Går ej kopiera exakt kopia till ny hdd - filnamn/sökväg för långt?

Permalänk

Går ej kopiera exakt kopia till ny hdd - filnamn/sökväg för långt?

Jag har två exakt lika dana usb-hdd:ar (samma märke,model och storlek). Har försökt kopiera över innehållet från den ena till den andra så att det blir en identisk kopia med samma katalogstruktur.

Problemet är att när jag gör detta så klagar utforskaren att vissa filer inte kan kopieras då filnamnet eller sökvägen är för långt för massa filer. Men varför blir det så, varför får filerna plats på ena disken men inte den andra? Finns det något sätt att lösa det?
Som jag nämnde så är båda diskarna exakt samma, båda använder även ntfs, (kör win10).

Läste någon stanns att max längd för filnamn + sökväg får vara max 260 tecken, vilket är det som jag misstänker strular. Men det förklarar inte varför det går bra att ha filerna som de är på ena disken men inte på den andra. Hade det varit en annan katalogstruktur hade jag kunna förstå att det inte funkade, men nu försöker jag kopiera katalogerna direkt från rot till rot, så läger inte det i någon ny katalog som skulle göra sökvägen längre.

Några tips ideer vad som kan strula eller hjälpa?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad som kan hjälpa är ju att ta och ändra namnen på mapparna till något kortare, och/eller namnen på filerna. Nej, det borde inte bli såhär men antagligen är det en check som inte fungerat innan... exempelvis bytt namn på överliggande mapp till något längre.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Systemet klagar inte på att man lägger mapp i mapp och överskrider 260 tecken innan man försöker kopiera hela rasket till annan plats.
Jag ÄLSKAR när användarna gör detta!
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa36...

Ska du duplicera en disk ska du göra det på blocknivå istället för att komma runt ditt problem.
Boota tex upp en linux usb och använd DD kommandot (googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Titan@Forum:

Jag har två exakt lika dana usb-hdd:ar (samma märke,model och storlek). Har försökt kopiera över innehållet från den ena till den andra så att det blir en identisk kopia med samma katalogstruktur.

Problemet är att när jag gör detta så klagar utforskaren att vissa filer inte kan kopieras då filnamnet eller sökvägen är för långt för massa filer. Men varför blir det så, varför får filerna plats på ena disken men inte den andra? Finns det något sätt att lösa det?
Som jag nämnde så är båda diskarna exakt samma, båda använder även ntfs, (kör win10).

Läste någon stanns att max längd för filnamn + sökväg får vara max 260 tecken, vilket är det som jag misstänker strular. Men det förklarar inte varför det går bra att ha filerna som de är på ena disken men inte på den andra. Hade det varit en annan katalogstruktur hade jag kunna förstå att det inte funkade, men nu försöker jag kopiera katalogerna direkt från rot till rot, så läger inte det i någon ny katalog som skulle göra sökvägen längre.

Några tips ideer vad som kan strula eller hjälpa?
Tack på förhand

Om detta är en grej du tänkt göra en gång så kan du ju använda ett disk-kloningsverktyg.

Sedan så tänker jag också att det kan vara så att diskarna har olika filsystem. Du kan kolla detta genom att högerklicka och välja Egenskaper.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk