Följ Black Week på SweClockers

Netonnet säljer fyndvara även fast den inte finns i lager

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Jag håller inte med om att ett avtal är giltigt fram tills att det bestrids till domstol eller myndighet.

Vi är helt enkelt inte överens Låter vår OT diskussion sluta där

Permalänk
Medlem

Varan finns inne på Netonnet bara att inleverans har inte hunnit behandla den fyndvaran än.
Det står ofta 500 fyndvaror som väntas på att reggas in av inleverans för att sedan köras till hylla.
Jag har jobbat på lagret och just fyndvaror kan ligga mellan teknisk service och inleverans i flera veckor, speciellt när det är mycket att göra.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Skit händer. System är inte 100%. Men antar att ditt jobb och allt som försiggår där alltid är 100%?

Det enda man kan anmärka på är väl stt som själva inte hittade diffen och meddelade, men antagligen så är detta med "fyndvaror" förmodligen inget som har klockrent systematisk utan det är därför sånna här saker händer...

Kameran verkar finnas för 200:- mindre hos andra ÅF enligt prisjakt så om du vill ha den asap är det väl bättre att bara köpa där.

Kanske starta en kickstarter för att samla ikapp dom monstruösa 300 "förlorade" kronorna?!

Fattar inte varför alla hela tiden blir så butthurt... blir ni lika upprörda när veckans reavaror hos ICA är slut och vill ha ersättning för tiden det tog er att gå till affären?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Blomman90:
Hur gick det i förra tråden då du var helt säker på att TS skulle få en ny telefon men han fick ingen, konstigt hur du hade fel som vanligt.

Du har inte hänvisat till något specifikt ARN-utlåtande, du får gärna ge diarenummer till det du menar, de fall du hänvisade till i förra tråden fanns ju inte hälften så dina påståenden är inte värda mycket.

Haha, har jag fel "som vanlig"?

Jag hoppas verkligen inte att du menar den tråden där TS hittade samma telefon till ett liknande pris hos en annan ÅF och valde att inte driva en process mot den första säljaren? För om du gör det, så hoppas jag att du själv har förstånd nog att inse att man inte kan dra några som helst slutsatser från ett fall som aldrig gått vidare till varken ARN eller domstol. Framförallt inte om köparen väljer att lägga ner sina krav!

Menar du en annan tråd där TS faktiskt tog det vidare till ARN eller domstol och förlorade, får du gärna påminna mig om vilken tråd det var. För det hade varit väldigt intressant information att ta del av. Tyvärr tror jag att du refererar till det förstnämnda...

När det kommer till ARNs utlåtande så har jag varit väldigt specifik, varje gång jag nämnt det. Även i denna tråd. Men för din skull så kan jag referera en gång till:
ARN 2007-8330 - Orderbekräftelse bindande, ersättning för täckningsköp:

Citat:

Beslut: Konsumenten fick rätt

Konsumenten beställde internetabonnemang och modem via internet och fick då en orderbekräftelse om tjänsten och varan. Nio dagar senare fick hon ett e-postmeddelande om att priset var felaktigt och bolaget hänvisade då till priser som fanns på en annan webbplats än den konsumenten använt vid beställningen.
Konsumenten menade då att eftersom hon fått en orderbekräftelse ska priset i denna gälla. Konsumenten köpte istället bredbandsmodem och abonnemang från ett annat företag och detta köp innebar en väsentligt högre kostnad för henne och konsumenten begärde ersättning för mellanskillnaden. Företaget bestred konsumentens krav och menade att priset inte gäller på grund av en miss i uppdateringen av webbplatsen samt att företaget på webbplatsen reserverat sig för eventuella faktafel. Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts. Eftersom företaget inte har uppfyllt sin del av avtalet var konsumenten berättigad att genomföra ett täckningsköp och företaget bör betala den mellanskillnad som konsumenten har begärt.

Finns att läsa hos Telekområdgivarna:
https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

Duger det åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skit händer. System är inte 100%. Men antar att ditt jobb och allt som försiggår där alltid är 100%?

Det enda man kan anmärka på är väl stt som själva inte hittade diffen och meddelade, men antagligen så är detta med "fyndvaror" förmodligen inget som har klockrent systematisk utan det är därför sånna här saker händer...

Kameran verkar finnas för 200:- mindre hos andra ÅF enligt prisjakt så om du vill ha den asap är det väl bättre att bara köpa där.

Kanske starta en kickstarter för att samla ikapp dom monstruösa 300 "förlorade" kronorna?!

Fattar inte varför alla hela tiden blir så butthurt... blir ni lika upprörda när veckans reavaror hos ICA är slut och vill ha ersättning för tiden det tog er att gå till affären?

Självklart förstår jag att det kan bli fel, men jag har inte råd att köpa för ett högre pris då jag bara har 500 kr in varje månad som ska täcka alltifrån nöjen till presenter m.m. Därför är mitt "ända" hopp att netonet ska göra vad rätt för sig (se på det hur ni vill, det är min åsikt )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Engångsköp av produkt och löpande abonnemang är väldigt skilda saker.

Permalänk
Skrivet av eribo01:

Självklart förstår jag att det kan bli fel, men jag har inte råd att köpa för ett högre pris då jag bara har 500 kr in varje månad som ska täcka alltifrån nöjen till presenter m.m. Därför är mitt "ända" hopp att netonet ska göra vad rätt för sig (se på det hur ni vill, det är min åsikt )

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt mig, men ska du verkligen köpa en kamera då? Baserat på din ekonomiska situation menar jag.
Du gör så klart vad du vill med dina pengar, men jag skulle avråda alternativt spara ett tag till.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Blomman90: Engångsköp av produkt och löpande abonnemang är väldigt skilda saker.

Ska jag tolka det som att du backar med alla dina tidigare påståenden om att jag saknar källor och att TS fick fel hos ARN/domstol i en liknande tråd?

Om det nu är så stor skillnad får du gärna förklara vad denna "stora skillnaden" skulle vara och länka gärna en lagsnutt eller rättsfall som stödjer ditt påstående.

Jag ser det som att du sträcker dig efter halmstrån för att du vägrar inse att du inte har något case. Det finns inga källor som stödjer dina påståenden. Det är helt och hållet din egna åsikt som saknar juridisk förankring. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Förlåt mig, men ska du verkligen köpa en kamera då? Baserat på din ekonomiska situation menar jag.
Du gör så klart vad du vill med dina pengar, men jag skulle avråda alternativt spara ett tag till.

Något som kanske hör till är att jag är 15 år, så pengarna är menade att gå till sånna här saker. Men med det sagt vill jag ändå ha pengar på sparkontot för oförutsädda avgifter (mobilens hörlursjack håller på att pajja, hörlurarna gick sönder m.fl)

Och så förstår jag hur du tänker, men vill verkligen börja fota med högre kvalitet då jag verkligen tycker om att vara ute i naturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Skrivet av eribo01:

Något som kanske hör till är att jag är 15 år, så pengarna är menade att gå till sånna här saker. Men med det sagt vill jag ändå ha pengar på sparkontot för oförutsädda avgifter (mobilens hörlursjack håller på att pajja, hörlurarna gick sönder m.fl)

Skickades från m.sweclockers.com

Förklarar saken
Men för att vara topic: Tror tyvärr inte du kommer få någon hjälp om inte kundtjänst är snälla.
Men jag skulle inte hjälpt till i denna situationen om jag svarade i luren.
Redan i orderbekräftelsen du fått står det ju att varor saknas och att du antingen får vänta eller avboka är då rimligt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Förklarar saken
Men för att vara topic: Tror tyvärr inte du kommer få någon hjälp om inte kundtjänst är snälla.
Men jag skulle inte hjälpt till i denna situationen om jag svarade i luren.
Redan i orderbekräftelsen du fått står det ju att varor saknas och att du antingen får vänta eller avboka är då rimligt.

Ja, jag får hoppas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ska jag tolka det som att du backar med alla dina tidigare påståenden om att jag saknar källor och att TS fick fel hos ARN/domstol i en liknande tråd?

Om det nu är så stor skillnad får du gärna förklara vad denna "stora skillnaden" skulle vara och länka gärna en lagsnutt eller rättsfall som stödjer ditt påstående.

Jag ser det som att du sträcker dig efter halmstrån för att du vägrar inse att du inte har något case. Det finns inga källor som stödjer dina påståenden. Det är helt och hållet din egna åsikt som saknar juridisk förankring. Eller har jag fel?

Skillnaden är att orderbekräftelsen ifrån internetleverantören visade på att allting va klart och när det kommer levereras och vad priset blir.
Dessutom gällde priset SAMMA vara / tjänst på två olika sidor med olika pris, och det är inte heller applicerbart här.
Sen gäller "vinsten" ett täckningsköp, alltså att leverantören får betala mellanskillnaden.

Medans netonnet i den här frågan har sagt att produkten inte finns i lager i sin orderbekräftelse. (I det du kallar avtal står det alltså att "vi har inte varan du vill beställa för tillfället")

Det är långt ifrån samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Skillnaden är att orderbekräftelsen ifrån internetleverantören visade på att allting va klart och när det kommer levereras och vad priset blir.
Dessutom gällde priset SAMMA vara / tjänst på två olika sidor med olika pris, och det är inte heller applicerbart här.
Sen gäller "vinsten" ett täckningsköp, alltså att leverantören får betala mellanskillnaden.

Medans netonnet i den här frågan har sagt att produkten inte finns i lager i sin orderbekräftelse. (I det du kallar avtal står det alltså att "vi har inte varan du vill beställa för tillfället")

Det är långt ifrån samma sak.

Vad exakt orderbekräftelsen visade förtäljer inte ARNs utlåtande. Vidare, exakt vilken tjänst köparen köpte istället, det vet vi inte heller. Det kan ha gällt 24 Mbit/s istället för 28 Mbit/s eller 5 GB surf istället för 4 GB etc. Det enda vi vet är att det är en LIKVÄRDIG produkt och tjänst (vilket även lagen påvisar).

Det ARN menar är att orderbekräftelsen är att anse vara en ingånget avtal. Vad som sen är en likvärdig vara finns det otaliga andra utlåtanden som beskriver. Du kommer antagligen aldrig någonsin hitta ett utlåtande som matchar med ett annat scenario till 100%. Därför får du ta hämta olika praxis från olika utlåtanden/domar. Det är samma med lagen, den beskriver inte ett långt scenario, utan olika paragrafer beskriver olika saker (ingånget avtal, leverans, täckningsköp, skadestånd).

När det gäller att produkten inte finns i lager, så torde det referera till den andra produkten TS köpte, som redan vid tidpunkten för beställningen var listad som "ej i lager". Oavsett om varan är i lager eller ej så har man ingått ett avtal. Eftersom TS vid köpet (eller i orderbekräftelsen) inte informerats om hur lång väntetid det är på produkten, så har ju säljaren möjlighet att ta in beställd vara i lager, inom rimlig tid. Vilket inte borde röra sig om mer än ett antal veckor. Annars får de leverera en annan LIKVÄRDIG vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vad exakt orderbekräftelsen visade förtäljer inte ARNs utlåtande. Vidare, exakt vilken tjänst köparen köpte istället, det vet vi inte heller. Det kan ha gällt 24 Mbit/s istället för 28 Mbit/s eller 5 GB surf istället för 4 GB etc. Det enda vi vet är att det är en LIKVÄRDIG produkt och tjänst (vilket även lagen påvisar).

Det ARN menar är att orderbekräftelsen är att anse vara en ingånget avtal. Vad som sen är en likvärdig vara finns det otaliga andra utlåtanden som beskriver. Du kommer antagligen aldrig någonsin hitta ett utlåtande som matchar med ett annat scenario till 100%. Därför får du ta hämta olika praxis från olika utlåtanden/domar. Det är samma med lagen, den beskriver inte ett långt scenario, utan olika paragrafer beskriver olika saker (ingånget avtal, leverans, täckningsköp, skadestånd).

När det gäller att produkten inte finns i lager, så torde det referera till den andra produkten TS köpte, som redan vid tidpunkten för beställningen var listad som "ej i lager". Oavsett om varan är i lager eller ej så har man ingått ett avtal. Eftersom TS vid köpet (eller i orderbekräftelsen) inte informerats om hur lång väntetid det är på produkten, så har ju säljaren möjlighet att ta in beställd vara i lager, inom rimlig tid. Vilket inte borde röra sig om mer än ett antal veckor. Annars får de leverera en annan LIKVÄRDIG vara.

Ordet orderbekräftelse är inte ett bindande avtal.
Allting du säger med hänvisning till det är fel.
Dessutom handlar det ärende du försöker jämföra med om att kunden fått en klar beställning men senare blivit upplyst om att det priset inte gäller SAMMA produkt/tjänst.
Orderbekräftelsen hade KANSKE kunnat ses som bindande om dom i den skrivit annorlunda mot nu.

Sen har vi den här: vad gäller vid sen leverans.
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/sen-leverans/
http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/forsenad-leverans-till-kund/

Och här har vi då svar ifrån konsumentverket på en fråga gällande detta.
http://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar-sok/mapp-for-fragor--svar/jag-har-kopt-en-vara-pa-natet-men-varan-levereras-inte.-vad-ska-jag-gora/

Jag ser inget gällande att dom måste leverera en annan produkt alls men det kanske du sett någon annanstans i så fall kan du gärna länka till det.
Det enda som finns där är att dom måste ge dig som konsument rätt att häva köpet.
Det står dessutom att om säljaren inte har möjlighet att förhindra fördröjningen (du vet tiden det tar för en fyndvara att hamna på hyllan kan va ganska lång) så kan dom även slippa skadestånd gällande ekonomiska förluster, som skulle kunna ha uppstått pågrund av försenad leverans.

http://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar-sok/?query=sen+leverans

Och sen när du säger avtal, måste även tilläggas att TS har sagt sig vara 15år och kan enligt svensk lag inte ingå några avtal.
http://www.arn.se/referat--vanliga-fall/vanliga-fall-hos-arn/vanliga-fall-regler-vid-kop-av-vara--tjanst/far-barn-inga-avtal/13-aring-kopte-mobil/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Ordet orderbekräftelse är inte ett bindande avtal.
Allting du säger med hänvisning till det är fel.
Dessutom handlar det ärende du försöker jämföra med om att kunden fått en klar beställning men senare blivit upplyst om att det priset inte gäller SAMMA produkt/tjänst.
Orderbekräftelsen hade KANSKE kunnat ses som bindande om dom i den skrivit annorlunda mot nu.

Sen har vi den här: vad gäller vid sen leverans.
http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/sen-leverans/
http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/forsenad-leverans-till-kund/

Och här har vi då svar ifrån konsumentverket på en fråga gällande detta.
http://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar-sok/mapp-for-fragor--svar/jag-har-kopt-en-vara-pa-natet-men-varan-levereras-inte.-vad-ska-jag-gora/

Jag ser inget gällande att dom måste leverera en annan produkt alls men det kanske du sett någon annanstans i så fall kan du gärna länka till det.
Det enda som finns där är att dom måste ge dig som konsument rätt att häva köpet.
Det står dessutom att om säljaren inte har möjlighet att förhindra fördröjningen (du vet tiden det tar för en fyndvara att hamna på hyllan kan va ganska lång) så kan dom även slippa skadestånd gällande ekonomiska förluster, som skulle kunna ha uppstått pågrund av försenad leverans.

http://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar-sok/?query=sen+leverans

Och sen när du säger avtal, måste även tilläggas att TS har sagt sig vara 15år och kan enligt svensk lag inte ingå några avtal.
http://www.arn.se/referat--vanliga-fall/vanliga-fall-hos-arn/vanliga-fall-regler-vid-kop-av-vara--tjanst/far-barn-inga-avtal/13-aring-kopte-mobil/

Fast återigen, ARN säger:

Citat:

Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts.

ARN listar 3 kriterier som gör att de betraktar det utskickade mailet som en orderbekräftelse, som alltså innebär att ett bindande avtal har ingåtts! Det är alltså inte mina ord, det är ARNs. Så du kan ju fortsätta säga att jag har fel, men det du egentligen säger är att ARN har fel. Så tillåt mig tvivla...

Utöver detta så menar du att också att det finns massa ytterligare kriterier som är bestämmer ifall det är ett avtal eller inte. Saker som ARN alltså inte tar upp, saker som inte står uttryckligen i lagen. Men du säger att så är fallet, utan en endaste liten källa. Vill du att jag ska tro att inget avtal är ingått med TS så får du faktiskt hänvisa till en källa på det. För just nu är det endast du som tycker dig hitta fler kriterier!

När det kommer till dina övriga inlägg gällande försenad leverans, så listar du alltså köparens rättigheter vid säljarens dröjsmål.
Där alltså ett alternativ är:

Citat:

Kräva att säljaren fullföljer köpet.

Köparen får även häva köpet, men det får inte säljaren (om inte väldigt specifika omständigheter råder).

Från KKL (med ytterligare förklaring):

Citat:

Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

(Köparen har rätt att kräva att säljaren fullgör köpet. Om det skulle kräva stora ekonomiska och fysiska uppoffringar från säljaren att fullgöra så kan han frånkomma sin plikt men det ska vara objektivt omöjligt, det får alltså inte vara något som beror på säljaren som person. Det kan t.ex vara en vara som är helt unik och den har förstörts.)

Jag vill hävda att det inte föreligger några stora ekonomiska eller fysiska uppoffringar för säljaren att skicka en ny kamera till TS och att han därmed inte bör frånkomma sin plikt.

När det handlar om åldersgräns så gör du återigen ett högst väsentligt fel. Säljaren kan inte hävda att köparen inte fick ingå avtal. Däremot kan köparens målsman gå in och häva köpet, då en minderårig behöver målsmans tillstånd för att ingå avtal. Så igen försöker du använda en paragraf som är till för att skydda konsument, emot konsumenten istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast återigen, ARN säger:
ARN listar 3 kriterier som gör att de betraktar det utskickade mailet som en orderbekräftelse, som alltså innebär att ett bindande avtal har ingåtts! Det är alltså inte mina ord, det är ARNs. Så du kan ju fortsätta säga att jag har fel, men det du egentligen säger är att ARN har fel. Så tillåt mig tvivla...

Utöver detta så menar du att också att det finns massa ytterligare kriterier som är bestämmer ifall det är ett avtal eller inte. Saker som ARN alltså inte tar upp, saker som inte står uttryckligen i lagen. Men du säger att så är fallet, utan en endaste liten källa. Vill du att jag ska tro att inget avtal är ingått med TS så får du faktiskt hänvisa till en källa på det. För just nu är det endast du som tycker dig hitta fler kriterier!

När det kommer till dina övriga inlägg gällande försenad leverans, så listar du alltså köparens rättigheter vid säljarens dröjsmål.
Där alltså ett alternativ är:
Köparen får även häva köpet, men det får inte säljaren (om inte väldigt specifika omständigheter råder).

Från KKL (med ytterligare förklaring):
Jag vill hävda att det inte föreligger några stora ekonomiska eller fysiska uppoffringar för säljaren att skicka en ny kamera till TS och att han därmed inte bör frånkomma sin plikt.

När det handlar om åldersgräns så gör du återigen ett högst väsentligt fel. Säljaren kan inte hävda att köparen inte fick ingå avtal. Däremot kan köparens målsman gå in och häva köpet, då en minderårig behöver målsmans tillstånd för att ingå avtal. Så igen försöker du använda en paragraf som är till för att skydda konsument, emot konsumenten istället.

Nej jag säger att du har fel, arn hade med all sannolikhet rätt i sitt ärende.

Du säger att jag ska hänvisa till en källa, medans det enda du hänvisar till är en källa som är otillräcklig i frågan, och dessutom gäller en fråga angående ett avtal på en löpande tjänst, där bekräftelsen är gjord och klar (troligen med leveransdatum, bindningstid etc) och dom vill sen ändra PRISET efter avtalet är klart.

Det står även "bland annat", vilket gör att din jämförelse inte blir korrekt när du inte kan visa vad "bland annat" är.
Läser du då distansavtalslagen så framgår en hel del kriterier som ska vara uppfyllda, så "bland annat" kan vara en hel del som talar till fördel för att det är att se som ett avtal.

2 § Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om
6. villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande; om avtalet ska ingås på näringsidkarens webbplats, ska det i början av beställningsprocessen anges vilka betalningssätt som godtas och om det finns några begränsningar för leveransen.

Jag ser klart och tydligt att dom skrivit att dom inte vet när dom kan leverera.
Och jag ser inga bevis som talar för att produkten fanns i lager innan beställningen.
Orderbekräftelsen som vi har sett visar pris och vara, och dom nämner dessutom att dom för tillfället inte kan leverera en eller fler produkter (framgår inte vilken, och dina antaganden om vilken är oväsentliga).

Vilket innebär att dom har i "avtalet" skrivit att dom inte vet när dom kan det utan kommer höra av sig med ytterligare information,"avtalet" är alltså inte ens fullständigt, även om dom skulle vara "tvungna" att skicka en kamera så är det tidigast om 44 dagar dom skulle vara tvungna att skicka något enligt lag.

Du skrev tidigare i tråden "Du har rätt att få en likvärdig vara (vare sig den är ny eller en annan fyndvara)."
Nej, det är inte ens samma artikel id på fyndvaran och den vanliga produkten, vilket innebär att det inte är samma produkt.

Dina jämförelser och din åsikt om "att det inte föreligger några stora ekonomiska eller fysiska uppoffringar för säljaren att skicka en ny kamera till TS" är inget annat än personliga åsikter utan grund.
Enligt Netonnets hemsida finns inte den vanliga kameran längre i deras sortiment, vilket för oss tillbaka hit:

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Dom kanske helt enkelt inte kan leverera och köparen får rätten att häva köpet.
Och säljaren behöver inte ens häva köpet, dom kan bara sitta där och glo tills köparen bestämmer sig för att häva köpet.
Och före konsumenten påvisat sig ha rätt till ett täckningsköp på grund av ekonomiskt förlust, har den ingen rätt till någon ersättning för ett täckningsköp.

Specifikationer i ett garanti/reklamations ärende däremot är en annan sak, hade det handlat om en reklamation eller liknande hade du haft rätt när du säger "en likvärdig" produkt, men här handlar det om en leverans av en relativt unik produkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eribo01:

Hallojsan!

I måndags (23/1-17) beställde jag en canon 100D ifrån netonet. Den var listad som i lager och som en fyndvara för 500kr billigare en normalpriset. Jag betalade med kort, pengarna har dragits och jag har fått en orderbekräftelse. Jag beställde samtidigt en kortläsare som inte fanns i lager, men som kom in på tisdagen dagen efter. På onsdagen hade jag fortfarande inte fått något mail med kolli-nummer eller något som berättade att varan var på väg, så på onsdagen ringde jag till deras kundtjänst för att kolla hur ärendet gick (pluspoäng där, jättetrevlig), och fick då till svar att fyndvaran stog som -1 på saldot och att den inte finns i laget. Jag frågade då hur det hade kunnat hända eftersom det på deras hemsida står, jag citerar
"Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats."

Så jag sa alltså till att det verkar konstigt att den inte finns i lager då någon uppenbarligen har testat den så att den fungerar på Netonnet, varpå jag får svaret att det ända jag kan göra är att vänta på att kameran kommer in i lager (vilket antagligen inte lär hända då det handlar om en fyndvara) eller så kan jag avbeställa ordern.

Så mina frågor till er på sweclockers är alltså:

Kan netonnet verkligen lagerföra en produkt som i lager fast den inte finns? Pengarna är ju dragna.

Vilka rättigheter har jag, kan jag som konsument få en likadan kamera, fast ny iom falsk marknadsföring?

Hur länge bör jag vänta? Har bara gått en vecka hitills, men jag vill ju lixom ha kameran snarast.

Enligt mig borde det väl inte vara mitt problem att de marknadsför en vara som inte finns i lager, personligen tycker jag att de borde leverera produkten som ny eftersom jag fått orderbekräftelse och pengarna dragits!

Tack på förhand!
/Eric

Återigen blir man påmind om varför man inte skall handla från Netonnet.

Permalänk
Medlem

Kameran beställdes av en annan person som är över 18 år gammal, så nog får personen ingå ett avtal iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Återigen blir man påmind om varför man inte skall handla från Netonnet.

Vilka tidigare problem syftar du på nu? Är det något jag inte vet om som alla andra gör haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eribo01:

Vilka tidigare problem syftar du på nu? Är det något jag inte vet om som alla andra gör haha

Skickades från m.sweclockers.com

Har varit flera ggr, tillräckligt många för att aldrig mera handla där.

Kan ju ta exemplet när jag skulle beställa min telefon. Enligt deras hemsida fanns den i lager,
och enligt orderbekräftelsen skulle den skickas inom några arbetsdagar. Konstigt tänkte jag,
då tillverkaren / leverantören ej börjat att sälja den. Och de är noga med att den bara går att
beställa där. Jag pratar förstås om lanseringen av de senaste Nexus telefonerna.

När jag efter arbetsdagarna som gått då jag skulle haft telefonen, ännu inte fått den så ringde jag Netonnet.
Såklart svarade personen att den telefonen kan man inte beställa, och vi vet inte när vi får den i lager.

Detta trots mottagen orderbekräftelse samt pengar dragna från kontot. Någon telefon såg jag aldrig röken av.
Som tur var satt jag med sparade mejlkonversationer, kontoutdrag och orderbekräftelser på mejlen.

Frågade om de ville ta detta med ARN, och det ville de såklart inte. Fick tillbaka pengarna, dock inte någon ursäkt.
Detta var bara 1 gång utav 3 som de gjort på detta sättet. Verkar som de satt det i system för att locka kunder.

Numera handlar jag all elektronik på Komplett, Inet samt eBay. Aldrig mer Netonnet så länge jag lever. Hoppas de går i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Nej jag säger att du har fel, arn hade med all sannolikhet rätt i sitt ärende.

Du säger att jag ska hänvisa till en källa, medans det enda du hänvisar till är en källa som är otillräcklig i frågan, och dessutom gäller en fråga angående ett avtal på en löpande tjänst, där bekräftelsen är gjord och klar (troligen med leveransdatum, bindningstid etc) och dom vill sen ändra PRISET efter avtalet är klart.

Det står även "bland annat", vilket gör att din jämförelse inte blir korrekt när du inte kan visa vad "bland annat" är.
Läser du då distansavtalslagen så framgår en hel del kriterier som ska vara uppfyllda, så "bland annat" kan vara en hel del som talar till fördel för att det är att se som ett avtal.

2 § Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om
6. villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande; om avtalet ska ingås på näringsidkarens webbplats, ska det i början av beställningsprocessen anges vilka betalningssätt som godtas och om det finns några begränsningar för leveransen.

Jag ser klart och tydligt att dom skrivit att dom inte vet när dom kan leverera.
Och jag ser inga bevis som talar för att produkten fanns i lager innan beställningen.
Orderbekräftelsen som vi har sett visar pris och vara, och dom nämner dessutom att dom för tillfället inte kan leverera en eller fler produkter (framgår inte vilken, och dina antaganden om vilken är oväsentliga).

Vilket innebär att dom har i "avtalet" skrivit att dom inte vet när dom kan det utan kommer höra av sig med ytterligare information,"avtalet" är alltså inte ens fullständigt, även om dom skulle vara "tvungna" att skicka en kamera så är det tidigast om 44 dagar dom skulle vara tvungna att skicka något enligt lag.

Du skrev tidigare i tråden "Du har rätt att få en likvärdig vara (vare sig den är ny eller en annan fyndvara)."
Nej, det är inte ens samma artikel id på fyndvaran och den vanliga produkten, vilket innebär att det inte är samma produkt.

Dina jämförelser och din åsikt om "att det inte föreligger några stora ekonomiska eller fysiska uppoffringar för säljaren att skicka en ny kamera till TS" är inget annat än personliga åsikter utan grund.
Enligt Netonnets hemsida finns inte den vanliga kameran längre i deras sortiment, vilket för oss tillbaka hit:

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Dom kanske helt enkelt inte kan leverera och köparen får rätten att häva köpet.
Och säljaren behöver inte ens häva köpet, dom kan bara sitta där och glo tills köparen bestämmer sig för att häva köpet.
Och före konsumenten påvisat sig ha rätt till ett täckningsköp på grund av ekonomiskt förlust, har den ingen rätt till någon ersättning för ett täckningsköp.

Specifikationer i ett garanti/reklamations ärende däremot är en annan sak, hade det handlat om en reklamation eller liknande hade du haft rätt när du säger "en likvärdig" produkt, men här handlar det om en leverans av en relativt unik produkt.

Detta ärende innefattar ju flertalet frågor. Du kommer aldrig någonsin hitta ett specifikt rättsfall som innehåller alla dessa frågeställningar (finns bindande avtal? Vad gäller för en fyndvara? Vad händer om säljaren inte kan/vill leverera? etc.). Så det kan du bara glömma.

Som du säkert vet så bygger juridiken på tolkande av lagar som sedan blir till praxis. Praxis gäller tills att man gör en omtolkning av lagen eller att högre instans gör det. Detta för att slippa göra samma arbete om och om igen. Man hänvisar istället till praxis. ARN arbetar precis likadant. Framförallt då det också kan innebära att andra inte behöver anmäla liknande ärenden till ARN, då det redan finns praxis på det.

Detta betyder att när man skriver sin dom/utlåtande, så tar man med den väsentliga informationen, just så att innehållet kan återanvändas. Det man inte gör då är att ta massa kritisk information och slänga in det i "bland annat". För då blir uttalandet helt värdelöst.

Sen gör du återigen massa egna antaganden om vad orderbekräftelsen i ARN-ärendet innehöll och att det i lagens mening skulle vara skillnad på en orderbekräftelse på en produkt och en orderbekräftelse på en produkt (modem) som säljs tillsammans med ett abonnemang. ARN nämner inte någon som helst skillnad. KKL nämner inte att orderbekräftelsen ska se väsentligt annorlunda ut. Det är detta jag vill att du visar en källa på. För just nu hävdar du att det skulle vara en sådan skillnad, men har inga som helst belägg för det!

Det ARN-ärende jag hänvisar till pekar på att ett bindande avtal finns (håller du med eller inte så här långt?). Vidare så hävdar du att man inte får bryta ett avtal genom att ändra priset, i så fall har köparen rätt till skadestånd (för täckningsköp). Men du menar alltså att man får bryta avtalet på valfritt annat sätt (till exempel genom att inte leverera varan), utan något som helst ansvar eller påföljd? Då kan man ju fråga sig varför inte företaget i ARN-ärendet vägrade att leverera istället för att ändra priset?

Sen säger du att det måste vara en identisk produkt. Jag har svårt att tänka mig att modem+internetabonnemang skulle vara helt identiska två operatörer emellan. Att det är samma tillverkare och modell på modemet och att operatörens villkor är helt identiska operatörerna emellan. Så jag hävdar att samma ARN-utlåtande alltså även säger att om säljaren inte kan/vill leverera enligt avtal, så kan konsumenten få skadestånd för täckningsköp för liknande/samma produkt/tjänst hos en annan ÅF. Eller menar du att de har samma artikel-ID?

När det gäller vilken vara som avsågs inte vara i lager, torde det vara ganska enkelt att bevisa. Jag är tämligen övertygad om att Netonnet inte medvetet tillåter minussaldo på "fyndvaror", eftersom de aldrig vet när sådana kommer i lager och av vilka modeller. Det är alltså inte som en vanlig produkt som man skickar efter från något centrallager eller hos tillverkaren. Att TS har kunnat genomföra köpet av en fyndvara som egentligen inte finns gör det sannolikt att det är som TS säger, när han lade beställningen så visades den som i lager. Du kanske säger emot även här? Att du vet med dig att Netonnet brukar sälja fyndvaror de inte har på lager i hopp om att någon konsument ska lämna tillbaka just en sådan produkt? Men oavsett så är det en pseudodiskussion, i bästa fall har de köpt sig lite mer tid, men det betyder inte att man får frångå avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Detta ärende innefattar ju flertalet frågor. Du kommer aldrig någonsin hitta ett specifikt rättsfall som innehåller alla dessa frågeställningar (finns bindande avtal? Vad gäller för en fyndvara? Vad händer om säljaren inte kan/vill leverera? etc.). Så det kan du bara glömma.

Som du säkert vet så bygger juridiken på tolkande av lagar som sedan blir till praxis. Praxis gäller tills att man gör en omtolkning av lagen eller att högre instans gör det. Detta för att slippa göra samma arbete om och om igen. Man hänvisar istället till praxis. ARN arbetar precis likadant. Framförallt då det också kan innebära att andra inte behöver anmäla liknande ärenden till ARN, då det redan finns praxis på det.

Detta betyder att när man skriver sin dom/utlåtande, så tar man med den väsentliga informationen, just så att innehållet kan återanvändas. Det man inte gör då är att ta massa kritisk information och slänga in det i "bland annat". För då blir uttalandet helt värdelöst.

Sen gör du återigen massa egna antaganden om vad orderbekräftelsen i ARN-ärendet innehöll och att det i lagens mening skulle vara skillnad på en orderbekräftelse på en produkt och en orderbekräftelse på en produkt (modem) som säljs tillsammans med ett abonnemang. ARN nämner inte någon som helst skillnad. KKL nämner inte att orderbekräftelsen ska se väsentligt annorlunda ut. Det är detta jag vill att du visar en källa på. För just nu hävdar du att det skulle vara en sådan skillnad, men har inga som helst belägg för det!

Det ARN-ärende jag hänvisar till pekar på att ett bindande avtal finns (håller du med eller inte så här långt?). Vidare så hävdar du att man inte får bryta ett avtal genom att ändra priset, i så fall har köparen rätt till skadestånd (för täckningsköp). Men du menar alltså att man får bryta avtalet på valfritt annat sätt (till exempel genom att inte leverera varan), utan något som helst ansvar eller påföljd? Då kan man ju fråga sig varför inte företaget i ARN-ärendet vägrade att leverera istället för att ändra priset?

Sen säger du att det måste vara en identisk produkt. Jag har svårt att tänka mig att modem+internetabonnemang skulle vara helt identiska två operatörer emellan. Att det är samma tillverkare och modell på modemet och att operatörens villkor är helt identiska operatörerna emellan. Så jag hävdar att samma ARN-utlåtande alltså även säger att om säljaren inte kan/vill leverera enligt avtal, så kan konsumenten få skadestånd för täckningsköp för liknande/samma produkt/tjänst hos en annan ÅF. Eller menar du att de har samma artikel-ID?

När det gäller vilken vara som avsågs inte vara i lager, torde det vara ganska enkelt att bevisa. Jag är tämligen övertygad om att Netonnet inte medvetet tillåter minussaldo på "fyndvaror", eftersom de aldrig vet när sådana kommer i lager och av vilka modeller. Det är alltså inte som en vanlig produkt som man skickar efter från något centrallager eller hos tillverkaren. Att TS har kunnat genomföra köpet av en fyndvara som egentligen inte finns gör det sannolikt att det är som TS säger, när han lade beställningen så visades den som i lager. Du kanske säger emot även här? Att du vet med dig att Netonnet brukar sälja fyndvaror de inte har på lager i hopp om att någon konsument ska lämna tillbaka just en sådan produkt? Men oavsett så är det en pseudodiskussion, i bästa fall har de köpt sig lite mer tid, men det betyder inte att man får frångå avtalet.

Vad som händer när säljaren inte kan eller vill leverera står ju i klartext i lagen.

Permalänk
Inaktiv

Den automatiska orderbekräftelsen upprättar ett giltigt avtal. Man får kika på andemeningen av KKL/Distansavtalslagen. Givetvis har butiken möjlighet att strunta i att använda automagiska orderbekräftelser och gå igenom alla ordrar manuellt. Det går liksom inte att skylla på "datasystemet" och därmed friskriva sig från ansvar med lydelser "med reserveration för eventuella felskriverier" ^^;

Produkten är ju identiskt, även om det är en så kallad "fyndvara". Fyndvaran uppstår när någon har köpt en ordinarievara, packat upp den och därefter lämnat tillbaka den. Då går det inte alltid att sälja den som "ny". Det blir ju inte en "fyndvara-modell" av en produkt bara för att den inte går sälja på nytt. För att få lite Goodwill så är det klokast av NetonNet att sälja en ny produkt för reducerat pris. Fyndvarupriset är ju ändå inte så där jättemycket billigare. Bättre att låta företaget ta smällen (för någonstans har ju det blivit fel). Hade de gjort rätt från början så hade detta problem aldrig uppstått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xedoz1:

Vad som händer när säljaren inte kan eller vill leverera står ju i klartext i lagen.

Om säljaren inte kan leverera eller vill, så finns det en paragraf i KKL där täckningsköp tas upp. Köpet hävs och kunden köper samma produkt i en annan butik och då måste butiken som inte kan leverera betala mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Detta ärende innefattar ju flertalet frågor. Du kommer aldrig någonsin hitta ett specifikt rättsfall som innehåller alla dessa frågeställningar (finns bindande avtal? Vad gäller för en fyndvara? Vad händer om säljaren inte kan/vill leverera? etc.). Så det kan du bara glömma.

Som du säkert vet så bygger juridiken på tolkande av lagar som sedan blir till praxis. Praxis gäller tills att man gör en omtolkning av lagen eller att högre instans gör det. Detta för att slippa göra samma arbete om och om igen. Man hänvisar istället till praxis. ARN arbetar precis likadant. Framförallt då det också kan innebära att andra inte behöver anmäla liknande ärenden till ARN, då det redan finns praxis på det.

Detta betyder att när man skriver sin dom/utlåtande, så tar man med den väsentliga informationen, just så att innehållet kan återanvändas. Det man inte gör då är att ta massa kritisk information och slänga in det i "bland annat". För då blir uttalandet helt värdelöst.

Sen gör du återigen massa egna antaganden om vad orderbekräftelsen i ARN-ärendet innehöll och att det i lagens mening skulle vara skillnad på en orderbekräftelse på en produkt och en orderbekräftelse på en produkt (modem) som säljs tillsammans med ett abonnemang. ARN nämner inte någon som helst skillnad. KKL nämner inte att orderbekräftelsen ska se väsentligt annorlunda ut. Det är detta jag vill att du visar en källa på. För just nu hävdar du att det skulle vara en sådan skillnad, men har inga som helst belägg för det!

Det ARN-ärende jag hänvisar till pekar på att ett bindande avtal finns (håller du med eller inte så här långt?). Vidare så hävdar du att man inte får bryta ett avtal genom att ändra priset, i så fall har köparen rätt till skadestånd (för täckningsköp). Men du menar alltså att man får bryta avtalet på valfritt annat sätt (till exempel genom att inte leverera varan), utan något som helst ansvar eller påföljd? Då kan man ju fråga sig varför inte företaget i ARN-ärendet vägrade att leverera istället för att ändra priset?

Sen säger du att det måste vara en identisk produkt. Jag har svårt att tänka mig att modem+internetabonnemang skulle vara helt identiska två operatörer emellan. Att det är samma tillverkare och modell på modemet och att operatörens villkor är helt identiska operatörerna emellan. Så jag hävdar att samma ARN-utlåtande alltså även säger att om säljaren inte kan/vill leverera enligt avtal, så kan konsumenten få skadestånd för täckningsköp för liknande/samma produkt/tjänst hos en annan ÅF. Eller menar du att de har samma artikel-ID?

När det gäller vilken vara som avsågs inte vara i lager, torde det vara ganska enkelt att bevisa. Jag är tämligen övertygad om att Netonnet inte medvetet tillåter minussaldo på "fyndvaror", eftersom de aldrig vet när sådana kommer i lager och av vilka modeller. Det är alltså inte som en vanlig produkt som man skickar efter från något centrallager eller hos tillverkaren. Att TS har kunnat genomföra köpet av en fyndvara som egentligen inte finns gör det sannolikt att det är som TS säger, när han lade beställningen så visades den som i lager. Du kanske säger emot även här? Att du vet med dig att Netonnet brukar sälja fyndvaror de inte har på lager i hopp om att någon konsument ska lämna tillbaka just en sådan produkt? Men oavsett så är det en pseudodiskussion, i bästa fall har de köpt sig lite mer tid, men det betyder inte att man får frångå avtalet.

Skrivet av anon2110:

Om säljaren inte kan leverera eller vill, så finns det en paragraf i KKL där täckningsköp tas upp. Köpet hävs och kunden köper samma produkt i en annan butik och då måste butiken som inte kan leverera betala mellanskillnaden.

https://lagen.nu/arn/1999-4494
När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris.

Fortfarande otydligt? 20% är ett starkt reducerat pris.

Permalänk

Nu följer ju det här iaf.:
1. Konsumentköplagen
2. Distansköplagen
3. E-Handelslagen

(samt säkerligen ytterligare lagar)

Och i åtminstone två av dessa (i E-handelslagen finns en paragraf om Avtalsvilkor, som dessutom behandlas av Konsumentköplagen paragraf 3).
I Netonnets Köpvilkor (som ju TS's myndiga borgensman har godkänt, och som inte strider mot övrig svensk lagstiftning) så står det i första stycket:

"...

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person."

Detta borde ju innebära att TS's myndiga borgensman skall få pengarna tillbaka + ev. ränta!
No more, no less! Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

https://lagen.nu/arn/1999-4494
När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris.

Fortfarande otydligt? 20% är ett starkt reducerat pris.

Nu ska väl ändå netonnets fyndvaror inte vara defekta utan fungera som vanligt? Defineras en liten repa eller två som en stor "Defekt"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Nu ska väl ändå netonnets fyndvaror inte vara defekta utan fungera som vanligt? Defineras en liten repa eller två som en stor "Defekt"?

Skickades från m.sweclockers.com

Defekt används bara som exempel, fyndvaror säljs till lägre pris för att något skiljer dom från original produkten, t ex ingen manual eller trasig kartong.
Den kan alltså inte säljas för fullpris, och hänsyn tas till det gällande dess värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Vad som händer när säljaren inte kan eller vill leverera står ju i klartext i lagen.

Så av alla mina frågor så kokar du ner det till detta?
Du vägrar alltså lämna svar på de inkonsekventa ståndpunkterna du framfört?

Det är ju återigen konstigt hur ARN kunde uppmana säljaren att betala skadestånd när konsumenten gick till en konkurrent, då säljaren valde att bryta avtalet. För täckningsköp var ju inte ett alternativ enligt dig...

Skrivet av xedoz1:

https://lagen.nu/arn/1999-4494
När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris.

Fortfarande otydligt? 20% är ett starkt reducerat pris.

För det första handlar det inte om 20% rabatt, det är nästan hälften av det (12,5%). Detta är definitivt inte att betrakta som ett "starkt reducerat pris".

Nu så specificerar ARN även närmare vad man menar med "sekunda" med ett exempel "t. ex. på grund av nån defekt". Detta för att förmedla andemeningen med lagen. Du kan inte köpa en begagnad 5 år begagnad bil och förvänta dig att få en ny. I detta fall så marknadsförs produkten som fullt fungerande och där det på sin höjd saknas originalförpackning (alltså inte på något sätt en defekt vara):

Citat:

Vissa produkter kan ha skadad eller helt sakna originalförpackning eller inneremballage.

Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats.

Skrivet av oxygenial:

Nu följer ju det här iaf.:
1. Konsumentköplagen
2. Distansköplagen
3. E-Handelslagen

(samt säkerligen ytterligare lagar)

Och i åtminstone två av dessa (i E-handelslagen finns en paragraf om Avtalsvilkor, som dessutom behandlas av Konsumentköplagen paragraf 3).
I Netonnets Köpvilkor (som ju TS's myndiga borgensman har godkänt, och som inte strider mot övrig svensk lagstiftning) så står det i första stycket:

"...

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande samt med juridisk person."

Detta borde ju innebära att TS's myndiga borgensman skall få pengarna tillbaka + ev. ränta!
No more, no less! Eller?

Nu är det ju så att hela diskussionen här handlar om huruvida Netonnets köpvillkor är helt förenliga med KKL eller inte. Du kan ju inte komma in och dra "och som inte strider mot övrig svensk lagstiftning" utan någon som helst motivering. Grundregeln är att köparen kan kräva att säljaren fullgör köpet, vilket inte Netonnets köpvillkor tar hänsyn till.

Permalänk
Medlem

Men vilket världskrig det blev?!

Inte läst allt men gällande konsumentköplagen så kan man vidhålla kontrakt men eftersom NetOnNet jobbar med leverantörer som avreglerar den samt avtalar bor tekniska fel så blir det så klart lite grått i juridisk mening. ARN är vägledande och 99 av 100 fall rekommenderas i företagets mening.

Hur det än är med det så är NetOnNet väldigt schyssta. Jag var lite i samma sits och för att göra en lång historia kort så fick jag en Samsung Evo 850 500gb för 1200kr istället för 1850kr ordinarie eftersom jag köpte en Kingston 750gb på blackfriday när allt havererade saldomässigt. Jag fick emellertid både påminna om KKL och när de sedan svarade att ingen ersättningsprodukt fanns blåste jag iväg nedanstående.

Ja det var verkligen tråkigt att höra. Det låter krångligt att göra en utbetalning till bankkonto då varan redan är betald istället för att prisreducera en ersättningsprodukt ni har i lager.

Jag kollade NetOnNets köpvillkor och där förbehålls rätten av säljare (NetOnNet) att leverera en ersättningsvara och om den inte duger erbjuds kunden returrätt. Jag gav ett alternativ till en ersättningsvara som känns rimlig och dessutom för slutkonsument är en, till referenspris sett, billigare produkt med mindre kapacitet. Fungerar inte det?

Jag påminner om §12 i konsumentköplagen. I enlighet med §12 kräver jag att NetOnNet fullgör köpet, i synnerhet med tanke på att betalning redan är utförd för 21 dagar sedan. NetOnNet har så klart valfriheten att välja att inte genomföra köpet om NetOnNet tolkar att följande stämmer in på situationen (citat §12) "Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet."? Det vill säga; är det verkligen ett oövervinnerligt hinder samt orimligt att prisreducera och ersätta med en produkt vars kapacitet är lägre och referenspris är billigare än den beställda produkten?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H