Permalänk
Inaktiv

Kommer denna datorn räcka?

Hej. är i köpartagen av ny dator, och den skall passa till videoredigering i Premiere Pro, samt bildbehandling i Photoshop.
Budgeten ligger runt 7-8K. Efter lite letande har jag till sist hittat detta paket som verkar kunna passa mina krav:

Komplett PC

Mina frågor:

* kommer den prestandamässigt klara Premiere Pro samt Photoshop?

* Är den framtidssäkrad om man vill byta grafikkort eller minne?

* behöver man egentligen dvd-läsare? om man vill installera om W10?

* Är det något som behöver förbättras vid beställning?

Såg t ex att man kan få 8-kärnig processor för extra 296 kr.
Räcker det med 6 kärnor eller skall jag satsa på 8?

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa den datorn.

Jag skulle satsat på Intel-plattform, helst i7 för just videoredigering och bildbehandling.
Har inte ångrat att jag la ut det extra för en i7 och ett bra grafikkort en enda sekund.

Satsa inte på något skit. Köp något redigt från början.

* I guess.
* Nej.
* Nej

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Skulle inte köpa den datorn.

Jag skulle satsat på Intel-plattform, helst i7 för just videoredigering och bildbehandling.
Har inte ångrat att jag la ut det extra för en i7 och ett bra grafikkort en enda sekund.

Satsa inte på något skit. Köp något redigt från början.

* I guess.
* Nej.
* Nej

ok, tyvärr finns inte Intelprocessor till denna datorn.
hittade denna men då snackar vi 1K till, dessutom ingår inget grafikkort:

Intel

Hur menar du med "skit"? känns inte som ett seriöst svar.

Permalänk

@mikael_a1: Jag håller med @solomon satsa på Intel istället för AMD (dock kan nya Ryzen bli mycket intressant och prisvärd). Med reservation för min bristande kunskap när det kommer till videoredigering, eller de program du nämner, skulle jag föreslå något åt detta hållet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10204155/

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Hej. är i köpartagen av ny dator, och den skall passa till videoredigering i Premiere Pro, samt bildbehandling i Photoshop.
Budgeten ligger runt 7-8K. Efter lite letande har jag till sist hittat detta paket som verkar kunna passa mina krav:

Komplett PC

Mina frågor:

* kommer den prestandamässigt klara Premiere Pro samt Photoshop?

* Är den framtidssäkrad om man vill byta grafikkort eller minne?

* behöver man egentligen dvd-läsare? om man vill installera om W10?

* Är det något som behöver förbättras vid beställning?

Såg t ex att man kan få 8-kärnig processor för extra 296 kr.
Räcker det med 6 kärnor eller skall jag satsa på 8?

Verkligen inte värt priset. Prestandan är usel. Satsa på en liknande dator, som är länkad ovanför mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av axelolzzz:

Verkligen inte värt priset. Prestandan är usel. Satsa på en liknande dator, som är länkad ovanför mig!

Ok, så nu får man svar.
Hade behövt fått svar tidigare. Har beställt datorn från Komplett.

Datorn ovan kommer att bli dyrare ändå, med Inets montering samt frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ok, så nu får man svar.

Låter som du väntat i flera dagar, men nej nästan 9 timmar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tråkigt att du inte fick hjälp i tid, den datorn du har beställt är helt värdelös och jag skulle inte ens köpt den för 2000kr. Nu är det väldigt svårt att komma undan med en bra dator i den prisklassen speciellt för bild/video redigering. Mitt tips är att leta efter delar / dator på Sweclockers marknad.

Hälsningar,

Eldorado

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Ok, så nu får man svar.

Inte får att fräsa men,
Om du behöver köpråd så kanske du ska ha lite is i magen och låta folk som använder premier pro/photoshop osv osv ge råd, och inte köpa en dator medans du gör tråden.. Ibland får man vänta på att rätt svarar på tråden.

Men det är ganska svårt med en halvtajt budget men det går att få mycket bättre än det där, tyvärr kanske man ska säga:/
du skulle gått på den som dom länkade från INET, finns frifrakt för sweclockers medlemmar och sen går det alltid snåla lite på nån komponent så du håller budgeten.

Öppetköp kanske?:)

EDIT:lite felstövningar i vanlig ordning

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eldorado:

Hej!

Tråkigt att du inte fick hjälp i tid, den datorn du har beställt är helt värdelös och jag skulle inte ens köpt den för 2000kr. Nu är det väldigt svårt att komma undan med en bra dator i den prisklassen speciellt för bild/video redigering. Mitt tips är att leta efter delar / dator på Sweclockers marknad.

Hälsningar,

Eldorado

Med tanke på svaren man får här så behöver jag inte oroa mig över mitt köp tydligen

Får väl säga tack för sena svar denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Med tanke på svaren man får här så behöver jag inte oroa mig över mitt köp tydligen

Får väl säga tack för sena svar denna gång.

Du ju fortfarande avbeställa datorn du köpt och ta råd av oss, även om tipsen kom senare än vad du räknat med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Låter som du väntat i flera dagar, men nej nästan 9 timmar.

inte 1 enda svar på 9 timmar säger väl en hel del om aktiviteten på detta forumet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Du ju fortfarande avbeställa datorn du köpt och ta råd av oss, även om tipsen kom senare än vad du räknat med.

varför skall jag ta råd här när man inte får svar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lineri:

Inte får att fräsa men,
Om du behöver köpråd så kanske du ska ha lite is i magen och låta folk som använder premier pro/photoshop osv osv ge råd, och inte köpa en dator medans du gör tråden.. Ibland får man vänta på att rätt svarar på tråden.

Men det är ganska svårt med en halvtajt budget men det går att få mycket bättre än det där, tyvärr kanske man ska säga:/
du skulle gått på den som dom länkade från INET, finns frifrakt för sweclockers medlemmar och sen går det alltid snåla lite på nån komponent så du håller budgeten.

Öppetköp kanske?:)

EDIT:lite felstövningar i vanlig ordning

ok, låter som bra tips generellt. Synd bara att de kom för sent.

Du kanske skulle kolla forumet lite oftare? (no hard feelings).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

inte 1 enda svar på 9 timmar säger väl en hel del om aktiviteten på detta forumet.

Skrivet av mikael_a1:

varför skall jag ta råd här när man inte får svar?

Aktiviteten är som högst på kvällarna, även vi medlemmar på Sweclockers har ett liv.
Sen skiter vi väl vi om du inte följer våra tips, mest synd om dig som gör ett dåligt köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

ok, låter som bra tips generellt. Synd bara att de kom för sent.

Du kanske skulle kolla forumet lite oftare? (no hard feelings).

Alla tips är inte försena, du kan nog fortfarande ångra köpet om du nu skulle vilja det.

Är nog ganska dålig aktivitet överallt en söndag förmiddag:)

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Oh nej va synd :/ såg denna tråd imorse och hittade några nya förslag men för någon anledning lycakdes jag tappa bort tråden. Håller med dem andra och tycker att du ska beställa en annan dator. Här kommer lite förslag iaf.

Förslag 1 Denna har både vassare Processor och mycket bättre grafikort.

Förslag 2 En 500 lapp dyrare men en både snyggare , vassare cpu och bättre grafik kort.

Om du vill ha bättre motiverigar varför det är slöseri med pengar att köpa den du har beställt kan ja ta fram prestana skillnader.

Det kan vara nämnvärt att säga att grafikortet du har är passivt kyld alltså är den verkligen inte tillräckligt stark om du vill video redigera på hög nivå. Alltså något som inte ens behöver en fläkt för att kyla ner sitt grafik chip är inget som generarar en särskilt stor effekt.
Din processor dom har beställt släpptes år 2012 och har några år på nacken. Till skillnad från de alternativ jag valde släpttes dem förra året.
Alltså dessa Cpus kan använda sig av drr4 istället för drr3 som dittt val gör. Alltså det du har är inte alls särskilt frammtidsäkert heller.

Nu var det ltie segt att du fick så lite svar men jag vill kalla det mer otur. Oavsett så är det värt mödan att byta ut datorn.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Du borde fundera på en retur då det finns mycket pengar att spara. KOMPLETT Ångerrätt

Här är ett exempel på en maskin för 5500 kronor som presterar bättre än den du länkade till:

i3 6100 är mycket snabbare än en AMD Fx 6300
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i3-6100-vs-AMD-FX-6300

i3 6100 integrerade grafikkort, Intel HD 530, presterar bättre än det dedikerade grafikkortet i datorn du köpt.
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-HD-530-Desktop-Skylake-vs-AMD-Radeon-R5/m33102vsm12264

Om du inte förstår något eller undrar om något vi skriver, tveka då inte att fråga! Vi är här för att vi vill hjälpa dig.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Aktiviteten är som högst på kvällarna, även vi medlemmar på Sweclockers har ett liv.
Sen skiter vi väl vi om du inte följer våra tips, mest synd om dig som gör ett dåligt köp.

oj, vilken trevlig attityd, är det genomsyrande för fler medlemmar här?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noaheng:

Oh nej va synd :/ såg denna tråd imorse och hittade några nya förslag men för någon anledning lycakdes jag tappa bort tråden. Håller med dem andra och tycker att du ska beställa en annan dator. Här kommer lite förslag iaf.

Förslag 1 Denna har både vassare Processor och mycket bättre grafikort.

Förslag 2 En 500 lapp dyrare men en både snyggare , vassare cpu och bättre grafik kort.

Om du vill ha bättre motiverigar varför det är slöseri med pengar att köpa den du har beställt kan ja ta fram prestana skillnader.

Det kan vara nämnvärt att säga att grafikortet du har är passivt kyld alltså är den verkligen inte tillräckligt stark om du vill video redigera på hög nivå. Alltså något som inte ens behöver en fläkt för att kyla ner sitt grafik chip är inget som generarar en särskilt stor effekt.
Din processor dom har beställt släpptes år 2012 och har några år på nacken. Till skillnad från de alternativ jag valde släpttes dem förra året.
Alltså dessa Cpus kan använda sig av drr4 istället för drr3 som dittt val gör. Alltså det du har är inte alls särskilt frammtidsäkert heller.

Nu var det ltie segt att du fick så lite svar men jag vill kalla det mer otur. Oavsett så är det värt mödan att byta ut datorn.

vet inte om jag skall tro på detta faktum att ingen sett tråden förrän nu. bryr mig dock inte om vilket om jag skall vara ärlig.

jag kommer att vara nöjd med datorn, och eftersom jag inte fick några svar vet jag också att man inte skall vända sig till detta forumet.iaf inte om man behöver snabba svar. nu känns det mest irriterande när man får mycket svar, och folk påstår att man kunde köpt en bättre dator.

vem bygger ihop datorn åt mig förresten? och vad kostar det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Du borde fundera på en retur då det finns mycket pengar att spara. KOMPLETT Ångerrätt

Här är ett exempel på en maskin för 5500 kronor som presterar bättre än den du länkade till:
https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10204397/
https://www.youtube.com/watch?v=V4dUCeF2jnU

var är grafikkortet på detta datorpaketet?

du såg att det är ett sämre nätagg också?

och alla delarna fanns inte i lager heller eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

vet inte om jag skall tro på detta faktum att ingen sett tråden förrän nu. bryr mig dock inte om vilket om jag skall vara ärlig.

jag kommer att vara nöjd med datorn, och eftersom jag inte fick några svar vet jag också att man inte skall vända sig till detta forumet.iaf inte om man behöver snabba svar. nu känns det mest irriterande när man får mycket svar, och folk påstår att man kunde köpt en bättre dator.

Vafan är det för attityd? Väntar du dig att folk ska sitta och bevaka forumet efter varenda tråd där någon behöver hjälp? Du hade kunnat få en mycket bättre dator men blir du nöjd med sämre prestanda per krona så sure. Du har förövrigt 2 veckor ångerrätt när du köper på distans ifall du skulle ta och lyssna på det tips du fått.

Gällande montering får du antingen göra det själv eller anlita någon att göra det åt dig. Inet tar 699 för det om jag minns rätt.

Typo
Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mikael_a1:

Inet bygger ihop datorn åt dig.
Det kostar 699 kronor.
Det är redan med i listan jag gjort!

Jag är dock säker på att du skulle klara av att göra det själv om du har en timme över. (Det tar bara en timme!)
Jag kan länka videos till dig om hur man gör om du vill!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@mikael_a1
Du verkar ha uppfattningen att SweClockers forum är din personliga serviceplattform, där alla användare står till tjänst dygnet runt för att svara på just dina frågor. Som om vi konstant bevakar dina trådar och på något sätt är skyldiga att svara på dessa med våran outömliga kunskap för att så snabbt som möjligt kunna hjälpa just dig.

Tänk om, och tänk rätt, istället för att försöka smutskasta detta forum och dess användare. Det du skriver uppfattas i allra högsta grad som otrevligt och otacksamt. Åh nej, du fick inget svar på hela nio timmar?! Kan det vara så att alla människor här har egna liv och inte har några som helst skyldigheter gentemot dig? Ja, precis så är det.

Google är i första hand det absolut bästa hjälpmedlet för snabba svar på alla frågor du kan tänkas ha. Prova det nästa gång istället för att bara skapa en ny tråd. Du har varit medlem i tre till fyra månader, har redan skapat 20 trådar, alltså mer än en tråd i veckan, och dina 160 inlägg är nästan uteslutande inlägg i dina egna trådar. Hjälp till själv.

Jag är imponerad över att @Cenorida och @Noaheng fortfarande bemöter dig med en trevlig ton och fortfarande försöker hjälpa dig trots dina snäsiga kommentarer. All heder till dem. Svaret du fick av @Lineri är helt i linje med din egna attityd, förvänta dig inget annat.

För att svara på topic:
Du har troligtvis gjort årets sämsta köp.
Du har beställt en dator med en plattform som är väldigt föråldrad, som inte ens var bra när den släpptes.
Att det inte finns några grafikkort i de rekommenderade inköpslistorna du fått är helt irrelevant, då samtliga Intel-processorer som rekommenderats har integrerade grafikkretsar som presterar mycket bättre än det AMD Radeon R5 230 som kommer med den skrothög du beställt av Komplett.
Att dessutom gå att köpa en dator, i synnerhet en gammal AMD-plattform, bara någon vecka innan AMD Ryzen släpps, är också ett väldigt dåligt val, då det med största sannolikhet kommer bli mer konkurrens mellan Intel och AMD, vilket kommer att pressa priserna, och ge dig långt mycket mer prestanda för pengarna än ditt nuvarande köp.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mikael_a1:

var är grafikkortet på detta datorpaketet?

Grafikkortet är som jag förklarade (om du hade läst hela mitt inlägg) integrerat i CPU:n.

Skrivet av mikael_a1:

du såg att det är ett sämre nätagg också?

Det är likvärdig (väldigt låg) kvalité på nätagget i datorn du köpt.
Nätaggregatet i datorn du har köpt har högre effekt men det är irrelevant. 300W nätaggregat skulle räcka.
Eftersom det inte är ett datorpaket utan en varukorg så kan du byta till ett bättre. Fråga om du vill ha råd på vad som är bra nätaggregat.

Skrivet av mikael_a1:

och alla delarna fanns inte i lager heller eller hur?

Nä det gör de inte, man kan dock beställa dem så kommer de om någon vecka. (Fri frakt är det också!)
Jag kan göra en likvärdig varukorg för 200-300 mer med alla komponenter i lager om du vill!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HallonsyltarN:

Vafan är det för attityd? Väntar du dig att folk ska sitta och bevaka forumet efter varenda tråd där någon behöver hjälp? Du hade kunnat få en mycket bättre dator men blir du nöjd med sämre prestanda per krona så sure. Du har förövrigt 2 veckor ångerrätt när du köper på distans ifall du skulle ta och lyssna på det tips du fått.

Gällande montering får du antingen göra det själv eller anlita någon att göra det åt dig. Inet tar 799 för det om jag minns rätt.

tagga ner innan du får en hjärtattack. tydligen fler som har negativ attityd här. tråkigt.
det är väl det som är mening med forumet att man skall få hjälp eller?

om det blir plus 799 kr för montering, då blir inte denna datorn så billig längre som det länkades till ovan.
sedan så var det sämre komponenter i datorn ovan, plus att det saknades grafikkort.
flera av delarna i paketet saknades i lager eller så visste Inet ej när de kommer in.

för mig kommer alltid Komplett som nr.1, och Inet nr.2
Idag fick man ett ytterligare bevis på att man valt rätt datorbutik.

Lite lustigt att vissa av medlemmarna här på forumet blir arga och nedlåtande i sina kommentarer.
det säger ju en del om klimatet här på Sweclockers.

no hard feelings, all is forgotten tomorrow. at least by me

Permalänk
Medlem

I din tråd som gjordes en vecka sedan så sades det att en ny arkitektur släpps snart och du kunde vänta.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1465025-prisvard-dator-...

Inga svar på 9 timmar idag och du beställer den datorn, ursäkta men det är lite skrattretande.

Ontopic: Använd din ångerrätt för att lämna tillbaks datorn, ta lite tid på att få fram ytterligare tips från medlemmar på forumet och beställ under veckan som kommer, det tar ändå tid för dem att sätta ihop den.
Alternativt invänta det som släpps inom 1 månad och se hur det presterar.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av mikael_a1:

om det blir plus 799 kr för montering, då blir inte denna datorn så billig längre som det länkades till ovan.
sedan så var det sämre komponenter i datorn ovan, plus att det saknades grafikkort.
flera av delarna i paketet saknades i lager eller så visste Inet ej när de kommer in.

Har redan sagt att montering är inkluderad i listan, komponenterna är av likvärdig kvalité, delarna är beställningsvaror.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Grafikkortet är som jag förklarade (om du hade läst hela mitt inlägg) integrerat i CPU:n.
Det är likvärdig (väldigt låg) kvalité på nätagget i datorn du köpt.
Nätaggregatet i datorn du har köpt har högre effekt men det är irrelevant. 300W nätaggregat skulle räcka.
Eftersom det inte är ett datorpaket utan en varukorg så kan du byta till ett bättre. Fråga om du vill ha råd på vad som är bra nätaggregat.
Nä det gör de inte, man kan dock beställa dem så kommer de om någon vecka. (Fri frakt är det också!)
Jag kan göra en likvärdig varukorg för 200-300 mer med alla komponenter i lager om du vill!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

no hard feelings, all is forgotten tomorrow. at least by me

Är inte på något sätt arg men blir lite triggerd när du inte visar någon tacksamhet för att folk tar sig tid att ge dig tips, även om det inte var inom din "deadline". Klimatet på Sweclockers är mycket trevligt men kan helt klart förstå att folk blir irriterade när du inte visar någon som helt uppskattning.

Att det saknas grafikkort förklaras av att moderna Intel CPUs har bättre intern grafik än grafikkortet i datorn du valt. FX6300 är också 4 år gammal och var inget prestandamonster när den släpptes. AMD släpper också nytt om 2 veckor vilket gör det otroligt dumt att köpa nu.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Ångra ditt köp , invänta ryzen o få mer för pengarna. Alt köp begagnat.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb