Permalänk
Inaktiv

Klart att MCE är överklockning. Det är exakt samma sak som att manuellt stänga av turbo och överklocka basfrekvensen till motsvarande turbo. Detta resulterar i att processorn drar långt mer ström och alstrar mer värme än den normalt gör. MCE = överklockning, punkt slut.

Om man ska göra en rättvis jämförelse mellan t.ex. en 1700X och en Intel med MCE aktiverat så ska 1700X i så fall manuellt överklockas till 3,9GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag tittade igenom manualerna för några X99 moderkort från Gigabyte och MSI och valde då dom enklare/billigaste varianten av moderkort och samtliga verkade ha funktionen att boosta alla cores.

@tellus82:
Jag viker mig på frågan om MCE är en överklockningsfunktion men jag tycker att den borde tas med i ett test scenario.

Verkar som att i stort sett alla konsumentmodeller av X99 har MCE efter lite research, men inga workstation/server kort(inte vad jag kunde finna åt). Detta kanske inte är allt för relevant, men billigare kort med andra chipset har inte alltid heller MCE, iaf vad jag kunde hitta i manualen på de 3 billigaste (LGA 1151, ATX) Intel korten (H110, B250 och Z170 chipset) som fanns på Inet, så för majoriteten av vanliga budget konsumenter finns inte ens MCE tillgängligt (eller så är jag blind och hittar inte funktionerna i manualerna).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

På billiga moderkort är det inte säkert att VRM är tillräckligt kraftfull för att MCE ska fungera. Som sagt så ökar strömförbrukningen en hel del med MCE, precis som vid vanlig överklockning. Om inte VRM är konstruerad för den ökade strömförbrukningen så är det nog smartast att som moderkortstillverkare gömma MCE-funktionen.

Permalänk
Medlem

@liket: förstår viset poängen. Det är en person med en väldigt tydlig bias till AMD's fördel som gjort videon.

Spelen computerbase använder sig av är titlar som skalar enormt bra över många trådar just nu, faktiskt mycket bättre än vad majoriteten av spel gör. Plockar man ut klara outliers eller tänker sig hur lätt det är att klocka en 2500k så är det inte direkt en bra poäng han gör i videon. Ja en nästan 4 år nyare och högre klockad CPU gör sig bättre i moderna titlar, woho.

https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170...

På en mindre bitter ton så verkar 1700 sälja otroligt bra, två första leveranserna till komplett verkar ha blivit helt uppköpta så även om man bestämt sig så hade man fått vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En cachemiss borde inte ta max några hundra nanosekunder, några hundra microssekunder menar du väl?
Grovt räknat, säg att man läser minnet i 30 GB/s och en process cachat 3 MB i L3, borde en cachemiss grovt kosta 200µs.

Skrivet av Yoshman:

Latens mot RAM brukar ligga på ~200-300 klockcykler. Så det är på höga tiotals eller låga hundratals nanosekunder.

@Yoshman - Du menar att datamängd*bandbredd inte är relevant i denna kontext utan bara latens? Jag tänker mig att för just spel, där en tråd kanske jobbar med att preprocessa texturer som ska skickas till GPU, så borde det vara ganska många cachelinjer som måste uppdateras efter att en tråd bytt fysisk L3.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Han säger iofs att han själv hade en 2500K under den tiden och inte ångrar det i videon.

Jämförelsen är ju intressant för att Ryzen behandlas på samma sätt i gaming med samma felaktiga slutsats om framtida grafikkort. Skillnaden motför den gamla processorn är ju däremot att Ryzen är väldigt bra på det allra mesta i övrigt också dock.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oegat:

@Yoshman - Du menar att datamängd*bandbredd inte är relevant i denna kontext utan bara latens? Jag tänker mig att för just spel, där en tråd kanske jobbar med att preprocessa texturer som ska skickas till GPU, så borde det vara ganska många cachelinjer som måste uppdateras efter att en tråd bytt fysisk L3.

Anta "worst-case", hela 8 MB L3$ ska fyllas från RAM. Anta att vi kör inom JEDEC-specifikation, d.v.s. DDR4 2400MT.

Det tar då 0,2 millisekunder att fylla cachen från RAM, det är ~1 % av tiden för ett Windows 10 OS-tick.

Så absolut worst-case, d.v.s. alla trådar byter CCX varje OS-tick och inget de jobbar med är samma så ryker alltså ~2 % (i det läget ska 16 MB läsas in då båda CCX måste fylla sin respektive L3$) för att cachen hela tiden måste laddas om. För att det verkligen ska bli 2 % måste det också vara så att CPU-kärnorna inte kan göra någon progress innan L3$ är helt laddad, annars blir förlusten mindre.

Fast ett problem som är så beroende av L3$ skulle ha horribel IPC i alla fall. De flesta desktop-program, inklusive spel, har typiskt 90 % eller mer L1$/L2$-hitrate. Vissa serverlaster kan absolut se rätt låg cache-lokalitet, men de brukar då sällan nå en genomsnittlig IPC över 1,0 (SMT kan i detta läge vara lika effektiv som en "riktig" kärna då det finns massor med back-end resurser ledigt).

Går att mäta både IPC (d.v.s. genomsnittlig antal x86 instruktioner som färdigställs per cykel) och cache-hit-rate på valfritt program med Intel Performance Counter Monitor, har inte koll på om AMD har något liknande men det är nog rätt troligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ok, men Win7 ser den väl inte heller som NUMA? Stilts resultat visar ju framför allt ett penalty av SMT i win10 jämfört med 7. Det är knappast fallet att de få FPS som skiljer Win7 och 10 vid 8c/8t har med NUMA-topologin att göra, dels är skillnaden liten och dels ser jag inte vilken info processorn ger som Win7 skulle ha bättre koll än Win10 vad den ska göra med. Har svårt att tro att Ryzen uppfattas som NUMA av Win7, men detta kan ju coreinfo verifiera om det behövs.

Skillnaden mellan 7 och 10 skulle kunna bestå i att win 10 flyttar trådar oftare som default, eller har större overhead när den gör detta på Ryzen. Det hade varit intressant att se Win10 och Win7 jämfört på en Ryzen med en CCX avstängd. Finns det en skillnad i "hoppigheten" mellan dessa OS så torde den skillnaden interagera med Ryzens relativt komplexa cachehierarki.

Med SMT inaktiverat så har du fortfarande 2st CCX aktiva, därav problemet kvarstår men blir mindre med färre trådar. 8% lägre min-fps utan SMT i Win7. Det är ingen slump.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv

Körde lite Arma 3 multiplayer (1.68RC 64-bit) idag. Lite roligt att hälften av kärnorna är konstant parkerade. Ofta är bara fyra aktiva, och ibland går en femte kärna igång. Det är säkert energieffektivt iallafall!

Sätter en slant på att fyrkärniga Zen kommer prestera identiskt med åttakärniga i det spelet. Ett stort steg upp i prestanda från FX-8350 ändå. Spelet är klart spelbart med Zen, men det är fortfarande en bra bit upp till Intel. Zen verkar prestera ungefär som en i3 eller Pentium i Arma3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Verkar som att i stort sett alla konsumentmodeller av X99 har MCE efter lite research, men inga workstation/server kort(inte vad jag kunde finna åt). Detta kanske inte är allt för relevant, men billigare kort med andra chipset har inte alltid heller MCE, iaf vad jag kunde hitta i manualen på de 3 billigaste (LGA 1151, ATX) Intel korten (H110, B250 och Z170 chipset) som fanns på Inet, så för majoriteten av vanliga budget konsumenter finns inte ens MCE tillgängligt (eller så är jag blind och hittar inte funktionerna i manualerna).

Jag kollade bara X99 som sagt och jag viker mig som sagt på frågan om MCE som överklockning. Däremot så tycker jag att det är rimligt att man aktiverar MCE när man skall testa överklockingsprestanda

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Med SMT inaktiverat så har du fortfarande 2st CCX aktiva, därav problemet kvarstår men blir mindre med färre trådar. 8% lägre min-fps utan SMT i Win7. Det är ingen slump.

Är min-fps i detta fall verkligen den enskilda scen med längst scentid (i så fall värdelöst värde) eller är det någon form av 0,1 % eller 1 % percentil?

TechReport beskriver problemet med renodlad minimal FPS

"The problem is that a minimum frame rate—or any instantaneous frame-rate value—doesn't tell us much at all about the overall gaming experience. A minimum frame rate indicates that somewhere in a test run, the graphics card rendered a frame in a certain number of milliseconds. It doesn't tell us how many frames were produced in a similar amount of time, or how closely together they occurred. The way I see it, focusing on what might be one frame in a set of thousands places undue value in an outlier."

Och Toms Hardware har ett lysande exempel på hur missvisande detta kan bli i verkligheten

Notera att R7 1800X utan SMT har både bättre genomsnittlig FPS och bättre lägsta FPS jämfört med SMT (tittar på fallen markerade "HP", AMD har ju sagt att det finns strul som för tillfället bäst undviks genom att köra "high performance" profilen).

Men ändå ger SMT påslaget mindre FPS-varians och enligt deras upplevelseindex ger även SMT påslaget den bättre upplevelsen. Faktum är att fallet med SMT avslaget ger störst FPS-varians.

Anta nu att felet är att Windows 10 går något fel som t.ex. behandlar alla CPU-trådar som "riktiga" kärnor eller av någon anledning flyttar saker oftare mellan CCX med SMT påslaget, borde inte det absolut leda till högre FPS-varians?

Tyvärr saknas ju Win7 siffror här, skulle varit väldigt intressant att ha dem med.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag kollade bara X99 som sagt och jag viker mig som sagt på frågan om MCE som överklockning. Däremot så tycker jag att det är rimligt att man aktiverar MCE när man skall testa överklockingsprestanda

Jo att man kan använda MCE är helt ok, men då måste man som sagt göra det i överklockningsdelen/avsnitt. Som allra minst måste man till en början tala om att funktionen är påslagen och vad den gör. Så i slutändan vidhåller jag att AMD inte gjorde något fel när dom bad recensenter dubbelkolla så inte MCE var aktivt vid testande, kan vara lätt att missa om funktionen är aktiv by default på moderkortet, den borde inte vara påslagen som standard efter det att det vart ett jäkla liv när dom testade moderkort som hade det för x år sedan mot kort som inte hade funktionen alls.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon78208:

Körde lite Arma 3 multiplayer (1.68RC 64-bit) idag. Lite roligt att hälften av kärnorna är konstant parkerade. Ofta är bara fyra aktiva, och ibland går en femte kärna igång. Det är säkert energieffektivt iallafall!

Sätter en slant på att fyrkärniga Zen kommer prestera identiskt med åttakärniga i det spelet. Ett stort steg upp i prestanda från FX-8350 ändå. Spelet är klart spelbart med Zen, men det är fortfarande en bra bit upp till Intel. Zen verkar prestera ungefär som en i3 eller Pentium i Arma3

Det har du alldeles rätt i, Intels nya Pentium för en spottstyver ligger pinsamt nära Ryzen i Arma 3
Men detsamma gäller ju för Intels 6900K till exempel. https://youtu.be/PoEcgfbhwTs?t=11m32s

ARMA 3 är otroligt bundet till snabb enkeltrådsprestanda.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kanske intressant för de som sitter på ASUS crosshair VI och råkat ut för bootloop/bios update loop

Citat:

Still waiting for the BIOS. Until then you guys can lock the CPU SOC Voltage to default (Offset mode +0.00625V) to prevent the random BIOS update from happening. This is to prevent it from increasing due to auto rules when overclocking DRAM. If you're running fully default settings you're OK.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5ymi4z/workaround_for_a...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Anta "worst-case", hela 8 MB L3$ ska fyllas från RAM. Anta att vi kör inom JEDEC-specifikation, d.v.s. DDR4 2400MT.

Det tar då 0,2 millisekunder att fylla cachen från RAM, det är ~1 % av tiden för ett Windows 10 OS-tick.

Så absolut worst-case, d.v.s. alla trådar byter CCX varje OS-tick och inget de jobbar med är samma så ryker alltså ~2 % (i det läget ska 16 MB läsas in då båda CCX måste fylla sin respektive L3$) för att cachen hela tiden måste laddas om. För att det verkligen ska bli 2 % måste det också vara så att CPU-kärnorna inte kan göra någon progress innan L3$ är helt laddad, annars blir förlusten mindre.

Fast ett problem som är så beroende av L3$ skulle ha horribel IPC i alla fall. De flesta desktop-program, inklusive spel, har typiskt 90 % eller mer L1$/L2$-hitrate. Vissa serverlaster kan absolut se rätt låg cache-lokalitet, men de brukar då sällan nå en genomsnittlig IPC över 1,0 (SMT kan i detta läge vara lika effektiv som en "riktig" kärna då det finns massor med back-end resurser ledigt).

Går att mäta både IPC (d.v.s. genomsnittlig antal x86 instruktioner som färdigställs per cykel) och cache-hit-rate på valfritt program med Intel Performance Counter Monitor, har inte koll på om AMD har något liknande men det är nog rätt troligt.

Ok, så även med den siffra som @Ratatosk räknat fram så är det för liten del för att spela roll. Jag tycker också att det stämmer rimligt med erfarenheten från Core2quad och moderna NUMA-system generellt med "node interleaving" aktiverat. Jag uppfattar inte att problem med trådflytt diskuterats i dessa kontexter, inte heller problem med att trådar som skriver till samma minne sitter på CPUer med olika fysiska LLC.

Men då kvarstår frågan hur mycket värre detta kan bli med Ryzen, iom den mer komplexa cachemodellen.

Skrivet av Enigma:

Med SMT inaktiverat så har du fortfarande 2st CCX aktiva, därav problemet kvarstår men blir mindre med färre trådar. 8% lägre min-fps utan SMT i Win7. Det är ingen slump.

Jag tror inte heller det är slump, min fråga var mer om det har med L3-cachens uppdelning att göra (och därmed till hur schemaläggningen hanterar denna) eller med något annat. Därav att jag lägger fram en hypotes på hur den procentuella skillnaden mellan w7 och w10 i fallet SMT avaktiverat skulle kunna bero av CCX-uppdelningen. Men här skulle behövas ett tvåfaktorexperiment med fyra villkor:

1CCX, Win7
1CCX, Win10
2CCX, Win7
2CCX, Win10

SMT hålls avslaget, 4 kärnor aktiva och klock låst. Då skulle vi få veta om skillnaden mellan Win7 och 10 interagerar med Ryzens CCX-modularitet. Om det nu inte är så att motsvarande data redan kan plockas ihop från publicerade tester.

(jag fortsätter min vana att glatt föreslå tidsödande tester som andra borde göra )

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Ang. PCI/GPU passhthrough. Wendell verkar ha kört fast efter sin tweet härom dagen som @suzieq länkade. Meddelar att Gigabyte är hjälpsamma, men verkar ha problem med drivarkrascher i guest-OS.

Samtidigt har Alex Williamson som underhåller passthrough-subsystemet till KVM (Linux) varit i kontakt med AMD angående ACS, systemet för att styra den inte alltid gynnsamma grupperingen av PCIe-enheter relativt IOMMU.

Se https://www.redhat.com/archives/vfio-users/2017-March/msg0002... :

Citat:

Initial information from AMD suggests that ACS may in fact be enabled via a BIOS option. I cannot confirm yet if this should be available on all versions of Ryzen.

Så det verkar inte vara fallet att AMD stängt av denna funktion aktivt i syfte att segmentera marknaden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Och här är videon

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Ok! Han har alltså inte fått det kraschfritt ännu, så svårt att veta hur det slutar.

ACS kommer nog med patchen att fixa sig till en nivå motsvarande intels konsumentplattformar, vilket torde räcka säkerhetsmässigt för enanvändarsystem, eller också genom officiellt bios-stöd. Det övriga är betydligt mer osäkert.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Hittade en länk som länkade till en japansk artikel om minnen och Ryzen.

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

Där fanns en del slides från Ken Mitchell (AMD engineer) från hans föreläsning "Optimizing for AMD Ryzen CPU" på GDC som beskriver latenser på olika nivåer, och där han jämför med Intel:

Man har nog haft uppfattningen att man ligger jämt med Intel.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror man ska förvänta sig något sämre prestanda än att bara stänga av kärnor. Sweclockers hade testat men fått bättre resultat än vad AMD hade uppgett att man skulle få, detta gällde dock 6/12 men ser inte varför 4/8 skulle prestera bättre.

Kan nog vara sämre eller bättre, eller så ligger den runt den prestandan, inget som är bekräftat änn.
Det jag tror kan påverka prestandan på 4c/8t är beroende på hur den är uppbyggd, ifall det är en 8c/16t som har 4c/8t avstängda, men samtidigt har 16MB, kan ge den bättre prestanda i vissa senarion, pga mer cache, eller så gör de en 4c/8t med 1 CCX och har därmed snabbare åtkomst till L3 med 8MB cache.
Något som vore riktigt nice ifall dom gjorde en 4c/8t 1CCX med 16MB L3 cache men detta senario är nog inte så troligt, men vore kul att se hur en sådan CPU presterade, då Cache hjälper prestandan en hel del, så även ifall de inte fick up GHz på CPUn till samma som en i7 7700k så skull den prestera rätt nära pga mer cache i vissa senarion.

Permalänk

Zen

Gjorde en video på Ryzen där jag snackade om vad jag tyckte om Zen. Bara mina egna tankar sådär.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

Själv undrar jag mest när vi får se en ny stepping.

Permalänk
Medlem

32M at full speed on Windows 10 with HPET enabled.

To get around processor scheduler bug, set affinity to every other core starting with core 0

Ett tips till er med Ryzen

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Är man riktigt nördig med en ryzen setup så är det bara & köra Process lasso med det slipper man pula manuellt varje applikationsstart, då kan man dessutom påverka lite hur schedulern hanterar termisk lastbalansering då process lasso också förhindrar ping pong beteendet, tills det kommer en patch/fix på problemen är nog detta bästa alternativet frånsett att inte bry sig alls.

Edit: Om man på SuperPI kör enkel tråd så är det generellt bäst att forcera en kärna i affinity, på min i7 skaver det av 2 sekunder på 1M testet

På wPrime som är multitrådat så är det lite lurigare, om jag kör 4 trådar och fri affinity så tar det mer än en sekund längre än om jag kör låst affinity till fysiska kärnor (4) på 8 eller 4 trådar på 32M. Så till och med på en väl optimerad i7 är det lite sådär med just optimering. Jag tjänar åtminstone på att köra 8 trådar med HT.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Nu finns G.Skill Flare X minnena på prisjakt https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=g.skill%20flare%20x
Finns dock inga i lager. Verkar som det är Liontech som listat minnena än så länge

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam

Här är ett inlägg om Core Parking med Ryzen.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5yonzw/core_parking_and...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Gjorde en video på Ryzen där jag snackade om vad jag tyckte om Zen. Bara mina egna tankar sådär.
https://www.youtube.com/watch?v=QM9Aasfh3e4

Fan vad du har klippt i videon. Har det blivit så mycket fel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Så vad säger ni om NH test https://www.nordichardware.se/test/snabbtest-vilken-cpu-kravs... .Ser ju inget vidare ut där och med tanke på problemen med moderkort och minnen så får det bli en 7700k för min del istället för 1700 som tänkt..tråkigt..

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Så vad säger ni om NH test https://www.nordichardware.se/test/snabbtest-vilken-cpu-kravs... .Ser ju inget vidare ut där och med tanke på problemen med moderkort och minnen så får det bli en 7700k för min del istället för 1700 som tänkt..tråkigt..

3 spel är ett väldigt litet test och windows 10 kvarstår som en block för Ryzens prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Nu finns G.Skill Flare X minnena på prisjakt https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=g.skill%20flare%20x
Finns dock inga i lager. Verkar som det är Liontech som listat minnena än så länge

Nu får vi hoppas att Sweclockers tar in dem också och testar dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|