Ny dator. Startade först. Nu död. Trasigt moderkort?

Permalänk
Medlem

Ny dator. Startade först. Nu död. Trasigt moderkort?

Hej!

Jag byggde idag ihop en dator med följande delar:

Chassi: Fractal Design Node 304
PSU: Fractal Design Integra M 550W
Moderkort: MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC
Processor: Intel Core i5 7600K
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 DC 16GB
GPU: Gigabyte Radeon RX 580 Gaming HDMI 3xDP 8GB
HDD: Crucial® MX300 525GB M.2 SSD

Datorn startade, och jag kunde gå in i BIOS-inställningarna. Allt var frid och fröjd tills jag bestämde mig för att testa att slå om fläkthastigheten på chassifläktarna, vilket man kan göra med en liten switch på baksidan av Node 304:an. Då dog datorn och jag kunde därefter inte slå på den.

Jag kan få igång enbart nätagget genom att koppla ihop grön pinne med jord, så det verkar inte vara något fel på nätagget. Jag har kopplat bort allt från moderkortet utom ett RAM-minne och processorn, men den verkar ändå helt död. Inga lysdioder lyser på moderkortet (dock osäker på om det ska göra det, då jag inte kunnat hitta något om det i manualen).

I och med att den startade och fungerade först, så borde det inte vara jag som kopplat ihop den fel. Det känns som att moderkortet kanske har pajat. Är det någon som vet hur jag kan ta reda på det säkert, eller hur jag ska gå vidare i felsökningen?

Hittade vid lite Googlande bland annat den här tråden, där någon beskriver nåt som är misstänkt likt det som hänt mig: https://hardforum.com/threads/fractal-design-fan-controller-b...

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Hej!

Jag byggde idag ihop en dator med följande delar:

Chassi: Fractal Design Node 304
PSU: Fractal Design Integra M 550W
Moderkort: MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC
Processor: Intel Core i5 7600K
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 DC 16GB
GPU: Gigabyte Radeon RX 580 Gaming HDMI 3xDP 8GB
HDD: Crucial® MX300 525GB M.2 SSD

Datorn startade, och jag kunde gå in i BIOS-inställningarna. Allt var frid och fröjd tills jag bestämde mig för att testa att slå om fläkthastigheten på chassifläktarna, vilket man kan göra med en liten switch på baksidan av Node 304:an. Då dog datorn och jag kunde därefter inte slå på den.

Jag kan få igång enbart nätagget genom att koppla ihop grön pinne med jord, så det verkar inte vara något fel på nätagget. Jag har kopplat bort allt från moderkortet utom ett RAM-minne och processorn, men den verkar ändå helt död. Inga lysdioder lyser på moderkortet (dock osäker på om det ska göra det, då jag inte kunnat hitta något om det i manualen).

I och med att den startade och fungerade först, så borde det inte vara jag som kopplat ihop den fel. Det känns som att moderkortet kanske har pajat. Är det någon som vet hur jag kan ta reda på det säkert, eller hur jag ska gå vidare i felsökningen?

Hittade vid lite Googlande bland annat den här tråden, där någon beskriver nåt som är misstänkt likt det som hänt mig: https://hardforum.com/threads/fractal-design-fan-controller-b...

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Låter som en kortslutning. Testa att koppla bort alla fläktar förutom cpu kylaren och grafikkortet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ta ut batteriet på moderkortet i 5 min och kolla om det hjälper. Funka för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Låter som en kortslutning. Testa att koppla bort alla fläktar förutom cpu kylaren och grafikkortet.

Har gjort. Ingen skillnad tyvärr.

Skrivet av f1skarN:

Ta ut batteriet på moderkortet i 5 min och kolla om det hjälper. Funka för mig.

Hm, kan inte se batteriet. Det störiga är att jag inte kan ta ut moderkortet ur chassit utan att isf. också ta bort CPU-kylarn (och därmed behöva rengöra och applicera ny kylpasta, och jag saknar aceton hemma).

Vad hade du för symptom då det fungerade att plocka ut batteriet i 5 min?

Permalänk
Medlem

Kolla att distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit sitter på rätt plats. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Ta ut moderkortet ur chassit så blir det lättare att felsöka. Moderkortet kan läggas på tex kartongen som den levererades med. Så länge datorn är död behöver du bara 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Bild (grafikkort), Windows (alla diskar/DVD/USB), mus, tangentbord, chassifläktar mm är onödigt att blanda in just nu. Sånt, kablar och porten de kopplats till är dessutom kända för att orsaka start fel död dator, ingen bild, frysningar mm.

Om du senare kommer så långt att du vill testa grafikkortet så ska du var uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen så att bakplåten har fri utrymme nedåt.

Edit:
Är din kylaren verkligen så stor och jobbig?

Många kylare bruka vara bästa att montera innan man sätter in moderkortet i chassit. Just nu ska du bara felsöka. Göra rent och sätta ny kylpasta kan du göra när du hittat felet och ska sätta in allt i chassit igen. Viktigaste är att montera kylaren rätt och ordentligt. Värdens bästa kylpasta gör inte så stor nytta om kylaren sitter snett, fel, dåligt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Har gjort. Ingen skillnad tyvärr.

Hm, kan inte se batteriet. Det störiga är att jag inte kan ta ut moderkortet ur chassit utan att isf. också ta bort CPU-kylarn (och därmed behöva rengöra och applicera ny kylpasta, och jag saknar aceton hemma).

Vad hade du för symptom då det fungerade att plocka ut batteriet i 5 min?

Första jag märke var att de LED lampor som lyser även när datorn är avstängd inte var på. När jag sedan tryckte på startknappen hände ingenting, trodde direkt att det var nätagget, jag testa nätagget och det fungera. Det sista jag gjorde var att ta ut batteriet och det fungera.

Ser inte heller något batteri på ditt moderkort, kollar på bilder.

Edit: det sitter vertikalt vid IO-panel typ.
http://www.kitguru.net/components/motherboard/ryan-martin/msi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kolla att distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit sitter på rätt plats. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Ta ut moderkortet ur chassit så blir det lättare att felsöka. Moderkortet kan läggas på tex kartongen som den levererades med. Så länge datorn är död behöver du bara 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg

Bild (grafikkort), Windows (alla diskar/DVD/USB), mus, tangentbord, chassifläktar mm är onödigt att blanda in just nu. Sånt, kablar och porten de kopplats till är dessutom kända för att orsaka start fel död dator, ingen bild, frysningar mm.

Om du senare kommer så långt att du vill testa grafikkortet så ska du var uppmärksam på att bakplåten går en bit nedanför moderkortet så ha den sidan vid kanten av kartongen så att bakplåten har fri utrymme nedåt.

Edit:
Är din kylaren verkligen så stor och jobbig?

Många kylare bruka vara bästa att montera innan man sätter in moderkortet i chassit. Just nu ska du bara felsöka. Göra rent och sätta ny kylpasta kan du göra när du hittat felet och ska sätta in allt i chassit igen. Viktigaste är att montera kylaren rätt och ordentligt. Värdens bästa kylpasta gör inte så stor nytta om kylaren sitter snett, fel, dåligt osv.

Ok, har påbörjat demonteringen. Kylaren är en Noctua U12-S, men det är väl egentligen snarare chassit som är rätt litet, vilket gör att jag är tvungen att plocka av kylflänsen för att få ut moderkortet.

Skrivet av f1skarN:

Första jag märke var att de LED lampor som lyser även när datorn är avstängd inte var på. När jag sedan tryckte på startknappen hände ingenting, trodde direkt att det var nätagget, jag testa nätagget och det fungera. Det sista jag gjorde var att ta ut batteriet och det fungera.

Ser inte heller något batteri på ditt moderkort, kollar på bilder.

Edit: det sitter vertikalt vid IO-panel typ.
http://www.kitguru.net/components/motherboard/ryan-martin/msi...

Ah, men det låter ju som väldigt liknande symptom. Då finns det kanske lite hopp iaf. Hittade också batteriet till slut. Har ej kopplat loss det ännu, så jag håller på att plocka ur moderkortet ur lådan just nu.

Permalänk
Medlem

Nu är moderkortet helt utplockat. Startar fortfarande inte tyvärr. Har kopplat loss batteri-sladden, och ska snart testa igen och se om det har hjälpt.

Permalänk
Medlem

Ok! Nu har jag gjort framsteg!

Moderkortet vaknade till liv igen efter att jag kopplat bort batteriet i några minuter! Nu får jag dock ingen bild, och det lyser en röd LED som jag tror ska indikera fel på DRAM (har provat med båda RAM-stickorna var för sig utan något annat resultat). Är dock inte helt säker på att den inte lyste tidigare då jag fick bild och kom in i BIOS-settings.

Jag kör nu med displayporten på moderkortet, vilket jag inte testat tidigare (när jag fick igång datorn först hade jag stoppat i grafikkortet). Kan det vara någon idé att sätta i grafikkortet igen?

Tack för all hjälp hittills!

EDIT:

Stoppade i grafikkortet och testade, men samma resultat tyvärr. Får ingen bild och det lyser en röd LED på moderkortet som enligt manualen ska indikera "DRAM is not detected or fail".

Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg? Försöka få tag i nytt/annat RAM-minne som jag kan prova med? Eller finns det något annat jag kan testa?

Om RAM-minnet inte fungerar nu, så antar jag att det på något viss måste ha pajat när jag ändrade fläktspänningen med switchen (eftersom datorn bootade tidigare)?

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite hur du kopplade fläktarna till att börja med, matas strömmen till fläktkontrollern på baksidan av datorn från moderkortet eller nätaggregatet? Jag antar att det är moderkortet i detta fall. Isåfall kan det vara ett potentiellt allvarligt tillverkningsfel som gjort att fläktkontrollern kortsluter.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag undrar lite hur du kopplade fläktarna till att börja med, matas strömmen till fläktkontrollern på baksidan av datorn från moderkortet eller nätaggregatet? Jag antar att det är moderkortet i detta fall. Isåfall kan det vara ett potentiellt allvarligt tillverkningsfel som gjort att fläktkontrollern kortsluter.

Nej, fläktkontrollern (och därmed chassi-fläktarna) ansluts med en molex-kontakt direkt från nätagget. Enligt tråden jag länkade till i första inlägget verkar det dock ändå som att den eventuellt kan fucka upp saker och ting pga. något hack de använder för att få 7V på mittensteget.

Permalänk
Medlem

Har nu även kollat CPU:n för eventuella böjda pinnar. Kunde inte se några (och det hade ju också varit lite konstigt iom. att datorn bootade tidigare, och jag har inte lossat CPU:n sedan dess).

Känner att jag har slut på uppslag på vad jag kan göra. Antar att det blir till att ringa Komplett (där jag beställde grejerna) imorgon.

Jag är iaf. glad att jag beställde just CPU + moderkort + chassi + PSU från ett och samma ställe. Beställde vissa saker som t.ex. CPU-kylare från en annan butik, och det hade varit jobbigt om chassit som köpts från en butik eventuellt hade pajat något som jag beställt från en annan butik (om det nu är så att fläktkontrollen i kombination med PSU:n kan ha pajat mobo/ram/processor).

Permalänk
Medlem

Så, nu är Moderkort, Processor, Chassi och Nätagg tillbakaskickat till Komplett. Får se vad deras felsökning visar.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att det är något fel med den där fläktkontrollern. Var försiktig om moderkortet byts ut slentriant, stå på dig med att du vill veta felorsak, ibland får man inte det. Det skulle ju se ut med ännu ett bränt moderkort nästa gång du pillar på fläktkontrollern, eller hur?

Ska bli intressant att höra uppföljning.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk

När du får tillbaka allting så starta upp UTAN fläkt kontrollen och använd datorn ett par dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Låter ju som att det är något fel med den där fläktkontrollern. Var försiktig om moderkortet byts ut slentriant, stå på dig med att du vill veta felorsak, ibland får man inte det. Det skulle ju se ut med ännu ett bränt moderkort nästa gång du pillar på fläktkontrollern, eller hur?

Ska bli intressant att höra uppföljning.

Ja, bra poäng :). Dock ville de ju faktiskt ha in alla grejerna, så förhoppningsvis testar de allihop

Skrivet av guineapig:

När du får tillbaka allting så starta upp UTAN fläkt kontrollen och använd datorn ett par dagar.

Hmm, borde det inte vara bättre att testa det direkt, så att jag inte får den att funka, installerar allt, för att *därefter* få den förstörd på nytt?

Skrivet av archnisse:

Ja, det låter väldigt likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

Ja, bra poäng :). Dock ville de ju faktiskt ha in alla grejerna, så förhoppningsvis testar de allihop

Hmm, borde det inte vara bättre att testa det direkt, så att jag inte får den att funka, installerar allt, för att *därefter* få den förstörd på nytt?

Ja, det låter väldigt likt.

Har du hört nått från komplett än?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Har du hört nått från komplett än?

Av oklar anledning kom chassi + nätagg fram till Komplett i torsdags, medan moderkort + CPU kom fram i fredags (jag skickade dem i två olika kollin, men vid samma tillfälle). Detta verkar ha lett till att de undersökte chassi + nätagg separat, och de har nu skickat ett helt nytt chassi, samtidigt som de skickat tillbaka samma nätagg. Jag frågade dem om det betyder att de hittat något fel på chassits fläktkontroller, och fick då följande, ganska vaga, svar:

Citat:

Det får jag tolka det som eftersom det är en ny ersättnignsordr som skickats, men just något konstaterande ser jag ännu inte. Men ett nytt chassi är alltså påväg

De verkar inte ha hunnit undersöka moderkort + CPU än.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag precis uppdatering från Komplett. De skriver att processorn var trasig, men moderkortet fungerade. De skickar ny CPU och tillbaka samma moderkort verkar det som.

Permalänk
Medlem

Fick nu ett förtydligande från Kompletts support-chatt där det ju låter som att de faktiskt hittade fel på fläktkontrollern:

Citat:

11:44:34 - Du: Dock har jag lite svårt att tolka texten om vilka tester som ni gjort. Det står:

"Kortet fläktkontroller har ändrats i olika steg och det fungerar korrekt. "

Samtidigt har ni ju beställt ett helt nytt chassi. Hur kommer det sig, om ni inte hittade något fel?

Vill bara försäkra mig om att inte den nya processorn kommer att brännas igen när jag byggt ihop allt, och ändrar fläkthastigheten...

11:47:23 - Kundservice: Vi hittade fel på fläktkontrollern, kan vara lite missförstånd mellan våra returmedarbetare bara. Det var fel på gamla chassit och vi har testat med en annan, på ett annat chassi, där det fungerat felfritt.

11:49:23 - Du: Ah, okej, det låter bra. Tack :)!

Permalänk
Medlem

Kul med uppföljning.

Defekt chassi/fläktkontroller som i sin tur dödat CPU alltså? Men moderkort och övriga delar ska vara ok?

Blir för dig att köra en del stabilitetstest när du fått igång prylarna igen för att kolla inget annat tagit skada.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Kul med uppföljning.

Defekt chassi/fläktkontroller som i sin tur dödat CPU alltså? Men moderkort och övriga delar ska vara ok?

Blir för dig att köra en del stabilitetstest när du fått igång prylarna igen för att kolla inget annat tagit skada.

Ja, det verkar som det. Komplett har nog inte gjort några fler tester av moderkortet än att de testade att starta det med en egen fungerande processor. Jag hoppas nu bara inte att RAM-stickorna, eller HDD, pajade samtidigt (dessa beställde jag från Proshop, och skickade dem därför inte till Komplett).

Tack för tips om att köra stabilitetstest! Kan du rekommendera något bra program för detta?

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering. Har nu fått alla grejerna och byggt ihop datorn. Har installerat Windows och allting verkar funka utom mitt Corsair-tangentbord som jag också köpte. Det får ström (lyser), men kan inte användas, varken i BIOS eller Windows.

Har testat tangentbordet både på den nya datorn (i alla olika USB-portar) och på min Macbook Air. Tangentbordet fungerade dock de första 15 minuterna, för en vecka sedan, innan fläktkontrollern pajade CPU:n. Kan det möjligtvis vara så att även tangentbordet förstördes i samma veva?

Permalänk
Medlem

@Jonatan:

Trådlöst eller trådat tangentbord?

Vilket som är det väl bara att skicka in det också.

Riktigt tråkigt fel du råkat ut för :/

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |