AMD Ryzen i 17 modeller hittar ut på webben – R7 1800X är flaggskeppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Låt mig gissa. Bra eller helt ok prestanda i mångtrådade applikationer. Dålig men godkänd prestanda i enkel- eller fåtrådade applikationer.

Låter rimligt. Inte speciellt imponerande vad man ser nu, tur att man körde på 7700k.
Men ska bli intressant med prissättning samt tester.

Irriterande att de fortsätter envisas med r5, r7 osv även för CPUs.. aldrig gillat det för fem öre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Varför har de valt att släppa så många versioner? Tror det endast skapar förvirring hos kunded

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har väl varit prat att Zen kommer ha liknande IPC som Ivy Bridge?

Folk pratar, men tills vi ser tester från tredjepart har vi ingen aning.

Det var väldigt mycket prat & hype om Bulldozer också och vi vet väl alla hur det gick

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

@Surpuppa: det gäll kanske att peka ut detta. men det är alltså igen bekräftat information. endast rykten från en kinesisk sida som är ochså bortplockat från den sidan. det fanns ingen källor eller något liknande som påpeka att det är sant. sweclockers posta helt enkelt rykten som nyheter utan att kunna hänvisa på något sätt att det finns nån vikt bakom ryktena.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har väl varit prat att Zen kommer ha liknande IPC som Ivy Bridge?

Nja, som Broadwell har det sagts. Dock återstår det att se.
Själv tror jag inte att Zen kommer upp i de nivåerna i enkeltrådad prestanda, men den som lever får se

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var inga jätteroliga frekvenser. Hoppas att det går att överklocka rätt bra.

Dels verkar det vara fejk och dels så är konkurrensen inte bättre på att tvinga upp klockfrekvenser.. framförallt inte på deras sex och åttakärniga processorer.

Skrivet av ClintBeastwood:

Har väl varit prat att Zen kommer ha liknande IPC som Ivy Bridge?

Nej det har det inte utan det var rykten som kom från ingenstans. Så nej det har inte varit "prat om" utan det är en hemsida som påstod det utan belägg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen detta är falska rykten. Den där namngivningen är inte okej någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte sett något om R9, de kanske sparar den till annat.
Men kolla min EDIT ovan... X versionerna är upplåsta, och finns i varje segment.

AMD har sagt att alla Ryzen CPUer kommer ha upplåst multipel.

Skrivet av teejee:

Alla är baserade på samma kiselkrets. Dvs AMD tillverkar bara en krets. Resten är binning, dvs kretsarna testas, sorteras och färdigställs efter hur bra de blev och vad marknaden vill ha.

Har svårt att tro att AMD kommer bara tillverka en krets för alla modeller, är ganska säker på att de kommer göra en krets för de 4-kärniga modellerna om inte de har väldigt låg yield på 8-kärniga kretsen.

Skrivet av Tumnus:

Dels verkar det vara fejk och dels så är konkurrensen inte bättre på att tvinga upp klockfrekvenser.. framförallt inte på deras sex och åttakärniga processorer.

Nej det har det inte utan det var rykten som kom från ingenstans. Så nej det har inte varit "prat om" utan det är en hemsida som påstod det utan belägg.

Tror att @ClintBeastwood främst refererade till de 4-kärniga CPUerna, om man ser på Intels modeller har de fått upp frekvensen där jämfört med 6, 8, 10-kärniga modeller.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

@DasIch: ja och nej. alldeles för många version med X och Pro lagt till. det kan jag instämma om. men att köra R3, R5 och R7 är egentligen rätt bra tror jag.
det visa enkelt mot vilken Intel CPU det kan jämföras mot. men som sagt "om det nu stämmer". kan naturligen också vara så att det är helt påhittat och sweclockers bara gör bort sig genom att rapportera det som nyhet bara så man har nåt att skriva om.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FishTank:

AMD har sagt att alla Ryzen CPUer kommer ha upplåst multipel.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/49041?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDkwNDEiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI0ODc5MjdiY2ZiMGM0MzM5NDAxMTU0N2YzYWI5ZTJlNCJ9

Har svårt att tro att AMD kommer bara tillverka en krets för alla modeller, är ganska säker på att de kommer göra en krets för de 4-kärniga modellerna om inte de har väldigt låg yield på 8-kärniga kretsen.

Tror att @ClintBeastwood främst refererade till de 4-kärniga CPUerna, om man ser på Intels modeller har de fått upp frekvensen där jämfört med 6, 8, 10-kärniga modeller.

Vilket talar för att detta är fejk. Att AMD skulle lansera fyrkärniga processorer som kommer mindre klockade ur box än sex och åttakärniga processorer känns ju inte direkt trovärdigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vilket talar för att detta är fejk. Att AMD skulle lansera fyrkärniga processorer som kommer mindre klockade ur box än sex och åttakärniga processorer känns ju inte direkt trovärdigt.

Japp, sedan har jag läst att AMD har sagt att 3.4 GHz kommer vara den minsta frekvensen för Ryzen processorer. Men AMD kan klocka sina 4C processorer lika högt som 8C diton eller tom. mindre om de vill det, bara för att få fler att välja 8C modellerna då dessa har då högre singeltrådsprestanda och fler kärnor.

Det hela beror på hur de vill positionera sina CPUer, man får inte glömma att 4C varianterna kommer tävla mot Intels 4C processorer i bl.a. spel och där kan en för låg klockfrekvens för Ryzen CPUerna vara handikappande. Men det hela beror ju på hur AMD prissätter sina CPUer, om 8C går för 3000-4000 kr så är nog många villiga att ta dem över 4C varianterna men om de kostar 5000-8000 kr kommer många att snegla på de modeller med färre kärnor.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Åfan! Om det stämmer är jag snart stolt ägare till en R7 1800X!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det ser ut att bli ett så kallat Kärnornas Krig här...

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem

Enligt en användare på reddit:

Fake as fuck!

1) AMD said 3.4Ghz was the minimum clock for zen.

2)this naming scheme is too hard to remember.

3)why are there those intel cpu? are they comparing price or performance? In both ways i7 7700k and i7 6800k together is no sense.

4)In this chinese site they said X models will probably be unlocked but AMD said all ryzen cpus will be unlocked.

5)Usually less number of physical cores should have higher base clock.

Själv tycker jag att hans argument låter vettiga

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det är fejk. Sämsta namnschemat och alldeles för många produkter. Påminner mig om detta

Fast det kanske är en testballong för att se hur folk reagerar på namnschemat, kanske sitter de och funderar lite i sista minuten på vilket namnschema de ska gå på.

Skrivet av 120hz:

väntar på prestanda tester! innan dess är det totalt ointressant!
Men blir väl samma flopp som vanligt! hoppas jag har fel dock.

En gång tidigare ≠ som vanligt.

Skrivet av Bernd_P1:

@ClintBeastwood: dem kanske ska börja med att gör samma sak som med sin "nyhet" om att det inte kommer nån 6-kärnig RyZen och skriva det direkt i rubriken att det är enbart rykten.
läser man tråden verka det ju redan så att många antar att det stämmer och direkt hoppa på att gnäller över AMD hit och AMD dit. men tyvärr är det väl så när största delen av forumet är blå/grön.

Skrivet av Bernd_P1:

@ClintBeastwood: jag tror tyvärr motsatsen med hänsyn till vad folk skriver. alldeles för många som tror att saker måste vara sant eftersom sweclockers skriver (oftast flera dagar försenat) om det.
Det gäller att inte bara vara kritiska mot Nvidia/Intel/AMD men även till nyhetssidor och "nyheter" som postas. i dagens samhälle sprider sig saker alldeles för snabbt för att sanningen kan komma fram ibland.

Instämmer, man förväntar sig lite mer från Sweclockers.

Skrivet av xcluzive:

Låter rimligt. Inte speciellt imponerande vad man ser nu, tur att man körde på 7700k.
Men ska bli intressant med prissättning samt tester.

Irriterande att de fortsätter envisas med r5, r7 osv även för CPUs.. aldrig gillat det för fem öre.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ser du som ingen annan ser?

Skrivet av NoCc:

Folk pratar, men tills vi ser tester från tredjepart har vi ingen aning.

Det var väldigt mycket prat & hype om Bulldozer också och vi vet väl alla hur det gick

Finns många väsentliga skillnader mellan Zen och Bulldozer. Vi vet nu mycket mer om arkitekturen på förhand, vi har sett den i verkliga scenarion och i ett prestandatest med ett förhandsexemplar.
Det går utmärkt att läsa mer i den stora tråden om Zen http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439433-amd-zen-samling...
Här är Canard PCs test http://www.guru3d.com/news-story/french-magazing-posts-engine...
Observera de låga klockfrekvenserna för Ryzen, dessutom funkade inte allt som det skulle.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag hoppas verkligen detta är falska rykten. Den där namngivningen är inte okej någonstans.

Och jag hoppas att det sanna rykten! (sorry men jag gör verkligen det)
Den där namngivningen, är ju bara så klockren!
Varför har inte Intel gjort så?

Helt sjukt roligt ju.

Det är nästan man kan känna att Intelpersonal får klåda mellan benen ju

Nästan för bra för att vara sant!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Åfan! Om det stämmer är jag snart stolt ägare till en R7 1800X!

Oavsett pris/prestanda?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och jag hoppas att det sanna rykten! (sorry men jag gör verkligen det)
Den där namngivningen, är ju bara så klockren!
Varför har inte Intel gjort så?

Helt sjukt roligt ju.

Det är nästan man kan känna att Intelpersonal får klåda mellan benen ju

Nästan för bra för att vara sant!

Intel fanboysen blir ledsna i ögat nu<3

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Oavsett namnschema och krångliga filtreringar ang modeller så blir det ett köp, är ju bara att behöva leta igenom listan en gång så är det ju klart

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@DasIch: ja och nej. alldeles för många version med X och Pro lagt till. det kan jag instämma om. men att köra R3, R5 och R7 är egentligen rätt bra tror jag.
det visa enkelt mot vilken Intel CPU det kan jämföras mot. men som sagt "om det nu stämmer". kan naturligen också vara så att det är helt påhittat och sweclockers bara gör bort sig genom att rapportera det som nyhet bara så man har nåt att skriva om.

Jag tycker inte det är en särskilt smart namngivning heller. Bättre låta Zen stå på egna ben istället för att understryka konkurrensen med Intel. Jag tror AMD har mer att vinna på genom att inte själva understryka jämförelsen med Intel utan snarare sikta in sig på att bygga sitt varumärke med smarta kampanjer. Jämför med "Intel Inside".

I så fall hade jag hellre sett R4, R6 och R8 samt en enkel angivelse av klockan. Enkelt och funktionellt, utan förvirring.

Permalänk
Medlem

De flesta verkar inte ha förstått att detta endast är rykten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Swec kastar ut det här flera dagar efter att "ryktet eller inte" började - inte direkt. Kan ligga något i det, vi är inte långt bort nu iaf.

PRO versionerna är säkert för OEM som redan nämnts.

X versionerna är toppversionen inom sin tier - de lär säkert vara cherrypicked, framförallt 1800X som säkert får kosta en hel del utav den anledningen.

Alla ska gå att överklocka (misstänker att Pro kan vara undantaget - den kanske bara kör XFR automatiskt)

Om vi tar bort PRO versionerna blir det 9 olika produkter för hela Zen, lägg till att det redan finns lägre prissatta APUer (med AM4 sockel) för lägre prisklasser än den lägsta R3an. 9 Känns rätt rimligt, 17 eller vad det var med PRO är bara onödigt att spekulera om, de har ju redan PRO delar i sitt sortiment, och de är inte direkt riktade mot konsumenter (Kanske Radeon Pro Duo..)

Kastade in cirka priser från Komplett.se och gjorde en uppskattning av baseclock baserat på det intervall som återfanns i ryktet. Misstänker att alla SKUer inte har 3.4 som basclock, men en inom varje tier har det utlovade 3.4...

Jag tycker väl faktiskt att både namnschemat och vad de tänker konkurrera mot är rätt vettigt. Sorry för formatteringen. Kanske gör en bild av det istället. Även om det fortfarande bara är rykten, så stämmer de nog ganska bra överens med vad som kommer.

AMD Modell C/T Clock(?) Intel C/T Klock Pris(Intel ARK) Ca pris(Komplett.se)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R7 1800X 8/16 3.6 i7-6900K 8/16 3.2-3.7 $1089.00 - $1109.00 12000
R7 1700X 8/16 3.3 i7-7700K 4/8 4.2-4.5 $339.00 - $350.00 3900
- - - - i7-6800K 6/12 3.4-3.6 $434.00 - $441.00 4800
R7 1700 8/16 3.0 i7-7700 4/8 3.6-4.2 $303.00 - $312.00 3500
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R5 1600X 6/12 3.5 i5-7600K 4/4 3.8-4.2 $242.00 - $243.00 2700
R5 1500 6/12 3.2 i5-7500 4/4 3.4-3.8 $192.00 - $202.00 2600
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R5 1400X 4/8 3.5 i5-7400 4/4 3.0-3.5 $182.00 2100
R5 1300 4/8 3.2
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R3 1200x 4/4 3.4
R3 1100 4/4 3.1
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För den som inte hänger med i det rätt logiska modellnamnet är det R[Grov uppskatting av prestanda] [Generation][Segment][Version][..0..] [X om utvalt exemplar?]

R9 kan klämmas in som del för ultra entusiaster om de namnger någon Napels del senare.
Det slutar på 1800X som högst, det finns rum för ett hundratal utöver det inom samma generation.

EDIT Stavfel & tillägg för namnschemat på slutet.

EDIT Stavfel & tillägg för namnschemat på slutet.
Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Årets hype. Men en bra hype. Vi har väntat 8 år på en riktig utmanare till Intel !

* Med allt vad som har läkt ut och hur många hårdvarutillverkare som har hoppat på Ryzen/Zen tåget så verkar det lovande.

* Namngivningen med R7 vs I7, R5 vs I5 etc så verkar ÄNTLIGEN AMD säkra på att kunna ge Intel en match.

* Att AMD använder R som prefix är förmodligen ett sätt att dra nytta av den inarbetade GPU namngivningen. FX namnet blev ju nersolkat av Bulldozer.

* Att den "svagaste" CPUen i varje segment heter PRO är nog en eftergift till OEM tillverkarna.

* Misstänker/gissar att R5 1600X kommer kunna överklockas högre till frekvens än R7 1700X. Så frågan är: Vill man ha 6C 12T i 4,2GHz eller 8C 16T i 3,9GHz ? (som exempel)

* Undrar om AMD kommer att tillåta möjligheten att låsa upp kärnor ?

Hur som helst , om AMD kan leverera så lär vi få en intressant vår.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

* Misstänker/gissar att R5 1600X kommer kunna överklockas högre till frekvens än R7 1700X. Så frågan är: Vill man ha 6C 12T i 4,2GHz eller 8C 16T i 3,9GHz ? (som exempel)

Högre klock helt klart. Det är i undantagsfallen fler kärnor kommer ge bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det vore en "bra" ide av AMD att släppa Ryzen med udda antal kärnor?
typ
8c/16t
7c/14t
6c/12t
5c/10t

Fördelen för AMD är att de "kan" ta ut hyfsat för 8c/16t efter som det blir en "halo product", delvis de som ska ha det värsta typ är också bered att betala där efter.
Medans 7c/16t är en mer prisvärd cpu med snarlik prestanda och en trevlig "yield bost".
Och sedan 6c/12t och 5c/10t för att täcka upp de lite lägre pris segmenten.

Typ så här kanske:

Antal c/t

Pris ide

8/16

8000kr

7/14

4600kr

6/12

2600kr

5/10

1500kr

Det skulle också göra att överklockning till ett mindre problem för AMD efter som prestandan sätts lite efter antal kärnar (grovt förenklat).

Vad tror ni är jag helt ute och cyklar

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Oavsett pris/prestanda?

Om den visar sig vara sämre än min FX-8350 så köper jag inte, nej. Om priset är över 8 000Kr så köper jag inte heller, då får jag nog snällt vänta tills de billigare modellerna kommer ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

Är det bara jag som tycker att det vore en "bra" ide av AMD att släppa Ryzen med udda antal kärnor?
typ
8c/16t
7c/14t
6c/12t
5c/10t

Fördelen för AMD är att de "kan" ta ut hyfsat för 8c/16t efter som det blir en "halo product", delvis de som ska ha det värsta typ är också bered att betala där efter.
Medans 7c/16t är en mer prisvärd cpu med snarlik prestanda och en trevlig "yield bost".
Och sedan 6c/12t och 5c/10t för att täcka upp de lite lägre pris segmenten.

Typ så här kanske:

Antal c/t

Pris ide

8/16

8000kr

7/14

4600kr

6/12

2600kr

5/10

1500kr

Det skulle också göra att överklockning till ett mindre problem för AMD efter som prestandan sätts lite efter antal kärnar (grovt förenklat).

Vad tror ni är jag helt ute och cyklar

Om det praktiskt skulle gå så är det säkert ett alternativ. Det har varit mycket spekulation och prat om att det måste vara ett jämnt antal i Zen för att "det ska fungera".

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Årets hype. Men en bra hype. Vi har väntat 8 år på en riktig utmanare till Intel !

* Med allt vad som har läckt ut och hur många hårdvarutillverkare som har hoppat på Ryzen/Zen tåget så verkar det lovande.

* Namngivningen med R7 vs I7, R5 vs I5 etc så verkar ÄNTLIGEN AMD säkra på att kunna ge Intel en match.

* Att AMD använder R som prefix är förmodligen ett sätt att dra nytta av den inarbetade GPU namngivningen. FX namnet blev ju nersolkat av Bulldozer.

* Att den "svagaste" CPUen i varje segment heter PRO är nog en eftergift till OEM tillverkarna.

* Misstänker/gissar att R5 1600X kommer kunna överklockas högre till frekvens än R7 1700X. Så frågan är: Vill man ha 6C 12T i 4,2GHz eller 8C 16T i 3,9GHz ? (som exempel)

* Undrar om AMD kommer att tillåta möjligheten att låsa upp kärnor ?

Hur som helst , om AMD kan leverera så lär vi få en intressant vår.

Det är också intressant om det är belönande att ha bra kylning t.ex. vattenkylning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har det dykt upp några nya moderkortskretsar? (med fler pci-e linor och mer lagringsportar.)
inte dom som mer eller mindre är identiska med Intels mellanklass utan riktiga kretsar för arbetsstationer annars så blir dessa ointressanta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Intel fanboysen blir ledsna i ögat nu<3

Nja de tror jag inte att dom blir, men skulle prislappen hamna en fin bit under respektive Intel modell.
Ja då kanske de kommer en tår eller två.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"