Några frågor [inkoppling av Sata och HD-audio-kablar]

Permalänk
Inaktiv

Några frågor [inkoppling av Sata och HD-audio-kablar]

Spelar det någon roll vilken sata port jag kopplar i min ssd i (vt180)? Ska bara ha en ssd inkopplad ingen hdd. Alla 6 portar som finns är sata 6gb/s. Finns fyra på moderkortets sida och 2 längst ner (z270h strix).

Sen har jag en sata kabel som går från nätagget med 3 huvud, behöver bara ett huvud till min ssd, ska de andra bara hänga fritt i chassit?

Har också en hd audio kabel som inte vill gå in hur hårt jag än trycker. Vad fyller den för funktion? Om jag låter den sitta halvvägs inne kommer den kortsluta moderkortet?

Rubrik förtydligad /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken port du tar men har du någon OCD alls så tar du port 1.

De andra hänger fritt.

Du försöker nog sätta den i en USB port. Kika vilket stift som är pluggat och hitta rätt kontakt på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Spelar det någon roll vilken sata port jag kopplar i min ssd i (vt180)? Ska bara ha en ssd inkopplad ingen hdd. Alla 6 portar som finns är sata 6gb/s. Finns fyra på moderkortets sida och 2 längst ner (z270h strix).

Nej, det spelar ingen roll.

Skrivet av anon264921:

Sen har jag en sata kabel som går från nätagget med 3 huvud, behöver bara ett huvud till min ssd, ska de andra bara hänga fritt i chassit?

Ja, SSDn ska bara ha en strömkabel från nätagget. Om de andra inte används så är det bara att låta dem hänga, eller stoppa in dem någonstans. Det värsta som kan hända är väl att de åker in i en fläkt.

Skrivet av anon264921:

Har också en hd audio kabel som inte vill gå in hur hårt jag än trycker. Vad fyller den för funktion? Om jag låter den sitta halvvägs inne kommer den kortsluta moderkortet?

Är det AAFP-kontakten, längst till vänster i nederkant på moderkortet, som du menar? Den är till för att ansluta ljuduttagen på chassit. Varför den inte går i vet jag inte.

Permalänk
Inaktiv

@perost:

Japp, det är aafp kontaken, så utan den går det inte att koppla hörlurar eller mic i dem portarna på chassits framsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Japp, det är aafp kontaken, så utan den går det inte att koppla hörlurar eller mic i dem portarna på chassits framsida?

Exakt. Vad jag kan se så är den kontakten bara en pin-header, så det borde inte vara några konstigheter. Vad är det för chassi du har?

Permalänk
Inaktiv

@perost:

Fractal define c, den vill inte in hela vägen, jag har redan tryckt som fan, är rädd för att paja moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Fractal define c, den vill inte in hela vägen, jag har redan tryckt som fan, är rädd för att paja moderkortet.

Ok, i denna recension så ser det ut som att Define C har en vanligt Dupont-kontakt för ljudet, så den borde passa. Det kan hända att kontakten är defekt på något sätt så att någon av pinnarna tar i.

Det går att ta lös kablarna genom att försiktigt lyfta på plasthakarna som håller fast varje stift och dra ur kablarna, om man vill undersöka vad orsaken kan vara. Eller så trycker man bara ner den så gott det går och ser om det fungerar eller inte. Det finns ingen risk att förstöra något, det värsta som kan hända är att stiften inte får kontakt ordentligt eller att kontakten lossnar efter ett tag.

Permalänk
Inaktiv

@perost:

Den gick in nu till slut, tryckte först in var rad för sig för att se att dem inte var defekta, verkar som när jag gjorde det hålen utvigdes, då gick den in.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon264921 *Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...