Tips på trådlös HDD som jag kan ha kopplad till TVn via HDMI etc. (1-2TB)

Permalänk

Tips på trådlös HDD som jag kan ha kopplad till TVn via HDMI etc. (1-2TB)

Som rubriken lyder så söker jag en trådlös HDD som jag ständigt kan ha inkopplad i TVn via HDMI och spela upp nedladdad film.
Finns det något sådant?

Alternativt någon liten portabel HDD med HDMI som jag lätt kan plugga in när jag tankat ned önskad film/serie.

Är less på att behöva koppla in min laptop (vars fläktar låter som en jumbojet) i TVn hela tiden.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

De flesta moderna tv apparaterna tillåter dig att koppla in USB lagringsenheter och spela upp videor den vägen.
Så en vanlig extern USB hårddisk är nog vad du är ute efter.
Att koppla in en hårddisk via HDMI har jag aldrig sett någon göra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Eller så kör du valfri android box med kodi, har en minix neo x8-h plus i sovrummet som fungerar utmärkt, adderad bonus är såklart android appar för netflix och allt bös, runt en tusing på rätt ställen (inte sverige). Finns annars boxar i alla prisklasser med olika funktioner.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

De flesta moderna tv apparaterna tillåter dig att koppla in USB lagringsenheter och spela upp videor den vägen.
Så en vanlig extern USB hårddisk är nog vad du är ute efter.
Att koppla in en hårddisk via HDMI har jag aldrig sett någon göra.

Okej, vet du någon bra HDD jag kan föra över filmerna till trådlöst, och sen spela upp via USB i TVn?

Eller vilket sätt skulle jag smidigast kunna lösa mitt problem på. Mitt mål är att efter jag fått hem filmen till datorn så ska jag kunna spela upp den på TVn så snabbt/enkelt och "smärtfritt" som möjligt utan att behöva flytta runt och koppla om saker. Enkelt förklarat: så få moment som möjligt helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Eller så kör du valfri android box med kodi, har en minix neo x8-h plus i sovrummet som fungerar utmärkt, adderad bonus är såklart android appar för netflix och allt bös, runt en tusing på rätt ställen (inte sverige). Finns annars boxar i alla prisklasser med olika funktioner.

Vad är en kodibox snabbt förklarat? Är det som ett mediacenter typ?

Permalänk
Medlem

Som sagt en Android box ansluter trådlöst till ditt hemnät & spelar upp film direkt från nätet eller de som du lagrat på en dator i nätverket, absolut enklast lösning på alla problem. Det är som att man skulle ansluta en android smartphone och få tillgång till alla appar på android inklusive Kodi (mediacenter) i rätt upplösning och med rätt ljudformat.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=295

Där finns det en rätt stor mängd mediaspelare att välja på

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@tellus82: Okej, det får jag läsa på mer om. Har du någon länk till en box du rekommenderar?

EDIT: så MiniX Neo X8-H kan alltså spegla min dator på TVn i full HD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo500:

@tellus82: Okej, det får jag läsa på mer om. Har du någon länk till en box du rekommenderar?

Just denna kör jag själv och den har fungerat utmärkt under lång tid men det finns många andra som kanske är bättre idag, den har något högt pris i svenska butiker.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2902104

Det finns andra Minix som kanske skulle räcka till just dina behov och naturligtvis andra märken.

Edit:

Skrivet av lassekongo500:

EDIT: så MiniX Neo X8-H kan alltså spegla min dator på TVn i full HD?

Nja inte riktigt det jag menade, om du vill köra någon form av airplay eller variant på det så är det en apple tv du vill ha, vill du kunna köra lokalt lagrad film som finns som videofil i din dator så behöver du för enkelhet Kodi, en app som installeras i valfritt OS som kan spela upp marknadens alla vanligt förekommande filmformat i ett snyggt Ui, kodi speglar inte på något sätt det du ser på din datorskärm.

Om du har en kraftig dator och vill spegla webbläsarns innehåll så kan du köra med att casta till google chromecast, funkar även från telefon med de flesta videoapparna som netflix osv.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3341551

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Just denna kör jag själv och den har fungerat utmärkt under lång tid men det finns många andra som kanske är bättre idag, den har något högt pris i svenska butiker.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2902104

Det finns andra Minix som kanske skulle räcka till just dina behov och naturligtvis andra märken.

Edit:
Nja inte riktigt det jag menade, om du vill köra någon form av airplay eller variant på det så är det en apple tv du vill ha, vill du kunna köra lokalt lagrad film som finns som videofil i din dator så behöver du för enkelhet Kodi, en app som installeras i valfritt OS som kan spela upp marknadens alla vanligt förekommande filmformat i ett snyggt Ui

Ok! Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Koppla in en HDD till router och synka via nätverket? Kanske måste skaffa nån ytterligare box till TV:n om den inte supportar HDD via nätverk dock. Och det krävs såklart en router som kan agera som en NAS. Eller bara bygga/köpa en egen NAS.

Permalänk
Medlem