Lägga till DIR-655 som tredje router (för att skapa extra uttag) i BBB-miljö

Permalänk
Medlem

Lägga till DIR-655 som tredje router (för att skapa extra uttag) i BBB-miljö

Har fiber från BBB. Routern från BBB är första routern från väggen. Inställd så att nästa router - Asus RT-N66U - "gör jobbet" så att säga. Tyvärr räcker inte de fyra portarna längre. Jag tänkte då lägga till en gammal DIR-655 för att få ytterligare tre portar.

Tanken var alltså att koppla in DIR-655 i en av RT-N66U:s portar och sedan koppla in några prylar i DIR-655. Dock får jag inte ens internet att funka på DIR:en.

Är det något speciellt jag behöver tänka på? Går det ens att göra det jag vill?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Du ska kunna använda LAN-portarna som switch (använd inte WAN/Internet till någon sladd).

Eller, köp hellre en Netgear GS0105 eller GS108 och koppla till din Asus router.

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel Som AndersHu säger, köp en Netgear GS105/108 eller någon annan billig switch ist.
Och varför har du BBB's router först om du inte använder den?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Det går fint.

Logga in i webUI och stäng av funktioner såsom DHCP, DNS server, brandvägg och eventuellt Wi-Fi om du inte vill ha det.

Du kopplar från Asus-router till en av portarna 1-4 och använder även dom som switch. WAN-porten ska inte vara i kopplad till någonting.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Till att börja med: tack för alla svar! Se kommentarer/frågor nedan.

Skrivet av AndersHu:

Du ska kunna använda LAN-portarna som switch (använd inte WAN/Internet till någon sladd).

Eller, köp hellre en Netgear GS0105 eller GS108 och koppla till din Asus router.

För att den är enklare att administrera?

Skrivet av {SWEC}Rool82:

@bubbelbabbel Som AndersHu säger, köp en Netgear GS105/108 eller någon annan billig switch ist.
Och varför har du BBB's router först om du inte använder den?

Här är en bild av min setup:setup I korthet behöver jag BBB:s router för att TV:n ska funka. Problemet som uppstår för mig är att jag bara har två uttag i väggen vid TV:n. I Asusen har jag ledig port, men inte vid TV:n (se den mycket tjusigt ritade "vägguttag"-symbolen till vänster respektive "önskat läge" till höger.

Skrivet av tudz:

Det går fint.

Logga in i webUI och stäng av funktioner såsom DHCP, DNS server, brandvägg och eventuellt Wi-Fi om du inte vill ha det.

Du kopplar från Asus-router till en av portarna 1-4 och använder även dom som switch. WAN-porten ska inte vara i kopplad till någonting.

Behöver inte WAN-porten i D-linken vara kopplad för att den ska förstå att den ska "hämta" därifrån?

Skrivet av tcntad:

8P-switch från netgear vore smidigare...

Du menar som i stället för Asusen eller i stället för D-linken? Är nöjd med min Asus i övrigt. Och det är egentligen inte i Asusen som problemet ligger - det är i uttagen vid TV:n. Se illustration ovan.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Behöver inte WAN-porten i D-linken vara kopplad för att den ska förstå att den ska "hämta" därifrån?

Nej, det behöver den inte. T.e.x en vanlig switch har bara identiska portar. Ingen speciellt för "hämtning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Det går fint.

Logga in i webUI och stäng av funktioner såsom DHCP, DNS server, brandvägg och eventuellt Wi-Fi om du inte vill ha det.

Du kopplar från Asus-router till en av portarna 1-4 och använder även dom som switch. WAN-porten ska inte vara i kopplad till någonting.

Att lägga till är att man också bör byta adress på WebUI så att den inte får samma ip som den andra routern. Tråkigt om man inte längre kan logga in på routerns gränssnitt för att båda har samma ip. Så om Asus-routern har 192.168.1.1 kan D-linken som ska vara switch ges adressen 192.168.1.2. Slår man på wifi får man en extra trådlös accesspunkt på köpet

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Tack, det missade jag att nämna. Lättast är att byta IP innan du ansluter routern (som ska bli AP/switch) till resten av nätverket.

Permalänk
Medlem

Ja, köp en billig switch bara.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bubbelbabbel:

Till att börja med: tack för alla svar! Se kommentarer/frågor nedan.

För att den är enklare att administrera?

Här är en bild av min setup:setup I korthet behöver jag BBB:s router för att TV:n ska funka. Problemet som uppstår för mig är att jag bara har två uttag i väggen vid TV:n. I Asusen har jag ledig port, men inte vid TV:n (se den mycket tjusigt ritade "vägguttag"-symbolen till vänster respektive "önskat läge" till höger.

Behöver inte WAN-porten i D-linken vara kopplad för att den ska förstå att den ska "hämta" därifrån?

Du menar som i stället för Asusen eller i stället för D-linken? Är nöjd med min Asus i övrigt. Och det är egentligen inte i Asusen som problemet ligger - det är i uttagen vid TV:n. Se illustration ovan.

Ta bort D-linken (och BBB's om du kan), den lär vara skit ändå.
BBB > Asus > Neatgearswitch > datorer.

Permalänk
Medlem

Följ den första metoden här (LAN -> LAN).
http://www.wikihow.com/Cascade-Routers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Följ den första metoden här (LAN -> LAN).
http://www.wikihow.com/Cascade-Routers

Snyggt! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Snyggt! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem.
Tänk på att 655an "måste" ha samma ipområde som din Asus.

Om det stämmer som jag lyckats googla mig till så har din Asus gateway 192.168.1.1, men 655an 192.168.0.1

Någon av de två bör flyttas till den andras område.
Antingen att 655an ändras till 192.168.1.2 eller att Asus går "ner" till ...0.2

Jag har aldrig ägt en Asus så jag vet inte hur inställningarna ser ut i den men jag vet att D-link har bra inställningar.
Det är inte omöjligt att du måste göra inställningarna i flera steg.
Typ först stänga av DHCP. Starta om.
Ändra routern till en accesspunkt. Starta om.
Ändra IP. Starta om.

Tänk då på att hela tiden hålla koll på vilket IP routerns gateway har när allt det sker. Den kommer säkert ändras men oftast får man veta på skärmen när det görs. Håll koll på det.

Skulle du missa kan du se det i cmd.exe -> ipconfig /all
Leta efter Standard gateway: ......