Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Antaganden från min sida är bara vikt och tempo. Hastigheten kommer ju in på så sätt att man "helt enkelt" kommer längre på samma tid om man springer snabbare. Den där kalkylatorn stämmer ju bra överens med mina nettovärden, är rätt säker på att det inte är mer än lite smärre avrundningsfel i mina siffror nu.

Det var den snabbare tiden jag tänkte på där du verkade avvika rätt mycket från kalkylatorn. Vilket inte är så konstigt då de andra tiderna var i långsamt tempo vilket även var vad schablonen grundade sig på.

Permalänk
Medlem

Jag har sjukt svårt att lyckas med viktnedgång, och allt ligger tyvärr på mig. Är 32år 183cm 114kg.

Har varit överviktig och fet i omgångar sedan 13-14 års ålder förutom under två år i samband med militärtjänstgöring.

Jag har extremt dålig självkontroll, och helt oresonliga förväntningar/krav. Dom gånger jag går ner i vikt är när jag är i samboförhållande, har mycket lättare att låta bli onyttigheter när jag har sällskap. Mitt stora gissel är Coca cola, dricker mellan 1-1,3L om dagen (3-4 burkar), dom dagar jag är ute på jobb 8-9 timmar så blir det automatiskt sällan mer än 2 burkar om dagen. Men då mitt arbete innefattar 30% ute på projekt och 70% hemma vid datorn så blir det ofta 4 burkar. Jag har försökt att sluta cold turkey style, trappa ner men det håller sällan mer än 1 månad aldrig hållit längre än 2 månader. Jag får grava withdrawal's som liknar migrän med feber.

Vet inte om det står tidigare i tråden, men hur har ni gjort för att lyckats bli av med sockerberonde?

Var nere på 91kg för två år sedan, gick då ner från 113kg på 6 månader. Men är nu tillbaka på 114kg, efter att ha gått ner 4kg dom senaste 2 månaderna. Mitt mål är 85kg om ett år, så lite mer än 2kg/månad. Men känns ändå helt möjligt. Om ca 2 månader har jag ett okej gym på 65m2 hemma med maskiner för kondition och fria vikter som kan matcha gym.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jag har sjukt svårt att lyckas med viktnedgång, och allt ligger tyvärr på mig. Är 32år 183cm 114kg.

Har varit överviktig och fet i omgångar sedan 13-14 års ålder förutom under två år i samband med militärtjänstgöring.

Jag har extremt dålig självkontroll, och helt oresonliga förväntningar/krav. Dom gånger jag går ner i vikt är när jag är i samboförhållande, har mycket lättare att låta bli onyttigheter när jag har sällskap. Mitt stora gissel är Coca cola, dricker mellan 1-1,3L om dagen (3-4 burkar), dom dagar jag är ute på jobb 8-9 timmar så blir det automatiskt sällan mer än 2 burkar om dagen. Men då mitt arbete innefattar 30% ute på projekt och 70% hemma vid datorn så blir det ofta 4 burkar. Jag har försökt att sluta cold turkey style, trappa ner men det håller sällan mer än 1 månad aldrig hållit längre än 2 månader. Jag får grava withdrawal's som liknar migrän med feber.

Vet inte om det står tidigare i tråden, men hur har ni gjort för att lyckats bli av med sockerberonde?

Var nere på 91kg för två år sedan, gick då ner från 113kg på 6 månader. Men är nu tillbaka på 114kg, efter att ha gått ner 4kg dom senaste 2 månaderna. Mitt mål är 85kg om ett år, så lite mer än 2kg/månad. Men känns ändå helt möjligt. Om ca 2 månader har jag ett okej gym på 65m2 hemma med maskiner för kondition och fria vikter som kan matcha gym.

Dricker du även kaffe?
Är det bara coca cola du dricker?

Låter mer som koffein withdrawl än socker.

Testat att ta bort koffeinet? Typ dricka Fanta,sprite för att sen försöka trappa ner på läsken i sig?

För om du dricker enbart massa coca cola/kaffe bara så försöker du sluta cold turkey med både koffein + socker = du kommer aldrig lyckas om du inte är extremt stark individ och extremt beslutsam.

Så gjorde jag iaf då jag var beroende av coca cola, trappade först ner koffein med att varva coca cola med andra läskdrycker typ fanta, sprite osv.
Sen gick jag helt ifrån koffein efter ett tag, inget mer koffein typ redbull, coca cola.

Sen började jag trappa ner på drycker med socker i sig.
Enda som fungerade för mig personligen då koffein + socker beroendet var omöjligt att bryta samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Dricker du även kaffe?
Är det bara coca cola du dricker?

Låter mer som koffein withdrawl än socker.

Testat att ta bort koffeinet? Typ dricka Fanta,sprite för att sen försöka trappa ner på läsken i sig?

För om du dricker enbart massa coca cola/kaffe bara så försöker du sluta cold turkey med både koffein + socker = du kommer aldrig lyckas om du inte är extremt stark individ och extremt beslutsam.

Så gjorde jag iaf då jag var beroende av coca cola, trappade först ner koffein med att varva coca cola med andra läskdrycker typ fanta, sprite osv.
Sen gick jag helt ifrån koffein efter ett tag, inget mer koffein typ redbull, coca cola.

Sen började jag trappa ner på drycker med socker i sig.
Enda som fungerade för mig personligen då koffein + socker beroendet var omöjligt att bryta samtidigt.

Nej är bara coca cola jag dricker, aldrig fastnat för kaffe.

Tack för tipset, ska testa och byta det till annan läskedryck. Har lägligt nog slut på coca cola hemma. Och nej jag kan tyvärr inte byta ut det mot typ ramlösa eller loka, klarar inte av kolsyrat vatten.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Nej är bara coca cola jag dricker, aldrig fastnat för kaffe.

Tack för tipset, ska testa och byta det till annan läskedryck. Har lägligt nog slut på coca cola hemma. Och nej jag kan tyvärr inte byta ut det mot typ ramlösa eller loka, klarar inte av kolsyrat vatten.

Jag är samma.
Jag AVSKYR kolsyrat vatten, jag provade då alla sa det. Men gick inte. Även idag dricker jag inte kolsyrat vatten då jag avskyr det.

Smaksatt vatten var inget jag kunde byta till heller, gillar inte vatten alls, verkligen inte då.
Nu dricker jag mer vanligt vatten dock, men det kom inte "overnight" direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Nej är bara coca cola jag dricker, aldrig fastnat för kaffe.

Tack för tipset, ska testa och byta det till annan läskedryck. Har lägligt nog slut på coca cola hemma. Och nej jag kan tyvärr inte byta ut det mot typ ramlösa eller loka, klarar inte av kolsyrat vatten.

Börja dricka Cola Zero, det är väl typ 4kcal i en burk Zero/Light eller Pepsi Max som innehåller 0Kcal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Träna och rör på kroppen för all del, men gör inte bara det om du endast vill gå ner i vikt.

Viktiga är inte hur mycket man väger utan var fettet sitter.
Men jag håller inte med dig, det räcker med att konditionsträna 30min och styrketräna 1h om dagen så går man ned i vikt på några månader med oförändrad kost (inkluderar naturligtvis inte abnorma mängder socker). Klart det finns effektivare sätt att rasa i vikt snabbare, men då brukar man bara gå upp i vikt igen eftersom man inte får någon daglig rutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jag har sjukt svårt att lyckas med viktnedgång, och allt ligger tyvärr på mig. Är 32år 183cm 114kg.

Har varit överviktig och fet i omgångar sedan 13-14 års ålder förutom under två år i samband med militärtjänstgöring.

Jag har extremt dålig självkontroll, och helt oresonliga förväntningar/krav. Dom gånger jag går ner i vikt är när jag är i samboförhållande, har mycket lättare att låta bli onyttigheter när jag har sällskap. Mitt stora gissel är Coca cola, dricker mellan 1-1,3L om dagen (3-4 burkar), dom dagar jag är ute på jobb 8-9 timmar så blir det automatiskt sällan mer än 2 burkar om dagen. Men då mitt arbete innefattar 30% ute på projekt och 70% hemma vid datorn så blir det ofta 4 burkar. Jag har försökt att sluta cold turkey style, trappa ner men det håller sällan mer än 1 månad aldrig hållit längre än 2 månader. Jag får grava withdrawal's som liknar migrän med feber.

Vet inte om det står tidigare i tråden, men hur har ni gjort för att lyckats bli av med sockerberonde?

Var nere på 91kg för två år sedan, gick då ner från 113kg på 6 månader. Men är nu tillbaka på 114kg, efter att ha gått ner 4kg dom senaste 2 månaderna. Mitt mål är 85kg om ett år, så lite mer än 2kg/månad. Men känns ändå helt möjligt. Om ca 2 månader har jag ett okej gym på 65m2 hemma med maskiner för kondition och fria vikter som kan matcha gym.

Min metod var att jag bytte Cola till Ramlösa bytte ut bröd mot nudlar, minskade ner mina måltider och framförallt bytte ut all pasta pommes mm till gönsaker.
Körde ett tag mycket kött och lax med bara grönsaker till samt fetaost.
Sen går jag mycket går flera gånger om dan när jag började hos min läkare vägde jag 104kg och hade en puls som var skyhög nu är jag nere på 79kg och pulsen mår mycket bra.
På Lördagar festar jag till det med Cola

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bozzeta:

Viktiga är inte hur mycket man väger utan var fettet sitter.
Men jag håller inte med dig, det räcker med att konditionsträna 30min och styrketräna 1h om dagen så går man ned i vikt på några månader med oförändrad kost (inkluderar naturligtvis inte abnorma mängder socker). Klart det finns effektivare sätt att rasa i vikt snabbare, men då brukar man bara gå upp i vikt igen eftersom man inte får någon daglig rutin.

Det beror väl i och för sig vad man menar med "gå ner i vikt" och vad man har för mål.
Visst, om man börjar träna mera med samma kost som förut så kommer man gå ner i vikt, men inte alls mycket beroende på hur mycket kcal man fortsätter att konsumera.

För de flesta som känner ett behov av att gå ner i vikt är oftast runt 30 i BMI eller högre och då är ju ett vanligt mål att bli "normalviktig", d.v.s under 25 i BMI. Då hjälper det inte att börja träna mer och äta samma sunkiga kost.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag BMI är ointressant, man bör göra en magnetkameraundersökning och se var fettet är lagrat. Vet flera personer med lågt BMI som har leverförfettning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Börja dricka Cola Zero, det är väl typ 4kcal i en burk Zero/Light eller Pepsi Max som innehåller 0Kcal.

Håller med, byt ut "socker"-colan mot lightvariant.

Kan även tipsa om en pod som heter tyngre träningssnack, kollar du bakåt på äldre avsnitt så kan du hitta en del avsnitt som kan hjälpa och tipsa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forza78:

Håller med, byt ut "socker"-colan mot lightvariant.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-lightlask-kan-b...

Permalänk
Medlem

Nja... http://traningslara.se/vetenskapens-varld-och-sotningsmedel/

Sen är ju alltid vatten bättre än läsk...men läsk är bra mycket godare 😊

Länken blev fel
Permalänk
Medlem

Kan ja...jag kan mycket jag men men visa det tänker jag inte göra

Permalänk
Avstängd

Ålder: 31år
Vikt: 63KG
Längd: 173CM

Jag kan tipsa om att äta baljväxter, hård träning och disciplin, ta inga genvägar..de blir oftast senvägar..

Jag äter inget godis, dricker alkohol extremt sällan..typ 2-3DL Vodka om året..

Äter knappt rött kött, eller kött överhuvudtaget..men det händer, kanske 1-2ggr i månaden tar man lite fin kassler eller kycklingfilé, rött kött blir det kanske en gång om året..

Intar creatin på morgonen och efter träningen.

Träningspass 1H varje jäkla dag, enda som hindrar mig är feber eller extrem migrän.

Jag blandar mina träningspass, jag följer inga schema utan kör mest hela kroppen. Det som passar mig är tung träning 5 dagar i veckan, sen 2 dagar extrem cardio, sen vänder jag på det 5 dagar cardio och 2 dagar tungt.

Men regeln är för viktminskning, ät ren mat..fuska inte! Ät inte mer än vad du förbränner..ta en enda fuskdag då och då om du vill och måste, men småfuska aldrig, detta förstör mer än du tror..''många bäckar små''

Jag har vägt 100KG, jag har vägt 50KG..tränat sen jag var 15år, testat på det mesta inom träning. 2st söndriga knäleder som bråkar då och då..

Cyklar dit jag ska nästan varje dag, spenderar nog 400mil på cykeln om året..Cyklat Skåne runt på 2 och en halv dag dagar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

När jag gymmar/styrketränar ligger jag på ca 500 kcal/h
Vid konditionsträning som löpning/crosstrainer med ett behagligt tempo för att orka 60 min så ligger jag på ca 1000 kcal/h
Enligt pulsband och app på mobilen.
193 lång och 117kg tränad kropp

Men vid viktnedgång så är väl typ 30% träning och resten kosten, börja med små grejer. Stryp inte allt på en gång för då pallar du typ en vecka sedan ramlar man tillbaka.

Man måste få det till en livsstil som man klarar av att leva med, och det viktigaste av allt var inte rädd att unna dig ibland, själen behöver det

BALANS!

Och är det svårt att veta vad man ska äta så var inte rädd att ta hjälp, kanske kostar en slant men det är ju en investering i dig själv och ens välmående och kanske livet i slutänden så troligen värt varenda krona

Jag tog hjälp av en kost/träningsrådgivare under tre månader och det hjälpte mig mycket, speciellt med kosten.
Det är en hel djungel med vad man ska äta och mängder och sedan att hitta ett sätt som passar en själv är också svårt.

Bilder? Kroppsbyggare på elitnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det är bra du hittat din stil.
Jag personligen hade hellre tagit livet av mig än levt som du gör.
Man behöver inte bli fanatiker och leva som en atlet.

Nej, hade jag levt som du hade jag varit gravt deprimmerad, livet handlar om att kunna njuta av saker också. Inte bara äta samma tråkiga sak dag in dag ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Det är bra du hittat din stil.
Jag personligen hade hellre tagit livet av mig än levt som du gör.
Man behöver inte bli fanatiker och leva som en atlet.

Nej, hade jag levt som du hade jag varit gravt deprimmerad, livet handlar om att kunna njuta av saker också. Inte bara äta samma tråkiga sak dag in dag ut.

Ptja, man får ju ändra livsstil om man vill se ändring..

Jag har testat _allt_ enda som fungerar om man vill ha 6-pack året runt och synliga ådror är att ändra livsstilen, annars har man ju valt att inte ha en rippad kropp året runt.

Som sagt, man kan ta nån fuskdag om man måste..det är alla dessa ''asså jag har tränat, jag kan ta den där burgaren'' efter nästan varje träningspass som förstör mer än man tror.

Antingen vill man det, eller som du..man vill det inte.

Jag har med testat ''asså jag tränat jag kan vräka i mig vad som helst'' men det är rent skitsnack..vill man ha en rippad kropp måste man hålla kolla på vad man äter även om man tränar mycket.

Min njutning är att se bra ut, att uppnå mina kroppsmål..jag var sjukt deprimerad när jag var fet..kan säga att jag är gladare med en bra kropp än vad jag var med hängmage..

Och jag lever lååååångt ifrån vad en atlet gör..dessa tränar 8h om dagarna..äter endast bra mat, fyller sig med all möjliga prestandamedel..det jag gör är standard, jag funderar på att öka träningen och börja ta lite tyngre prestandamedel (Ej roids)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ptja, man får ju ändra livsstil om man vill se ändring..

Jag har testat _allt_ enda som fungerar om man vill ha 6-pack året runt och synliga ådror är att ändra livsstilen, annars har man ju valt att inte ha en rippad kropp året runt.

Som sagt, man kan ta nån fuskdag om man måste..det är alla dessa ''asså jag har tränat, jag kan ta den där burgaren'' efter nästan varje träningspass som förstör mer än man tror.

Antingen vill man det, eller som du..man vill det inte.

Jag har med testat ''asså jag tränat jag kan vräka i mig vad som helst'' men det är rent skitsnack..vill man ha en rippad kropp måste man hålla kolla på vad man äter även om man tränar mycket.

Min njutning är att se bra ut, att uppnå mina kroppsmål..jag var sjukt deprimerad när jag var fet..kan säga att jag är gladare med en bra kropp än vad jag var med hängmage..

Och jag lever lååååångt ifrån vad en atlet gör..dessa tränar 8h om dagarna..äter endast bra mat, fyller sig med all möjliga prestandamedel..det jag gör är standard, jag funderar på att öka träningen och börja ta lite tyngre prestandamedel (Ej roids)

Jag vill inte ha ett 6-pack året runt, är ingen strandraggare längre som när jag var ung.
Däremot kan man vara normalviktig och hälsosam vilket är det normala.

Vara fet och ha lägst bodyfat möjligast är 2 HELT olika saker.
Att vara extremt rippad är knappast normalt hälsotillstånd heller, utan mer extrem.

Man kan äta normalt och vara normalviktig. Man behöver inte äta baljväxter.
Och man kan unna sig saker då och då och ändå vara normalviktig.

Är man ute efter att ha lägst Bodyfat i Sverige så nej ofc inte. Men det är inte så normalt heller.

Permalänk
Avstängd

@Nivity: instämmer, att väga 63Kg på den längden låter inte roligt heller, på den vikten kan nästan vem som få synliga muskler med lite anamma, kan inte vara så skoj att lyfta saker på gymmet heller med den kroppsvikten.

Edit: Vägde själv över 80Kg i vintras på 178cm och allt hade lagt sig på magen, ändrade om kosten och började gymma och är nu nere på 70-72Kg och har synliga rutor nästintill och ser stora förändringar på min kropp. Har gått från att träna 3 dagar o veckan till 6 dagar i veckan med och börjat äta ännu mer då jag vill bulka upp mig till 80Kg under en längre period nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greed:

@Nivity: instämmer, att väga 63Kg på den längden låter inte roligt heller, på den vikten kan nästan vem som få synliga muskler med lite anamma, kan inte vara så skoj att lyfta saker på gymmet heller med den kroppsvikten.

Har ungefär samma längd och vikt och så deppigt vill jag inte påstå att det är. Jag tränar bara på somrarna så visst är jag inte stark jämfört med de flesta andra men det spelar ju mindre roll. All träning är bra träning tänker jag så vad spelar det för roll då om jag är nybörjare.

Permalänk
Medlem

Han har hittat det som funkar för honom helt enkelt.

Bästa sättet är att laga matlådor så man har för hela veckan där man väger all mat och ABSOLUT inte äter något annat så kommer man se fina resultat lägg till träning på det så blir det ännu bättre.
Ska man ner i vikt får man finna sig i att gå runt hungrig.
Mitt tips är att gå till en dietist/PT och få ett upplägg vad gäller kost och ett för träning, hittar man någon med goda referenser så kommer du se resultat. Sen är det inte bara överviktiga som går till dietister/PTs utan även folk som tävlar och är vältränade då dom oftast inte är speciellt insatta eller har tid att lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Börja dricka Cola Zero, det är väl typ 4kcal i en burk Zero/Light eller Pepsi Max som innehåller 0Kcal.

Kört på Fanta och inget kaffe sen mitt första inlägg, har legat på 1-2 burkar om dagen utan att känna mer än att jag skulle tycka att det var godare med cola än fanta. Inte känt av några allvarliga withdrawls ännu, och då brukar det ändå vara första veckan som är svår.

Nu när tidigare fridgepack snart är slut så köpte jag faktiskt en fridgepack zero, saken är den att jag tycker inte om zero/light eller pepsi. Tycker att det är för klent med kolsyra i dom vilket med bristen av socker ger det en äcklig smak, men testar igen.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Kört på Fanta och inget kaffe sen mitt första inlägg, har legat på 1-2 burkar om dagen utan att känna mer än att jag skulle tycka att det var godare med cola än fanta. Inte känt av några allvarliga withdrawls ännu, och då brukar det ändå vara första veckan som är svår.

Nu när tidigare fridgepack snart är slut så köpte jag faktiskt en fridgepack zero, saken är den att jag tycker inte om zero/light eller pepsi. Tycker att det är för klent med kolsyra i dom vilket med bristen av socker ger det en äcklig smak, men testar igen.

Alltid druckit Cola, ogillar idag Cola förutom Vanilla annars blir det Pepsi Max för hela slanten och har gått över till att bara dricka det på helgerna även om det är kalorifattigt och inte gör speciellt mycket i det stora hela.

Det är bara att kämpa på, tar tid att ställa om gamla rutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Mitt stora gissel är Coca cola, dricker mellan 1-1,3L om dagen (3-4 burkar)

För mig blir det ungefär det dubbla per dag, men jag växlade över till sockerfritt (Pepsi Max) för många år sedan så jag slipper åtminstone sockret och totala energiintaget blir extremt lågt, nära 0. Pepsi Max har blivit min absoluta favoritcola smakmässigt, med Cola Zero på andra plats. Socker-cola gillar jag inte längre - jag kan dricka det i nödfall men det smakar "fel".

Sockerberoende är det alltså inte för min del. Det borde vara koffeinberoende, men kaffe kan inte ersätta cola för mig - jag gillar kaffe men även om jag druckit flera koppar stark espresso på en dag så är jag ändå lika sugen på cola. Så ibland undrar jag om det är något annat beroendeframkallande i cola, förutom koffeinet (men cocablad bör det ju inte vara då de slutade med det för en herrans massa år sedan.... eller?).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Varför dricker ni inte bara mjölk

Permalänk
Medlem

Att skippa kolhydratet (kalla det LCHF eller GI eller vad ni vill) fungerar sjukt bra på mig. Tråkigt, javisst... men det är tråkigt att gå ner i vikt. Att äta 1300 kcal per dag är heller inte såvärst roligt.

I början tappar man oerhört fort: Fettet innehåller mycket bundet vatten som på något vis skakar loss. Kör utan kolhydrater i en månad så får ni se den dramatiska effekten. Därefter kan man ju köra lite lagom lågkaloridiet i kombination med motion och muskelbyggnad (det är bra mycket lättare att röra på sig också, efter den där initiala månadens massiva viktnedgåg). Löpning med tio kilo mindre (vilket man lätt tappar på en månad, sannolikt mer) är fasen så mycket enklare än löpning med tio kilo mer.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har ingen specifik jag vill citera direkt, utan mer lite pushande feedback.
Utan att vara någon jävla b-wisser.

Problemet med "light-dryckerna" är att de innehåller en annan typ av "socker"(aspartam), som är bortåt hundra gånger så sött som vårt vanliga socker, detta kan därför bidra till rubbningar och tappad kontroll över bl.a. sötsug, d.v.s man äter mer av annat också.

Det krävs hög disciplin, vilja och ett jävla stöd från folk runt omkring, för att bli av med nikotin, alkohol, sockerberoende.
Sambon kan liksom inte komma hem med lördagsgodis, när man är mitt i denna kamp.
Har själv inga viktproblem, men har ett stort intresse för kost/träning, detta då jag för ett antal år sedan tränade riktigt hårt.

Första steget om man känner att vanlig cola är problemet är absolut att gå ner till Zero-varianten, under en veckas tid t.ex.
Andra steget är att bara ge sig fan på att bryta ett mönster, d.v.s kapa hjärnans kommunikation, fixa serotonin / dopaminet på annat håll.
Hård fysisk träning är garanterat jävligt bra på det. Små lätta promenader på 30 min är däremot oftast rätt värdelöst, för just det syftet.

Räkna med några tjuriga "PMS-veckor" här...bara stå ut och träna.
Ät bra och gott! Tar man bort ett par-tre burkar cola per dag så snackar vi över 400 kalorier mindre.
Då kan man utan vidare addera någon god fet sås eller liknande, ett par gånger i veckan och ändå se effekt.

Problemet människor gör är att vi ofta adderar alldeles för mycket, lagt på ett eller två tillfällen, ofta Fredag och Lördag.
Ni känner säkert till pizzan på fredag med ett par bärs/cola och lite snacks framåt kvällen.
Och lördagen; grillat med potatissallad/potatisgratäng, bea, vin/bärs samt ytterligare tilltugg även ikväll.

Ibland, ibland. Ibland är så jobbigt.

Stort jävla lycka till, till er alla som håller på och kämpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Sambon kan liksom inte komma hem med lördagsgodis, när man är mitt i denna kamp.

Har alltid känt mig lite skeptisk till såna här uttalanden/ställningstaganden. Klarar du inte av att folk äter godis/dricker alkohol eller gör något annat som är dåligt för dig i din närhet. Så har du fortfarande mycket att jobba på. Frestelsen är en bra måttstock för att se om du är tillräckligt övertygad eller inte.

Viljan att förändra måste komma inifrån. Vill du det tillräckligt mycket så ska det inte spela någon roll om det finns lockelser runtomkring. Är du så lättpåverkad så kommer du smälla dit igen. Förr eller senare. Om det bjuds på tårta på jobbet så ska du kunna säga nej, utan att börja peka finger på olika orsaker till att du trillade dit igen.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Har alltid känt mig lite skeptisk till såna här uttalanden/ställningstaganden. Klarar du inte av att folk äter godis/dricker alkohol eller gör något annat som är dåligt för dig i din närhet. Så har du fortfarande mycket att jobba på. Frestelsen är en bra måttstock för att se om du är tillräckligt övertygad eller inte.

Viljan att förändra måste komma inifrån. Vill du det tillräckligt mycket så ska det inte spela någon roll om det finns lockelser runtomkring. Är du så lättpåverkad så kommer du smälla dit igen. Förr eller senare. Om det bjuds på tårta på jobbet så ska du kunna säga nej, utan att börja peka finger på olika orsaker till att du trillade dit igen.

Vi är bara människor. Vi vacklar. Det är inte att skylla ifrån sig, det är bara så det är. Ju fler frestelser desto större sannolikhet att drabbas av svaghet och "det spelar ju ändå ingen roll"-känslan.