Permalänk

För höga temps? i5 7600K @ 4.8Ghz H100i

Hej!
Jag skaffade en i5 7600K för ett par dagar sedan och har nu satt en stabil överklockning på 4.8GHz med en Vcore på 1,27 i adaptive mode. Den gick igenom 30min i Realbench och 12 timmar i Aida64 utan några problem. Det som gör att jag oroar mig är att den kommer upp i högre temperatur när jag lirar CSGO än när jag gjorde båda stresstesterna. Har inte hunnit testa några andra spel men ska försöka göra det nu ikväll.
Jag inte är lika kunnig när det kommer till överklockning jämfört med många andra här på forumet, så jag tänkte checka med er om ni tycker temperaturerna ser bra ut eller inte. Sen undrar jag även om det kommer påverka livslängden på CPUn mycket om jag dagligen använder datorn till att mestadels spela.

Temperaturer:
Idle: 30-40C
ROG Realbench: 68-70C
Aida64: 70C
CSGO: 70-75C

Moderkort: Asus Prime Z270-A
CPU: i5 7600K @ 4.8GHz
Kylning: Corsair H100i
GPU: Asus strix gtx 970

Permalänk
Inaktiv

75C är inte farligt för en överklockad proccesor

Permalänk
Medlem

Helt ok temps!

Permalänk
Skrivet av anon273333:

75C är inte farligt för en överklockad proccesor

Okej så jag behöver inte oroa mig över att det kommer påverka livslängden på CPUn?

Skrivet av cabraja:

Helt ok temps!

Hade gärna sett att dom var lägre men man kan inte få allt man önskar sig. Vilken kylare skulle du rekommendera om jag nu eventuellt bytar ut min h100i, är ganska less på corsairs mjukvara.

Permalänk
Inaktiv

ROG Realbench är inte värt namnet stresstest, det är därför du når högre i spel.
Förresten, jäklar vad varm Kaby Lake blir! Jag måste upp i närmare 1.4V och köra Prime95 för att matcha de tempsen på Skylake.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

ROG Realbench är inte värt namnet stresstest, det är därför du når högre i spel.
Förresten, jäklar vad varm Kaby Lake blir! Jag måste upp i närmare 1.4V och köra Prime95 för att matcha de tempsen på Skylake.

Kan stämma, har inte kört realbench förens nu alltid kört prime tidigare. Aa där är en del skillnad mellan skylake och kaby lake.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cartman2425:

Hade gärna sett att dom var lägre men man kan inte få allt man önskar sig. Vilken kylare skulle du rekommendera om jag nu eventuellt bytar ut min h100i, är ganska less på corsairs mjukvara.

Om du är less på mjukvaran rekommenderar jag dig att avinstallera mjukvara. Finns inget som gör att du tvunget måste ha mjukvaran egentligen för att få funktionaliteten av kylaren.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cartman2425:

Okej så jag behöver inte oroa mig över att det kommer påverka livslängden på CPUn?

Jag personligen tycker inte det är något fel på corsairs kylare. Kör en H80 själv.
Om du inte trivs med dem tempsen tycker jag definitivt du ska delida processorn så
kan du sova gott med låga temps.

Har samma CPU med H80i V2 och min temp ligger under 50C efter timmar med Intel Extreme Tuning Utility.
Delidade den själv och det var min första delid. Man får vara försiktig men det är ingen vetenskap!

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av cartman2425:

Hejsan,

Vad specifikt är det som har krånglat med mjukvaran? Kanske något jag kan hjälpa dig att lösa.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem

@Corsairjohan Lite annan fråga men när kan vi räkna med en uppdatering så att corsair link känner igen 7700k jobbigt när man inte får fläktarna inställda bra

Skickades från m.sweclockers.com