Chassi fläktar spinner upp till 100% sen ner till 0% igen, over and over.

Permalänk
Avstängd

Chassi fläktar spinner upp till 100% sen ner till 0% igen, over and over.

Hallå. Flyttade nyligen över mina komponenter till ett nytt chassi och fläktarna (3pin) kopplades in till mitt moderkort istället för fläktkontrollern jag hade förut; resultatet är att fläktarna spinner upp till 100% drygt vart 10e sekund - i UEFI står det att fläktarna går på X RPM och inte att dom går upp och ner. Vad är problemet?

Moderkortet är ett ASUS Strix Z270G Gaming. Håller på att göra mig knäpp, tog bort fläktkontrollern då den tog onödigt med plats & skärmen slutat fungera (BitFenix Recon)

Ska man verkligen behöva en fläktkontroller om det inte är PWM fläktar...?

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner AI Suite 3, där kan man styra alla fläktar o mer. (Bara för ASUS Mobos)

Kan vara lite svårt att hitta, ska försöka leta upp en sida åt dig

EDIT: Testa denna http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/accessory/ROG_OC_Station/...

OBS: direktlänk till nedladdning

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Enligt manualen så skall moderkortet kunna styra vanliga 3-pin fläktar.
Har du satt syrningen i UEFI till "DC mode" på de fläktuttagen där dina fläktar är inkopplade i?
Har du kollat upp vilken/vilka fläktar som varvar upp och ner förresten? Kunde ju underlätta att veta vilket uttag de är kopplade mot.

Har du även installerat AI Suite 3? Då där får du fler möjligheter att styra fläktarna i Windows utan att mecka i UEFI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Testa att ladda ner AI Suite 3, där kan man styra alla fläktar o mer. (Bara för ASUS Mobos)

Kan vara lite svårt att hitta, ska försöka leta upp en sida åt dig

EDIT: Testa denna http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/accessory/ROG_OC_Station/...

OBS: direktlänk till nedladdning

Självklart har jag Suite 3, men det hjälper tyvärr inte att ändra i varken det eller UEFI.. Känns onormalt att det inte skulle gå att styra vanliga fläktar med ett nytt moderkort.

Skrivet av loefet:

Enligt manualen så skall moderkortet kunna styra vanliga 3-pin fläktar.
Har du satt syrningen i UEFI till "DC mode" på de fläktuttagen där dina fläktar är inkopplade i?
Har du kollat upp vilken/vilka fläktar som varvar upp och ner förresten? Kunde ju underlätta att veta vilket uttag de är kopplade mot.

Har du även installerat AI Suite 3? Då där får du fler möjligheter att styra fläktarna i Windows utan att mecka i UEFI.

Det är båda fläktarna som är inkopplade till Chassi uttagen som spökar. Ingen av dom är kopplade som DC, ska dom vara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Det är båda fläktarna som är inkopplade till Chassi uttagen som spökar. Ingen av dom är kopplade som DC, ska dom vara det?

OK, om de är 3-pin så är det DC-mode som gäller.
PWM fungerar bara med 4-pin fläktar.

Permalänk
Avstängd

@loefet: Får testa det, annars blir det nog att köpa ett par nya fläktar, blir galen på detta