Vill göra PhD på universitetet - har några frågor!

Permalänk
Medlem

Vill göra PhD på universitetet - har några frågor!

Hej!

Det börjar närma sig slutet på mina studier (civilingenjörsprogram) på KTH (ska göra exjobbet på vårterminen nästa år) och jag fann nyligen uttrycket "plussning" vilket, om jag förstått det rätt, innebär att man skriver om tentor på kurser där man fått godkänt med ett lågt betyg för att just höja betyget.

Mina betyg är ganska blandade - har ganska medel-högt i genomsnitt men finns några låga p.g.a. tentor man inte pluggat till tillräckligt bra. I början av mina studier var jag fast inställd på att göra klart masterprogrammet och därefter jobba vid något företag men efter att ha gjort diverse mindre arbeten för olika professorer tillsammans med PhD studenter så har jag börjat tänka om lite och funderar på att fortsätta studierna som PhD student.

Jag har pratat med både PhD studenter och några professorer om PhD studier och får ett blandat intryck om hur svårt det är att få en position som PhD student - vissa säger att konkurrensen är stenhård medan andra hävdar att det var ganska enkelt att få en sådan position så länge som man har en fot inne i universitetet. Jag bör nog även nämna att jag har relativt god kontakt med en professor och har fått en eventuell master thesis subject av denne som jag kan göra inom dennes departement på universitet, men huruvida detta kommer att leda till PhD eller inte vet jag ej.

Finns det några här som läst/läser till PhD på KTH eller något annat svenskt universitet som kan komma med några kommentarer om detta? Hur mycket spelar betygen roll för att kunna få en PhD position på ett universitet som KTH? Bör jag göra omtentor för att höja betygen på avklarade kurser och därmed medelbetyget för detta ändamål? Vad krävs egentligen för att få bli en PhD student och hur bör man gå tillväga för att uppnå detta mål?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vad har du för snitt nu i dagsläget?

Som jag ser det är det alltid värt att plussa kurser med betyg E/D om man snittar B/A annars.

Edit: Går KTH ska tilläggas.
Vad för master och inom vilket område vill du doktorera?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är ungefär samma som när man söker till en Master, det beror helt på vad man söker till. Vissa program är konkurrensen stenhård till, medan man på andra program kommer in bara man söker. Om du redan har kontakt med en professor inom det område du är intresserad av att doktorera i så är nog det bästa att höra med dem hur läget ser ut. Att visa att man är intresserad och villig att jobba lär ju inte skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Finns det några här som läst/läser till PhD på KTH eller något annat svenskt universitet som kan komma med några kommentarer om detta? Hur mycket spelar betygen roll för att kunna få en PhD position på ett universitet som KTH? Bör jag göra omtentor för att höja betygen på avklarade kurser och därmed medelbetyget för detta ändamål? Vad krävs egentligen för att få bli en PhD student och hur bör man gå tillväga för att uppnå detta mål?

Disputerade från KTH i maj.
Och som du hört kan det vara väldigt olika. Vissa platser är mer åtråvärda än andra. På maskin kanske många kommer ut i industrin direkt medans på biokemi kanske fler vill doktorera (vet inte hur det är mellan olika skolor, tog bara som exempel).
Du kan ju höra med doktorander på din avdelning, lätt att hitta dem via KTHs hemsida. Sedan kan du ju såklart prata mer med professorerna.
Vissa har långa uttagningar, andra får jobbet direkt av professorn.

Permalänk
Medlem

@Abbs I snitt har jag runt B, men jag har några E och D som jag funderar på att plussa ihop för att kunna öka mitt snitt till A-B.
Läser Systems, Control and Robotics och funderar på att doktorera något inom samma område, alt. Machine Learning/AI (har inte bestämt mig än).

@perost Om jag har förstått det rätt så är PhD lite mer individuellt, ungefär så som när man söker till en position på ett företag, men jag ska absolut ta och rådfråga professorn och se hur det är med PhD (kändes ganska tidigt just nu men det är kanske bra att göra det så tidigt som möjligt?).

En fråga till - om jag kommer att köra plussning så kommer jag antagligen behöva vänta ett år till utöver mina studier innan jag kan få mitt diplom (med tanke på att tentor på olika kurser ges under olika delar på året). Hur kommer det att se ut för framtida arbetsgivare om man har "studerat" i mer än 5 år på en 5 års utbildning?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Imaculent: Jag har känslan att det inte är så många som vill doktorera på de platser jag funderar över men jag ska definitivt fråga dem, tack för tipset!

Du som doktorerat - hur pass väl spelade betygen roll när du ansökte om din position? Hade du stor konkurrens för den? Hade du gjort din masterthesis på KTH och fick därefter din position direkt från din professor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mer än fem år på en femårig utbildning upplever jag nästan som en standard. Flertalet av mina gamla kursare höll sig inte inom fem år och jag har aldrig hört att någon fått kommentarer kring detta ute i näringslivet.

Angående doktorandtjänst så är det väl bara att söka? Jag sökte och var själv på intervju för en sådan tjänst i slutet av exjobbet, det enda kravet var att jag skulle behöva ha en examen klar när det väl skulle kicka igång. Nu visade det sig att de områdena som var aktuella inte riktigt passade mitt intresse så det blev aldrig något. Men det jag vill säga är att jag kan tycka att det är värt att skicka in en ansökan innan du börjar plussa betyg, visar det sig att det går vägen ändå så har du ju sparat in ganska många månader av "onödigt" arbete.

Permalänk
Medlem

Tillgång på dylika tjänster beror väldigt mycket på tillgänglig finansiering, "ditt" område är relativt hett så det borde finnas en hel del.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du som doktorerat - hur pass väl spelade betygen roll när du ansökte om din position? Hade du stor konkurrens för den? Hade du gjort din masterthesis på KTH och fick därefter din position direkt från din professor?

Jag har fått känslan av att ett väl utfört exjobb är minst lika viktigt som betygen.

Jag tror att jag var antagen som doktorand på KTH innan jag ens visade mina betyg som var från ett annat universitet. Vi hade i alla fall en muntlig överenskommelse om det, eventuellt så skickade de även "kontraktet" (eller vad det nu heter). Det är knappast normalläget, men är industridoktorand och arbetsgivare satsade en stor säck pengar för att finansiera min tjänst.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

@Vesh: Mjo, känner flertal som läser sina utbildningar under mer än 5 år men var lite skraj att det kan påverka framtida ansökningar av jobb. Men du har rätt, ska nog börja kika runt lite!

@slackr: Ska definitivt hålla utkik, fanns inte så många platser inom Robotics just nu på KTH t.ex. men kanske dyker upp fler framöver

@HaGgZ: Intressant, pratatade ni mer om ditt exjobb under intervjun än om dina betyg?

De departement jag är intresserad av har även "research engineer" positioner och de brukar anställa folk titt som tätt. Vore det en bra idé att söka en sådan position efter man blir klar med exjobbet OM det inte finns några tillgängliga PhD positioner för att få en "fot in" i departementet och samtidigt vissa intresse för PhD studier?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Imaculent: Jag har känslan att det inte är så många som vill doktorera på de platser jag funderar över men jag ska definitivt fråga dem, tack för tipset!

Betygen spelade nog ingen roll alls för mig.
Hade låg konkurrens.
Hade gjort min master på samma avdelning och de ville ha någon från min inriktning.
Inte direkt från professorn, han hade jag knappt under utbildningen. Det var en platsannons som jag sökte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@HaGgZ: Intressant, pratatade ni mer om ditt exjobb under intervjun än om dina betyg?

Jag hade egentligen ingen intervju. Jag och chefen kontaktade mina nuvarande handledare på KTH och presenterade vad vi ville göra, samt ordnade finansiering för projektet (vilket är flera miljoner kronor). Det är betydligt mycket enklare om man har pengarna med sig...

Men av vad jag hört av kollegor så väger exjobbet tungt.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

Har doktorerat men inte i teknik. Jag vet inte hur det är på KTH, men min uppfattning från mig själv och disputerade personer som jag känner (i olika fält) är att betyg på kurser generellt inte är så viktigt, exjobbet är det däremot. Det är såklart bra att ha presterat bra i kurser som är direkt relevanta för det du vill forska om, men jag tror inte att ens det är ett krav så länge du presterat bra i kurser där du också kan säga att du prioriterat dessa. Den som ska anställa dig är nog mer intresserad av att veta om du kan prestera bra när det gäller, än att du har prioriterat alla kurser lika högt.

Det skadar inte om exjobbet är i det fält du vill doktorera i, men det är inte alls nödvändigt, det ska i första hand visa att du kan hantera ett projekt från början till slut. Det är också viktigt att du förstår den forskningsmässiga potentialen i exjobbet, att det inte i första hand handlar om att producera en teknisk lösning utan om hur du gör det och vad du och andra kan lära sig av det.

Om KTH funkar som andra ställen så tror jag inte du vinner på att läsa upp kurser, däremot bör du utnyttja att du har god tid kvar innan det är dags att påbörja exjobbet, och låt de professorer du kan tänka dig att jobba med tidigt veta att du är intresserad av att doktorera. Fråga dem vad de värdesätter! Prata med den professor som du disktuterat exjobbsämne med, och säg att ditt mål är att doktorera och att du vill att exjobbet ska hjälpa dig dit. Även om det sedan skulle visa sig att det inte finns några doktorandtjänster inom det område du gör exjobb, så kommer hen att ha kollegor som har tjänster och kanske inte har någon tilltänkt kandidat. I vissa fält är det en fördel om man publicerat något akademiskt när man söker doktorandtjänst, fråga om det är så hos er, och isf kolla om du kan ha som mål med exjobbet att det du kommer fram till ska kunna publiceras på en konferens eller dyl.

Tänk också på att institutionen ska inte bara bedöma om du klarar av jobbet som det innebär att doktorera, de ska också bedöma att du kommer att orka avsluta även om när projektet inte går som det är tänkt - det gör det aldrig, och gör det det ändå så är det förmodligen inte forskning. Oavslutade doktorandprojekt är dyrt för institutionen, så de vill också säkertställa att du inte ger upp för tidigt vid motgångar. Man måste inte vara exceptionellt smart för att doktorera (det underlättar förstås...) men man måste vara envis.

Att som du nämner söka forskningsrelaterade projekttjänster på institutionen är inte fel, ett sådant jobb i upp till ett år höjer dina chanser. Ska du satsa ett extra halvår-år så är detta bättre än att försöka höja betyg. Det är inget du ska satsa på i mer än ett år dock, det finns risk att du fastnar och att du blir billig forskningsarbetskraft utan att få ut nåt av det, och jag tror inte att det ökar dina chanser mer efter ett år. Jag skulle gissa att det är bättre att gå till industrin om du inte har tjänst efter ett år, men behålla kontakten med institutionen och be att de tipsar dig om möjligheter som kommer upp. (Det jag skrev om envishet ovan gäller alltså arbetet i sig, inte arbetsmarknaden).

Dessa tips är utifrån att försöka få en doktorandjänst som universitetet betalar, industridoktorand är nåt annat, då måste du istället övertyga det företag som ska betala. Med finansiering säkrad tar de flesta institutioner emot dig, så länge företagets motkrav på projektets innehåll inte är orimliga. Lycka till!

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@Imaculent @HaGgZ @Oegat Tack för era svar! Jag tror nog att jag kommer att satsa på att få bra betyg på mina nuvarande och kommande kurser och därefter satsa stenhårt på exjobbet! Kommer definitivt att följa @Oegat 's tips om att vara envis inom arbetet och inte ge upp bara för att saker och ting inte går som det är tänkt (hade ett sådant tillfälle under kexjobbet men det löste sig i slutändan)

Jag känner en person som nyligen blivit doktorand efter att ha arbetat som research engineer i 6 månader på en av avdelningarna jag funderar över så jag kommmer definitivt att visa att jag är intresserad av ett sådant arbete, om en position som doktorand inte finns tillgänglig vid tillfället. Det är f.ö. en akademitjänst jag är ute efter men jag skulle nog inte säga nej till en finansierad industridoktorand-tjänst, om något sådant skulle komma upp.

Jag har inga fler frågor för tillfället (ni har svarat på de viktigaste, tack för detta!) men jag kommer definitivt att återkomma om det skulle vara något Än en gång, tack för alla tips!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@Imaculent @HaGgZ @Oegat Tack för era svar! Jag tror nog att jag kommer att satsa på att få bra betyg på mina nuvarande och kommande kurser och därefter satsa stenhårt på exjobbet! Kommer definitivt att följa @Oegat 's tips om att vara envis inom arbetet och inte ge upp bara för att saker och ting inte går som det är tänkt (hade ett sådant tillfälle under kexjobbet men det löste sig i slutändan)

Jag känner en person som nyligen blivit doktorand efter att ha arbetat som research engineer i 6 månader på en av avdelningarna jag funderar över så jag kommmer definitivt att visa att jag är intresserad av ett sådant arbete, om en position som doktorand inte finns tillgänglig vid tillfället. Det är f.ö. en akademitjänst jag är ute efter men jag skulle nog inte säga nej till en finansierad industridoktorand-tjänst, om något sådant skulle komma upp.

Jag har inga fler frågor för tillfället (ni har svarat på de viktigaste, tack för detta!) men jag kommer definitivt att återkomma om det skulle vara något Än en gång, tack för alla tips!

Merparten av de jag känner som doktorerar har fått sina tjänster där de gjorde exjobb eller i forskargrupper som haft god kontakt med gruppen där de gjorde exjobb. Således bör du välja noga var du gör ditt exjobb, med avseende på ämnesområde, men du kan även höra dig för hur det ser ut med finansiering i gruppen, t.ex. om de nyligen fått anslag eller om de planerar att ta in nya doktorander om de får ett nytt anslag.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz