Tack för ditt svar,
kan inte det där med OCing men då vet jag vad jag ska leta efter för komponent för framtida bruk:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Beror också på vilken FPS du är ute efter, sitter du med 144hz skärm och vill utnyttja den till max eller nöjer duy dig med 60 fps?

Din cpu kommer aldrig palla över 60FPS i GTA5 t'ex, oavsett vilket graffe du skaffar.

För "vanlig" 1080p 60hz gaming är det defenitivt din GPU som bör uppgraderas först. I andra fall är det mer tveksamt

Grafikkortet i första hand oavsett...ifall CPU:n inte räcker till behövs väl den OCKSÅ uppgraderas.

Permalänk

@Klubba: Jag har en 120hz skärm och jag tycker FPS är ganska viktigt, men GTA V å andra sidan är väl ett utav de extremare spelen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

absolut helst när du kan köra oc på cpu´n och finns några spel man kan få lite flaskhals men är inte extremt men är utan tvivel gpu´n som sätter stop först

Skrivet av victor360:

@lord_vasagos: Tack för ditt svar,
kan inte det där med OCing men då vet jag vad jag ska leta efter för komponent för framtida bruk:)

Din CPU är inte upplåst så det går inte att överklocka (oc) den.

Du behöver en CPU med k i slutet. i5-3570K till exempel.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

@anon42512: Det var ett bra svar på min ursprungs fråga +1

Permalänk

@xfade: Tack för kunskapen, kan vara bra att veta till nästa köp! Då slipper jag ge mig på det på min nuvarande CPU iallafall:)

Permalänk

Vilka spel har du tänkt spela isf? Beror ju lite på det också

Permalänk
Skrivet av kebabhazzan:

Vilka spel har du tänkt spela isf? Beror ju lite på det också

Inget specifikt, mer att den ska klara kommande spel med bra flyt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Din CPU är inte upplåst så det går inte att överklocka (oc) den.

Du behöver en CPU med k i slutet. i5-3570K till exempel.

fan läste som K men du har rätt ...dom klarar sig rätt ok ändå helst med 1060/480 snabbare än så hade jag skippat då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Grafikkortet i första hand oavsett...ifall CPU:n inte räcker till behövs väl den OCKSÅ uppgraderas.

Bästa är nog att uppgradera båda, men tycker man FPS är viktigare än snygg grafik kan man ofta sänka ögongodiset och få upp FPS'en med även ett mediokert graffe. Om din CPU inte hänger med i beräkningarna så är det oftast väldigt svårt att få högre FPS, man kan stänga av skuggor och lite sånt som belastar cpun men ger ofta inte alls samma ökning som att sänka grafiksettings med en flaskande gpu.

Skrivet av victor360:

@Klubba: Jag har en 120hz skärm och jag tycker FPS är ganska viktigt, men GTA V å andra sidan är väl ett utav de extremare spelen ?

GTA5 är ganska CPu krävande ja, men är nog en hel del spel din cpu kommer ha svårt att komma upp i 120FPS snitt i, då får du berätta specifikt vad du spelar.

Vanligtvis skulle det vara bäst att uppgradera ditt grafikkort först, men om du tycker hög fps är viktigare än fin grafik så kan det vara bättre att börja uppgradera CPU'n så inte helt enkelt att svara på

Permalänk

Bäst är väll att stoppa i en 3570k + ny gpu o klocka cpu om den inte hänger med
vet inte vad en 3570k kostar men skulle väll tippa på 600-900kr kanske(rätta gärna om jag har fel)

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Bästa är nog att uppgradera båda, men tycker man FPS är viktigare än snygg grafik kan man ofta sänka ögongodiset och få upp FPS'en med även ett mediokert graffe. Om din CPU inte hänger med i beräkningarna så är det oftast väldigt svårt att få högre FPS, man kan stänga av skuggor och lite sånt som belastar cpun men ger ofta inte alls samma ökning som att sänka grafiksettings med en flaskande gpu.

GTA5 är ganska CPu krävande ja, men är nog en hel del spel din cpu kommer ha svårt att komma upp i 120FPS snitt i, då får du berätta specifikt vad du spelar.

Vanligtvis skulle det vara bäst att uppgradera ditt grafikkort först, men om du tycker hög fps är viktigare än fin grafik så kan det vara bättre att börja uppgradera CPU'n så inte helt enkelt att svara på

Tack för ditt utvecklade svar
Jag förstår nu vad jag behöver för diverse resultat!