Blir galen windows bootar inte från skivan

Permalänk
Medlem

Blir galen windows bootar inte från skivan

Jag skall göra en ny installation eventuellt av Win 7 och jag har gjort sånt förr. Jag har gått in i bios o ändrat att den skall boota med cdrom först men likförbaskat så bootar den inte med windows skivan så jag kan komma in och radera formatera och lägga in ny windows. Vad missar jag egentligen? Den vill bara få fram att starta windows normalt blabla bara för jag håller på och startar om hela tiden. Jag vet att man brukar trycka ner nån tangent just när den läser in operativ system i svart ruta men då kommer det upp står bara om jag vill startreparera och ibland windows 7 och jag kan trycka TABB för meny men jag gör det o jag får inte upp nån mer meny med verkrtyg utan måste välja starta datorn normalt.
Vet att det inte är fel på skivan för jag har använt den förr tidigare. Men nåt missar jag eller gör fel kanske !!!!! Man gör ju inte detta varje dag numera kan man säga.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

De låter snarare som att din CDläsare är sönder och inte längre läser dina optiska skivor.

Om du har en USB sticka kan du ladda ner verktyget från microsoft och göra så du läser av den från en USB sticka istället från här.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

▰ MSI RTX 4060 Gaming 16GB ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Eller så är BIOS ställt på UEFI, alt, secure boot. Inget händer när man trycker F11, F12, bootmenu osv? UEFI har egen bootmenu under boot-sektionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

De låter snarare som att din CDläsare är sönder och inte längre läser dina optiska skivor.

Om du har en USB sticka kan du ladda ner verktyget från microsoft och göra så du läser av den från en USB sticka istället från här.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jodå läsaren kan ju öppna innehållet i Windows så borde väl funka

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Eller så är BIOS ställt på UEFI, alt, secure boot. Inget händer när man trycker F11, F12, bootmenu osv? UEFI har egen bootmenu under boot-sektionen.

F12 t.ex funkar bootmeny den står på Hard disk o jag väljer CD-ROM, men sen nästa gång så har den likförbaskat ställt sig på Hard disk. Har även ställt i bios boot på CD-ROM som first boot. Hmmm kollade nyss och det finns nåt som heter EFI CD/DVD BOOT OPTION och den står på auto. Finns NON EFI , EFI , AUTO att välja mellan. Konstigt har då inte rört det där nån gång.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort du har?
Det är som du säger en knapp du behöver trycka på för att starta från skivan och det varierar lite beroende på tillverkare av moderkort vilken knapp det är och eventuellt en inställning i bios.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Vad är det för moderkort du har?
Det är som du säger en knapp du behöver trycka på för att starta från skivan och det varierar lite beroende på tillverkare av moderkort vilken knapp det är och eventuellt en inställning i bios.

Se inlägget ovan, f12 är bootmeny och bios inställt. Har gigabyte moderkort. Men frågan det om EFI grejjen

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Se inlägget ovan, f12 är bootmeny och bios inställt. Har gigabyte moderkort. Men frågan det om EFI grejjen

Låter ju lite mysko, jag vet att på nyare moderkort så måste man ställa om en inställning i bios för att kunna lägga in just win 7 för uppstartsprocessen är annorlunda mot när man kör win 8/10

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Skapa en bootable usb istället blir så mycket lättare

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på det vad jag missade, det var nämligen så att jag valde CDROM som det fanns o välja men längre ner fanns det en TSSTcorp CDDVDW, testade den o vipps så funkade det
Hmmm har helt glömt bort att det var min CD läsare. Men tack för alla tips o hjälp ändå men kan kanske hjälpa nån annan ändå......

Visa signatur

Fear