Finns det folk här på Sweclockers som vill göra ett spel?

Permalänk
Medlem

Finns det folk här på Sweclockers som vill göra ett spel?

Hej

Det vore ju kul att göra ett eget spel!

Jag är kreativ och kan göra story, musik och programmera (men är inte nån expert)

Finns det några andra som är intresserade av att göra något gemensamt?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tyvärr är jag inte särskilt begåvad inom ämnet, men fan vilken bra idé! Tänker du ett litet SweC-spel eller mer ett riktigt spel som skulle kunna finnas på Steam tex?

Permalänk
Inaktiv

Vet du verkligen hur omfattande det är att göra ett spel? Hur lång tid beräknar du att det ska ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vet du verkligen hur omfattande det är att göra ett spel? Hur lång tid beräknar du att det ska ta?

Jag inser att det är väldigt omfattande så det beror helt på vilka tillgångar som går att få tag på.

Det hjälper inte med 100 programmerare om vi inte har nån som kan visualart/graphics.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag inser att det är väldigt omfattande så det beror helt på vilka tillgångar som går att få tag på.

Det hjälper inte med 100 programmerare om vi inte har nån som kan visualart/graphics.

Tja, det beror ju på vad det är för typ av spel, ett text-spel kan du nog göra ensam...
(Kom att tänka på Stugan-spelen )

Permalänk

Jag kan absolut ingenting om programmering och visual art.
Men om ni behöver någon som lyfter halvtunga saker upp och ner är jag er man.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Hadde en polare som satt i 1 år 24/7 framför datorn och ville göra ett spel.
Det enda han gjorde var 3d models 24/7 i 1 år.
Köpte färdiga scripts men längre kom han inte.

Tänk dig 1 person 1 år 24/7 endast 3d models. Sjukt!

Det tar för lång tid för en person om man inte kan det.

Permalänk
Medlem

ja du det hade varit roligt men jag har inte kunskaperna än, än så länge kan jag bara grunderna i css/html så för min del är det nog kört

kanske i framtiden.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jahlam:

Hadde en polare som satt i 1 år 24/7 framför datorn och ville göra ett spel.
Det enda han gjorde var 3d models 24/7 i 1 år.
Köpte färdiga scripts men längre kom han inte.

Tänk dig 1 person 1 år 24/7 endast 3d models. Sjukt!

Det tar för lång tid för en person om man inte kan det.

Ett spel behöver ju dock inte vara I klass med BF eller WoW.
Gjorde en del spel förr I flash och actionscript och ett sånt kanske jag knåpade ihop på någon månad eller så.
Visst Inga AAA-titlar kanske men de gick ju att spela och gav måttlig underhållning iaf

Då jag är brädspelsintresserad så skulle jag vilja prova att "konvertera" ett brädspel till dator någongång.
Då har man ju väldigt mycket gratis med story etc...

Mitt problem är att jag är kass på att programmera samt artworks xD så det blir nog inget

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Bara köra igång, jag och min lillebror har hållit på i ett år nu, spelet finns på Steam early access, inget är omöjligt! Det största problemet är inte koden utan content (Om man är en duktig programmera dvs)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Det vore ju kul att göra ett eget spel!

Jag är kreativ och kan göra story, musik och programmera (men är inte nån expert)

Finns det några andra som är intresserade av att göra något gemensamt?

En klassisk idea guy här :D.

Skrivet av CyberVillain:

Bara köra igång, jag och min lillebror har hållit på i ett år nu, spelet finns på Steam early access, inget är omöjligt! Det största problemet är inte koden utan content (Om man är en duktig programmera dvs)

Seriöst? Länka :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

En klassisk idea guy här :D.
Seriöst? Länka :D!

http://store.steampowered.com/app/517020/Virtual_Warfighter/

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Det vore ju kul att göra ett eget spel!

Jag är kreativ och kan göra story, musik och programmera (men är inte nån expert)

Finns det några andra som är intresserade av att göra något gemensamt?

Lite råd från en som spenderade två år i diverse misslyckade indie-studios innan jag hittade en som hade något hopp om att faktiskt få ett spel klart.

Vad du än har för idéer så är dom för ambitiösa. Börja med något du tror att du kan bli klar med i morgon eftermiddag. Alla spelen på den här sidan tog en person två dygn att skapa: https://ldjam.com/games/grade/compo . Jag kan lova att det är bättre träning än ett zombie survival FPS som du ger upp hoppet om efter tre veckor.

Om du tycker att du är en ok programmerare nu så kommer om ett par år tycka att du var skitkass. Kan lova att jag har mycket gammal kod som jag tyckte var bra då men som jag idag är tacksam över att jag aldrig behöver jobba med igen.

Försök begränsa dig till att samarbeta med svenskar, eller européer åtminstone. Är just nu ende europé i ett amerikanskt team och det är ingen höjdare att gå upp 4:30 för en Skype-konferens som visar sig ha blivit inställd. Det går att få det att fungera men nästa gång kommer jag att leta efter ett svenskt team i första hand.

Om du lyckas få ihop ett bra team så förlita er inte på textkommunikation. Prata i stället. Helst varje dag. Projektet jag jobbar på nu har segat ner sig rejält därför att folk inte pratar med varandra regelbundet och för att projektledaren envisas med att förlita sig på textchat vilket leder till ständiga missförstånd.

Dessa tips är baserade på mina erfarenheter och finns säkert många som tycker raka motsatsen. Hur som helst tycker jag absolut att du ska satsa på spelutveckling om det intresserar dig. Spelskapande har aldrig varit lika lättillgängligt och billigt som nu, utom möjligen på 80-talet. Hoppas inte på för mycket i början dock.

Edit: Såg precis att tråden var ett par månader gammal. TS kanske redan har glömt den...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Lite råd från en som spenderade två år i diverse misslyckade indie-studios innan jag hittade en som hade något hopp om att faktiskt få ett spel klart.

Vad du än har för idéer så är dom för ambitiösa. Börja med något du tror att du kan bli klar med i morgon eftermiddag. Alla spelen på den här sidan tog en person två dygn att skapa: https://ldjam.com/games/grade/compo . Jag kan lova att det är bättre träning än ett zombie survival FPS som du ger upp hoppet om efter tre veckor.

Om du tycker att du är en ok programmerare nu så kommer om ett par år tycka att du var skitkass. Kan lova att jag har mycket gammal kod som jag tyckte var bra då men som jag idag är tacksam över att jag aldrig behöver jobba med igen.

Försök begränsa dig till att samarbeta med svenskar, eller européer åtminstone. Är just nu ende europé i ett amerikanskt team och det är ingen höjdare att gå upp 4:30 för en Skype-konferens som visar sig ha blivit inställd. Det går att få det att fungera men nästa gång kommer jag att leta efter ett svenskt team i första hand.

Om du lyckas få ihop ett bra team så förlita er inte på textkommunikation. Prata i stället. Helst varje dag. Projektet jag jobbar på nu har segat ner sig rejält därför att folk inte pratar med varandra regelbundet och för att projektledaren envisas med att förlita sig på textchat vilket leder till ständiga missförstånd.

Dessa tips är baserade på mina erfarenheter och finns säkert många som tycker raka motsatsen. Hur som helst tycker jag absolut att du ska satsa på spelutveckling om det intresserar dig. Spelskapande har aldrig varit lika lättillgängligt och billigt som nu, utom möjligen på 80-talet. Hoppas inte på för mycket i början dock.

Edit: Såg precis att tråden var ett par månader gammal. TS kanske redan har glömt den...

Hej

Tack för ditt svar! Nej jag har inte glömt tråden men har haft annat för mig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Tack för ditt svar! Nej jag har inte glömt tråden men har haft annat för mig.

Om du gör ett MOHAA med dagens grafik men med samma fina känsla och tempo som år 2002 har du en köpare här

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hade varit kul. Är själv programmerare med kunskaper i flera olika sorters språk (C#, ASP.NET, HTML, JAVA) så jag kan gärna vara med och ge lite input och feddback. Beror helt och hållet på vad för sorts spel du hade tänkt att göra?

Jag har själv erfarenhet och kunskap inom 2D/3D spel och utveckling. Jobbade med en polare till mig och byggde upp ett 2D spel och en spelmotor tillsammans på en spel utvecklingskurs vi gick tillsammans.

Jag har kunskap inom flera olika områden som sagt och är gärna med om du vill ha bra input och feedback och hjälp i spelprojektet.

Visa signatur

Utvecklare inom Full Stack .NET, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery, Javascript

Main PC: AMD Ryzen 5 7600X, MSI MAG CORELIQUID 420, Kingston FURY Beast DDR5 5600MHz 32GB, ASUS Prime B650M-A Wifi, MSI RX 6650XT, Crucial 480GB SSD, WD Blue 1TB, WD Green 500GB, Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Skapa en slack är mitt tips, sedan kanske en trello board för att organisera. En tråd på swec kommer rinna ut i sanden

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jahlam:

Hadde en polare som satt i 1 år 24/7 framför datorn och ville göra ett spel.
Det enda han gjorde var 3d models 24/7 i 1 år.
Köpte färdiga scripts men längre kom han inte.

Tänk dig 1 person 1 år 24/7 endast 3d models. Sjukt!

Det tar för lång tid för en person om man inte kan det.

Man bör helt klart i första hand hålla sig till spel som inte per automatik kräver att massvis med tid läggs på skapande av assets och dylikt. I praktiken är nog ett visuellt simpelt 2D-spel betydligt lämpligare för ett litet team att ge sig på än en fullfjädrad DX12-titel.

Denna fullt spelbara titel (exklusive idé/koncept) skapades av drygt en person på inte alltför många arbetstimmar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Om du gör ett MOHAA med dagens grafik men med samma fina känsla och tempo som år 2002 har du en köpare här

Det kan han säkert göra den dagen han har ett team på 100 pers med spetskompetens bakom sig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Jag har redan gjort ett spel självständigt

https://www.youtube.com/watch?v=6tyPqZJX4B0

Dog Dash till Google play.

Där jag skötte bild,musik och programmmering

Permalänk
Medlem
Skrivet av OneArmy113:

https://www.youtube.com/watch?v=6tyPqZJX4B0

Dog Dash till Google play.

Där jag skötte bild,musik och programmmering

Fint! Ett par synpunkter bara efter att ha sett videon, bara för att jag gillar att gnälla:

Låt gärna halsduken svaja lite medan hunden springer rakt fram. Det ser väldigt stelt och konstigt ut nu under de korta perioder då man inte hoppar.

Lägg till en hopp-animation för hunden. Det kan räcka med en enda bild som du byter till när hunden nått toppen på ett hopp så att det det ut som att han förbereder sig för att ta mark. Höjer intrycket mycket.

Jag är inte överens med stilen på fåglarna. Passar inte riktigt med resten av grafiken tycker jag.

I övrigt tycker jag det ser bra ut. Önskar dig lycka till med detta och kommande projekt.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av Roffe:

Fint! Ett par synpunkter bara efter att ha sett videon, bara för att jag gillar att gnälla:

Låt gärna halsduken svaja lite medan hunden springer rakt fram. Det ser väldigt stelt och konstigt ut nu under de korta perioder då man inte hoppar.

Lägg till en hopp-animation för hunden. Det kan räcka med en enda bild som du byter till när hunden nått toppen på ett hopp så att det det ut som att han förbereder sig för att ta mark. Höjer intrycket mycket.

Jag är inte överens med stilen på fåglarna. Passar inte riktigt med resten av grafiken tycker jag.

I övrigt tycker jag det ser bra ut. Önskar dig lycka till med detta och kommande projekt.

Tacksam för feedbacken! Det är viktigt att få synpunkter, då jag förbereder mig inför nästa projekt. Det kan hända att jag söker efter personal beroende hur stor budget jag lägger in på min projekt. Användargränssnitten gjorde jag så gott som möjligt, det är första gången jag animerar och målar ^^. Testa spelet! Då kommer du att gnälla ännu mer

Permalänk
Medlem

Vet själv hur mycket engagemang som krävs av en individuellt för att skapa spel, så kanske låter oentusiastiskt av mig men hjälper gärna till sporadiskt om det skulle bli aktuellt.

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen gjort det redan, får man föreslå något?

Jag tycker något som skulle vara väldigt intressant är att skapa ett spel med hjälp av JavaScript och HTML5. Varför då? Här är några skäl på rak hand:
* Det är simpelt att använda och inlärningskurvan är lägre
* Plattformsoberoende, alla enheter vare sig det är telefoner, datorer eller surfplattor har webbläsare
* JavaScript har en väldigt stor uppsättning bibliotek och är det största språket i världen
* JavaScript har numera ny standard (ES6)
* Skulle vara lätt att ha någon form av versionshantering på det, än om man skulle göra via spelmotor eller vad folk nu använder

Här finns bland annat info som kommer med övertygande poänger:
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Games/Publishing_gam...

Fastän många i tråden säger att det tar tid och jag själv sa det till viss del, så beror ju det såklart på omfattningen också. Låt säga exempelvis att vi skulle skapa ett relativt simpelt 2D-spel, exempelvis tilebaserat. Då skulle någon kunna få rollen att designa olika tiles, någon skulle kunna få rollen att ha hand om huvudlogiken i programmet, någon skulle kunna fokusera på att designa ett monsterobjekt som har sitt isolerade syfte, osv... Således delar man upp funktionaliteten och kan arbeta parallellt. Det skulle nog inte ta allt för lång tid att producera något skapligt fort på det viset.

Självfallet om man skapar ett MMO eller liknande så tar det tid. Fast ovanstående skulle vara väldigt smidigt att skapa. Så frågan är vad målet är hos er andra som är intresserade.

Sedan såklart Slack och Trellobräde som tidigare skribent föreslog, som grädde på moset för att få det organiserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OneArmy113:

Tacksam för feedbacken! Det är viktigt att få synpunkter, då jag förbereder mig inför nästa projekt. Det kan hända att jag söker efter personal beroende hur stor budget jag lägger in på min projekt. Användargränssnitten gjorde jag så gott som möjligt, det är första gången jag animerar och målar ^^. Testa spelet! Då kommer du att gnälla ännu mer

Varsågod

Kan tyvärr inte testa spelet då jag inte äger någon Android-enhet så du slipper mer klagomål. Jag tycker det ser ut som en bra start i alla fall. Behöver du hjälp med något Unity-specifikt så fråga gärna.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Animeringen var riktigt kass i det spelet. Gubben ser ju ut att ha skitit på sig när han går. Vet faktiskt inte om jag skulle betala pengar för ett sånt spel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Animeringen var riktigt kass i det spelet. Gubben ser ju ut att ha skitit på sig när han går. Vet faktiskt inte om jag skulle betala pengar för ett sånt spel

Animationer/IK i VR är ren och skär raketkirurgi, det beror mycket på hur personen står osv. Men man kan alltid göra det bättre. Vi jobbar på på det där hela tiden, nu var det dock ett tag sedan. Om man kalibrerar sin längd noggrant osv ser det rätt okej ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Fast om man tittar på er trailer så ser det konstigt ut för att ni ser ut att ha separerat benen från resten av kroppen. Tips är att gå någon generell animations kurs online där man tittar på anatomin - hur en kropp rör sig när man går/springer. Dvs släng allt tekniskt åt sidan ett tag och fokusera på basen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

@CyberVillain: Fast om man tittar på er trailer så ser det konstigt ut för att ni ser ut att ha separerat benen från resten av kroppen. Tips är att gå någon generell animations kurs online där man tittar på anatomin - hur en kropp rör sig när man går/springer. Dvs släng allt tekniskt åt sidan ett tag och fokusera på basen.
http://www.angryanimator.com/tut/pic/002_walkcycle/wlk03.gif

Vet du vad VR är? Du har full kontroll över händerna via HTC Vives trackade kontroller.
edit: man kan tvinga spelarna att svinga armarna annars blir de kickade från servern

edit: Hittade denna privata film som jag skickat till snubben bakom IK-ramverket för en bugg vi hade i hans lib. Men man kan se lite mer hur det fungererar, pistolen är en slav till VR kontrollen och IKn måste sedan rätta sig till denna istället för tvärt om som i klassiska spel där snarare vapnet blir slav till hur animatonen rör sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Det spelare ser behöver inte påverka vad spelar kan göra. Handlar om en balansgång. Du vill ju inte tumma på spelupplevelsen, men för att t.ex. få bättre animationer kan du anpassa modellen som andra spelare ser bete sig mer mänskligt. Du hittar säkert en bra balansgång efter ett tag!

Du har ju alltid en logik för spelaren och en annan logik för hur andra spelare ser din karaktär. Kollar du på SW:Battlefront t.ex. så använder förstapersonsview inte samma modell som andra ser dig som. Den saknar huvud och diverse kroppsdeler är lite förvridna, men som spelare känns det rätt, och andra ser en annan modell som ser normal ut som försöker rätta sig efter hur spelaren beter sig.

Det som gör att karaktärerna i ditt spel ser livlösa ut är att de inte finns någon kroppsrörelse. Tänk på att när man går så rör sig hela kroppen vilket jag försökte visa i föregående post.

Känns som du lätt hamnar i försvarsställning även fast det är konstruktiv kritik jag kommer med.